Salmiak !!
Fra : Lars Holmboe

Dato : 09-08-01 19:27

Hej med Jer
Jeg har tidligere skrevet omkring en til tider fæl lugt i vores
kattebakke og der blev så skrevet tilbage fra flere at jeg venlige
katteelskere, at det kunne være kvaliteten af foderet. Men her skal så
nævnes
jeg bruges Royal Canin Indoor hvilket jo burde være toppen af
isbjerget Så dette er ikke problemet ! Jeg glemte bare at skrive at
det hørmer at "stort" afføring ja, men nogen gange også af tredobbelt
salmiak spiritus !!! Det er jo nok det der undre mig allermest. Det er så
kraftigt at jeg en gang imellem helt får tåre i øjnene :o/
Hvad kan dette skyldes ??? Det er fuldstændigt identisk med
salmisk spiritus (ikke fordi jeg sniffer til i dagligdagen Spøg til
side,
hvad kan jeg gøre ?? Mine katte får ALDRIG dåsemad og meget sjældent mælk -
Kun vand og masser af det !
Før fik de Royal Canin Hairballs, men nu da der kom et nyt produkt til
indekatte gik jeg over til dette. Det er ca. 3 mdr. siden, så mon ikke det
er komme igennem deres tarmflora og de har vendet sig til det ??
Hjææælp - Her lugter
Nå, men jeg glæder mig til at høre fra Jer og undskyld den alt for
lange forklaring.
Mvh og på forhånd tak
Lars Holmboe

ps. Jeg har en 2 år gammel Maine Coon han + en 1½ år gammel Maine Coon hun
kat - Ikke kastareret eller steriliseret. Hun har fået p-piller i næsten 1
år og han strinter ikke eller andet ud over at hyle lidt en gang i mellem.
Bare lidt info hvis dette kunne hjælpe

Fra : Camilla Scharff

Dato : 09-08-01 19:38

Hej Lars

Salmiak-hørmen er fra din hankat, som garanteret strinter inde i tissebakken
(du er meget heldig at han ikke gør det andetsteds... for så forsvinder
"duften" ikke når man tømmer kattebakke!). Hankatte-strint har en meget
karakteristisk salmiak-hørm. Dette er så samtidig en lille "advarsel" til
dig, for nu må du være klar over, at han måske begynder at markere i
lejligheden på et tidspunkt. Ved kastration forsvinder hørmen igen.

Afførings-hørmen bør kunne tages med godt grus, hvis vel at mærke kattene
dækker det over. Der er nogle katte, som ikke dækker deres afføring -
givetvis fordi den dominerende kat lader hørmeklumperne ligge til frit skue
for de andre katte

Og det gør da slet ikke noget, at du kommer med længere forklaringer - jo
længere, jo lettere er det faktisk at hjælpe!

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

Fra : Kirstine

Dato : 09-08-01 19:48

In article <DDAc7.451$if.58466390@news.mobilixnet.dk>, holmboe@image.dk
says...

hejsa

> [...]
> kraftigt at jeg en gang imellem helt får tåre i øjnene :o/
> Hvad kan dette skyldes ??? Det er fuldstændigt identisk med

Når du samtidigt fortæller, at din hankat er fertil, så er jeg helt
sikker på, at det er hans urin, der lugter så grimt. Din beskrivelse
rammer faktisk nøjagtigt plet, når jeg tænker tilbage på dengang vores
Tabasco stadig havde sin tredje, intalte testikel. Hans urin lugtede
simpelthen så fælt, at det var kvalmende at tømme bakken.

Jeg tror ikke der er så meget at gøre, hvis ikke katten bliver kastreret.

Kirstine
--
*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 09-08-01 20:00

Hej Lars

Har du overvejet at neutralisere dine katte? Det kunne hjælpe en hel del, på
den fæle lugt i bakken.
Hvilket grus bruger du i bakken?

Hilsen
Joan

Fra : DK. True Trust

Dato : 09-08-01 22:57

Hej Lars
Du skulle prøve Bio Cats " den grønne pose" kattesand.
Den er grovkornet og er klumpende.
Den afgiver en stærk blomster/æble duft hver gang det bliver vådt.
Jeg bruger dette sand og har 13 katte.
Mange miauuer fra Birgitte
www.truetrust.dk

---

Fra : Fie & Christian

Dato : 10-08-01 23:50

Hej Birgitte

Jeg har faktisk lige fået Bio Cats, den grønne, leveret idag (efter
anbefaling herinde fra). Jeg må indrømme at jeg var lige ved at få tårer i
øjnene, da jeg fyldte op! Den duft minder så meget om et specielt
vaskepulver, som min mor brugte når vi var i sommerhus, da jeg var lille og
som jeg ææælskede-skægt! At Tulle og Tilde så kiggede meget undersøgende på
mig, da jeg sad og sniffede til gruset med den der mine "ok, nu er hun
blevet HELT tosset", er en helt anden sag

Hilsen
Fie

Fra : Trine

Dato : 13-08-01 12:22

Hej Birgitte

Nu skriver du grovkornet....kender du ikke til noget godt der er finkornet??

Det jeg bruger nu, er helt kanon ( og det kan jeg selvfølgelig i skrivende
stund ikke huske hvad hedder *g*) og det er finkornet, nærmest ligesom
sand....det dufter himmelsk (lidt ligesom babypudder)....men det kan vist
ikke købes over nettet...og det er jo lidt nemmere at få det bragt til døren
*ggggg*

Hilsen
hende den dovne

Fra : Birgitte

Dato : 13-08-01 12:26

Hej Trine
Det du bruger hedder Extreme Classic og dufter lidt af Babypudder, Der er
kun Everclean der overgår doften af det fine kornetsand du bruger. Bio Cats
frech "den grønne pose" dufter meget meget mere end det sand du bruger.
Mange miauuer fra Birgitte
www.truetrust.dk

---

Fra : Trine

Dato : 13-08-01 12:37

he he....du er en rigtig kattegrus-kender...jeg tror rent faktisk at du har
ret.....har du selv prøvet det??

Det er dog noget dyrere end de andre på www.vaks.dk

Hvis du skulle vælge (uden at skele til prisen) hvad ville du så
vælge.....Extreme Classic el. Bio cats Fresh??

Everclean...hvordan ser det ud?? og duften??

/Trine

Fra : Birgitte

Dato : 13-08-01 16:37

Hej Trine
Ha ha ha jeg har prøvet næsten alle mærker inden for kattesand, da vi jo har
mange katte, er det vigtig for os, at vide hvilket der er mest
brugervenligt, men også prisvenligt.
Everclean høre til i den dyre ende men er derimod det allerbedste finkornet
sand og dufter dejlig frisk og er så absolut bedre end Extrem Classic.
Bio Cats er grovkornet og klumpende, men er drøj og billig i brug, og så er
det nok det kattesand der dufter mest og bedst.
Håber du kan bruge denne beskrivelse til noget.
Bio Cats er det billigste at bruge pr. mdr.
Mange miauuer fra Birgitte
www.truetrust.dk

---

Fra : Trine

Dato : 13-08-01 17:38

Hvor tit skal man skifte bakken i bund??

Fra : Trine

Dato : 13-08-01 12:41

Hov glemte lige at skrive....den jeg bruger (som åbenbart hedder Extreme
Classic *gggg*) behøves jeg ikke at tømme i bund ret tit ....jeg nøjes med
at rense for klumper 1-2 gange om dagen (og det klumper helt vildt, og
klumperne går IKKE i stykker når man "skovler" i bakken)

Hvordan foregår det med Bio Cats Fresh???

Hilsen

Fra : Jette & Leif

Dato : 13-08-01 13:02

"Trine" <musen@kirstein.dk> wrote in message
> [...]
> klumperne går IKKE i stykker når man "skovler" i bakken)
>
> Hvordan foregår det med Bio Cats Fresh???

Det er også store klumper der fjernes, og de går heller ikke istykker. Vi
tømmer aldrig vores bakker for grus, andet en de trænger til en vask, der
bliver bare fyldt efter hvis der er for lidt i bakken. Vi henter vores grus
i Flensborg til en pris på kr. 68,- for 20 kilo Bio Cats Fresh.

Med kattevenlig hilsen Leif

Fra : Trine

Dato : 13-08-01 13:18

Tak for svaret....men jeg bor på Amager så Flensborg ligger lige langt nok
væk *gg*

Men 68,- er jo noget billigere end på nettet, hvor det koster 109,- for 20
kg....

/Trine

Fra : Ern Yoka

Dato : 13-08-01 14:01

Jeg har for nyligt set noget underligt kattegrus. Jeg kan selvfølgelig ikke
huske hvad det hedder, men det skulle være noget helt nyt. Gruset (eller
hvad man skal kalde det) ligner nærmest små halvgennemsigtige plastikkugler,
men det skulle suge helt fantastisk. Er der nogen af jer der har nogen
erfaring med det? Så vidt jeg husker var det RET dyrt, men hvis det ikke
skal skiftes ret tit, så....

(Og så må jeg tilstå...jeg bruger det helt billige molergrus fra Føtex, men
OVERVEJER at skifte, nu vi snart har 3 katte)

Hilsner
Lisbeth
http://cutiecats.tripod.com

Fra : Grit Wessel

Dato : 13-08-01 18:09

> [...]
> men det skulle suge helt fantastisk. Er der nogen af jer der har nogen
> erfaring med det? Så vidt jeg husker var det RET dyrt, men hvis det ikke

Det er LitterPearls. Jeg har ikke selv prøvet det, men har kun hørt dårligt
om det fra andre, så jeg har heller ikke tænkt mig at prøve det

http://www.zoozity.dk/templates/product.asp?product=633843100387

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : jsj

Dato : 13-08-01 20:43

Jeg har prøvet det, og det var udemærket
en pose holder en måned (men så heller ikke mere)
mvh jsj

Fra : Camilla Scharff

Dato : 13-08-01 20:59

Hej Lisbeth

Det er nok LitterPearls du tænker på - de suger nu ikke specielt godt... De
er lavet sådan, at de skal optage ammoniakken fra urinen (det der giver
salmiak-hørmen), og det "vand" der så bliver tilbage lægger sig på bunden og
fordamper efter noget tid. Det er muligt at det virker til 1, maks. 2,
katte - men 3 og derover bliver, så vidt jeg har hørt, noget værre
"vand"-pjaskeri, for så når "vandet" jo ikke at fordampe før næste mis måske
kommer og vådter mere osv. (med mindre man har en stoooor tissebakke!).

Jeg kan godt forstå, at du overvejer at skifte, men så ville jeg nok foreslå
dig at prøve fx det mellemdyre grus fra dyrehandleren og se hvordan det var
ifh. til dit nuværende...

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 13-08-01 22:21

Jeps det er LitterPearls og det kan jeg ikke anbefale

Neo kunne bestemt ikke lide at gå i de perler og efter et par besøg i
kassen, sejlede det i bunden af den

Desuden lå der perler overalt i lejligheden, for de satte sig fast i
poterne.
Både vi mennesker og Neomissen var ved at få pip af det.

Hilsen
Joan

Fra : Betina Jørgensen /LO~

Dato : 13-08-01 09:29

fiehein@hotmail.com,Ny-Internet writes:
>Jeg har faktisk lige fået Bio Cats, den grønne, leveret idag (efter
>anbefaling herinde fra)

Jeg vil bare lige høre om jeg har fundet det rigtige grus. Er det det der
skal bestilles over nettet og som hedder BioKats??? Har fundet en pris på
179 kr. for 2x20 kg.

Med venlig hilsen

Betina Kock Jørgensen
LO-Skolen, Helsingør
49-280974

Fra : Fie & Christian

Dato : 13-08-01 09:34

Det hedder BioKats Fresh og kostede vist 119 for 20 kg.

Hilsen
Fie
"Betina Jørgensen /LO-Skolen" <bettina_kock_joergensen@net.dialog.dk> skrev
i en meddelelse

Fra : Betina Jørgensen /LO~

Dato : 13-08-01 09:58

fiehein@hotmail.com,Ny-Internet writes:
>Det hedder BioKats Fresh og kostede vist 119 for 20 kg.

Hvor bestilte du det henne ?

Med venlig hilsen

Betina Kock Jørgensen
LO-Skolen, Helsingør
49-280974

Fra : Fie & Christian

Dato : 13-08-01 10:30

> Hvor bestilte du det henne ?

www.vaks.net

Hilsen
Fie

Fra : Betina Jørgensen /LO~

Dato : 14-08-01 15:03

>På www.vaks.net

Hmmm er der mon andre steder i nærheden af Helsingør der også fører dette
produkt? Der er ikke levering til Helsingør igennem Vaks, desværre!

Med venlig hilsen

Betina Kock Jørgensen
LO-Skolen, Helsingør
49-280974

Fra : Betina Jørgensen /LO~

Dato : 15-08-01 07:07

joan.frederiksen@mail.tele.dk,Ny-Internet writes:
>Vaks levere da i hele landet.

Nej Helsingør ligger uden for leveringsområdet desværre

Med venlig hilsen

Betina Kock Jørgensen
LO-Skolen, Helsingør
49-280974