Gyldendals Røde Ordbøger 2.0 til iOS
Fra : Per Rønne

Dato : 09-02-11 05:22

Jeg synes at jeg vil gøre opmærksom på at der er kommet en gratis
opdatering af Gyldendals Røde Ordbøger til iPhone & iPod Touch der giver
kraftige forbedringer.

Den vigtigste forbedring er at de nu understøtter også iPad, altså
Apples tavle som man i øvrigt må forvente om knap to måneder vil komme i
en ny version version, iPad 2.

Andre forbedringer er at de nu understøtter den såkaldte retina-skærm,
med en opløsning hvor de færreste kan skelne den ene pixel fra den
anden. Antallet af pixler er firedoblet uden at tingene dermed er
reduceret i størrelse.

Og at det nu er blevet lettere at navigere i applikationerne.

Foreløbig er det kun en-da-en der er kommet i en ny version, men mon
ikke vi skal forvente det samme med da-ty-da, da-fr-da, da-sp-da og
da-sv-da? Ja, sidstnævnte er en ordbog til og fra svensk.

Og det er kun den allerstørste af da-en-da til 199 kroner der er blevet
opdateret; måske kan vi forvente det samme med de øvrige sprog?

Ordet »calque« som er gledet ud af iPhone-versionen i forhold til Mac &
Windows-versionen mangler i øvrigt stadig, og jeg kan i hvert fald ikke
konstatere at det skulle være blevet muligt at søge på faste vendinger i
opdateringen. Som man kan på Mac & Win.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 09-02-11 06:08

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg synes at jeg vil gøre opmærksom på at der er kommet en gratis
> opdatering af Gyldendals Røde Ordbøger til iPhone & iPod Touch der giver
> kraftige forbedringer.

Lidt søgning afslører at man nu også kan få Gyldendals røde en-da-en på:

<http://filecowboy.com/signup/download-gyldendals-ordbog-android.rar>

Men tydeligvis kun i en pirat-udgave, og som altid med piratudgaver kan
man aldrig være sikre på om der følger malware med som eksempelvis kan
sende dine bank-data til en bestemt person ...

Vil man have en handy udgave af de store ordbøger i sin bukselomme, må
man stadig minimum også investere i en iPod Touch.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Andersen

Dato : 09-02-11 09:25

Den 09-02-2011 06:07, Per Rønne skrev:
> Vil man have en handy udgave af de store ordbøger i sin bukselomme, må
> man stadig minimum også investere i en iPod Touch.

Eller noget der kører Android, hvis man ikke er så forelsket i Apple og
deres beskyttede værksted.

--
Andreas

Fra : Per Rønne

Dato : 09-02-11 09:31

Andreas Andersen <andreas2411@gmail.com> wrote:

> Eller noget der kører Android, hvis man ikke er så forelsket i Apple og
> deres beskyttede værksted.

Her er problemet så at Gyldendal ikke har udgivet deres ordbøger til
Android. Og det er altså Gyldendals afgørelse.

De fleste unge har i dag mindst en iPod Touch da det den de hører musik
på, og det er vel først og fremmst de unge skoleelever og
universitetsstuderende der har brug for ordbøgerne
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Andreas Andersen

Dato : 09-02-11 10:05

Den 09-02-2011 09:30, Per Rønne skrev:
> Her er problemet så at Gyldendal ikke har udgivet deres ordbøger til
> Android. Og det er altså Gyldendals afgørelse.

Her ser det da ud til, at Gyldendal har en stribe ordbøger til Android:

http://www.androidzoom.com/android_applications/gyldendal

Det er muligt, det er nogle andre ordbøger, det vil jeg ikke kloge mig
alt for meget på.

--
Andreas

Fra : Per Rønne

Dato : 09-02-11 11:09

> [...]

> http://www.androidzoom.com/android_applications/gyldendal
>
> Det er muligt, det er nogle andre ordbøger, det vil jeg ikke kloge mig

Jamen, så ser det da ud til at Gyldendal nu også har fået dem til
Android. Da jeg tidligere i dag googlede efter det fandt jeg imidlertid
noget noget, der tydeligvis var en piratkopi.

Et af problemerne for Gyldendel i forbindelse med Android har nok været
manglen på en decideret App Store til betalte applikationer. Det skulle
nu være etableret, selv om antallet af applikationer slet ikke når op på
Apples niveau: Mere end 400.000 applikationer til iOS hvoraf mere end
60.000 er optimeret til iPad.

Konkurrence er i øvrigt altid godt for kunderne, såvel når det drejer
sig om pris og innovation ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-02-11 18:57

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> De fleste unge har i dag mindst en iPod Touch da det den de hører musik
> på, og det er vel først og fremmst de unge skoleelever og
> universitetsstuderende der har brug for ordbøgerne

Nej, det har de ikke.

Androidtelefoner kan også godt afspille musik...

Fra : Per Rønne

Dato : 09-02-11 20:38

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110209 <nospam0002+20110209@gmail.com> wrote:

> Nej, det har de ikke.

Det er nu ellers det jeg hører.

> Androidtelefoner kan også godt afspille musik...

Og jeg hører det også fra unge der sværger til Android. De har har
samtidig en iPod til musikken ... hvor meget plads er det i øvrigt der
er på en Android?

En iPod Classic har 160 GB.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-02-11 20:51

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> hvor meget plads er det i øvrigt der
> er på en Android?

"en android" er der ikke noget der hedder ....

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-02-11 21:28

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Det er nu ellers det jeg hører.

Måske skulle du spørge igen?

> Og jeg hører det også fra unge der sværger til Android. De har har
> samtidig en iPod til musikken ... hvor meget plads er det i øvrigt der
> er på en Android?

Afhænger sandelig af modellen.

> En iPod Classic har 160 GB.

Og fylder en krig.

Var det ikke dig der skulle have en iPod Classic?

Fra : Per Rønne

Dato : 10-02-11 08:57

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110209 <nospam0002+20110209@gmail.com> wrote:

> Måske skulle du spørge igen?

Ham jeg husker sagde at han ikke brød sig om iPhone, der var for lukket.
han iPod Touch (fås op til 64 GB) fordi de andre var for »gammeldags«.

Sådan må man vel tænke om et 10 år gammelt produkt, når man er i 20 års
alderen ...

> Afhænger sandelig af modellen.

Ja, men det er ikke mit indtryk at der er særligt meget plads.

> Og fylder en krig.
>
> Var det ikke dig der skulle have en iPod Classic?

Jeg har overvejet det, men efter at jeg har fået mig en Apple Airport
Express base station har jeg droppet idéen. Jeg har simpelthen ført et
lydkabel til fra den til mit stereoanlæg, og kan dermed høre hele min
iTunes musiksamling dér.

Samtidig fungerer WiFi nu i hele lejligheden.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk