Apple TV.
Fra : lars helsboel

Dato : 13-02-11 12:46

Jeg sidder og har små problemer som virker store for mig.

Jeg har en Apple TV fra midt 2010 med 160 Gb HD. Jeg har nu
tilfældigvis en HD der matcher den (PATA) på 320 Gb.(WD3200BEVE)
Jeg har stavet mig igennem en lille del af internettet med hensyn til
at udskifte den ene med den anden, og fundet ud af at man kan, eller
har brugt den avancerede løsning med brug af bl.a >terminal<, men
efterhånden som tiden er gået kan det tilsyneladende løses med at
klone.

Jeg ved ikke....Jeg er ret ny på Mac og er ikke sikker på at have
gjort det rigtigt. Men jeg sidder i højre hånd med en HD på 160 Gb der
fungerer når den bliver sat i. Jeg har forsøgt at lave en kopi med den
anden. Men det fungerer ikke. Er der en der kan hjælpe mig videre....?
Jeg har fundet et firma i USA der magter opgaven. Men det kan ikke
være rigtig at skulle sende en kasse med elektronik derover for at
blive brugbart herhjemme.
Jeg har ved samme firma købt lidt kopi hardware som jeg har læst
flerer steder vil være et hit. Det er en USB til PATA (blandt andet)

Lars.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-02-11 20:50

lars helsboel <minmackonto@gmail.com> wrote:

> [...]
> fungerer når den bliver sat i. Jeg har forsøgt at lave en kopi med den
> anden. Men det fungerer ikke. Er der en der kan hjælpe mig videre....?

hvordan har du klonet ? .. hvad sker der når du prøver at starte dit
Apple TV igen ?

/thomas

Fra : lars helsboel

Dato : 13-02-11 16:04

On 13 Feb., 20:50, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> hvordan har du klonet ? .. hvad sker der når du prøver at starte dit
> Apple TV igen ?
>
> /thomas
Jeg har lavet to partioner som den gamle har. Derefter har jeg
kopieret det som lå i hver partion ud på skrivebordet.
Slutteligt har jeg så sat det nye drev i den reader jeg har og som
sagt formatteret, partioneret og kopieret de samme filer ud i de nye
mapper. ( jeg har gjort det på min Mac Mini Server )
Men den starter ikke op. Efter nogen tid kommer æblet og det er det.
Hvis jeg sætter den gamle 160 Gb i fungerer alt.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-02-11 06:57

> [...]

> Men den starter ikke op. Efter nogen tid kommer æblet og det er det.
> Hvis jeg sætter den gamle 160 Gb i fungerer alt.

Ja, det dur ikke.

Du skal bruge et disk klonigs værktøj, enten i terminalen eller Disk
Værktøj.

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-02-11 10:17

> [...]

> Men den starter ikke op. Efter nogen tid kommer æblet og det er det.
> Hvis jeg sætter den gamle 160 Gb i fungerer alt.

Nu er jeg ikke ekspert i det dybere tekniske, men en af grundene til, at
det ikke virker, er, at du ikke får de usynlige filer med på den måde.
Du nævner hele tiden, at du ikke er Mac-mand. Jeg har svært ved at
forestille mig, at din fremgangsmåde kan bruges med Windows eller noget
andet styresystem. Med Windows kan man jo ikke engang flytte et program
hen i en anden mappe. Det er altså ikke Mac OS X, der er specielt
besværligt på det punkt. Eller kender du et styresystem, hvor man kan
lave en boot-disk bare ved at trække synlige filer over fra
skrivebordet?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : kalvoere

Dato : 14-02-11 08:42

On 14 Feb., 06:56, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Ja, det dur ikke.
>
> Du skal bruge et disk klonigs v rkt j, enten i terminalen eller Disk
> V rkt j.
>
> /thomas

Hej Thomas..

Jeg har bestilt denne: http://eshop.macsales.com/item/Newer%20Technology/U2NV2SPATA/

Den er anbefalet og brugt af en del som har lavet tricket jeg står
midt i. Jeg håber at det vil lykkes. Ellers må jeg ud og finde en Mac"
mand" der kan gøre det for mig. Og så må jeg betale mig fra det. ( Når
nu ikke evnerne rækker

MVH

Lars

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-11 17:02

Hej,

> Jeg har bestilt denne:
> http://eshop.macsales.com/item/Newer%20Technology/U2NV2SPATA/ Den er
> anbefalet og brugt af en del som har lavet tricket jeg står

Jeg har afprøvet produktet. Det "virker", men det er noget billigt
skrammel (dårlig samlekvalitet, et.).

Dog forstår jeg ikke at du har valgt at købe det hjem fra USA til den
pris. Jeg har købt ved en alm. dansk forhandler til ca. 135 kr. inkl. moms.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-11 17:02

Hej,

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-02-11 18:30

kalvoere <lars.helsboel@gmail.com> wrote:

> [...]
> Jeg håber at det vil lykkes. Ellers må jeg ud og finde en Mac" mand" der
> kan gøre det for mig. Og så må jeg betale mig fra det. ( Når nu ikke

nu spørger jeg dumt, men har du ikke allerede haft gang i begge diske
.... hvad skulle et andet kabel hjælpe ?

/thomas

Fra : kalvoere

Dato : 14-02-11 20:09

On 14 Feb., 18:29, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> nu spørger jeg dumt, men har du ikke allerede haft gang i begge diske
> ... hvad skulle et andet kabel hjælpe ?
>
> /thomas

Hej.
Jeg ved ikke om jeg forstår dig rigtig.
Jo jeg har haft begge diske i en kinesisk docking station. Ikke fordi
jeg tror det ikke virker,men den virker lidt upålidelig. Man skal
gerne isætte disken flere gange for at få connection.
Med det kabel, som blev brugt og anbefalet i flere artikler, med
hensyn til at klone, eller hvad det nu hedder, skulle operationen
kunne lykkedes.

....Så jo ...Jeg har haft gang i begge diske, men jeg står med en bange
anelse om at forbindelsen eller lignende er af svingende kvalitet,
hvos jeg kan bruge det udtryk og måske derfor står jeg med problemer.
Med kablet håber jeg at bortelliminere denne fejlmulighed. MDH til at
jeg valgte at købe det der, er fordi jeg i forvejen handler meget med
firmaet, og ved en simpel søgning hos dem viste at de kunne levere
det. Jeg må indrømme at jeg ikke har forsøgt at finde en dansk
forhandler, hvilket jeg selvfølgelig nok burde. Men sket er
sket.......
Men det irriterer mig stadig at læse om andre kan få klargjort sådan
en disk som jeg sidder med "like a breeze" som flere har skrevet.

Men som tidligere nævnt, må jeg som sidste udvej, betale mig fra det
pga. mine manglende evner ((Nybegynder Mac).

/ Lars

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 15-02-11 08:21

On Mon, 14 Feb 2011 19:08:34 -0800 (PST), <kalvoere> wrote:

> Men som tidligere nævnt, må jeg som sidste udvej, betale mig fra det
> pga. mine manglende evner ((Nybegynder Mac).

Det kunne kanskje vært en fordel om du linket til en veiledningen du
fulgte?

(ikke at jeg kan hjelpe videre, jeg hørte om at det ikke var
nødvendigvis helt trivielt å oppgradere disken i en atv, og iMacen står
på hele tiden for streaming likevel)

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : kalvoere

Dato : 15-02-11 04:04

On 15 Feb., 10:16, hen...@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> Nu er jeg ikke ekspert i det dybere tekniske, men en af grundene til, at
> det ikke virker, er, at du ikke f r de usynlige filer med p den m de.
> Du n vner hele tiden, at du ikke er Mac-mand. Jeg har sv rt ved at
> forestille mig, at din fremgangsm de kan bruges med Windows eller noget
> andet styresystem. Med Windows kan man jo ikke engang flytte et program
> hen i en anden mappe. Det er alts ikke Mac OS X, der er specielt
> besv rligt p det punkt. Eller kender du et styresystem, hvor man kan
> lave en boot-disk bare ved at tr kke synlige filer over fra
> [...]

Hej Henrik,
Der er intet i nærheden der ligner Windows...Alt jeg foretager mig er
på Mac.Jeg har tvunget mig til at bruge Mac, netop for at lære det at
kende.
Jeg har en sur bærbar som er pakket ned og væk.
Vejledningen (en af dem..Der er nogle stykker svingende fra meget
avanceret bruger til den lette) jeg bruger er:

http://www.xlr8yourmac.com/tips/AppleTV_HD_Upgrade/AppleTV_HD_UpgradeGuide.htm

MVH

Lars

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-02-11 12:37

> [...]

> Vejledningen (en af dem..Der er nogle stykker svingende fra meget
> avanceret bruger til den lette) jeg bruger er:

der står jo også hvordan du skal clone det gamle drev til det nye ...
evt. via

<http://dynaflashtech.net/atvcloner/>

/thomas

Fra : kalvoere

Dato : 15-02-11 06:33

On 15 Feb., 12:37, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> der står jo også hvordan du skal clone det gamle drev til det nye ...
> evt. via
>
> <http://dynaflashtech.net/atvcloner/>
>
> /thomas

ATV kloner er klar. Men sig mig: Jeg forestiller mig at jeg her bruger
skrivebordet som en midlertidig lagerplads indtil jeg har fået sat det
nye drev til. Hvorefter jeg så tager filerne derfra og "stopper" over
i 320Gb drevet. Men hvordan kan jeg nu se om "de usynlige filer" er
repræsenteret på drevet.?

/Lars

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-02-11 15:09

> [...]

> nye drev til. Hvorefter jeg så tager filerne derfra og "stopper" over
> i 320Gb drevet. Men hvordan kan jeg nu se om "de usynlige filer" er

den kan du ikke .... enten skal have begge drev sat til og køre
kloningen direkte fra det gamle drev til det nye ... eller du skal gemme
til et disk image først.

/thomas

Fra : kalvoere

Dato : 15-02-11 09:56

On 15 Feb., 15:09, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> den kan du ikke .... enten skal have begge drev sat til og køre
> kloningen direkte fra det gamle drev til det nye ... eller du skal gemme
> til et disk image først.
>
> /thomas

Thomas..
Altså: tilslut begge drev (så de naturligvis kan ses) og derefter køre
kloningen? Kan jeg se om min opgave lykkedes? Altså se filerne.
Kan du kort forklare hvordan jeg laver/gemmer et diskimage?

/ Lars

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-02-11 14:22

> [...]

> Thomas.. Altså: tilslut begge drev (så de naturligvis kan ses) og derefter

ja, så slipper du for at lave et disk image .. jeg synes jeg kan huske
at jeg havde bøvl da jeg prøvede (med diskimage) men det er så længe
siden at jeg faktisk ikke kan huske de nøjagtige step ...

> Kan jeg se om min opgave lykkedes?

Hvis dit AppleTV booter efter operationen.

> Altså se filerne. Kan du kort forklare hvordan jeg laver/gemmer et
> diskimage?

De fleste guides jeg kan finde via en simpel google søgning har et par
forskellige opskrifter på at lave et fungerende diskimage

/thomas

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 18-02-11 14:40

> ja, så slipper du for at lave et disk image .. jeg synes jeg kan huske
> at jeg havde bøvl da jeg prøvede (med diskimage) men det er så længe
> siden at jeg faktisk ikke kan huske de nøjagtige step ...

Hvis du ikke kan finde ud af at citere ordentligt, kunne du så ikke have
fjernet det rædsomme rodsammen?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-02-11 15:08

> Hvis du ikke kan finde ud af at citere ordentligt, kunne du så ikke have
> fjernet det rædsomme rodsammen?

folk kunne også bruge en usenet klient som ikke lave lange linier ...

/thomas

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 18-02-11 15:24

> folk kunne også bruge en usenet klient som ikke lave lange linier ...

Det skal alle andre så undgælde for.