En Appleansat hoster op
Fra : Lyrik

Dato : 21-02-11 03:11

På en engelsk Macgruppe fortæller en ansat hvordan atmosfæren er i en
Appleshop i USA.
Og der ligger nogle problemer i konceptet.
De ansatte får ikke nogen produktplan, så de kan og må ikke udtale sig
om produkternes fremtid. Spekulerer de over det sammen med en kunde,
er det ligefrem fyringsgrund. De får små sedler med "Zen-korn" "Apple
er deres liv" eller "Vi er her for at lave ekseptionelle computere"
Kunderne beskrives som hystader der opfører sig råddent. Tænk de
kommer op til 2 år efter køb og får ting byttet!(Åbenbart har de ikke
2 års reklamationsret i USA!))-Og det virker! Kunderne får byttet
deres junk! De skal bare kunne opvise "ekstrem dårlig opførsel" og
lave scener!

Hemmelighedskræmmeriet er firmaets sjæl. Ingen får noget at vide fra
top til bund. Det nye som udkommer afsløres på keynotes hvor også
personalet sidder med næsen i skærmen. Det får de lov til i
arbejdstiden og bliver ligefrem opvartet med mad og i et enkelt
tilfælde en massagedame.
Konceptet indebærer også total fast pris uden mulighed for at handle.
At afvige fra den faste pris bliver betragtet som
utænkeligt!:"Damernes Magasin." At der ikke er fri konkurrence på
deres produkter er ikke i tidens ånd.
At Fona og Elgiganten, samt andre, som online butikken Merlin har
fået lov til en mere fleksibel handel med produkterne, er sådan set
uforståeligt, Apples USA-politik taget i betragtning.
Er Danmark en slags "Probe" på et nyt koncept? Eller har der fra
forbrugerorganistioner været lagt pres på Apple? vi kan være sikre på
at de ikke selv vil udtale sig om det.
Vi kan i hvert fald spekulere uden at blive fyret fra noget.

MvH
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-02-11 11:23

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> [...]
> at de ikke selv vil udtale sig om det.
> Vi kan i hvert fald spekulere uden at blive fyret fra noget.

hvad er din pointe ? Apple Stores i USA er -ejet- af Apple .. derfor er
det vel også klart at de alle har samme priser.

Der er masser af uafhængige Apple forhandlere i USA og andre steder som
helt selv bestemmer deres prissætning.

/thomas

Fra : Hans Houmøller

Dato : 21-02-11 11:58

Den 21/02/11 11.23, Thomas von Hassel skrev:

> [...]
> det vel også klart at de alle har samme priser.
>
> Der er masser af uafhængige Apple forhandlere i USA og andre steder som

Jeg har da osse hørt noget lignende fra en lokal Appleforhandler, at man
aldrig kan få at vide, hvornår nyheder dukker op samt at de udstillede
Appleprodukter skal stå på en ganske bestemt måde i butikken, så der er
vel noget om snakken om lukkethed og top-down styring?

--
Ingen dumme spørgsmål
- kun dumme svar

Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-02-11 12:34

Hans Houmøller <hanshoumoller@gmail.com> wrote:

> [...]
> Appleprodukter skal stå på en ganske bestemt måde i butikken, så der er
> vel noget om snakken om lukkethed og top-down styring?

Det undrer mig bare at det åbenbart kommer som en overraskelse for folk
?

Apple har alle dage været foukseret på at lave en konsistent oplevelse,
både mht. styresystem, hardware etc. Det er da klart at de officielle
butikker og deres Premium Resellers* (Humac, Eplehuset etc.) er
underlagt samme tanke ?

Og det er jo ikke anderedes end alle andre store kædekoncepter,
Bestseller, B&O etc. kører jo efter samme princip ?

/thomas

* jeg har set drejebogen for en Premium Reseller, ikke lige det jeg vil
kalde let læsning ;)

Fra : Niels

Dato : 21-02-11 05:45

> [...]
> Appleprodukter skal stå på en ganske bestemt måde i butikken, så der er
> vel noget om snakken om lukkethed og top-down styring?

Selv i min lokale Fakta har alle ansatte lært at rykke varerne frem
mod kanten af hylderne (for at undgå "polsk hygge").
Findes der en dagligvarekæde, som ikke har slik, hvor man venter i
kassekøen? Det er garanteret topstyret, for det er en videnskab (Space
Management) at indrette butikker.

Og Apple har i den grad brug for butiksoptimering med de dyre
beliggenheder, som de vælger til deres egne butikker.

--
Niels

Fra : Esben

Dato : 22-02-11 20:47

> [...]

> at de ikke selv vil udtale sig om det.
> Vi kan i hvert fald spekulere uden at blive fyret fra noget.

Champignon-ledelse:

Keep them in the dark and feed them shit

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad