Adobe Reader 10 mod Preview...
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-02-11 20:48

Endelig er der sket noget godt og fornuftigt med Adobe Reader!. Den nye
Adobe Reader 10 (10.0.1) er klart bedre og væsentlig hurtigere end
tidligere versioner. Og som noget helt nyt åbner den op i 'markup mode'
som std., dvs., at man kan markere en tekst og bruge copy&paste til at
kopiere tekst eller dele af tekst ud til indsætning i andet dokument

Som std. åbner den nu også PDF filer i 75,15%, hvilket godt kan forvirre
en del, da man går ud fra, at 100% er real view til udprint, hvilket det
så absolut /ikke/ er. Sætter man den til 100%, fylder en A4 side hele
højden på en 28" skærm. - Til gengæld er 100% visning særdeles godt for
folk med mere eller mindre nedsat syn både med og uden brug af ZoomView

Farvevisningen i PDF dokumenter, der indeholder flere farver end blot
sort/hvid er også forbedret ret så meget, så man kan regne med, at de
farver, der er brugt ved oprettelse af PDF filen, også er de farver, der
bliver printet ud.

Dokumentvisningen (thumbnails) i venstre side er ligeledes blevet så
meget bedre, at nu er det til at bruge på en fornuftig måde, - ligner
meget den eneste funktion i Pages, jeg godt kunne bruge i andre
programmer.. - Dog er der en enklet lille aberdabei... Bruger man
piletasterne til at sifte mellem thumbnails, skifter siderne /ikke/ som
i Pages, men man skal dobbeltklikke på tumbnailen, før siden skifter til
den aktuelt klikkede side. Ligeledes kan man nu ændre str. på tumbnails
via en dropdown menu øverst i thumb-vinduet.

Tekstvisning af halvdårlige PDF tekstdokumenter. Her er ver. 10.x en
klar forbedring. Det er nu muligt at læse selv en elendig uskarp og
ulden tekst i nogenlunde god kvalitet, hvilket hidtil ikke har været
muligt i tidligere ver. og da slet ikke i Preview (Billedfremviser).

Ver. 10.x er lige så hurtig om ikke hurtigere end Preview, når den har
været åbnet første gang. - Et lille forsøg. Åbning af en PDF fil på 12
sider med ca. 75% grafik og 25% tekst:

Åbning fra scratch:
Preview 4.1 / Adobe Reader 9.3.x / Adobe Reader 10.0.1
ca. 7 sek.*) / ca. 10 sek.**) / ca. 6 sek.

Med programerne åbne i baggrund
Preview 4.1 / Adobe Reader 9.3.x / Adobe Reader 10.0.1
ca. 2 sek.*) / ca. 4 sek.**) / mindre end 1 sek.

Afprøvet med 2 12-siders PDF filer oprettet i hhv. NisusWriter Pro 1.4.x
og MSWord 2008 ver. 12.2.x.

*) Preview kan dog finde på at 'hænge' op til 25 sek., hvis PDF filen
indeholder mere end 50% grafik med indlejerede .psd filer.
**) Adobe Reader 8.1.2 er ca. dobbelt så hurtig som ver. 9.3.x.

Udseendet på ver. 10.x er også forbedret en hel del, så der er blevet
både færre og en anelse større ikoner, der gør det lettere for folk med
nedsat syn at bruge værktøjsliniens ikoner direkte. Der er også kommet
langt bedre kontrast på ikonerne, samt meget, meget større forskel i
kontrast/visning af inaktive ikoner, så man ikke ved en fejl kommer til
at klikke på en forkert ikon. Værktøjstips (popup) er nu fuldt ud
underlagt systemets skrifttype og skriftstr. som sat i Finder!!! - og
ikke længere en fast 9p LucidaGrande. - Også en klar forbedring for folk
med nedsat syn både med/uden brug af ZoomView.

Eneste store minus, jeg indtil nu har kunnet se / finde, er, at ver.
10.x er Intel-only med OS X 10.4.11 som absolut minimumskrav, - 10.5.6
eller nyere anbefales. Jeg kunne godt have brugt en tilsvarende ver. til
PowerPC, hvilket jeg også tror, mange andre, der stadig bruger PPC
maskiner, også kunne... - Alligevel vil jeg kalde ver. 10.x for den
bedste nyhed fra Adobe siden den gamle AcrobatReader 5.0 til OS 9.x og
5.5 til OS X. Stort set alle versioner mellem 5.5 og 9.4 har været
dårlige på den ene eller anden måde, så jeg tror efterhånden, de har
fået styr på den indlejrede FlashPlayer, der jo nu er en del af AdobeReader.

Og hvad Preview angår? - Tjae... den bliver nu fravalgt som std. PDF
reader her....

Testet på OS X 10.5.8, MacPro QuadCore 2,66ghz, 9gb RAM.

mvh. Erik Richard

Fra : Ove Pettersen

Dato : 17-02-11 15:15

On Feb 16, 8:48 pm, Erik Richard Sørensen <tu...@tulle.dk> wrote:

> [...]
> som std., dvs., at man kan markere en tekst og bruge copy&paste til at
> kopiere tekst eller dele af tekst ud til indsætning i andet dokument

Takk for denne gjennomgang! Jeg har nettopp latt denne avløse Adobe
Reader 9.4.2 på min MacBook med Mac OS X 10.5.8, og virkelig der er
store forandringer.

I tillegg til alt du nevner er der også blitt en "Del"-funksjon hvor
man kan sende filer, enten via "Adobe SendNow Online" eller som
vedlegg til epost. Dette siste virker ikke hos meg (ennå) fordi "Adobe
Reader ikke kan kommunisere med min standard epost-klient" eller noe
sånt. Det skal jeg finne ut av etter hvert.

Man kan også opprette PDF-filer fra programmet ved å konvertere ved
hjep av "Adobe CreatePDF online", noe jeg også skal sette meg inn i.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-02-11 23:16

Ove Pettersen <passopp@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Man kan også opprette PDF-filer fra programmet ved å konvertere ved
> hjep av "Adobe CreatePDF online", noe jeg også skal sette meg inn i.

Er det ikke lidt overkill når man bare kan printe direkte til en PDF og
sende som mail ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-02-11 00:15

Thomas von Hassel wrote:

> Er det ikke lidt overkill når man bare kan printe direkte til en PDF og
> sende som mail ?

Det kan man måske godt sige, men der er jo lige den lille hage, at Apple
ikke bruger den fulde Adobe PDF Engine, men en reduceret version i
systemerne, og jeg synes ikke altid, hvaliteten er helt så god med Print
To PDF.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-02-11 08:10

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> ikke bruger den fulde Adobe PDF Engine, men en reduceret version i
> systemerne, og jeg synes ikke altid, hvaliteten er helt så god med Print

Med mindre du skal sende ting til tryk så er den indbyggede helt fint

Og hvordan måler du "kvalitet" i det her tilfælde?

/thomas

Fra : Espen Vestre

Dato : 18-02-11 08:33

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> Med mindre du skal sende ting til tryk så er den indbyggede helt fint

Jeg skjønner heller ikke poenget med å bruke noe annet enn innebygd
"print to pdf" til "dagligdags" bruk hvor man f.eks. ønsker å lagre en
kvittering fra en webside o.l.

I de tilfellene der man ønsker full kontroll, har jeg veldig vanskelig
for å tro at en webtjeneste er riktig løsning, har ikke helt godt
inntrykk av Adobes webtjeneste etter det jeg har lest om den. De siste
årene har jeg bare en gang laget et PDF-dokument for et større publikum,
og da brukte jeg (og var svært fornøyd med) PDF-eksport fra Pages.
--
(espen)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-02-11 11:00

Espen Vestre wrote:

> [...]
> årene har jeg bare en gang laget et PDF-dokument for et større publikum,
> og da brukte jeg (og var svært fornøyd med) PDF-eksport fra Pages.

Den funktion i Pages har jeg også været tvunget til at bruge én gang i
forbindelse med oversættelse af en ca. 100 siders brugerhåndbog i A4
størrelse, og det var ikke just en fornøjelse. De indlejrede billeder
(96dpi) blev ganske uldne i det, så det er svært at se, hvad der står af
tekst i billederne...

mvh. Erik Richard

Fra : Ove Pettersen

Dato : 18-02-11 01:36

On Feb 18, 8:32 am, Espen Vestre <es...@vestre.net> wrote:t

> [...]
> årene har jeg bare en gang laget et PDF-dokument for et større publikum,
> og da brukte jeg (og var svært fornøyd med) PDF-eksport fra Pages.

Gir "PDF-eksport fra Pages" et annet og bedre resultat enn hva som her
kalles "Print to PDF" i samme program?

Jeg bruker normalt ikke Word, men har Office 2008, og har i en del
tilfeller konvertert tilsendte Word-dokumenter (også med tung grafikk)
til PDF. Begge metodene for å skape PDF gir nøyaktig samme resultat
(like mange byte).

Jeg har bare Pages '08 (version 3.0.3) som jeg ikke har brukt på
årevis. Nå åpnet jeg et større Word-document (med følgende varsel:
"Import Warning - Text frames aren’t supported and were converted to
text boxes.") Resultat av konvertering:

"Save as PDF" (i utskriftsmodus): 6.783.752 byte.
"Export to PDF" (Image quality: Best): 6.783.704 byte.

Selv om det er to måter å gjøre det på, kan jeg ikke forstå annet enn
at resultatet blir nøyaktig det samme.

Eneste forskjellen jeg ser i Pages er at "Image Quality" har tre
nivåer: Good - Better - Best. Men bedre enn "Save as PDF" via
utskriftsfunksjonen blir det dog ikke.

Fra : Espen Vestre

Dato : 18-02-11 09:41

Ove Pettersen <passopp@gmail.com> writes:

> Gir "PDF-eksport fra Pages" et annet og bedre resultat enn hva som her
> kalles "Print to PDF" i samme program?

Ja, resultatet blir litt penere. I det minste konkluderte jeg med det da
jeg gjorde det sist (med Pages 09). Men jeg vil ikke garantere for det,
og har dessverre ikke tid til å eksperimetere med det akkurat nå.
--
(espen)

Fra : Espen Vestre

Dato : 18-02-11 12:20

Espen Vestre <espen@vestre.net> writes:

> Ja, resultatet blir litt penere. I det minste konkluderte jeg med det da
> jeg gjorde det sist (med Pages 09). Men jeg vil ikke garantere for det,
> og har dessverre ikke tid til å eksperimetere med det akkurat nå.

Sammenliknet nå, og jeg ser ingen forskjell. Den tar til og med vare på
lenker fra innholdsfortegnelsen til avsnittene i print-to-pdf-utgaven.
Men det er 61 bytes i størrelsesforskjell
--
(espen)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-02-11 20:52

Espen Vestre wrote:

> Sammenliknet nå, og jeg ser ingen forskjell. Den tar til og med vare på
> lenker fra innholdsfortegnelsen til avsnittene i print-to-pdf-utgaven.
> Men det er 61 bytes i størrelsesforskjell

Har lige opdaget endnu en virkelig god ting! - Har man links i et
originalt tekstdokument og arkiverer det som PDF fra dette tekstprogram
- fx. MSWord, OpenOffice Writer, NisusWriter Express/Pro, skal man i
Preview indsætte disse links igen, før de virkede. Adobe Reader 10
genererer automatisk disse links i det færdige PDF dokument, - og de
virker *hver* gang!!!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-02-11 20:59

> [...]

> Preview indsætte disse links igen, før de virkede. Adobe Reader 10
> genererer automatisk disse links i det færdige PDF dokument, - og de

Det virker da også ved print til pdf ? (fra word ihvertfald ...)

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-02-11 21:07

Thomas von Hassel wrote:

> Det virker da også ved print til pdf ? (fra word ihvertfald ...)

Som regel, men ikke altid. Men Word bruger jo også Adobes PDF engine og
ikke den i systemet indbyggede. De andre nævnte bruger alle den PDF
engine, der er indbygget i systemet, og dér har det ihvertfald ikke
virket - overhovedet....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-02-11 21:13

> [...]

> ikke den i systemet indbyggede. De andre nævnte bruger alle den PDF
> engine, der er indbygget i systemet, og dér har det ihvertfald ikke

Eh, hvis jeg vælger "Print.." > "Save as PDF" så bruger den systemets
PDF renderer. Du kan enda se det i infovinduet:

<http://dl.dropbox.com/u/693028/pdf.png>

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-02-11 21:20

Thomas von Hassel wrote:

> Eh, hvis jeg vælger "Print.." > "Save as PDF" så bruger den systemets
> PDF renderer. Du kan enda se det i infovinduet:
>
> <http://dl.dropbox.com/u/693028/pdf.png>

Hm, - ikke i 10.5.8 og heller ikke med 10.4.11 på samme MacPro.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-02-11 21:23

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Hm, - ikke i 10.5.8 og heller ikke med 10.4.11 på samme MacPro.

Nu er det her 10.6.x og Office 2011 så det kan være der den er begravet

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-02-11 23:41

Thomas von Hassel wrote:

> Nu er det her 10.6.x og Office 2011 så det kan være der den er begravet

Højst sandsynlig. Jeg har kun prøvet MSO2004 og 2008.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 19-02-11 20:20

> Hm, - ikke i 10.5.8 og heller ikke med 10.4.11 på samme MacPro.

> mvh. Erik Richard

Nu bliver jeg desværre nødt til at blande mig, for både i Mac OS X,
10.5.8 og i Mac OS X, 10.4.11 fungerer det, som Thomas siger.

Lige siden Mac OS X, 10.0/10.1 har systemet kunnet generere .PDF-filer,
og uanset fra hvilket program du genererer en .PDF fra printmenuen,
bruges styresystemets måde at gøre det på.

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Kurt Brixen

Dato : 20-02-11 11:25

On 2011-02-19 20:20:05 +0100, Morten Lind said:

> [...]
> og uanset fra hvilket program du genererer en .PDF fra printmenuen,
> bruges styresystemets måde at gøre det på.

Men fra printmenuen kan man godt vælge at bruge Adobes engine. "Save as
Adobe PDF".
Så kommer der en dialogboks, hvor man kan vælge mellem de settings, man
har i Acrobat Distiller.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-02-11 11:46

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> wrote:

> Men fra printmenuen kan man godt vælge at bruge Adobes engine. "Save as
> Adobe PDF".
> Så kommer der en dialogboks, hvor man kan vælge mellem de settings, man
> har i Acrobat Distiller.

Jo, men det kræver jo den fulde Acrobat og ikke bare Reader

/thomas

Fra : Kurt Brixen

Dato : 20-02-11 13:14

On 2011-02-20 11:46:29 +0100, Thomas von Hassel said:

> Jo, men det kræver jo den fulde Acrobat og ikke bare Reader
>
> /thomas

Nåh ja - selvfølgelig. Mon ikke også Erik har den fulde Acrobat, og det
er derfor det virker anderledes hos Erik.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-02-11 13:22

Kurt Brixen wrote:

> Nåh ja - selvfølgelig. Mon ikke også Erik har den fulde Acrobat, og det
> er derfor det virker anderledes hos Erik.

Det har jeg nu, ja, men ikke på alle maskiner. Se mit svar til Thomas.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-02-11 13:20

Thomas von Hassel wrote:

> Jo, men det kræver jo den fulde Acrobat og ikke bare Reader

Eller et program med indbygget Adobe PDF Engine som fx. MarinerWrite 3.5
eller RagTime 5.5.1 eller nyere, samt Photoshop 7.x eller InDesign 2.0
til OS X. - Har de to sidstnævnte liggende på en 10.3.x disk, - ingen
Distiller, men alligevel kan jeg vælge mellem alm. Print To PDF og Adobe
PDF i printermenuen...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 20-02-11 17:41

> [...]

> Adobe PDF".
> Så kommer der en dialogboks, hvor man kan vælge mellem de settings, man

Ja, men så har jeg misforstået emnet

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Kurt Brixen

Dato : 20-02-11 18:53

On 2011-02-20 17:41:04 +0100, Morten Lind said:

> Ja, men så har jeg misforstået emnet
>
> M.

Det har jeg måske også - jeg må indrømme at jeg ikke har læst hvert
eneste indlæg i tråden

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Espen Vestre

Dato : 18-02-11 11:12

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> [...]
> størrelse, og det var ikke just en fornøjelse. De indlejrede billeder
> (96dpi) blev ganske uldne i det, så det er svært at se, hvad der står

Brukte du innstillingen for beste bildekvalitet da?
--
(espen)

Fra : Kurt Brixen

Dato : 18-02-11 12:37

On 2011-02-16 20:48:10 +0100, Erik Richard Sørensen said:

> [...]
> som std., dvs., at man kan markere en tekst og bruge copy&paste til at
> kopiere tekst eller dele af tekst ud til indsætning i andet dokument

Tak for testen. Det ser ud til at den skal prøves, men hvordan er det
med flere versioner af Acrobat på den samme Mac?

Jeg har CS4 Design Standard, og vil ikke have noget ødelagt i den. Så
hvis det giver nogle problemer at have Acrobat 9 Pro og Reader 10
installeret samtidig, bliver jeg på Acrobat 9 Pro.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-02-11 12:42

> [...]

> hvis det giver nogle problemer at have Acrobat 9 Pro og Reader 10
> installeret samtidig, bliver jeg på Acrobat 9 Pro.

ingen problemer ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-02-11 14:08

Kurt Brixen wrote:

> [...]
> hvis det giver nogle problemer at have Acrobat 9 Pro og Reader 10
> installeret samtidig, bliver jeg på Acrobat 9 Pro.

Intet problem. Jeg har selv Acrobat /Pro med CS2 pakken og både Adobe
Reader 8.1.2 og 9.4.2 og nu også 10.0.1. Både AR 8.x og 9.4.x ligger i
hver sin mappe, mens den nye installeres som et program, der ligger frit
i selve mappen 'Programmer'. - Og jeg bemærkede, at hvis man bruger
eksport mulighederne via 'eksternal application' i AR 10.0.1, vises både
AR 8.x og 9.x som selvstændige muligheder sammen med alle øvrige Adobe
programmer.

Så ingen risiko for at ødelægge noget i CS4.

mvh. Erik Richard

Fra : Palle

Dato : 21-02-11 21:46

On 2011-02-16 20:48:10 +0100, Erik Richard Sørensen said:

> Endelig er der sket noget godt og fornuftigt med Adobe Reader!

Hvad gør man hvis man har 10.6.6.

http://ducktrucks.dk/screenshots/172dbca29500251bf434f0ab6558dce0.png

--
Venlig hilsen / Best regards

Palle

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-02-11 21:51

Palle <nospam@nospam.dk> wrote:

> Hvad gør man hvis man har 10.6.6.
>
> http://ducktrucks.dk/screenshots/172dbca29500251bf434f0ab6558dce0.png

adobe er bare lidt bagefter.... ikke at der ikke er noget nyt i det.

Du henter bare ... hvis det ikke virker finder du hurtigt ud af det ...
men du kan ikke ødelægger noget.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-02-11 03:08

Thomas von Hassel wrote:

> adobe er bare lidt bagefter.... ikke at der ikke er noget nyt i det.
>
> Du henter bare ... hvis det ikke virker finder du hurtigt ud af det ...
> men du kan ikke ødelægger noget.

Og den installeres separat - og ikke noget med at slette gamle
versioner. Så har man enten 9.3.3 eller 9.4.x, forbliver de også urørte.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-02-11 03:04

Palle wrote: