FAT 32 med mac
Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 22-02-11 16:04

Hej gruppe

Hvordan kan jeg bedst tilgå min eksterne disk med FAT32 fil format fra
min Macbook Pro (Snow Leopard)?

Jeg har optaget noget video som har filer på 5-7 GB som jeg gerne vil
overføre til den eksterne disk. Hvilke værktøjer er pålidelige?

Mikkel

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-02-11 16:36

Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:
> [...]
>
> Jeg har optaget noget video som har filer på 5-7 GB som jeg gerne vil
> overføre til den eksterne disk. Hvilke værktøjer er pålidelige?

Bare slut den til via USB eller Firewire, så dukker den op på Mac'ens
skrivebord, og du kan kopiere/skrive til/fra en FAT32 disk uden problemer.

mvh. Erik Richard

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 22-02-11 17:29

Den 22/02/11 16.36, Erik Richard Sørensen skrev:

> Bare slut den til via USB eller Firewire, så dukker den op på Mac'ens
> skrivebord, og du kan kopiere/skrive til/fra en FAT32 disk uden problemer.

Hm... jeg er vist noget forvirret, for disken er rigtignok en fat32 og
det er vel derfor jeg ikke kan kopiere store filer til den. En løsning
kunne så være at konvertere til ntfs og installere et værktøj til det på
min mac.

Er der andre løsninger?

Mikkel

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-11 17:58

Hej,

> [...]
> det er vel derfor jeg ikke kan kopiere store filer til den. En løsning
> kunne så være at konvertere til ntfs og installere et værktøj til det på

Ja, der er mange muligheder. Umiddelbart er det mest nærliggende enten
at bruge exFAT (kræver en opdateret Snow Leopard) eller NTFS (kræver
installation af tredjeparts modul). Begge dele kan gøres gratis.

Herudover kan man vælge en masse andre filsystemer, men det er knapt så
nærliggende.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 22-02-11 19:20

Den 22/02/11 17.57, Jens Kristian Søgaard skrev:
> [...]
> installation af tredjeparts modul). Begge dele kan gøres gratis.
>
> Herudover kan man vælge en masse andre filsystemer, men det er knapt så

Tak for gode råd.

Jeg tror at jeg i denne omgang - ind til jeg får købt en ny, ekstern
harddisk som kan formateres med et mere moderne filsystem - vil nøjes
med at splitte de store filer op i iMovie.

Mikkel

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-02-11 19:38

> [...]
> det er vel derfor jeg ikke kan kopiere store filer til den. En løsning
> kunne så være at konvertere til ntfs og installere et værktøj til det på

Som lige svaret Jens, så har jeg overført filmen 'Bergensbanen' fra NRK
til en FAT32 disk, - og det er altså en film på godt 23 _gigabyte_, men
ellers er NTFS nok den optimale løsning med enten Paragon NTFS Driver
eller NTFS 3G Driver 2010.

mvh. Erik Richard

Fra : Lyrik

Dato : 24-02-11 06:45

On 22 Feb., 19:38, Erik Richard Sørensen <tu...@tulle.dk> wrote:

> [...]
> til en FAT32 disk, - og det er altså en film på godt 23 _gigabyte_, men
> ellers er NTFS nok den optimale løsning med enten Paragon NTFS Driver

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Så må det skyldes andre ting Erik. DVD-Video er opbygget med 1
Gigabyte store filstykker, således at der ikke er en enkelt fil der
overstiger "4 Gigabyte" Dem kunne du så teoretisk godt have 24 stykker
af. FAT 32 kan kun have op til 4 Gigabyte store stykker. Det er ikke
kun teori, det er også i praksis. Jeg har selv ofte løbet panden imod
4 Gigabyte-muren.

MvH
Jens

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-02-11 16:24

Lyrik wrote:

> [...]
> af. FAT 32 kan kun have op til 4 Gigabyte store stykker. Det er ikke
> kun teori, det er også i praksis. Jeg har selv ofte løbet panden imod

Selvfølgelig kunne man det, men filmen om Bergensbanen ligger altså i
_1_ stor fil. Jeg kan desværre ikke afprøve det igen, da jeg ingen FAT32
formatterede diske har til rådighed og heller ikke mulighed for at lave
en sådan...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-02-11 16:30

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> _1_ stor fil. Jeg kan desværre ikke afprøve det igen, da jeg ingen FAT32
> formatterede diske har til rådighed og heller ikke mulighed for at lave

Sjovt som det aldrig er muligt at genskabe nogen af de fantastiske
historier du kommer med ...

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 22-02-11 09:10

On 22 Feb., 16:04, Mikkel Moldrup-Lakjer <mikke...@gmail.com> wrote:
> Hej gruppe
>
> Hvordan kan jeg bedst tilg min eksterne disk med FAT32 fil format fra
> min Macbook Pro (Snow Leopard)?
>
> Jeg har optaget noget video som har filer p 5-7 GB som jeg gerne vil
> overf re til den eksterne disk. Hvilke v rkt jer er p lidelige?
>
> Mikkel

,,,,,,,,,,,,,,,
You can't!!

FAT32 kan ikke modtage filer større end 4 Gigabyte. Du får en
øjeblikkelig fejlmeddelelse ved forsøget. Der er to ting i det.

1. Hvis du bare vil kunne bruge filerne i et Windows system og i et
Mac system, så kan du formattere den eksterne disk med ExFAT. Denne
kan læses af begge systemer og du kan have store filer på den.
Men!!! Den kan ikke læses af en dåse som PS3 eller andre Linuxdåser.
2. Filerne skal spilles af en dåse på TV. Du må holde dig til FAT32.
Filerne må deles op i 4 Gigabytestykker og dåsen må indstilles til at
spille stykkerne i nummerorden. det kan PS3 for eksempel stilles til.
de vil så blive afspillet som om de bestod af en eneste stor fil.

MvH
Jens

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-02-11 19:33

Lyrik wrote:

> [...]
> spille stykkerne i nummerorden. det kan PS3 for eksempel stilles til.
> de vil så blive afspillet som om de bestod af en eneste stor fil.

Så forklar mig lige én ting. - Hvordan kan det så være, at man uden
problemer kan hente filmen 'Bergensbanen' på NRK og lagre den uden
problemer på en FAT32 formatteret disk? - Og forklar mig så lige,
hvordan det kan lade sig gøre at kopiere imagefiler på godt 7gb fra en
HFS+ _til_ en FAT32 disk og have dem liggende dér, og så kopiere dem
tilbage til en endnu større disk til opbevaring?

- Og det er gjort fra både 10.4.x, 10.5.x og WinXP Pro!!!

mvh. Erik Richard

Fra : Jonas Jalling

Dato : 22-02-11 19:37

Den 22/02/11 19.33, Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> tilbage til en endnu større disk til opbevaring?
>
> - Og det er gjort fra både 10.4.x, 10.5.x og WinXP Pro!!!

Det kan man ikke. Og NRK skriver:
"The original file was 165 GB, too much for most people to download. We
coded a 720 50P, 1280×720 version, resulting in a 22 GB file. You need a
filesystem on your drive that takes files bigger than 4 GB. Most
external drives have a FAT32 filesystem, which has a limit of 4 GB. NTFS
and HFS+ works fine."

Mvh. Jonas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-02-11 20:55

Jonas Jalling wrote:

> [...]
> filesystem on your drive that takes files bigger than 4 GB. Most
> external drives have a FAT32 filesystem, which has a limit of 4 GB. NTFS

Alt det véd jeg godt. Men kan du så forklare mig, hvorfor jeg alligevel
har kunnet gøre det? - Disken er en brugt 200gb WD2000JB, jeg købte og
satte i et Firewire kabinet, som jeg bare sluttede til uden at spekulere
på formattering, og disken var formatteret i FAT32...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-02-11 19:49

> [...]

> tilbage til en endnu større disk til opbevaring?
>
> - Og det er gjort fra både 10.4.x, 10.5.x og WinXP Pro!!!

You don't. Det har nok ikke været FAT32. ..

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 25-02-11 01:53

On 22 Feb., 19:33, Erik Richard Sørensen <tu...@tulle.dk> wrote:

> [...]
> tilbage til en endnu større disk til opbevaring?
>
> - Og det er gjort fra både 10.4.x, 10.5.x og WinXP Pro!!!

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Det du beskriver kan kun forklares som ren magi! Din meget omtalte
"Bergensbanen" findes stadigvæk og på deres side står:

[...]
http://nrkbeta.no/2009/12/18/bergensbanen-eng/

Nu må jeg så konstatere at definitionen på FAT32 er forkert!
Bergensbanens hjemmeside er også forkert på den.
Alle andre på dk.edb.mac, har ligeledes fået galt fat i det!

Kun du Erik ved noget eviggyldigt magisk omkring FAT32!
Du ved at dette filsystem kan tage 7 gigabyte store filer. Ja det kan
tage hele bergensbanen på 20 gigabyte skulle det være opgaven.

Derfor kan jeg kun opfordre dig til at vise din magi! Vis din magi
Erik! Du kan bruge "Skærmbillede"!
derefter kan du få skovlen under Microsoft og vise dem at de var nogle
tumper da de var nødt til at gå over til NTFS filsystem! Ha! de
idioter! De kunne have lavet det samme med FAT32 "Erik version"

MvH
Jens

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 22-02-11 18:55

Mikkel Moldrup-Lakjer <mikkelml@gmail.com> writes:

> Hej gruppe
>
> Hvordan kan jeg bedst tilgå min eksterne disk med FAT32 fil format fra
> min Macbook Pro (Snow Leopard)?

Du putter harddiskkablet i maskinen?

> Jeg har optaget noget video som har filer på 5-7 GB som jeg gerne vil
> overføre til den eksterne disk. Hvilke værktøjer er pålidelige?

FAT32 har en øvre grænse på 4 Gb/fil som er ufravigelig. Beklager.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 22-02-11 18:56

> [...]

> det er vel derfor jeg ikke kan kopiere store filer til den. En løsning
> kunne så være at konvertere til ntfs og installere et værktøj til det

Hvis du kører hhv Windows 7 _OG_ nyeste OS X 10.6 kan du formattere i
exFAT. Det format tillader større filer end 4 Gb.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 22-02-11 21:10

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> [...]
> jeg købte og satte i et Firewire kabinet, som jeg bare sluttede til
> uden at spekulere på formattering, og disken var formatteret i

Måske skal du pudse brillerne og kigge igen i Diskværtøj.

FAT32 kan ikke det du skriver - ligesom lyset ikke kan gå hurtigere end
ca 300000 km/s - så måske har du set eller husket forkert.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-02-11 21:25

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110222 <nospam0002+20110222@gmail.com> wrote:

> Måske skal du pudse brillerne og kigge igen i Diskværtøj.
>
> FAT32 kan ikke det du skriver - ligesom lyset ikke kan gå hurtigere end
> ca 300000 km/s - så måske har du set eller husket forkert.

hehehe :)

/thomas

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 22-02-11 22:26

On Tue, 22 Feb 2011 20:55:07 +0100, <Erik Richard Sørensen> wrote:

> [...]
> satte i et Firewire kabinet, som jeg bare sluttede til uden at spekulere
> på formattering, og disken var formatteret i FAT32...

http://support.apple.com/kb/HT3764
"Files on MS-DOS (FAT32) file systems are limited to a size of 4 GB.
This may affect applications which use very large files, such as video
editing software."

http://support.microsoft.com/kb/314463
"You cannot create a file larger than (2^32)-1 bytes (this is one byte
less than 4 GB) on a FAT32 partition."

Om det likevel var FAT32, så er da alternativet at filen var under 4GB.
--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 23-02-11 18:48

> [...]

> harddisk som kan formateres med et mere moderne filsystem - vil nøjes
> med at splitte de store filer op i iMovie.

Lige i dag er Paragon NTFS for Mac på giveaway gratis:

http://www.giveawayoftheday.com/paragon-ntfs-for-mac-os-x-8-0-special-edition-english-version/

(De har også HFS+ for Windows gratis i dag, men det er jo ikke aktuelt
her :)

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 24-02-11 16:09

Snorre Berg <snorrefakeberg@gmail.com> writes:

> Veeeeeldig aktuelt her, for i morgen får jeg en ny ekstern disk som
> jeg gjerne skulle ha koplet på denne maskina her for utveksling av
> blant annet bilder, men tilbudet gjaldt bare i går. Så da så. :(

Ellers kan man jo give dem lidt skillinger og så går det.

Det ser ellers ud til at Boot camp efterhånden kan læse og skrive HFS+
partitioner fra Windows. Måske kan det bruges så?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 24-02-11 21:23

> [...]

> _1_ stor fil. Jeg kan desværre ikke afprøve det igen, da jeg ingen
> FAT32 formatterede diske har til rådighed og heller ikke mulighed for

Lav et diskimage og formater det i fat32.