Og lidt MacBook Pro rygter
Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-02-11 18:06

<http://mashable.com/2011/02/23/macbook-pro-spec-leak/>

"The big surprise for us is the inclusion of what Apple is calling
Thunderbolt. This appears to be the Light Peak implementation that was
rumored earlier this week. Light Peak is Intel's next generation
connector technology that offers super-fast data transfer speeds, while
also working with a multitude of different devices.

It looks like Apple is integrating Thunderbolt into its standard Mini
DisplayPort, meaning the same port can power displays and act as a
high-speed I/O connection."

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 23-02-11 18:15

> [...]
>
> It looks like Apple is integrating Thunderbolt into its standard Mini
> DisplayPort, meaning the same port can power displays and act as a

Der har også været rygter om samme port til iPad 2 ... så har der da i
hvert fald været noget ved at vente, når nu iPad 1 først kom til Danmark
for tre måneder siden.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-02-11 18:21

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Der har også været rygter om samme port til iPad 2 ... så har der da i
> hvert fald været noget ved at vente, når nu iPad 1 først kom til Danmark
> for tre måneder siden.

hmm, kan ikke se hvad nytte den skulle gøre i en iPad.

Men kan vi godt aftale at FireWire 3200 er død nu ?

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 23-02-11 20:03

> hmm, kan ikke se hvad nytte den skulle gøre i en iPad.
>
> Men kan vi godt aftale at FireWire 3200 er død nu ?

Og hvad er det lige at fw 3200 er for noget?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-02-11 20:05

> Og hvad er det lige at fw 3200 er for noget?

Det er en 3.2 gigabit/sec udvidelse af firewire standarden ... mens
Light Peak er rated to 10 gigabit/sek

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-02-11 20:06

> Og hvad er det lige at fw 3200 er for noget?

og lidt om light peak

<http://en.wikipedia.org/wiki/Light_Peak>

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 23-02-11 20:30

> og lidt om light peak
>
> <http://en.wikipedia.org/wiki/Light_Peak>

Den kender jeg i forvejen til. Og det er en thunderbolt-port der er
spekulationer om også vil være tilgængelig på iPad 2. I toppen.

Det ville kunne gøre at iPad'en ville kunne sættes til fjernsynet - og
såmænd også en harddisk ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-11 20:36

Hej,

> Det ville kunne gøre at iPad'en ville kunne sættes til fjernsynet - og
> såmænd også en harddisk ...

Du har lidt lovligt gang i spekulationerne til min smag.

iPad kan i forvejen sættes til fjernsynet og med jailbreak også til en
harddisk.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Hans Houmøller

Dato : 23-02-11 23:07

Den 23/02/11 20.35, Jens Kristian Søgaard skrev:

> iPad kan i forvejen sættes til fjernsynet og med jailbreak også til en
> harddisk.

Hvad er det lige, jailbreak betyder?

--
Ingen dumme spørgsmål
- kun dumme svar

Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-02-11 23:14

Hans Houmøller <hanshoumoller@gmail.com> wrote:

> Hvad er det lige, jailbreak betyder?

At du modificerer din iPhone så du kan installere programmer uden om App
Store ..

<http://en.wikipedia.org/wiki/IOS_jailbreaking>

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-02-11 22:34

> Den kender jeg i forvejen til. Og det er en thunderbolt-port der er
> spekulationer om også vil være tilgængelig på iPad 2. I toppen.

Hvem har spekuleret over det ... udover dig ?

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 24-02-11 07:53

> Hvem har spekuleret over det ... udover dig ?

Masser. På de sædvanlige Mac-rygte steder kan du læse om dem.

AppleInsider, MacRumors, etc.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 24-02-11 09:36

> hmm, kan ikke se hvad nytte den skulle gøre i en iPad.
>
> Men kan vi godt aftale at FireWire 3200 er død nu ?
>
> /thomas

Det må da helt afhænge af om Lightpeak kan de samme ting som Firewire,
f.eks. at boote i target mode.
--
Jesper
Få det ud af verden:

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-02-11 10:18

> Det må da helt afhænge af om Lightpeak kan de samme ting som Firewire,
> f.eks. at boote i target mode.

Sjovt som target disk mode er blevet den hellige gral. Ja, det er ret
fikst i en snæver vendning, men essentielt er det nu ikke ...

/thomas

Fra : Esben

Dato : 27-02-11 11:43

> Sjovt som target disk mode er blevet den hellige gral. Ja, det er ret
> fikst i en snæver vendning, men essentielt er det nu ikke ...

Det ville nu være et stort tab for os der supporterer folks maskiner.

Nok ikke for dem der alligevel ikke kan finde ud af at gøre tingene
selv.

Men et stort tab også for dem der bare gør det der skal gøres når de får
ny maskine. Ikke alle smider om sig med eksterne diske, selvom jeg
efterhånden har overtalt alle i min omgangskreds til at have minimum en
backup disk.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-02-11 12:08

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> [...]
> ny maskine. Ikke alle smider om sig med eksterne diske, selvom jeg
> efterhånden har overtalt alle i min omgangskreds til at have minimum en

Se andet mit svar ... alt er godt, Target disk mode er reddet ....

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-02-11 00:01

> Det må da helt afhænge af om Lightpeak kan de samme ting som Firewire,
> f.eks. at boote i target mode.

<http://www.macworld.com/article/158145/2011/02/thunderbolt_what_you_nee
d_to_know.html>

"Does Thunderbolt support Target Disk Mode and Migration Assistant?

On the new MacBook Pro models, you can use Target Disk Mode over a
computer-to-computer Thunderbolt connection. (We assume this will be the
case with future Thunderbolt-equipped Macs, as well.) However, Mac OS
X's Migration Assistant software doesn't currently support Thunderbolt
connections."

Fra : Jesper

Dato : 27-02-11 12:27

> [...]
> case with future Thunderbolt-equipped Macs, as well.) However, Mac OS
> X's Migration Assistant software doesn't currently support Thunderbolt

Det er jo nok kun et spørgsmål om en softwareopdatering fra Apple, som
utvivlsomt kommer ret hurtigt.

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 28-02-11 22:07

Den 23/02/11 18.15, Per Rønne skrev:

> Der har også været rygter om samme port til iPad 2 ... så har der da i
> hvert fald været noget ved at vente, når nu iPad 1 først kom til Danmark
> for tre måneder siden.

Men hvor længe efter lanceringen kommer iPad 2 mon til Danmark?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-02-11 22:11

Mikkel Moldrup-Lakjer <mikkelml@gmail.com> wrote:

> Men hvor længe efter lanceringen kommer iPad 2 mon til Danmark?

Hvis vi tager iPhone som eksempel, hvor vi også var bagefter et langt
stykke tid, så er vi nu oppe på samme release cyclus og deres produktion
kan håndtere et worldwide launch, så jeg gætter på samtidigt eller tæt
på USA og resten af verden.

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 28-02-11 22:22

Mikkel Moldrup-Lakjer <mikkelml@gmail.com> wrote:

> Men hvor længe efter lanceringen kommer iPad 2 mon til Danmark?

Det er der ikke engang kommet rygter om endnu ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 23-02-11 22:07

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Og hvad er det lige at fw 3200 er for noget?

Efterfølgeren til FireWire 800. Google henviser venligt til

http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_1394_interface#FireWire_S1600_and_S3200

Det virker til at Apple og Intel kører fint parløb.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-02-11 22:34

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110223 <nospam0002+20110223@gmail.com> wrote:

> Efterfølgeren til FireWire 800. Google henviser venligt til
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_1394_interface#FireWire_S1600_and_S3200
>
> Det virker til at Apple og Intel kører fint parløb.

hm, ja, enda med en "intel inside" logo fætter på kassen hvis man skal
tro de uskarpe billeder ..

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 27-02-11 13:27

> Se andet mit svar ... alt er godt, Target disk mode er reddet ....

Hvis begge maskiner har Thunderbolt

Dvs du bliver nødt til at købe TO nye maskiner alligevel :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-02-11 13:37

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110227 <nospam0002+20110227@gmail.com> wrote:

> Hvis begge maskiner har Thunderbolt
>
> Dvs du bliver nødt til at købe TO nye maskiner alligevel :)

FORDØMT ! ;)

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-02-11 21:31

> FORDØMT ! ;)

Kan man ikke stadig bruge FireWire? Det har de nye Macbook Pro da
stadig. Og hvad med USB? Er der ikke noget om, at man også kan bruge
det?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-02-11 21:40

> Kan man ikke stadig bruge FireWire? Det har de nye Macbook Pro da
> stadig. Og hvad med USB? Er der ikke noget om, at man også kan bruge
> det?

Firewire jo, USB nej (ikke sidst jeg chekkede) .. men jo, portene er der
da endnu.

Men jeg forudser en nær fremtid hvor der _kun_ er Thunderbolt porte ...
og adaptere til dem der har behov for at forbinde "legacy" enheder.

/thomas

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 28-02-11 16:00

> Men jeg forudser en nær fremtid hvor der _kun_ er Thunderbolt porte ...
> og adaptere til dem der har behov for at forbinde "legacy" enheder.

Og hvor en sådan enhed sagtens kan være en usb eller fw en af slagsen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk