Hotkey til Location switching
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-02-11 18:46

Mac OS 9.x har en smart "feature" - en Hotkey, som man kan holde nede
under opstart og så få mulighed for at vælge sin Location, f.ks Home,
Office, On the Road osv.

Den findes åbenbart ikke i OS X. I hvert fald ikke i 10.5.eller 10.6.

Findes muligheden evt som en 3. parts utility?

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-02-11 19:17

> [...]
>
> Den findes åbenbart ikke i OS X. I hvert fald ikke i 10.5.eller 10.6.
>
> Findes muligheden evt som en 3. parts utility?

må man spørge hvad du vil opnå ?

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-02-11 22:49

> må man spørge hvad du vil opnå ?

Se mit svar til Tor Einar Samdahl.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-02-11 07:05

> Se mit svar til Tor Einar Samdahl.

ah .. ok, det er bare fordi du jo som regel helt kan slippe for at ændre
dine indstillinger.

F.eks. kan du jo bare lade firewall være slået til ?

/thomas

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 10-02-11 19:29

On Thu, 10 Feb 2011 18:46:19 +0100, <Axel Hammerschmidt> wrote:
> [...]
> Office, On the Road osv.
>
> Den findes åbenbart ikke i OS X. I hvert fald ikke i 10.5.eller 10.6.

Vel, man har jo 'Location' som i nettverk under Eplemenyen. Forutsetter
at man har flere enn en selvsagt.

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-02-11 22:49

Tor Einar Samdahl <teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> wrote:

> Vel, man har jo 'Location' som i nettverk under Eplemenyen. Forutsetter
> at man har flere enn en selvsagt.

Joh, men jeg vil at jeg kan vælge Location ved start-op, så jeg kan
vælge afhængig af hvor jeg befinder mig med min bærbar computer.

Det er selvfølgelig ikke noget man behøver med en stationær.

Jeg har fundet en løsning, som dog ikke er så elegant som den i Mac OS
9.2.

I Accounts kan man under hver brugerkonto opsætte den til at starte
Netværks Preferences under start-op. Så får man mulighed for at valge de
forskellige "Location" oppe i "Pull Down" menuen.

Men det er ikke muligt - jeg har i hvert fald ikke fundet det endnu - at
få det gjort afhængig af en "Hot Key". Så nu kommer det frem hver gang.

En anden mulighed, som jeg dog ikke har prøvet ville være at ha' en
separat login account for hver "Location" og på den måde kunne styre
hvordan netværk, firewall, file sharing osv osv er opsat.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-02-11 22:56

<snip>

> En anden mulighed, som jeg dog ikke har prøvet ville være at ha' en
> separat login account for hver "Location" og på den måde kunne styre
> hvordan netværk, firewall, file sharing osv osv er opsat.

Eller man kunne lave noget AppleScript, som bliver kaldt.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 10-02-11 23:07

On Thu, 10 Feb 2011 22:48:54 +0100, <Axel Hammerschmidt> wrote:

> Joh, men jeg vil at jeg kan vælge Location ved start-op, så jeg kan
> vælge afhængig af hvor jeg befinder mig med min bærbar computer.

Perhaps, jeg slår aldri av min bærbare.

> En anden mulighed, som jeg dog ikke har prøvet ville være at ha' en
> separat login account for hver "Location" og på den måde kunne styre
> hvordan netværk, firewall, file sharing osv osv er opsat.

Det er jo, IMHO, rene skjære idiotien ;)

Og neppe noe som vil virke. Nettverk og FW er typisk ting som er felles
for hele maskinen vil jeg tro.

Besøk heller centrix.ca og se på deres NetworkLocation app. Finnes også
noe som heter Marco Polo som gjør noe lignende, men tror ikke den har
vært oppdatert på en stund.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-02-11 23:45

Tor Einar Samdahl <teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> wrote:

> Perhaps, jeg slår aldri av min bærbare.

> Det er jo, IMHO, rene skjære idiotien ;)

Tja. Smag og behag.

Som sagt, så flytter jeg rundt med min blærbar. Sidder jeg der hjemme i
det ene ende af huset skal jeg bruge vores trådløs extender, sidder jeg
et andet sted, så kobler jeg på AP'en. Begge steder bag 2 NAT router og
har derfro ikke brug for at firewall er slået til. Sidder jeg nede på
bibliotekdet, er det et andet airport setup og jeg vil bl.a gerne ha'
firewall slået til.

> Og neppe noe som vil virke. Nettverk og FW er typisk ting som er felles
> for hele maskinen vil jeg tro.

Nej. De kan indstilles hver for sig. F.eks under File Sharing kan
computerne være forbundet over en hub - ingen DHCP Server. Så er
Ethernet og Airport slået fra og det sidete sparer på batteriet.

Faktisk er den løsning jeg har fundet ganske fornuftig, idet det ofte er
er netopkoblingen, der bestemmer behovet i de øvrige indstillinger.

> Besøk heller centrix.ca og se på deres NetworkLocation app. Finnes også
> noe som heter Marco Polo som gjør noe lignende, men tror ikke den har
> vært oppdatert på en stund.

Tak for tip, jeg undersøger.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 11-02-11 09:00

On Thu, 10 Feb 2011 23:44:35 +0100, <Axel Hammerschmidt> wrote:

> Tja. Smag og behag.

Høres ut som mye arbeid for å holde filer og preferanser i sync.

> Nej. De kan indstilles hver for sig. F.eks under File Sharing kan
> computerne være forbundet over en hub - ingen DHCP Server. Så er
> Ethernet og Airport slået fra og det sidete sparer på batteriet.

Jeg tenkte mer på det faktum om at firewall er slått på for en bruker så
er den da nødvendigvis slått på for andre. Om en nettverkslokasjon er
valgt for en bruker så vil den være det for alle andre. Dette er
innstillinger som går for hele maskinen og ikke enkeltbrukere. Det samme
gjelder for alle (de fleste) under Sharing.

> Faktisk er den løsning jeg har fundet ganske fornuftig, idet det ofte er
> er netopkoblingen, der bestemmer behovet i de øvrige indstillinger.

Tja. Jeg ville heller ha slått av og på tjenester etter behov i stedet
for å skifte brukere.

Men, jeg tror det hadde vært lurt av Apple å tilknytte Sharing nærmere
opp mot Location.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 11-02-11 16:09

> [...]

<snip>

> Tja. Jeg ville heller ha slått av og på tjenester etter behov i stedet

Ja, men det var heller ikke det jeg mente - uklar formulering.

Det var System Preferences -> Accounts -> Login Items, og der tilføjet:
Networ.prefPane.

Så kan man vælge Location.

> Men, jeg tror det hadde vært lurt av Apple å tilknytte Sharing nærmere
> opp mot Location.

Rigtigt, hvis jeg har forstået Norsk. Det er ikke muligt i 10.5.x.

som sagt, det er ikke så elegant lavet som i Mac OS 9.x

--
Ikke ham på Facebook.