Back up.
Fra : lars helsboel

Dato : 08-02-11 11:19

Hej.
Er der en kvik sjæl der vil hjælpe mig et spark i bagen videre med mit
back-up problem eller set op nærmere.
Jeg ville hjertens gerne have et par ord eller en grov tegning
eller...? omkring jeg bedst - smartest får strikket alt mit back-up
gear sammen.
Kort fortalt har jeg: Apple tv med 1 Tb disk, 3 stk Nas på 2 Tb hver,
3 stk Nas på 500Gb hver, 1 time- capsule på 2 Tb, en mac mini server
på 1 Tb +1 Tb (System/Data). Hertil 2 bærbare med 120Gb flash og 320
Gb Hd.alle diske er nye/tomme.
Altså jeg har oceaner af plads, men jeg render rundt om mig selv i
bestræbelserne på at finde den mest geniale løsning til at gemme data
på. Jeg har en tanke på at have en disk til Film, en til Musik, en til
billeder og en til alt det andet. Måske en form for arbejdslager hvor
man kan tilgå fra alle mulige klienter. Bagefter disse kunne der så
være et back op lager til alt det som ikke umiddelbart kan
genetableres og som ikke findes på diske i forvejen (System,
programmer og lignende.) Skal der mere til, så er det det der skal
til.
Men jeg har tegnet og tegnet. Tænkt og tænkt. Jeg synes at der er så
urimelige mange muligheder. Men der kunne jo også være muligheder jeg
ikke indtil nu har tænkt på. Jeg vader nok rundt i det samme og samme
om og om igen,
Er der et lyst hoved der kan finde en mulig opstilling som jeg
eventuelt kan tænke videre på, vil jeg blive mega glad for et par ord
eller en streg eller to. Jeg kan fanges på(minmackonto snabela
gmail....)
på forhånd mange tak.

Kalvøre

Fra : Robert Piil

Dato : 08-02-11 19:51

Den 08/02-11 19.19, lars helsboel skrev:
> [...]
> eventuelt kan tænke videre på, vil jeg blive mega glad for et par ord
> eller en streg eller to. Jeg kan fanges på(minmackonto snabela

Hold det simpelt og gør dig så klart hvilke situationer d vil beskytte
dig imod for hvilke typer data.

Mit eget valg er at musik, film og tv-optagelser ikke er vigtige nok til
at at jeg vil sikre dem mod tyveri/brand, men dog mod fysiske
disknedbrud. Så dem har jeg én lokal backup af (på min NAS - som jeg kun
bruger som Backupstorage). Ligeså med min fulde TimeMachine backup. Det
er rart at kunne restore sin computer i ét hug, men ikke rart nok til at
jeg vil betale for diskplads ude i byen for dataene en tredje gang.

Mine fotos (jeg fotograferer semi-seriøst) og alle mine dokumenter har
jeg både lokal og off-site backup af, og de vigtigste ting (det er ikke
mere end 1GB) ligger faktisk flere steder på nettet samt herhjemme.

Du får lige en tegning af mit eget teoretiske setup (jeg er dog ikke
kommet til en automatisk off-site løsning endnu - den klares for tiden
med en ekstra disk der bor på jobbet).

http://dl.dropbox.com/u/2044756/backup.jpg

--
Robert Piil