Majs og roer, såning
Fra : Morten Holst

Dato : 14-02-11 15:23

Hej gruppe.
Jeg vil her til foråret så en del mejs og roer for vildtet. mit
spørgsmål er så om man kan så majs og roer med en alm. såmaskine eller
om det skal være en enkorns-maskine?

På forhånd tak
MH

Fra : Ivan Hansen

Dato : 01-04-11 21:01

Den 14-02-2011 23:23, Morten Holst skrev:
> [...]
> Jeg vil her til foråret så en del mejs og roer for vildtet. mit
> spørgsmål er så om man kan så majs og roer med en alm. såmaskine eller

Hej Morten

Roerne vil jeg tro du godt kan så med en almindelig såmaskine, du skal
dog lukke for 3 ud af 4 såtude og du skal bruge slebet frø da der ellers
kommer alt for mange planter. et almindeligt roefrø består rigtigt mange
kim så der kommer flere planter fra hvert frø, dem skal du så ud og
hakke væk så der kun er en plate tilbage, ellers bliver der ikke noget
udbytte. Med hensyn til majsen, så skal du så dem med en rigtig
majssåmaskine den ligger nemlig en lille ske fuld gødning ned under
frøet. Majs kræver en del gødning for at blive til noget og det kræver
også sprøjtning for ukrudt da det ellers kan kvæle majsen.

Mvh
Ivan