Lorthåndterig m/u maddiker
Fra : Bo Warming

Dato : 07-02-11 00:03

   På vikinge-dansk altså før kristendommens indførsel i Danmark
hed juli måned "ormemåneden#, for oplagret mad fx østers og fisk blev
lynhurtigt maddikebefængt. Saltimport fra Lübeck var endnu minimal
Hvis en pensionist optræner til selvhjulpenhed og skider i skål,
flader ud, melbedrysser, så kan i den varme sensommertid optræde
maddiker l men det er der intet problem i. Hvis en hjemmehjælp tømmer
skrald ugentlig så bliver maddikerne aldrig til pupper endsige fluer
Men hvor toilet er fremmedgørende , er den primitive selvhjælps
håndtering med pådrysning af mel en kilde til daglige opdagelser i
naturens spændende verden og sundhedsrisiko er nul

Fra : Bo Warming

Dato : 07-02-11 04:14

   På vikinge-dansk altså før kristendommens indførsel i Danmark
>hed juli måned "ormemåneden#, for oplagret mad fx østers og fisk blev
>lynhurtigt maddikebefængt. Saltimport fra Lübeck var endnu minimal

Det Columbus-æg jeg er faldet over vedr at gøre lort lugtløs, svarer
helt til at salte sild, så ikke der går maddiker eller harskhed i dem
Når en lort flades ud med kniv eller ske og bedrysses med alm billigt
hvedemel i et papirtyndt lag, så sker hurtig indtørring idet bakterier
kræver vand og melet er vandsugende

I Indien er mel for dyrt og folk sulter fordi de ikke har råd til det,
men her er bygning og vedligeholdelse af toilet dyrere end min brug af
billigt Aldi-mel - og jeg er begyndt at falde, så det at gå på
toilettet kan blive umuligt, når jeg bliver endnu ældre, men
mel-mummificeringen af lort kan klares liggende i sengen og har man
ikke flade , tynde , hårde plastkåle fra en Tigerbutik, som jeg, så
kan alm tallerken eller kassabel emballage bruges, og det eneste der
er vigtigt er jo, at frastødende stank ikke "eksploderer" i
sommervarmen og sygdomsrisiko er NUL for lortebakterier kommer ikke i
mad eller drikke (som det sker ved koleraepidemier)

I en hedebølge kan det være klogt at stikke skål med fast
melmummificeret lort i en plastpose , som eller større end en
hundepose, og overføre lort til posens bund, et par timer efter
lortning. Så er den fast og steril og lugtløs og plastposen kan
problemfrit smides i papirkurven.
I koldere årstider kan man vente til at alle de fx tyve skåle der ejes
og fylder op under computeren som en 2-liters madkasse, er benyttet og
så på et par minutter kradse den perfekte brune kunstgødning over i en
plastpose til gødningsbrug i en have uden rotterisiko- Ulande ku øge
køkkenhavers udbytte dvs mindske sult, ved sådan rationel og lugtløs
og sundheds-ufarlig genbrug
Når man i min mormors barndom fik diarre af at spise persille fra
køkkenhave , der var gødet med menneskelort, var det fordi salmonella
formerede sig i den gødede jord, men "ørken-død" pga melets
vandsugning, som rammer de lugtdannende bakterier, rammer også
smittebærende bakterier og virus. og der er ikke langtidsholdvare
sporer i lort . Miltbrand og lignende sygdomme, hvor tørt
smitstof-pulver hvirvles op i luften har andre spredningsveje
Min hyggelige pensionist-syssel er om genbrug og økologisk gørdetselv
som DR2-TVs "Bonderøven"s sysler, der er vildt populære

Med rette medie-reklame ku der gå X-faktor i min sag!

Folks irrationelle modvilje mod den er helt usaglig med rod i
middelalderens infektions-epidemier

Fra : Vidal

Dato : 07-02-11 21:56

Den 07-02-2011 00:03, Bo Warming skrev:
> [...]
> håndtering med pådrysning af mel en kilde til daglige opdagelser i
> naturens spændende verden og sundhedsrisiko er nul

Kommer maddiker ikke fra spyfluer? Såvidt jeg ved
lægger de deres æg i råt kød og ikke mel og/eller
lort.

Fra : Martin Larsen

Dato : 07-02-11 23:09

On 02/07/2011 09:56 PM, Vidal wrote:

> Kommer maddiker ikke fra spyfluer? Såvidt jeg ved
> lægger de deres æg i råt kød og ikke mel og/eller
> lort.

Er der ingen der kan huske de gamle naturudsendelser om livet i kokassen
af Claus Bering?

Mvh
Martin

Fra : Vidal

Dato : 08-02-11 08:28

Den 07-02-2011 23:08, Martin Larsen skrev:

> Er der ingen der kan huske de gamle naturudsendelser om livet i kokassen af
> Claus Bering?

Det må være før min tid. Er der næring nok i en
kolort til at der kan leve noget i den, eller
af den?

Jeg har ingen personlige oplevelser med det. Bo,
ved du noget om det? Er der maddiker i dine lorte?
Altså, ikke indvoldsorm.

Fra : Bo Warming

Dato : 08-02-11 10:26

On Tue, 08 Feb 2011 08:27:56 +0100, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

> [...]
>af den?
>
>Jeg har ingen personlige oplevelser med det. Bo,
>ved du noget om det? Er der maddiker i dine lorte?

Alle insekter har larvestadium og hos fluer kaldes larverne maddiker
der er hundreder slags
Spyfluer i kød og andre i jord og afføring
Uskadelige sjove kræ

Børmeorm som jeg engang har fået i ulandene og som forsvandt af sig
selv er meget anderledes og giver kløe

Fra : Martin Larsen

Dato : 08-02-11 10:40

On 02/08/2011 08:27 AM, Vidal wrote:

> Det må være før min tid. Er der næring nok i en
> kolort til at der kan leve noget i den, eller
> af den?

Bering var, som jeg husker det, klasser over andre naturprogrammer -
både med viden, foto og oplysningsværdi. Du kan læse lidt om
multikunstneren her:
http://www.artguidedenmark.dk/KUNST/KU-298cb.html

Mvh
Martin

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-02-11 11:18

Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i meddelelsen
4d510f8c$0$23763$14726298@news.sunsite.dk:

> Bering var, som jeg husker det, klasser over andre naturprogrammer -
> både med viden, foto og oplysningsværdi.

Jeg er ganske enig. Han og Lieberkind er savnet.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Bo Warming

Dato : 08-02-11 13:59

On Tue, 08 Feb 2011 10:40:26 +0100, Martin Larsen
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

>Bering var, som jeg husker det, klasser over andre naturprogrammer -
>både med viden, foto og oplysningsværdi. Du kan læse lidt om
>multikunstneren her:
>http://www.artguidedenmark.dk/KUNST/KU-298cb.html

Især Berings far har jeg altid respekteret
Men vær præcis om sagen

Fra : Bo Warming

Dato : 08-02-11 11:59

On Mon, 07 Feb 2011 23:08:38 +0100, Martin Larsen
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

>Er der ingen der kan huske de gamle naturudsendelser om livet i kokassen
>af Claus Bering?

Jo og alle tabubrud er fremragende. Også den senere DR-ungdomsserie
GÆT EN LORT om dyrs ekskrementer

Min pointe er at mel-eksperimenter der i juli let kan få for lidt og
gi lugt, har en sjov vejviser. Hvis du ikke får lorten og melet i god
nok kontakt kommer der i hedebølge maddiker og så kan gamlingen lære
af sine fejl og shine up på sine rutiner. Han kan ikke se hvor evt
overraskende lugt kommer fra, men han kan se maddiker efter en dag,
milimeter små, og de kommer netop hvor lort ikke er afvndet nok - på
det flade lortelag på den lille handy flade kvartliterplastskål

Netop i varm tid kan småuheld let opstå og skal hurtigt repareres så
da ville det være hurtigere at forlade komputer/seng og vandre til
toilet, hvad jeg jo stadig kan
Men næst efter min kones katte er maddikerne de bedste og mest
trofaster kæledyr jeg har haft - og massemyrdet pr udtørringstortur-
falder du i salt-lager eller mel-lager dør du af udtørring