Automatisk remote backup
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 23-02-11 14:17

Hej

Jeg har en Time Capsule kørende, som jeg er godt tilfreds med. Jeg er
dog ikke sikret mod indbrud eller brand i den forbindelse, og vil
derfor gerne have en ekstra backup et andet sted. Jeg har adgang til
50 GB plads via FTP/SFTP som gerne vil bruge til dette.

Hvad kan anbefales af software i den forbindelse (gerne gratis)? Det
må gerne køre i baggrunden med en backup om ugen eller måske om dagen
(samt mulighed for at gøre det manuelt) - og selvfølgelig kun
ændringer, på samme måde som Time Machine.

/Lasse

Fra : Per Jensen

Dato : 24-02-11 01:10

On 23/02/11 22.16, Lasse Hedegaard wrote:

> [...]
> (samt mulighed for at gøre det manuelt) - og selvfølgelig kun
> ændringer, på samme måde som Time Machine.

Der er lidt forslag her:

http://www.sizlopedia.com/2009/01/13/free-backup-applications-mac-os/

// Per.

Fra : Jon

Dato : 24-02-11 23:28

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote:

> [...]
> (samt mulighed for at gøre det manuelt) - og selvfølgelig kun
> ændringer, på samme måde som Time Machine.

Jeg benytter en synkronisering mot DropBox. Det er ikke det samme som
backup, f.eks. kan man ikke se flere generasjoner tilbake i tid, men for
mine formål fungerer den utmerket. Den er gratis inntil 2GB (som er en
hel del så lenge man taler om skrevne dokumenter o.l.), og koster noe
for 50 eller 100 GB dataplass online. Dopbox kan settes opp slik at den
opererer helt transparent og umerkelig for bruker.
--
/Jon
echo 141403796329316328543255794865631358218P | dc

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-02-11 06:52

Jon <see_signature@invalid.com> wrote:

> Det er ikke det samme som
> backup, f.eks. kan man ikke se flere generasjoner tilbake i tid,

Det kan du godt i deres webinterface. (jeg kan ikke huske hvor langt
tilbage i den gratis version, men hvis du betaler er det vist
ubegrænset)

/thomas

Fra : Jon

Dato : 25-02-11 07:18

> Det kan du godt i deres webinterface. (jeg kan ikke huske hvor langt
> tilbage i den gratis version, men hvis du betaler er det vist
> ubegrænset)

Det har du da også rett i (du har jo ofte det). Så er DB mye mer av en
reell backup-løsning enn jeg har tenkt over. Bra!

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 24-02-11 15:46

On 24 Feb., 23:27, see_signat...@invalid.com (Jon) wrote:
> Jeg benytter en synkronisering mot DropBox.

Det bruger jeg også, men pt. til et projekt som bruger stort set al
den plads jeg har til rådighed (vi er 10 der deler filer på tværs) -
og altså ikke til backup. Jeg har 50 GB til rådighed online, og leder
efter programmer der kan bruge denne plads (via FTP/SFTP).

Jeg hører meget gerne om personlige erfaringer, men tager naturligvis
et kig på den side Per linker til.

/Lasse

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 25-02-11 09:03

> [...]

> (samt mulighed for at gøre det manuelt) - og selvfølgelig kun
> ændringer, på samme måde som Time Machine.

Time Capsule kan jo lave et Archive af dit sparsebundle, så det er vel
bare at bede den om det?

Alternativt kan du jo have 2 Time Capsules - en hjemme og en et sted du
er ofte.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 25-02-11 15:37

On 25 Feb., 09:03, jes...@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:
> Time Capsule kan jo lave et Archive af dit sparsebundle, s det er vel
> bare at bede den om det?

Det er en mulighed, men filen er stor - og ved denne metode skal hele
filen jo overføres ved hver backup. Dette undgås, hvis man i stedet
tager backup af de enkelte (ændrede) filer.

> Alternativt kan du jo have 2 Time Capsules - en hjemme og en et sted du
> er ofte.

Det har jeg også overvejet, men rent faktisk har jeg sjældent min Mac
med mig - og endnu sjældnere til "det samme sted", hvor jeg jo i så
fald også skulle lave en aftale om at have noget hardware stående. Jeg
vil foretrække at benytte mig af de 50 GB plads jeg alligevel har. Jeg
skal blot have fundet "det bedste" program til det.

/Lasse

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 26-02-11 11:46

> [...]

> vil foretrække at benytte mig af de 50 GB plads jeg alligevel har. Jeg
> skal blot have fundet "det bedste" program til det.

Jeg tænkte på hos forældre eller lignende. På den måde kan man jo dele
en Time Capsule og hvis er Mac brugere er det jo en win-win situation.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 27-02-11 10:22

On 26 Feb., 11:45, jes...@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:
> Jeg t nkte p hos for ldre eller lignende. P den m de kan man jo dele
> en Time Capsule og hvis er Mac brugere er det jo en win-win situation.

Jep. Jeg har sådan set "omvendt" mine forældre, og de har Macs og Time
Capsule - men jeg har sjældent min Mac med, når jeg besøger dem.

Jeg ville sikkert også kunne lave en aftale med mit arbejde - men det
vil kræve indkøb af endnu en Time Capsule (eller blot en ekstern
harddisk til at have liggende i skuffen), og jeg har heller ikke
særlig tit min Mac med derind. Det er faktisk ikke særlig tit, at min
Mac bliver luftet - og når den gør, så er det ofte forskellige steder
turen går hen.

/Lasse