Magnetisme og HD
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 23-02-11 20:35

Er det bare ammestuesnak, at magnetisme kan skade en harddisk? Jeg
mener, at have læst/hørt, at man kan "vælte" data (og dermed slette dem)
på skiverne i en HD med en kraftig magnet.

Så undrer det mig bare, at der sad endda ret kraftige magneter i to
Quantum HD'e, som jeg netop har splittet ad, før de skulle på fulden.
Det ser ud til, at to magneter skal holde styr på læsearmen i HD'ene, så
magneterne sidder blot to cm fra selv skiverne.

--
v.h., Mich

Fra : N/A

Dato : 23-02-11 23:29

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 23-02-11 23:29

Thomas von Hassel <darxmac@gmail.com> wrote:

> Ja og nej. Du skal være meget grundig eller uheldig før du kan l
>ave skade med en magnet du kan få fat i i alm. handel.
>
> /thomas

Såvidt jeg husker, advarer EyeTV mod at bruge den lille antenne med
magnetfoden for tæt på computeren. Hvorfor så det? Er der andre ting i
en computer (MBP 13"), der kan tage skade af magnetisme?

--
v.h., Mich

Fra : Per Jensen

Dato : 24-02-11 01:05

On 23/02/11 23.29, Mich. Ottosen wrote:

> Såvidt jeg husker, advarer EyeTV mod at bruge den lille antenne med
> magnetfoden for tæt på computeren. Hvorfor så det? Er der andre ting i
> en computer (MBP 13"), der kan tage skade af magnetisme?

Nej, men der sidder diverse Hall-sensorer i maskinen der bl.a.
detekterer om låget klappes i osv, og hvis du fjumrer rundt med en
magnet så kan det være at maskinen pludselig tror at du klapper låget i,
og så går den i dvale...

Fra : Per Jensen

Dato : 24-02-11 01:08

On 23/02/11 20.34, Mich. Ottosen wrote:
> [...]
> Det ser ud til, at to magneter skal holde styr på læsearmen i HD'ene, så
> magneterne sidder blot to cm fra selv skiverne.

Der sidder 1 eller 2 meget stærke magneter i alle harddiske.

Fidusen er, at de sidder i et lukket magnetgab - feltet uden for de 2
magneter er ganske svagt, men piller du den ene af så lukkes der op, og
så kan du risikere sletning af skiverne.

Arbejdsprincippet i harddisken er skam magnetisk, og de informationer
der ligger på skiverne er 10.000 gange svagere end de to magneter der
sidder i "servoen" til hovederne.

Alligevel, en fremmed magnet skal ganske tæt på skiverne for at lave
stor ravage, og gøre skade.

// Per.

Fra : Snorre Berg

Dato : 24-02-11 14:03

Den 23.02.2011 20:34, skreiv Mich. Ottosen:
> [...]
> Det ser ud til, at to magneter skal holde styr på læsearmen i HD'ene, så
> magneterne sidder blot to cm fra selv skiverne.

Høytalere er det magneter i. Jeg hadde to høytalere fra en gammel
Performa som under «rydding» (kvinner har et annet syn på hva som er
ryddig eller rotete enn oss) havnet sammen med en harddisk i hylla.

Den var komplett ubrukelig etterpå. For meg et sterkt indisium på at
magnetisme ikke er sunt for harddisker.

Fra : Per Boll Jørgensen

Dato : 24-02-11 21:59

Mich. Ottosen <cykelstativ@invalid.dk> wrote:

> Er det bare ammestuesnak, at magnetisme kan skade en harddisk? Jeg
> mener, at have læst/hørt, at man kan "vælte" data (og dermed slette dem)
> på skiverne i en HD med en kraftig magnet.

Ammestuesnak eller ej, jeg har været ude for at min kollega kom med sin
pc hvor den ikke kunne starte - hun spurgte mig om det havde noget med
hendes armbånd at gøre for der sad en kraftig magnet lås på den. Jeg
slog det hen som en super god historie og var på nippet til at drille
hende med sarkastiske bemærkninger - jeg undlod heldigvis. Jeg fixede
maskinen med en geninstalation..
3 mdr senere var den gal igen men med en anden fejl - hun forttalte mig
at hun netob var begyndt at bruge det omtalte armbånd igen - hmmmm. Endu
engang løste en geninstallation problemet..
Vi blev enige om at hun ikke skulle bruge armbåndet når hun brugte
maskinen og her 1 år efter køre maskinen uden det mindste problemer.

Uden jeg dog vil konkludere noget, så måske et forsigtigt.... måske!
Maskinen er en Lenevo T500 og det passer jo med håndledet over
harddisken når man skriver på sådan een..... )
Fredsommeligst..