Ægypten
Fra : Per Rønne

Dato : 08-02-11 07:20

På:

<http://jp.dk/opinion/pittelkow/article2331487.ece>

omtales en undersøgelse over hvad ægypterne som folk mener, og husk så
lige på at der i Cairo har deltaget en million i demonstrationerne, men
at Cairo har 20 millioner indbyggere og at Ægypten samltet har en
befolkning på 80 millioner.

Jeg citerer fra artiklen:

=
Egypterne er delte i vurderingen af, om islam spiller en stor politisk
rolle i landet i dag. Men et massivt flertal på 85 procent mener, at det
bør være sådan. Islam skal ikke bare være en tro, islam skal have magt.
Hvilken islam? Pew spørger, om folk skelner mellem "fornyere" og
"fundamentalister" inden for islam. Det gør de fleste egyptere ikke. Men
blandt dem, som skelner, er der langt flere, der identificerer sig med
fundamentalisterne end med fornyerne - 59 procent mod 27.

Også andre sider af egypternes holdninger er opsigtsvækkende:

82 procent går ind for at straffe utroskab med stening til døde. 77
procent mener, at tyve og røvere bør straffes med pisk eller afhugning
af en hånd. Hele 84 procent mener, at man skal straffes med døden, hvis
man forlader islam!
=

Det lyder altså ikke rart ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : hanzen

Dato : 08-02-11 12:52

> [...]
> procent mener, at tyve og røvere bør straffes med pisk eller afhugning
> af en hånd. Hele 84 procent mener, at man skal straffes med døden, hvis

-men ikke overraskende.
Ægypterne følger åbenbart ikke med i de dansk medier der gang på gang har
afvist at religion kom til at spille nogen rolle.

--

hilzen
hanzen

Fra : Per Rønne

Dato : 08-02-11 13:29

hanzen <hanzen@mailmeej.dk> wrote:

> -men ikke overraskende.
> Ægypterne følger åbenbart ikke med i de dansk medier der gang på gang har
> afvist at religion kom til at spille nogen rolle.

Når man eksempelvis ser at 84% mener at frafald fra islam bør straffes
med døden må man huske på at anslået 10% af befolkningen er kristne.
Dermed bliver andelen af muslimer der har den holdning 84%/0,9 =93%.

Så kun 7% af de ægyptiske muslimer har den opfattelse, svarende til
72.000.000*0,07 = 5 millioner mennesker.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-11 13:56

> Når man eksempelvis ser at 84% mener at frafald fra islam bør straffes
> med døden må man huske på at anslået 10% af befolkningen er kristne.
> Dermed bliver andelen af muslimer der har den holdning 84%/0,9 =93%.

Mon dog -?
Mon ikke det er 84% af den muslimske befolkning, der mener således - altså
84% af de 90%?

Bortset fra det, så fæster jeg ikke meet lid til en undersøgelse af den art
i et land, hvor hverken meningsdannelse eller presse er fri.
Hvordan skal de kunne forholde sig til spørgsmålenes karakter og spørgernes
upartiskhed?

Alt er bestemt ikke rosenrødt i Ægypten -
Den pessimistiske udlægning er, at 20% støttede kandidater fra det muslimske
roderskab - den optimistiske at med den lave stemmedeltagelse var der samlet
omkring 1½%, der stemte på dem
Hvordan skal en sådan 'sandhed' formidles?

Vi har det så godt her i Nordeuropa, at vi når vi sammenligner med disse
uudviklede demokratier, glemmer, at de fleste lande syd for Alperne og øst
for jerntæppet har været diktaturstater indenfor de sidste relativt få
årtier - i hvert fald inden for de ældres levetid.
Jeg tror simpelthen ikke på, at vi ser demokratier efter vestligt forbillede
i disse lande inden for overskuelig tid. Vi kan bare håbe, at de falder til
den rette side - og at en eller anden nervøs israeler med pegefingerkløe
ikke trykker på den forkerte knap.

Fra : Martin

Dato : 08-02-11 14:09

On 8 Feb., 13:28, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> [...]
> Per Erik Rønnehttp://www.RQNNE.dk
> Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe- Skjul tekst i anførselstegn -

Tankevækkende at Danmarks udenrigsminister in spe har travlt med at
bede Mubarak gå af.
Måske hr Søvndal virkelig ønsker endnu en muslimsk politistat i
Middelhavet. Gad vide om han har drøftet situationen med sin græske
kollega. hmm......
Såfremt han bliver udenrigsminister, bør vi skyndsomt sende ham på
diplomatisk mission til Burkina Faso - med lidt held finder han aldrig
hjem igen.
"Vil hr statsministeren venligst forklare tilstedeværelsen af den
amerikanske militærbase Fort Brag, der angiveligt skulle befinde sig
under den grønlandske indlandsis".
Pyhha, så er der ikke mange lys tændt på kontoret.