Anbefaling søges: harddisk 2,5
Fra : Per

Dato : 21-02-11 15:29

Hej!
Jeg vil gerne skifte harddisken i min MacBook Late 2008, men ved ikke
rigtig hvad der er på markedet i øjeblikket, som er godt og ikke for
dyrt. Jeg havde tænkt på 500GB.
Er der nogen der kan anbefale noget?
Tak oh hilsen
Per

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-02-11 15:44

Per <nussetroll@yahoo.de> wrote:

> [...]
> Jeg vil gerne skifte harddisken i min MacBook Late 2008, men ved ikke
> rigtig hvad der er på markedet i øjeblikket, som er godt og ikke for

wester digital går du aldrig helt galt i byen med.

Hvad laver det ? ... hvis du arbejder med video/lyd/billeder så få en
7200RPM disk (som dog æder lidt mere strøm)

Til det meste er en 5400RPM disk fin ..

/thomas

Fra : Per

Dato : 21-02-11 20:20

> Hvad laver det ? ... hvis du arbejder med video/lyd/billeder så få en
> 7200RPM disk (som dog æder lidt mere strøm)

Tak for svar!
Jeg laver lidt layout engang i mellem, men arbejder ikke næsten aldrig
med hverken video eller lyd, så jeg foretrækker nok et lidt mindre
strømforbrug.
Per

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-02-11 15:53

Per wrote:
> Jeg vil gerne skifte harddisken i min MacBook Late 2008, men ved ikke
> rigtig hvad der er på markedet i øjeblikket, som er godt og ikke for
> dyrt. Jeg havde tænkt på 500GB.
> Er der nogen der kan anbefale noget?

WesternDigital Scorpio. Både 5400rpm og 7200rpm kan bruges med fordel,
men 7200rpm versionerne støjer en anelse mere og varmer en del mere end
5400rpm, qua de bruger noget mre strøm.

Scorpio Blue Series 500gb 397kr.
http://www.shg.dk/Harddisk/Western-Digital-500-GB-Blue-Scorpio-2209401.html
Scorpio Blue Series 640gb 510kr.
http://www.shg.dk/Harddisk/Western-Digital-640-GB-Scorpio-Blue-2209400.html
Scorpio Black Series 500gb 478kr.
http://www.shg.dk/Harddisk/Western-Digital-500-GB-Scorpio-Black-2217908.html
Scorpio Black Series 750gb 865kr.
http://www.shg.dk/Harddisk/Western-Digital-750-GB-Scorpio-Black-2243836.html

mvh. Erik Richard

Fra : Per

Dato : 21-02-11 20:21

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> WesternDigital Scorpio. Både 5400rpm og 7200rpm kan bruges med fordel,
> men 7200rpm versionerne støjer en anelse mere og varmer en del mere end
> [...]

Tak! Dem kikker jeg nærmere på!
Per

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 22-02-11 09:30

Per <nussetroll@yahoo.de> wrote:

> Tak! Dem kikker jeg nærmere på!
> Per

Jeg har en 7200 rpm disk i min og jeg kan kun høre disken såfremt jeg
sidder en sted hvor der er INGEN baggrunds støj er.

Det med strømmen er pisse ligemeget - det er kun aktuelt såfremt man
absolut skal have 10 programmer kørende på en gang og der ikke er strøm.

I går kørte jeg 1,5 time med det offentlige og her brugte jeg vel ca.
30% strøm på at være på nettet konstant - og det er med et næsten 3 år
gammelt batteri.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-02-11 22:29

> Hvad laver det ? ... hvis du arbejder med video/lyd/billeder så få en
> 7200RPM disk (som dog æder lidt mere strøm)
>
> Til det meste er en 5400RPM disk fin ..

Til bærbar har jeg efterhånden lært at harddiskene skal have
fritfaldsføler, så disken ikke går i spåner hvis maskinen ryger på
gulvet ved et uheld.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-02-11 22:36

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110221 <nospam0002+20110221@gmail.com> wrote:

> Til bærbar har jeg efterhånden lært at harddiskene skal have
> fritfaldsføler, så disken ikke går i spåner hvis maskinen ryger på
> gulvet ved et uheld.

hmm .. har de ikke alle det efterhånden ?

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-02-11 22:39

> hmm .. har de ikke alle det efterhånden ?

Tilsyneladende ikke den Scorpio Black jeg erstattede den anden dag.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 22-02-11 03:12

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110221 wrote:

> Tilsyneladende ikke den Scorpio Black jeg erstattede den anden dag.

Det kommer også an på, hvordan de lander. - Rammer den noget nær
vinkelret på gulvet, så kan selv en sådan føler ikke klare det.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-02-11 07:08

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Det kommer også an på, hvordan de lander. - Rammer den noget nær
> vinkelret på gulvet, så kan selv en sådan føler ikke klare det.

Du ved godt hvad den føler gør, ikke ?

/thomas

Fra : Øyvind Rise

Dato : 22-02-11 09:21

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Det kommer også an på, hvordan de lander. - Rammer den noget nær
> vinkelret på gulvet, så kan selv en sådan føler ikke klare det.

Innen maskin med disk treffer gulvet skal mottiltak være gjort. Føleren,
som ligner litt på et gyroskop, ser etter tegn til endringer i
gravitasjon og rotasjon, og mottiltaket som gjøres er å raskt flytte
lese/skrive-hodene til "landing zone".

--
Øyvind Rise

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 22-02-11 09:27

Øyvind Rise <oyvind.rise@bio.uio.no> wrote:

> [...]
> som ligner litt på et gyroskop, ser etter tegn til endringer i
> gravitasjon og rotasjon, og mottiltaket som gjøres er å raskt flytte

Præcis.

Fra : Per Jensen

Dato : 22-02-11 13:29

On 22/02/11 09.21, Øyvind Rise wrote:

> [...]
> som ligner litt på et gyroskop, ser etter tegn til endringer i
> gravitasjon og rotasjon, og mottiltaket som gjøres er å raskt flytte

Ja.

Det hjælper bare ikke hvis slaget er hårdt nok.

Pladerne i disken når ikke at standse inden at den rammer gulvet, så et
headcrash er typisk udvejen.

Desuden så har der siddet fritfaldssensorer i harddiske i de sidste 10
år, producenterne har bare først begyndt at reklamere med det her de
seneste år...

(ja jeg har adskildt MANGE harddiske de sidste 10 år, og 9 ud af 10 har
denne gyro-sensor)

// Per.

Fra : Øyvind Rise

Dato : 23-02-11 12:16

Per Jensen <news@fjerneszapro.dk> wrote:

> Ja.
>
> Det hjælper bare ikke hvis slaget er hårdt nok.

Det er riktig. Men teknologien øker sannsynligheten for å komme skadefri
fra et fall med slag opp mot denne grensen.

> Pladerne i disken når ikke at standse inden at den rammer gulvet, så et
> headcrash er typisk udvejen.

Noen disker har landing zone utenfor de roterende pladerne.

<http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Landing_zone.jpg>
<http://www.pclaunches.com/entry_images/0708/09/hitachi_deskstar7K1000.B
..php>

> Desuden så har der siddet fritfaldssensorer i harddiske i de sidste 10
> år, producenterne har bare først begyndt at reklamere med det her de
> seneste år...

Når jeg hørte om denne teknologien i 2003, så var ikke sensoren
implementert i disken, men satt derimot montert i maskinen.

<http://www.anandtech.com/show/1173/2>

Jeg finner det vanskelig å tro at det har sittet frifaldsensorer i
harddiske de sidste 10 år.

--
Øyvind Rise

Fra : Per Jensen

Dato : 22-02-11 13:30

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-02-11 14:22

Øyvind Rise wrote:

> [...]
> som ligner litt på et gyroskop, ser etter tegn til endringer i
> gravitasjon og rotasjon, og mottiltaket som gjøres er å raskt flytte

Ja, eller 'svipper i nul', som jeg ville sige det. - Jeg har ikke prøvet
det med nyere diske - kun med en gl. TravelStar, men den kunne altså
ikke holde til at ramme et betongulv med bagkanten af computeren. -
Heldigvis var der ikke vigtige data på disken, da han havde overført dem
til den stationære, han også har... - Det kunne ellers godt have været
kritisk, da der var data på fra et forskningsprojekt i Grundtvig studier
her på Århus Universitet, hvor han er ansat...

mvh. Erik Richar4d

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 22-02-11 09:26

> [...]

> Jeg vil gerne skifte harddisken i min MacBook Late 2008, men ved ikke
> rigtig hvad der er på markedet i øjeblikket, som er godt og ikke for

Det er fuldkommen underordnet hvilken disk du vælger ud fra mærket, så
længe du hele tiden kører en Time Machine backup.

Jeg har aldrig prøvet at køre med andet end 7200 rpm diske i mine Mac'er
og der er en væsentlig forskel i hastighed på en 5400 og en 7200 rpm -
25%

Lige nu er det bedste køb vist nok en 500 GB HD, 7200 rpm med 16 MB
cache - den fåes til ca. 450,-

Fra : Per

Dato : 22-02-11 13:25

> [...]
> 25%
>
> Lige nu er det bedste køb vist nok en 500 GB HD, 7200 rpm med 16 MB

Hvad med strømforbruget? Er du enig i at en 7200 rpm disk bruger mere
strøm?
Er det muligt at sætte tal på hvor meget mere der bruger.
Når der drejer sig om en labtop man arbejder med alle mulige steder som
jeg gør, er det jo vigtigt!
Hilsen Per

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-11 14:25

Hej,

> Hvad med strømforbruget? Er du enig i at en 7200 rpm disk bruger mere
> strøm?
> Er det muligt at sætte tal på hvor meget mere der bruger.

Du skal passe på med at generalisere over 7200/5400 - samtidigt skal man
være opmærksom på, at der er tale om meget små forskelle.

Hvis man kigger på den disk, som var nævnt her, Momentus 500 GB 2.5"
SATA disk - så ser tallene sådan her ud:

5400 RPM, idle: 0,67W
7200 RPM, idle: 0,69W

5400 RPM, operating: 1,78W
7200 RPM, operating: 2,2W

5400 RPM, seek: 1,54W
7200 RPM, seek: 2,2W

Tallene stammer fra producentens hjemmeside:

<http://www.seagate.com/staticfiles/support/disc/manuals/notebook/momentus/5400.6/100528359f.pdf>
<http://www.seagate.com/staticfiles/support/disc/manuals/notebook/momentus/7200.4/100534376c.pdf>

(Bemærk at de har mange forskellige modeller indenfor hver serie)

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 22-02-11 14:52

> [...]
> Er det muligt at sætte tal på hvor meget mere der bruger.
> Når der drejer sig om en labtop man arbejder med alle mulige steder som

Personligt er performance mere vigtig for mig end batteritid.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 22-02-11 09:58

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) writes:

> Jeg har en 7200 rpm disk i min og jeg kan kun høre disken såfremt jeg
> sidder en sted hvor der er INGEN baggrunds støj er.

SÃ¥dan var det ikke med den hedengangne Scorpio Black jeg havde. Hvilken
har du?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 22-02-11 10:05

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110222 <nospam0002+20110222@gmail.com> wrote:

> Sådan var det ikke med den hedengangne Scorpio Black jeg havde. Hvilken
> har du?

Jeg har denne her:

ST9500420AS

Det er vist en Hitachi.

Fra : Per

Dato : 22-02-11 13:25

> Jeg har denne her:
>
> ST9500420AS
>
> Det er vist en Hitachi.

næ, der ser ud til at være der her:
Seagate Momentus 7200.4 500GB (ST9500420AS)
Er der ellers nogen der har en mening om den?
Er Seagate bedre end Western-Digital?
Per

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-02-11 14:59

Per wrote:

> næ, der ser ud til at være der her:
> Seagate Momentus 7200.4 500GB (ST9500420AS)
> Er der ellers nogen der har en mening om den?
> Er Seagate bedre end Western-Digital?

Seagate Momentus er ikke bedre end WD - tværtimod, så har de en generel
større fejlrate end WD. - Jeg har selv en Momentus i min bærbare, og jeg
er ikke tryg ved den, så jeg er pt. lidt forsigtig med ikke at flytte
for meget rundt med den.

Men vel nok den bedste standard 2,5" disk, man kan få, er nok stadig
IBM/Hitachis TravelStar 5K500 Series. - Jeg synes bare ikke, der er ret
mange steder udover Dustin.dk, man kan få dem her i landet til
fornuftige priser. Så derfor mener jeg stadig, at WDs Scorpio er det
bedste alternativ.

Fandt den her hos Dustin - 5K500.B 500gb/5400rpm til 439kr.
http://www.dustinhome.dk/pd_5010208959.aspx
- og
TravelStar 7K500.B 500gb/7200rpm til 499kr.
http://www.dustinhome.dk/pd_5010485353.aspx

Men hvis de er som forrige serie 5K/7K500.A, så både støjer de mere og
varmer væsentlig mere end WD og Seagate...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-02-11 18:00

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Seagate Momentus er ikke bedre end WD - tværtimod, så har de en generel
> større fejlrate end WD.

sludder ...

/thomas

Fra : Per

Dato : 23-02-11 11:48

> [...]
>
> Men hvis de er som forrige serie 5K/7K500.A, så både støjer de mere og
> varmer væsentlig mere end WD og Seagate...

Hvad er så godt ved Hitachis TravelStar hvis die både både støjer og
varmer væsentlig mere end WD og Seagate?

Er det muligt at objektivere støj og varme? Er der tal for det ligesom
for strømforbrug?
hilsen Per

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-02-11 11:56

> Hvad er så godt ved Hitachis TravelStar hvis die både både støjer og
> varmer væsentlig mere end WD og Seagate?
>
> Er det muligt at objektivere støj og varme? Er der tal for det ligesom
> for strømforbrug?

dB og °C ;)

/thomas

Fra : Per

Dato : 23-02-11 11:59

> dB og °C ;)

Jo. jo, men findes der tal på det ;))

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-02-11 12:35

> Jo. jo, men findes der tal på det ;))

På en given disk ? .. ja mht. til lyd nivaeu plejer det at være angivet
i spec sheet. Varme mindes jeg ikke at have set.

Må jeg i den forbindelse afbefale dette site:

<http://www.storagereview.com/>

Hvis man er på jagt efter info ang. en given disk er der nok en chanche
for at de har et review af den.

/thomas

Fra : Per

Dato : 23-02-11 14:58

> <http://www.storagereview.com/>

fin side, vil jeg rode lidt i! Tak!
Per

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-02-11 16:06

Per wrote:

> Hvad er så godt ved Hitachis TravelStar hvis die både både støjer og
> varmer væsentlig mere end WD og Seagate?

Efter min mening er det den mekaniske konstruktion. Der er mere metal i
TravelStar - altså ikke så meget plastic og carbonnylon.

Og hvad varmen angår, så kan det mærkes, at computeren bliver varmere,
dér hvor disken sidder. Det var tydeligt på en computer, hvor jeg
skiftede en gl. 40gb TravelStar ud med en 100gb Scorpio. Den bærbare
blev markant køligere og støjede også langt mindre.

> Er det muligt at objektivere støj og varme? Er der tal for det ligesom
> for strømforbrug?

Hm, jeg har engang for år tilbage set en sammenligning mellem Scorpio og
TravelStar, men har ikke umiddelbart kunne finde det igen, men det var
noget i retning af, at hvis Scorpos støjniveau var på 14db, så var
TravelStar på 18db for 5400rpm og tilsv. 17db for Scorpio hhv. 21db for
7200rpm TravelStar - altså en forskel på 3-4db. Og det kan altså høres.
3db fordobler støjvineauet...

mvh. Erik Richard

Fra : Per

Dato : 10-03-11 11:37

Efter alle de forskellige udsagn her har jeg nu valgt købe en Western
Digital Scorpio Black SATAII500GB WD5000BEKT og er overordentlig
tilfreds.
Først et par negative bemærkninger: den støjer faktisk en smugle mere
end disken der kom med fra fabrikken (Toshiba 250GB MK2553GSX). Og den
vibrere en smugle, hvad den tidligere disk slet ikke gjorde. Men begge
dele er uden større betydning for mig.
Det positive overvejer: som forventet mærkes det tydeligt at den er
hurtigere. Den udvikler væsentligt mindre varme. Og, overraskende nok,
den bruger meget mindre strøm, hvilket tydeligt kan mærkes på
arbejdstiden uden strømforsyning. Og det er væsentligt for mig.
Jeg er altså meget tilfreds!
Tak for alle råd og overvejelser!
Hilsen Per

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-03-11 11:48

> [...]

> end disken der kom med fra fabrikken (Toshiba 250GB MK2553GSX). Og den
> vibrere en smugle, hvad den tidligere disk slet ikke gjorde. Men begge

Hvis den vitterligt vibrerer så er det skidt ... check at du har
monteret den rigtig og alle skruer er strammet ... hvis den står og
ryser så har du en død diske inden længe

/thomas

Fra : Per

Dato : 23-02-11 11:57

> [...]
>
> Men hvis de er som forrige serie 5K/7K500.A, så både støjer de mere og
> varmer væsentlig mere end WD og Seagate...

Udover omdrejningerne, er der så forskel på Scorpio Blue og Black?
Hvordan er forkellen i støj og varme?
Hilsen Per

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-02-11 16:14

Per wrote:

> Udover omdrejningerne, er der så forskel på Scorpio Blue og Black?
> Hvordan er forkellen i støj og varme?

Black serien skulle være en smule bedre teknisk konsturktion og ca.
1-2db mindre støj, hvis jeg ellers husker ret. Jeg har ikke selv nogen i
Blue serien, kun en Black, og den kan køre i 2-3 timer, før kabinettet
bliver lunt. - Jeg har den i et eksternt Firewire metalkabinet.

mvh. Erik Richard

Fra : Per

Dato : 24-02-11 10:49

> [...]

> Blue serien, kun en Black, og den kan køre i 2-3 timer, før kabinettet
> bliver lunt. - Jeg har den i et eksternt Firewire metalkabinet.

Jeg har efterhånden skudt mig ind på Western Digital Scorpio Black SATA
II 500GB WD5000BEKT, hovedsaglig fordi den er en smugle hurtigere end
den Toshiba 250GB MK2553GSX 5400RPM som sidder i fra fabrikken. Vigtigt
for mig er også støj og strømforbrug.
WD´en er i Seek Mode (Average) 2 dBA mindre end Toshiba, i Idle Mode
(Average) 1 dBA mere, interessant nok.
Jeg har ingen anelse om man kan høre det! Jeg vil absolut ikke have
"hyl" på skrivebordet! Toshiba´en høre jeg faktisk ikke. Er 1 dBA meget?
I en test i et tysk Comp tidsskrift kommer de interessant nok frem til
et resultat der ligge 8 dBA !! under informationerne på WD´s hjemmeside.
Hvad kan være forklaringen på det? Producenter plejer jo ikke ligefrem
at overdrive negative sider af deres produkter!

Interessant er også at strømforbruget for WD er mindre end Toshiba på
tros af højere omdrejninger.

Hvor meget kan man egentlig tro på alle disse informationer?
Måske er det også lidt tåbeligt at mig at gå op i alle disse småting, i
stedet for bare at købe en disk?

Hilsen Per

Fra : Øyvind Rise

Dato : 24-02-11 11:41

Per <nussetroll@yahoo.de> wrote:

[snip]
> [...]
> Jeg har ingen anelse om man kan høre det! Jeg vil absolut ikke have
> "hyl" på skrivebordet! Toshiba´en høre jeg faktisk ikke. Er 1 dBA meget?

Det sies at mennesker generelt har problemer med å angi nivåforskjeller
på under 3 dB. Et annet aspekt er at kabinettet demper noe av støyen,
men demper forskjellige toner noe ulikt, slikt at resultatet kan bli
litt annerledes enn det ser ut før diskene er montert.

--
Øyvind Rise

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-02-11 13:54

Per wrote:

> [...]
> Hvad kan være forklaringen på det? Producenter plejer jo ikke ligefrem
> at overdrive negative sider af deres produkter!

WDs opgivelser er absolutte minimumstal udfra deres prædefinerede
standard. - Det svarer lidt til, at Sansui i sin tid opgav deres berømte
AU-X911DG forstærker til "120w 8ohm 20-20.000hz", mens de relle
udmålinger på netop den forstærker viser tal mellem 145w til 160w ved 8ohm.

På samme måde vil du ofte opleve, at WD diske også er hurtigere i
praksis end de opgivne data holdt op mod tilsv. disktyper af andre
fabrikater.

Og ja, 1db /kan/ høres, hvis du sidder et sted, hvor der ikke er
omgivende støj. +1db svarer ca. til 22-23%s forøgelse af støjniveauet.
+2db svarer ca. til 60s forøgelse, +3db til 100%s forøgelse. db skalaen
er jo logarismisk... Men har du omgivende støj som fx. stilfærdig musik
eller snak i lokalet, vil du ikke i praksis bemærke en forøgelse på 1db.

> Interessant er også at strømforbruget for WD er mindre end Toshiba på
> tros af højere omdrejninger.

WDs diske har i alle de år, jeg har brugt dem, altid været normeret til
langt mindre strømforbrug end andre tilsvarende disktyper. Desuden gør
WD en hel del i de rent forskningsmæssige ting omkring både chassis og
motorkonstruktion - de værste støjkilder, - og der er sket meget på det
område bare indenfor de sidste 2-3 år.

Jeg tør næsten vædde på, at du vil kunne sætte en sådan WD Black i et
eksternt 2.5" USB kanbinet og strømføde den uden brug af Y-kabel eller
anden strømkilde, mens hvis du sætter Toshibadisken i et tilsv. kabinet,
/skal/ du bruge et Y-kabel, før den vil kunne bruges.

> Hvor meget kan man egentlig tro på alle disse informationer?
> Måske er det også lidt tåbeligt at mig at gå op i alle disse småting, i
> stedet for bare at købe en disk?

Hvad WDs opgivelser angår, kan du roligt stole på, de ikke er
overdrevne. I den sidste ende kan en 10%s mindre strømforbrug godt komme
til at betyde, at du kan bruge din bærbare i tilsv. længere tid uden
brug af ekstern strømforsyning og derved gøre en given opgave færdig.

mvh. Erik Richard

Fra : Snorre Berg

Dato : 24-02-11 14:49

Den 24.02.2011 13:54, skreiv Erik Richard Sørensen:

snip

> [...]
> til at betyde, at du kan bruge din bærbare i tilsv. længere tid uden
> brug af ekstern strømforsyning og derved gøre en given opgave færdig.

Er deres store disker like gode?

--
SB

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-02-11 16:47

Snorre Berg wrote:
> Den 24.02.2011 13:54, skreiv Erik Richard Sørensen:
>
> Er deres store disker like gode?

Generelt ja, selvom jeg til interne diske i størrelse op til 500gb
foretrækker Seagates 7200rpm/32mb cache diske. De fleste WD 1tb-2tb
diske er enten 5900rpm eller variospeed 5900-7200rpm, hvis det er i den
prismæssigt overkommelige ende - fx. ca. 600Dkr. for en 2tb 5900rpm
variospeed med 64mb cache, hvor en tilsv. i 7200rpm koster fra ca.
850Dkr. til ca. 1000Dkr. for Green Series og ca. +200kr. mere for Black
Series - lidt afhængig af indkøbssted.

Jeg har 3 stk. eksterne WD Essentiels SE med 5900rpm/64mb cache Green
Series diske, og her er én ting givet. De er totalt lydløse. Det er
ganske enkelt umulig at høre, om de kører eller er i dvale, selvom de
står mindre end en halv meter fra mig. - Man skal kigge på dioden for at
se, om de er aktive...

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-11 15:40

Hej Erik,

> [...]
> til at betyde, at du kan bruge din bærbare i tilsv. længere tid uden
> brug af ekstern strømforsyning og derved gøre en given opgave færdig.

Det er noget vrøvl. 10% mindre strømforbrug på en disk giver dig ikke
10% længere batteritid på din bærbar.

Min MacBook Pro bruger ca. 70W når den laver noget. Når en disk bruger
mest bruger den ca. 2W. En besparelse på 10% på diskens strømforbrug er
så 0,2W.

Med andre ord vil det højt sat give dig 0,3% længere batterilevetid.
Hvis du er vant til 5 timers batterilevetid vil du få 51 sekunders
ekstra batterilevetid.

De 51 sekunder gælder kun såfremt disken kører på fuld skrald 100% af
tiden. I praksis vil man måske opleve at få 15-20 sekunder ekstra.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-02-11 14:48

> [...]

> Hvor meget kan man egentlig tro på alle disse informationer?
> Måske er det også lidt tåbeligt at mig at gå op i alle disse småting, i

Ja det er komplet tåbeligt at gå op i. Beklager.

Køb nu den 7200 rpm disk og en Time Capsule og så nyd din nye hurtige
Mac.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-02-11 14:26

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Jeg har denne her:
>
> ST9500420AS
>
> Det er vist en Hitachi.

Nej, det er en Seagate Momentus

mvh. Erik Richard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 22-02-11 10:17

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) writes:

> Jeg har denne her:
>
> ST9500420AS
>
> Det er vist en Hitachi.

Ok. Der er altså enkelte syndere, og hvis det er noget der betyder
noget, skal man nok undersøge det inden.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 22-02-11 14:32

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> [...]
> været kritisk, da der var data på fra et forskningsprojekt i Grundtvig
> studier her på Århus Universitet, hvor han er ansat...

Hvis det er SÅ vigtige data, kan det være han vil være glad for en Time
Capsule så det - udover den manuelle backup - er en ekstra livrem.

Jeg har erkendt at min Time Capsule er det kedeligste men bedste køb jeg
har gjort i meget lang tid.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 22-02-11 15:49

> [...]

> Capsule så det - udover den manuelle backup - er en ekstra livrem.
>
> Jeg har erkendt at min Time Capsule er det kedeligste men bedste køb jeg

Enig. Det er de bedste 2.000,- man kan betale som Mac bruger.

Jeg har nok reddet mindst 25 menneskers røv på den konto.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-02-11 15:57

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Enig. Det er de bedste 2.000,- man kan betale som Mac bruger.
>
> Jeg har nok reddet mindst 25 menneskers røv på den konto.

Det ville da være bedre, hvis det var deres data...

Men nu hører den pågældende tilfældigvis til dem, der stadig har brug
for OS 9.x, da noget af den software, der bruges, ganske enkelt ikke
findes til OS X, så han 'nøjes' med en dual G4 med Tiger + OS 9.2.2.

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 22-02-11 15:59

> [...]

> for OS 9.x, da noget af den software, der bruges, ganske enkelt ikke
> findes til OS X, så han 'nøjes' med en dual G4 med Tiger + OS 9.2.2.

Hvordan kan det være at du kender så mange mennesker som bruger OS 9?
Jeg har ikke mødt en OS 9 bruger i mindst 5 år.

Det er da helt latterligt at holde fast i sådan et oldnordisk og
ubrugeligt system i dag.

Hvad er det for nogle programmer som ikke findes på OS X?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-02-11 16:34

> [...]
> ubrugeligt system i dag.
>
> Hvad er det for nogle programmer som ikke findes på OS X?

Nok fordi jeg jævnligt færdes i nogle akademiske kredse, hvor det ikke
er styresystemet, det kommer an på, men derimod bruger-softwaren. Og i
tilfældet her drejer det sig om teologiske programmer.

Der findes selvfølgelig nogle teologiske programmer til Mac fra bl.a.
Accordance og Logos, men de er langt fra på højde - endnu - rent fagligt
med de gamle MacBible fra Zondervan Publishing til OS 9.x.

Og så findes der MacSword og OnlineBible Mac, men de er til gengæld ikke
godkendt til universitetsbrug, selvom de på mange områder er bedre end
både Accordance og Logos.

mvh. Erik Richard

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 22-02-11 22:01

Den 22/02/11 16.34, Erik Richard Sørensen skrev:
> Og så findes der MacSword og OnlineBible Mac, men de er til gengæld ikke
> godkendt til universitetsbrug,

Hvem i alverden godkender programmer til universitetsbrug? Jeg troede at
der var en vis frihed i den akademiske verden. På DIKU var der ingen,
der spurgte om vi brugte emacs eller vi.

Mvh. Lars

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-02-11 00:08

Lars Kongshøj wrote:

> Hvem i alverden godkender programmer til universitetsbrug? Jeg troede at
> der var en vis frihed i den akademiske verden. På DIKU var der ingen,
> der spurgte om vi brugte emacs eller vi.

Det gør fakultetet, hvis du vil bruge software som reference, skal det
være godkendt. - En opgave eller speciale kan blive afvist eller dumpet,
hvis du bruger noget andet, når det gælder de teologiske grundtekster på
hebraisk og græsk. Du kan også risikere at få afvist en litteraturliste
til fx. en speciale, hvis de valgte bøger ikke står på fakultetets
lister over godkendt / brugbar litteratur.

mvh. Erik Richard

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 23-02-11 06:34

Den 22/02/11 22.01, Lars Kongshøj skrev:

> [...]
> der var en vis frihed i den akademiske verden. På DIKU var der ingen,
> der spurgte om vi brugte emacs eller vi.

Hmm man kan undre sig over at hvem der har haft nosser til at
underskrive en godkendelse af Windows til brug på universitetet.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-02-11 18:00

> [...]
> ubrugeligt system i dag.
>
> Hvad er det for nogle programmer som ikke findes på OS X?

har vi ikke hørt den historie før ?

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 22-02-11 15:01

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) writes:

> Personligt er performance mere vigtig for mig end batteritid.

Er du så opgraderet til et 10k eller SSD-drev?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 22-02-11 15:27

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110222 <nospam0002+20110222@gmail.com> wrote:

> Er du så opgraderet til et 10k eller SSD-drev?

Har luret på den der kombi SSD og almindelige disk, men de er sgu for
dyre endnu.

Hvis man kunne få en 10000 rpm på 500 GB, som var til at betale så sad
den allerede i min Mac.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-02-11 15:40

> [...]
> dyre endnu.
>
> Hvis man kunne få en 10000 rpm på 500 GB, som var til at betale så sad

Så må den her lige være noget for dig...
450gb SSD....
http://eshop.macsales.com/item/Other%20World%20Computing/SSDMX480/

mvh. Erik Richard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 22-02-11 15:36

> [...]

> dyre endnu.
>
> Hvis man kunne få en 10000 rpm på 500 GB, som var til at betale så sad

Nååh, så pris er mere vigtig for dig end performance :) Det er fair
nok.

Troede iøvrigt 600 MB Raptoren kunne sidde i en bærbar, det kan den ikke
(men så ville den nok også smelte).

Fra : Esben

Dato : 22-02-11 18:10

> [...]

> Jeg vil gerne skifte harddisken i min MacBook Late 2008, men ved ikke
> rigtig hvad der er på markedet i øjeblikket, som er godt og ikke for

Hvis du har råd og din maskine er værd at ofre det på, så køb en hybrid
disk:

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=ST95005620AS&sp=all&pid=4
180920

Har den selv, og det giver virkeligt noget!

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-02-11 14:51

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> [...]
> 180920
>
> Har den selv, og det giver virkeligt noget!

Optræder den som een disk på Mac'en? Jeg har nemlig selv overvejet den
og nu er den da til at betale.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-02-11 15:06

> Optræder den som een disk på Mac'en? Jeg har nemlig selv overvejet den
> og nu er den da til at betale.

Ja, den skifter selv internt mellem flash og alm. disk. (tænk mere på
det som en disk med en meget meget stor buffer istedet for en hybrid
disk)

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-02-11 15:15

> Ja, den skifter selv internt mellem flash og alm. disk. (tænk mere på
> det som en disk med en meget meget stor buffer istedet for en hybrid
> disk)

Nice.

Fra : Per

Dato : 24-02-11 15:46

Linken her fungere ikke hos mig. Er der nogen der har en anden link til
produktet?
/Per

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-02-11 17:09

> Linken her fungere ikke hos mig. Er der nogen der har en anden link til
> produktet?
> /Per

Jo det gør - du skal bare kopiere hele linket ind i din browser.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 24-02-11 16:08

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> writes:

> Min MacBook Pro bruger ca. 70W når den laver noget. Når en disk bruger

Kender du et ninjatrick så man kan holde den i krybesporet i stedet for
at gå op på fuld skrue?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-02-11 17:08

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110224 <nospam0002+20110224@gmail.com> wrote:

> Kender du et ninjatrick så man kan holde den i krybesporet i stedet for
> at gå op på fuld skrue?

Krybesporet........ fantastisk udtryk!