Regler for placering
Fra : Steffen

Dato : 12-02-11 08:41

Dav,

Hvordan er reglerne for en "Stor knallert" mht placering på kørebanen?
- Skal man køre helt ude i siden som mange gør, eller må man fylde som
f.eks en motorcykel.
- Hvordan placerer man sig ved venstresving. Kører man over krydset, og
venter på at der bliver grønt i den anden retning, eller tager man svinget
sammen med andre motorkøretøjer?

P.f.t.

mvh Steffen

Fra : emjeppesen

Dato : 12-02-11 10:21

Steffen skrev:

>Hvordan er reglerne for en "Stor knallert" mht placering på kørebanen?
> - Skal man køre helt ude i siden som mange gør, eller må man fylde som
>f.eks en motorcykel.

Du må gerne fylde som en motorcykel

> - Hvordan placerer man sig ved venstresving. Kører man over krydset, og
>venter på at der bliver grønt i den anden retning, eller tager man svinget
>sammen med andre motorkøretøjer?

Man tager svinget sammen med alle andre motorkøretøjer.

Det er kun knallert-30, der skal køre på cykelsti eller helt ude i
højre side, hvis der ikke er cykelsti.
Ligeså er det kun knallert-30, der skal køre helt frem og derefter
vente på grønt.

Hilsen emj

Fra : Steffen

Dato : 12-02-11 22:41

Tak for de gode svar / mvh Steffen.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 14-02-11 07:29

Sat, 12 Feb 2011 10:20:40 +0100, skrev emjeppesen, på 21 linier, i

Hvor står dette?

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : scootergrisen

Dato : 14-02-11 08:22

Den 14-02-2011 07:29, Karsten Andersen skrev:
> Sat, 12 Feb 2011 10:20:40 +0100, skrev emjeppesen, på 21 linier, i
> <2ujcl6p74nnh23irv7pld8b3krq459qm3j@4ax.com>, :

> Hvor står dette?

Her er noget fra færdselsloven :
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=133981#K8

Jeg forstår det sådan at §49 kun gælder for lille knallert og §16 kun
gælder for stor knallert.

----

Særlige regler for knallerter

§ 51.

Stk. 2. § 49, stk. 2 og 3, om placering på vej og kørsel i vejkryds
gælder også for lille knallert.

----

Særlige regler for cykler

§ 49.

Stk. 2. Cyklist skal altid holde til højre på den vognbane, der er
beliggende yderst til højre i færdselsretningen. Vognbanen ved siden af
kan dog om nødvendigt anvendes under overhaling, såfremt denne ikke kan
ske til højre.

Stk. 3. Før vejkryds skal cyklist, der skal lige ud eller svinge til
venstre, uanset § 16, stk. 1 og 3, fortsat holde til højre på vejen.
Såfremt en eller flere vognbaner ved afmærkning er forbeholdt de
kørende, der skal svinge til højre, er det dog tilladt cyklisten at
placere sig ved linjen mellem den nærmeste vognbane, som ikke er
forbeholdt de højresvingende, og højresvingsbanen. Cyklist, der ønsker
at svinge til venstre, skal fortsætte gennem krydset til dets modsatte
side og må først foretage svingningen, når det kan ske uden ulempe for
den øvrige færdsel. Dette gælder uanset afmærkning, medmindre det
fremgår af denne, at den gælder for cyklister. 1.- 4. pkt. gælder også
ved kørsel over eller bort fra kørebanen uden for vejkryds.

----

§ 16.

I god tid før vejkryds skal kørende i de tilfælde, hvor kørebanen har to
eller flere vognbaner, der er forbeholdt færdslen i samme retning,
anbringe sig i vognbanen længst til højre, hvis der skal svinges til
højre, og i vognbanen længst til venstre, hvis der skal svinges til
venstre. Den, der skal lige ud, kan anbringe sig i den vognbane, som
under hensyn til den øvrige færdsel og den fortsatte kørsel er den mest
hensigtsmæssige.

Stk. 3. Ved svingning til højre skal køretøjet føres så langt ud mod
kørebanens højre kant som muligt. Svinget skal gøres så lille som
muligt. Ved svingning til venstre skal køretøjet føres så langt som
muligt ind mod kørebanens midte eller, hvis kørebanen har ensrettet
færdsel, mod kørebanens venstre kant. Svingningen skal foretages på en
sådan måde, at køretøjet, når det forlader krydset, befinder sig til
højre på den kørebane, det svinger ind på.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 15-02-11 07:42

Mon, 14 Feb 2011 08:21:55 +0100, skrev scootergrisen, på 70 linier, i
<4d58d8d3$0$23763$14726298@news.sunsite.dk>, :

> [...]

>fremgår af denne, at den gælder for cyklister. 1.- 4. pkt. gælder også
>ved kørsel over eller bort fra kørebanen uden for vejkryds.

Derfor skal man ikke vente til der bliver grønt

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : C. Caspersen

Dato : 12-02-11 10:31

"Steffen" <steffena2@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan er reglerne for en "Stor knallert" mht placering på kørebanen?
> - Skal man køre helt ude i siden som mange gør, eller må man fylde som
> f.eks en motorcykel.

Du skal holde til højre, ligesom alle andre trafikanter - også
motorcyklister, selvom de gør noget andet!

> - Hvordan placerer man sig ved venstresving. Kører man over krydset, og
> venter på at der bliver grønt i den anden retning, eller tager man svinget
> sammen med andre motorkøretøjer?

Du tager det sammen med andre motorkøretøjer.

/C

Fra : scootergrisen

Dato : 12-02-11 10:30

Den 12-02-2011 08:41, Steffen skrev:
> [...]
> venter på at der bliver grønt i den anden retning, eller tager man
> svinget sammen med andre motorkøretøjer?

I færdselsloven §15 står : Kørende skal under hensyntagen til anden
færdsel og forholdene i øvrigt holde så langt til højre som muligt.

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=133981

Så det gælder vist for alle at man skal køre ude til højre.

> Du må gerne fylde som en motorcykel

Skal en motorcykel da ikke køre ude til højre ?

Jeg er ret sikker på at en 45 km/t knallert skal fortage et venstresving
i en omgang ligesom biler.

Fra : emjeppesen

Dato : 12-02-11 12:01

scootergrisen skrev:

>Skal en motorcykel da ikke køre ude til højre ?

Ikke, hvis den skal tage et venstresving, som det vist handlede om.

Hilsen emj

Fra : scootergrisen

Dato : 12-02-11 13:29

Den 12-02-2011 12:01, emjeppesen skrev:

> Ikke, hvis den skal tage et venstresving, som det vist handlede om.
>
> Hilsen emj

Hvad så hvis man ikke skal dreje ?

Fra : Leif

Dato : 12-02-11 17:57

"scootergrisen" <scootergrisen@NOSPANKYOUgmail.com> skrev i meddelelsen

> Hvad så hvis man ikke skal dreje ?

Så kan man lige så godt køre i bil

Mvh, Leif

Fra : Hekto

Dato : 17-02-11 02:43

On 12 Feb., 10:30, scootergrisen <scootergri...@NOSPANKYOUgmail.com>
wrote:

> I f rdselsloven 15 st r : K rende skal under hensyntagen til anden
> f rdsel og forholdene i vrigt holde s langt til h jre som muligt.
>
> https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=133981
>
> S det g lder vist for alle at man skal k re ude til h jre.
>
>  > Du m gerne fylde som en motorcykel
>
> Skal en motorcykel da ikke k re ude til h jre ?
>
> Jeg er ret sikker p at en 45 km/t knallert skal fortage et venstresving
> i en omgang ligesom biler.

Sikkerhedsmæssigt er det bedst at placere sig på kørebanen, svarende
til dér hvor bilerne har det venstre hjulpar. Placerer man sig helt
inde til højre vil man hurtigt blive klemt af en bil der godt lige
mener der er plads nok ... eller simpelthen har overset en.

Ved venstresving holder man dog lit til højre bag bilen foran, så man
er sikker på at have udsyn og at man bliver set af modkørende.

Generelt bør man 'fylde' lige så meget som en bil, for ikke at blive
overset og klemt.

--

/Hekto

Fra : scootergrisen

Dato : 17-02-11 11:01

> /Hekto

Hekto ... det må være dig der har lavet http://hekto.dk/speedfight/ er
det det ?

Fra : C. Caspersen

Dato : 17-02-11 19:48

"Hekto" <hektoblast@gmail.com> skrev i en meddelelse

Generelt bør man 'fylde' lige så meget som en bil, for ikke at blive
overset og klemt.

--

Enig, men nu blev der spurgt til reglerne

/Caspersen

Fra : Hekto

Dato : 23-02-11 05:29

On 17 Feb., 19:48, "C. Caspersen" <cmc...@fjerndettesol.dk> wrote:
> "Hekto" <hektobl...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:f2fc6175-ed08-4c29-ba4f-476a7142b002@f2g2000yqf.googlegroups.com...
>
> Generelt bør man 'fylde' lige så meget som en bil, for ikke at blive
> overset og klemt.
>
> --
>
> Enig, men nu blev der spurgt til reglerne
>
> /Caspersen

Nogle gange ... og langt fra hver gang ... kan man overleve længere
ved at bryde regler. Det med at holde til højre og at køre med korrekt
lygteføring er nok to af de regler det kan betale sig at bryde.

En 45-knallert er et indregistreret køretøj, og skal derfor følge
reglerne i færdselsloven for indregistrerede køretøjer. Mange der
kører på en 45'er ligger og trykker sig inde ved kantstenen, og det er
direkte livsfarligt - især med 45 Km/t.

Så der er nogle valgmuligheder. Man kan lade være med at bevæge sig ud
på veje hvor hastigheden er ret meget højere end 50 Km/t. Man kan
'sætte hastigheden op'. Man kan tage MC-kort og købe en motorcykel.

Til det sidste kan det siges at både forsikring og service er
billigere; men kortet skal der selvfølgelig investeres i. Det er også
en del sjovere ... selv på en Maxi-scooter.

45'eren har overlevet sig selv - efter de regler der er vedtaget
herhjemme for dens anvendelse.

--

/Hekto

Fra : Ole Pagh

Dato : 23-02-11 18:52

Hekto tastede følgende:

> [...]
> reglerne i færdselsloven for indregistrerede køretøjer. Mange der
> kører på en 45'er ligger og trykker sig inde ved kantstenen, og det er

Fuldstændig enig!

Jo længere ude i vejkanten man kører, jo mere ski... billisterne på en,
for så kan de på landevejen næsten overhale uden at krydse en evt.
fuldt optrukken midterlinie.

Kører du længere ude (jeg kører typisk ca. der hvor bilernes højre
hjulpar er), ser bilerne dig for det første og for det andet er de nød
til aktivt at vurdere om de vil overskride linien fuldt.

Er der ingen biler bagved så langt man kan se i spejlet (brug det!),
kører jeg ofte ud hvor motorcyklerne kører - det er vel ca. hvor
bilerne venstre hjulpar er, og trækker så tydeligt lidt ind når der
observeres en bil bagfra.
Så kan han/hun også se at bilen er observeret og at du trods alt giver
den plads til overhaling.

Jeg kører selv daglig ca. 2 x 20 km på landeveje og gennem småbyer på
den måde og kun meget, meget sjældent er der bilister der ikke
respekterer det og overhaler alt for tæt.

Kommer der f.eks en bred lastbil bagfra og jeg hurtigt kan vurdere at
han umuligt vil kunne overhale inden for de nærmeste kilometre blinker
jeg, hvis muligt, ind ved en vigeplads eller busstoppested og vinker
lastbilen frem. Flere gange har jeg fået et venligt dyt eller blink som
tak og ved at nu har jeg fået en "ven", som jeg kan være tryg ved næste
gang jeg møder ham på den samme vej.

--
/ Ole

Fra : Hekto

Dato : 23-02-11 05:22

On 17 Feb., 11:01, scootergrisen <scootergri...@NOSPANKYOUgmail.com>
wrote:

> Hekto ... det må være dig der har lavethttp://hekto.dk/speedfight/er
> det det ?

Ja.

--

/Hekto

Fra : scootergrisen

Dato : 23-02-11 14:58

Den 23-02-2011 13:22, Hekto skrev:

> Ja.
>
> --
>
> /Hekto

Interesser du dig stadig for scootere ?
Jeg har den her hjemmeside : http://scootergrisen.dk/
Men mangler info og billeder og sådan hvis du har lyst til at være med
til at tiløje noget på hjemmesiden.
Jeg har ikke selv mulighed for at tage billeder af 2 takt motor også har
jeg ikke så meget viden der. Men det kan være du har.