Nej det er ikke en ommer. Jeg beskriver de generelle forskelle og ikke
alle detaljer og forskelle som de forskellige rigtyper har af
finurligheder som er påklistret gennem tiderne af de forskellige
mastefabrikanter.
Det er heller ikke retningslinier der angiver nogen speciel form for
anvendelse til hhv. tur- eller kapsejlads. Det er kun de grundliggende
forskelle der beskrives.
Jeg kommer heller ikke ind på trim af masten for med de forskeller som
fabrikanterne har tilført typerne gennem tiderne vil det kunne gå hen
og blive til et større opslagsværk.
Jeg skriver ikke noget om fartpotentialen med de to rigtyper men at en
forøgelse med bovspryd på den mastheadriggede båd giver
forholdsmæssigt mere sejlflade til brug i let vind.
M.h.t. storsejlet på brøkdelsriggede både skriver jeg netop:
Brøkdelsriggens fordele ligger i et meget effektivt storsejl ved alle
vindstyrker, forsejlene er små, og derfor lette at håntere ved manøvre
og sejlskift.
Jo det er rigtigt, spilerne på bl.a. brøkdelsriggen og for den sags
skyld også på MHriggen, har ændret sig fra den store runde
ballonspiler til en mindre flad, trekantet spiler, afskaffelsen af de
gamle ballonspilere er gennemført.
På en brøkdelsrigget båd kommer en lille spiler noget mere i skygge af
storsejlet end på en MH rigget båd.
Bovspryd er en effektiv sejlforbedrende detalje, jeg monterede en
sådan på min MH riggede båd i 1982 og har absolut ikke fortrudt det.
Mvh/Harding
On 21 Feb., 20:22, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
> Nu kunne jeg fristes til at skrive "det er en ommer Harding" - men det vil
> jeg undlade
Til geng ld synes jeg ikke at din beskrivelse er helt
> retvisende i flere af dine udtalelser.
>
> > Mastheadriggens fordele er en ukompliceret rig med stor styrke.
>
> Mastheadriggen er ikke n dvendigvis ukompliceret ift br kdelsrig, da en MH
> rig kan v re udstyret med bagstag/tjekstag og babystag, noget der i h j grad
> kr ver tilv nning da man ellers risikerer at "s tte" riggen. Dette "kan"
> ogs v re tilf ldet med en BD rig.
>
> > Ulemperne er at riggen er tung og kraftig for at kunne klare det store
> > s jletryk, som forstag og h kstag p f rer masten.
> > Den kr ver mange og store forsejl, da dette er afg rende for b dens
> > fart.
>
> Det afh nger af om man skal bruge b den til kap- eller tursejlads. Er det
> tursejlads klarer man sig fint med en 100+ % genua - vi bruger aldrig andet.
>
> > For yderligere at for ge forsejlet betydeligt kan der p b den
> > monteres et bovspryd og f.eks et stort rulleforslag. Hermed kan b den
> > uden anvendelse af spiler stadig sejle i svage vinde, hvor mange
> > ellers vil starte motoren.
>
> Du f r det til at lyde som en MH rigget b d ikke sejler liges hurtigt som
> BD rigget b d i svag vind? Det er ikke korrekt. En MH rigget og en BD rigget
> b d kan i princippet have samme sejlareal, og dermed skyde samme fart.
> Forskellen best r prim rt i at BD riggen er h jere, og at der er bedre
> muligheder for bl.a at trimme p storsejl - men i svag vind har det sj ldent
> betydning.
>
> > Rulleforsejlet medf rer tillige at man ikke beh ver at medbringe de
> > mange forskellige forsejl; men kan n jes med et eller to forsejl
> > afh ngigt af temperament.
> > Br kdelsriggen har en fleksibel mast, der let vil krumme ved get pres
> > p storsejlet, eller n r der hales i h kstaget.
> > Br kdelsriggens fordele ligger i et meget effektivt storsejl ved alle
> > vindstyrker, forsejlene er sm , og derfor lette at h ntere ved man vre
> > og sejlskift.
> > Ulemperne er at den kan v re sv r at trimme, samt at den i let vejr
> > ikke har sejl nok p sl r p grund af den lille spiler.
>
> Lille spiler? S dan var det i gamle dage - men det er en generalisering, som
> ikke holder idag.
>
> > At p montere et bovspryd p en br kdelsb d giver for get forsejlsflade
> > men denne for gelse vil v re meget mindre.
> > Her bruges bovspryddet fortrinsvis sammen med en genakker for at f
> > dette sejl l ngere frem.
>
> Der er flere rsager til at ville have et bovspryd - ovenn vnte er blot en
> af dem og g lder ogs for MH.
>
> Mvh
> Henrik