Rigtige, og ikke overfladigske...
Fra : Morten Lind

Dato : 15-02-11 18:51

....drenge søges.

For omtrent eller cirka seks, otte måneder siden spurgte jeg i denne
gruppe, hvorfor min pauseskærm blev ved at tælle op i en parantes efter
computernavnet - altså: Morten Linds Powermac(50) - derefter (55) -
derefter (70)......og så videre.....vi havde en lille debat, hvor nogle
af Jer mente, det var et netværksemne.

Status quo er, at nu siger min pauseskærm: Morten Linds Powermac
(120)......

Da min nysgerrighed er min eneste dyd, vil jeg gerne vide, hvorfor dette
sker.

Og jeg kan ikke reparere eller genindstallere, da alle mine medier er
brændt.

Hvis ingen véd det, så er det også iorden

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 15-02-11 18:55

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Status quo er, at nu siger min pauseskærm: Morten Linds Powermac
> (120)......

Det er hvis Bonjour opdager at der er andre computere med samme navn på
netværket, så tæller den en op indtil det nye navn er ledigt.

Her sker det undertiden hvis man skifter en computer mellem trådløst og
kabel.

Fra : Morten Lind

Dato : 15-02-11 19:02

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110215 <nospam0002+20110215@gmail.com> wrote:

> [...]
> netværket, så tæller den en op indtil det nye navn er ledigt.
>
> Her sker det undertiden hvis man skifter en computer mellem trådløst og

Tak, Thorbjørn - det sagde du også sidst - men det er ikke, og var ikke
tilfældet(begge muligheder), så deeeeeeeet.......

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 16-02-11 13:56

Den 15/02/11 18.54, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110215 skrev:

> [...]
> netværket, så tæller den en op indtil det nye navn er ledigt.
>
> Her sker det undertiden hvis man skifter en computer mellem trådløst og

Jeg har samme problem. Jeg synes at det er noget snot, at systemet er så
"brugervenligt" at den ændrer hostnavn bag om min ryg.

Jeg kan ændre det vha. scutil, men det forhindrer vel ikke OS X i at
ændre det igen?

Mvh. Lars

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 15-02-11 18:55

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Og jeg kan ikke reparere eller genindstallere, da alle mine medier er
> brændt.

Det er da meget normalt at brænde en kopi af vigtige medier :D

(men så skal man jo passe på originalen - ak)

Fra : Morten Lind

Dato : 15-02-11 19:07

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110215 <nospam0002+20110215@gmail.com> wrote:

> Det er da meget normalt at brænde en kopi af vigtige medier :D
>
> (men så skal man jo passe på originalen - ak)

Jeg har /aldrig/ brændt kopier af mine softwaremedier, og jeg har
/aldrig/ forestillet mig, at mit hus skulle brænde, men sådan er der jo
så meget - læg det hele sammen, og der er brændt(altså rigtigt brændt og
smeltet) software for mere en kr.: 100.000,-.

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-02-11 19:03

> [...]
> computernavnet - altså: Morten Linds Powermac(50) - derefter (55) -
> derefter (70)......og så videre.....vi havde en lille debat, hvor nogle

det er det også ..

> Status quo er, at nu siger min pauseskærm: Morten Linds Powermac
> (120)......
>
> Da min nysgerrighed er min eneste dyd, vil jeg gerne vide, hvorfor dette
> sker.

Som regel fordi der er en maskine på samme netværk med samme navn ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 15-02-11 19:14

> det er det også ..

> Som regel fordi der er en maskine på samme netværk med samme navn ...
>
> /thomas

Tak, Thomas - men det er der netop ikke, pånær 2 x iPhone og 1 x iPad,
men de tæller jo ikke, da de ikke hedder det samme?

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-02-11 19:19

> Tak, Thomas - men det er der netop ikke, pånær 2 x iPhone og 1 x iPad,
> men de tæller jo ikke, da de ikke hedder det samme?

er den på trådløs og kablet netværk samtidigt ?

Fra : Morten Lind

Dato : 15-02-11 19:24

> er den på trådløs og kablet netværk samtidigt ?

Kun kablet, og har altid kun været det.

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Flemming Rubini

Dato : 16-02-11 12:18

> Kun kablet, og har altid kun været det.

Orv det undrer mig. Jeg oplever tilsvarende, i mindre skala. Jeg tror
jeg er oppe på fem. Men kombineret med jeg tidligere har været ude for
at maskinen nærmest blev umulig at arbejde ved, og det viste sig at
årsagen var for mange netværksforbindelser, så droppede jeg at gøre mere
ved det, da den sidste del blev løst (Nedlukning af alt, og genstart).
Jeg mistænkte at det var mine utallige skift mellem trådet og trådsløst
netværk som var medvirkende årsag. Når du nu siger du kun bruger kablet,
så vil jeg gerne vide jævnfør ovenstående, om du har haft lukket alt ned
og genstartet, og om du har seneste version af styresystemet?

--
Flemming

Fra : Morten Lind

Dato : 16-02-11 14:56

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> [...]
> så vil jeg gerne vide jævnfør ovenstående, om du har haft lukket alt ned
> og genstartet, og om du har seneste version af styresystemet?

Hæ, pricipielt er det jo ligegyldigt, men det er et øjenåbneremne, så
derfor min interesse, men nej, jeg har ikke lukket alt ned, og dog.

Jeg flyttede jo mine G5´ere fra kolonihaven og hjem til Nansensgade, så
jo, de /har/ været lukket ned.

Og ja, jeg har det seneste styrestystem(til /min/ computer )

Men det begyndte allerede i kolonihaven, og så er det fortsat, og nu
eskallerer det helt vildt....he, he, men hvad......lad det være.....

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-02-11 21:47

> Men det begyndte allerede i kolonihaven, og så er det fortsat, og nu
> eskallerer det helt vildt....he, he, men hvad......lad det være.....

Du kan bare gå ind i kontrolpanelet "Deling" og fjerne parantesen med
nummeret efter din computers navn. Så får den sit oprindelige navn. Hvis
altså der ikke er en konflikt, men så får du det jo at vide.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 15-02-11 23:14

Den 15/02/11 19.14, Morten Lind skrev:

> Tak, Thomas - men det er der netop ikke, pånær 2 x iPhone og 1 x iPad,
> men de tæller jo ikke, da de ikke hedder det samme?
>
> M.

Er det så ikke fordi at maskinen får tildelt en ny IP ?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-02-11 23:17

Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> wrote:

> Er det så ikke fordi at maskinen får tildelt en ny IP ?

nix ... det er en navnekonflikt ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 16-02-11 14:58

> nix ... det er en navnekonflikt ...

> /thomas

Kære Thomas - der er ingen andre maskiner på lokalnetværket med dette
navn, så deeeeet er det ikke, vel?

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Flemming Rubini

Dato : 16-02-11 15:20

> Kære Thomas - der er ingen andre maskiner på lokalnetværket med dette
> navn, så deeeeet er det ikke, vel?

Jeg kom i tanke om at mit problem startede efter jeg Fusionerede med
Windows Gad vide om det hænger sammen...

--
Flemming

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-02-11 15:47

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Jeg kom i tanke om at mit problem startede efter jeg Fusionerede med
> Windows Gad vide om det hænger sammen...

Hvis den virtuelle maskine har samme netværksnavn som den fysiske ...
muligvis

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 16-02-11 17:48

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Jeg kom i tanke om at mit problem startede efter jeg Fusionerede med
> Windows Gad vide om det hænger sammen...

Hæ, hæ...det har jeg aldrig gjort......jeg vil vædde en kasse øl på, at
ingen kan løse problemet/udfordringen

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-02-11 18:22

> Hæ, hæ...det har jeg aldrig gjort......jeg vil vædde en kasse øl på, at
> ingen kan løse problemet/udfordringen

nu ikke så skråsikker ...

Har du udfald på dit netværk .. ustabile dimser etc. ?

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 17-02-11 12:42

> nu ikke så skråsikker ...
>
> Har du udfald på dit netværk .. ustabile dimser etc. ?
>
> /thomas

Naaeh......det har du ret i, undskyld

Nej, jeg har hverken udfald på mit netværk eller ustabile dimser.

Jeg mangler vist at svare på Thorbjørns spørgsmål om, hvordan
opsætningen er.

/Thorbjørn - læs med hér/

Internet ind i lejligheden > Modem fra udbyder > Gigabit router(Netgear
- trådet /&/ trådløst) > Apple Airport Extreme(Bridgemode/repeater) > en
Windowsmaskine, en PowerMac, to iPhones og en iPad - WindowsPC´en og
PowerMac´en er trådet til Netgearrouteren. Hov - en farvelaserprinter er
også på netværket på Netgeardimsen.

Sådan var set-up´et også i kolonihaven, blot uden WindowsPC´en.

De mobile dimser kører trådløst.

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-02-11 13:05

> [...]
> også på netværket på Netgeardimsen.
>
> Sådan var set-up´et også i kolonihaven, blot uden WindowsPC´en.

og hvor tit skifter den "nummer" nu ?

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 17-02-11 15:41

> og hvor tit skifter den "nummer" nu ?
>
> /thomas

Ca. hver tredie dag - nu er vi
langt...<http://homepage.mac.com/mortenlind/optaelling.png>

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-02-11 15:49

> Ca. hver tredie dag - nu er vi
> langt...<http://homepage.mac.com/mortenlind/optaelling.png>

fisk .... du har spøgelser ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 17-02-11 21:12

> fisk .... du har spøgelser ...
>
> /thomas

Pyh ha, så er jeg mere rolig ))))))

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Flemming Rubini

Dato : 18-02-11 16:11

> Pyh ha, så er jeg mere rolig ))))))

Har du Airport slået til på din computer?

--
Flemming

Fra : Morten Lind

Dato : 18-02-11 18:59

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Har du Airport slået til på din computer?

He, he, Flemming - jeg har Powermac G5

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-02-11 19:06

> He, he, Flemming - jeg har Powermac G5

som ku' fåes med Airport kort ... så spørgsmålet er validt ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 18-02-11 20:31

> som ku' fåes med Airport kort ... så spørgsmålet er validt ...
>
> /thomas

Enig - spørgsmålet er godt nok, men hvis tråden er læst, ved man, at mit
gear er kablet - du ved det, i hvert fald - og når man ved, at mit gear
er kablet, kan man benytte de øverste, små grå til at konkludere, at
maskinen /ikke/ er udstyret med et Airport-kort, og det kan man, netop
fordi tråden /også/ har udstillet, at mit gear /også/ omfatter trådløse
routere - til brug for andre enheder end min stationære G5 uden
Airport-kort, ikke sandt ?

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-02-11 20:48

> [...]
> fordi tråden /også/ har udstillet, at mit gear /også/ omfatter trådløse
> routere - til brug for andre enheder end min stationære G5 uden

jep.

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 15-02-11 19:04

> Tak, Thorbjørn - det sagde du også sidst - men det er ikke, og var ikke
> tilfældet(begge muligheder), så deeeeeeeet.......

Det er det der sker. At det så ikke er udløst af det samme som her, kan
jeg da ikke gøre for.

Prøv at beskrive din præcise opsætning med routere og kabler og trådløst
og hele balladen.

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-02-11 21:47

> [...]

> jeg da ikke gøre for.
>
> Prøv at beskrive din præcise opsætning med routere og kabler og trådløst

Jeg er enig. Det er også sket for mig enkelte gange, men min er nu
aldrig nået til mere end (2), før jeg har ændret det. Jeg opdager det
ved, at de andre i huset ikke kan printe ud til den printer, der er
sluttet til min computer, fordi min computer pludselig hedder noget
andet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 15-02-11 19:08

> [...]

> så meget - læg det hele sammen, og der er brændt(altså rigtigt brændt og
> smeltet) software for mere en kr.: 100.000,-.

Jeg ved godt at det er det du har givet, men hvis du får
forsikringsselskabet til at dække DET beløb tager jeg hatten af for dig!

Er brandårsagen iøvrigt afklaret?

Fra : Morten Lind

Dato : 15-02-11 19:21

> [...]

> Jeg ved godt at det er det du har givet, men hvis du får
> forsikringsselskabet til at dække DET beløb tager jeg hatten af for dig!

Sidst først: Ja, Brandteknisk Institut har vurderet det som en el-brand,
forårsaget af smeltevand under huset.(?).

Jeg har ikke selv set rapporten, men politiet og forsikringsselskabet
har den.

Jeg får /aldrig/ dækket mit indbo, da forsikringsselskabet ikke
anerkender, at man har "livsindbo" i et kolonihavehus.

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 15-02-11 19:31

> Kun kablet, og har altid kun været det.

Så mangler du bare at beskrive din komplette opsætning fra væg og ud.

Fra : Morten Lind

Dato : 16-02-11 17:51

> [...]
> brændt.
>
> Hvis ingen véd det, så er det også iorden

Vi har haft en hyggelig tråd, men i gruppen findes åbenbart ingen, der
troværdigt kan forklare dette underlige fænomen, som andre åbenlyst også
har oplevet - det synes jeg, er sjovt

Tak for kampen

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 16-02-11 18:45

> Kære Thomas - der er ingen andre maskiner på lokalnetværket med dette
> navn, så deeeeet er det ikke, vel?

Kære Morten - prøv nu at høre efter. Problemet er at den ser sig selv -
for at kunne finde ud af HVORFOR er DU nødt til at gøre en indsats for
at oplyse om hvordan din verden ser ud...

Altså, den DU der sidder og skriver dine indlæg, ik'åh

Fra : Morten Lind

Dato : 17-02-11 12:45

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110216 <nospam0002+20110216@gmail.com> wrote:

> [...]
> at oplyse om hvordan din verden ser ud...
>
> Altså, den DU der sidder og skriver dine indlæg, ik'åh

Hmmm...nu bliver det vist lidt for indforstået for mig, tror jeg...læs
lige mit svar til Thomas - jeg har bragt opsætningen

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 16-02-11 18:45

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Hæ, hæ...det har jeg aldrig gjort......jeg vil vædde en kasse øl på, at
> ingen kan løse problemet/udfordringen

Det er naturligvis et PowerPC problem som du løser ved at købe ny
computer

Fra : Morten Lind

Dato : 17-02-11 12:42

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110216 <nospam0002+20110216@gmail.com> wrote:

> Det er naturligvis et PowerPC problem som du løser ved at købe ny
> computer

He, overspringshandling ))

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 17-02-11 14:00

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> - trådet /&/ trådløst) > Apple Airport Extreme(Bridgemode/repeater) > en

Kører Extremen også trådløst?

Fra : Morten Lind

Dato : 17-02-11 15:42

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110217 <nospam0002+20110217@gmail.com> wrote:

> Kører Extremen også trådløst?

Yep - Naturligvis

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 17-02-11 18:14

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Yep - Naturligvis

Forbinder din maskine sig KUN til din Apple Extreme?

Fra : Morten Lind

Dato : 17-02-11 21:14

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110217 <nospam0002+20110217@gmail.com> wrote:

> Forbinder din maskine sig KUN til din Apple Extreme?

Som jeg skrev tidligere, forbinder maskinen sig trådet - og /kun/ trådet
til Netgearrouteren.

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 17-02-11 23:04

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Som jeg skrev tidligere, forbinder maskinen sig trådet - og /kun/ trådet
> til Netgearrouteren.

Fint. Det er min formodning at hvis du flytter kablet fra din
Netgearrouter til din Airport Extreme, så forsvinder problemet.

Fra : Morten Lind

Dato : 18-02-11 19:00

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110217 <nospam0002+20110217@gmail.com> wrote:

> Fint. Det er min formodning at hvis du flytter kablet fra din
> Netgearrouter til din Airport Extreme, så forsvinder problemet.

Worth a try - jeg vender tilbage

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 18-02-11 22:30

> [...]

> er kablet, kan man benytte de øverste, små grå til at konkludere, at
> maskinen /ikke/ er udstyret med et Airport-kort, og det kan man, netop

Morten-san, der er skribenter i gruppen som har maskiner med Airportkort
som er kablet, så det er NETOP at bruge de små grå at spørge.

Kan vi ikke lige kortvarigt erindre at det er DIG der spørger OS om
hjælp, og at du derfor ligesom må diske op med de nødvendige
informationer

Fra : Morten Lind

Dato : 19-02-11 05:48

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110218 <nospam0002+20110218@gmail.com> wrote:

> Morten-san, der er skribenter i gruppen som har maskiner med Airportkort
> som er kablet, så det er NETOP at bruge de små grå at spørge.

Rigtigt...jeg var for hurtig - sorry.

> Kan vi ikke lige kortvarigt erindre at det er DIG der spørger OS om
> hjælp, og at du derfor ligesom må diske op med de nødvendige
> informationer

Ja, den er jeg med på, så det gjorde jeg i et tidligere indlæg.

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]