Det er vel en måler i stil med denne du har i tankerne:
http://www.strenometer.dk/files/katalog/brochurer/EL-Ultralydsm%C3%A5lere.pdf
Til denne måler hører en række transducere som vil i skemaet. Hertil
kan der laves specialtransducere til dedikerede formål.
Som amatør er det nok ikke lige noget du vil investere for at kunne
besigtige nogle både for evt. køb. eller en årlig kontrol af en
erhvervet båd. Her bør du bruge en fagspecialist på området.
Fagfolk der til daglig arbejder med nondestruktiv test har en lang
uddannelse bag sig med dertil hørende certificering.
Jernskrog om de er beskyttede giver ingen problemer. Beskyttelsen skal
bestå af et komplet malerprogram og galvaniskbeskyttelse.
Især på det sidste område skal der ikke springes over nogle år.
Hertil kommer mulige tæringsproblemer forårsaget af det elektriske
system ombord og dertil hørende landstrøms sikring.
En båd der græder af rust skal man nok gå i en bue uden om.
Mvh/Harding
On 21 Feb., 11:24, "Ole Axelsen" <oleaxelsen(a)stenstrupmail.dk>
wrote:
> Jeg overvejer at k be en motorsejler bygget i st l. Man h rer s meget om de
> problemer der selvf lgelig vil v re med (galvanisk) t ring. Men hvor meget
> er myte, og hvad er sandt? Jeg t nker p , hvis det var et stort problem
> generelt, ville det vel v re sv rere/dyrere at forsikre end et
> "youghurtb ger" Har forespurgt hos mit forsikringsselskab, og der har de i
> hvert fald ingen indvendinger.
>
> De der apparater, der kan m le skrogets tykkelse med ultralyd, findes de i
> en "hobbyudgave" der er til at betale, s man selv kan tage stikpr ver,
> eller skal man k be dyr ekspertise for at f tjekket tilstanden?
>
> Har set s danne gadgets omtalt som en "dims" lidt st rre en en mobiltelefon.
> Det kunne jo v re en god ting at have s man hele tiden kan f lge
> tilstanden, ogs efter k bet.
>
> -- Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.
> (Min mailadresse er fejlbeh ftet)