Bruser til Mac OS 9.2.2?
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-02-11 03:40

Hvad kan anbefales? - til en Powerbook G3 (Firewire/Pismo) med Mac OS
9.2.2, en 400MHz PPC CPU, 512 MB RAM og 12 GB HDD.

Der ligger IE 5.0.6 på i øjeblikket, fra installationen. Netscape frøs
og røg ud med det samme.

Men IE er langt fra acceptabelt.

PS. Og en PDF reader. Det skulle være Reader 5.1, men den er ikke at
finde den på Adobes HP. Det er et skod-firma!

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-02-11 07:18

> Hvad kan anbefales?

Kan du ikke nøjes med den bruser, du i forvejen har på badeværelset ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 07-02-11 09:35

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) writes:

> [...]
>
> PS. Og en PDF reader. Det skulle være Reader 5.1, men den er ikke at
> finde den på Adobes HP. Det er et skod-firma!

Jeg kan ikke hjælpe med den aktuelle problemstilling, men vil bare nævne
at hvis I opgiver at få gjort 9.2.2 anvendelig, så var en reinstallation
med Ubuntu måske en ide?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-02-11 00:13

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

<snip>

> Jeg kan ikke hj¦lpe med den aktuelle problemstilling, men vil bare n¦vne
> at hvis I opgiver at få gjort 9.2.2 anvendelig, så var en reinstallation
> med Ubuntu måske en ide?

Det er bare så almindeligt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-02-11 09:46

> [...]
> 9.2.2, en 400MHz PPC CPU, 512 MB RAM og 12 GB HDD.
>
> Der ligger IE 5.0.6 på i øjeblikket, fra installationen. Netscape frøs

Hvilken Netscape ?

> PS. Og en PDF reader. Det skulle være Reader 5.1, men den er ikke at
> finde den på Adobes HP. Det er et skod-firma!

ftp://ftp.adobe.com

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-02-11 15:06

Thomas von Hassel wrote:

> Hvilken Netscape ?

Det er en ver. 4.5.x, der følger med OS 9.1 og 9.2.x

> ftp://ftp.adobe.com

Nope, AcrobatReader mapperne er tomme...

mvh. Erik Richard

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-02-11 20:47

> Hvilken Netscape ?

Heldigvis havde jeg ikke tømt Trash. Version er 4.75. Det var den der lå
der efter installationen og opgraderingen.

Mac OS 9.1 -> 9.2.1 -> 9.2.2

> ftp://ftp.adobe.com

Desværre. Jeg har mindst 50 CD'er med Acrobat Reader 5.1 til Winslows,
men ikke på en eneste af de 50 - 99 CD'er til Mac OS ligger der en 5.x.

Jeg har brugt 5.1 til Windows nu i mange år - mest på gr af
sikkerhedsproblemerne, og det har fungeret fint. Indtil for nogle uger
siden havde vi en internetforbindelse der ikke var medielicenspligtig og
ved at holde fast ved 5.1 har jeg sparet meget tid med downloads fra
Adobe - skod firma!

Hvordan kan man være så hjernedød at lave en "reader" der understøtter
scripting?

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-02-11 21:04

> [...]
> Adobe - skod firma!
>
> Hvordan kan man være så hjernedød at lave en "reader" der understøtter

det er meget smart .. hvis man havde brugt lidt tid på at gøre
implementeringen sikker ...

/thomas

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 07-02-11 10:34

> [...]
>
> PS. Og en PDF reader. Det skulle være Reader 5.1, men den er ikke at
> finde den på Adobes HP. Det er et skod-firma!

Et godt bud på en browser kunne være iCab 3.0.5

<http://www.icab.de/dl.php>

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk
moth@mothsoft.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-02-11 15:52

Mogens Thyregod <moth@mothsoft.dk> wrote:

> Et godt bud på en browser kunne være iCab 3.0.5
>
> <http://www.icab.de/dl.php>

Tak for forslaget. Jeg prøver. Jeg tror, jeg har den liggende på en
Macbruger CD.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 11-02-11 17:32

> Mogens Thyregod <moth@mothsoft.dk> wrote:

<snip>

> Tak for forslaget. Jeg prøver. Jeg tror, jeg har den liggende på en
> Macbruger CD.

Super bruser til Mac OS 9.2.

Hva' med min Logitec Wheel Mouse? Der er noget der hedder USB Overdrive,
som muligvis understøtter "Wheel" - men jeg kan ikke finde den rigtige
version til Mac OS 9.x (v1.4) på firmaets Download.

Nogen der kan hjælpe med det?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-02-11 14:31

Axel Hammerschmidt wrote:
> [...]
> 9.2.2, en 400MHz PPC CPU, 512 MB RAM og 12 GB HDD.
>
> Der ligger IE 5.0.6 på i øjeblikket, fra installationen. Netscape frøs

IE5.x er noget bræk, ja, men det undrer mig, at Netscape frøs, - det gør
den normalt ikke, men OK, det er jo kun en ver 4.5.x.

Den bedste Netscape Communicator ver. til classic er ver. 4.8US/128bits,
- mener ikke den kan downloades mere.

De to klart bedste browsere er begge alt-i-et - altså både browser, mail
og news. Det er Mozilla 1.1.12PPC, kører godt og stabilt, men lidt
langsom, og virker rimelig ghodt selv på ret nye og komplicerede
websider med MRJ plug-in 2.2.6 installeret. Jeg mener, både Mozilla
1.1.12 og MRJ 2.2.6 kan downloades fra hhv. Apple (under old software)
og på Mozillas arkiv. Mozilla 1.1.12 kan jeg bare ikke finde link til.

Klart bedste på G3 er den tysk udviklede (er på engelsk) WaMCom 1.3.1PPC
(findes også til OS X). Jeg bruger den stadig på min OS 9.2.x maskine og
brugte den også på OS X, indtil SeaMonkey kom frem. Den kan hentes her.
Husk at få patchfilen med...
http://wamcom.org/latest-131/

> PS. Og en PDF reader. Det skulle være Reader 5.1, men den er ikke at
> finde den på Adobes HP. Det er et skod-firma!

Ja, ver. 5.0.5 ellr 5.1... Begge burde være der, men jeg kan heller ikke
finde den. Jeg har den i 'arkivet', så send blot en mail off-list, så
skal jeg returnere med vedhæng. (fjern de store bogstaver i adressen i
signaturen).

Jeg har masser af software til OS 9.x liggende, så er der andet, du
mangler, så find ud af hvad og send mig en 'forespørgsel', så skal jeg
prøve at hitte det frem.

I øvrigt kan en 400mhz Pismo godt køre OS X 10.4.x - endda med rigtig
godt resultat. Jeg har selv haft en sådan, den kørte både 9.2.2 og
10.4.11. 400mhz modellen findes i to ver., - den ene med kun CD drev,
den anden med ComboDrive CD+DVD, så 10.4.x kræver formentlig en Tiger på
CD eller target-install fra en anden PPC Mac.

Så sig bare til, hvis der er noget, du mangler.
mvh. Erik Richard

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-02-11 15:52

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

<snip>

> [...]
> CD eller target-install fra en anden PPC Mac.
>
> Så sig bare til, hvis der er noget, du mangler.

Denne har combo-drev. Der var 10.3.9 på den, og det var ret søvt.

Nu har vi efterhånden en del Mac i huset, og jeg skulle bruge Office
2004 licensen på en anden. Jeg har en Office 2001 liggende som ikke er i
brug, så den kommer på.

Og jeg kan godt li' de gamle Mac OS'ers GUI.

Lige nu afprøver jeg Airport. Jeg har et Wavelan kort og en gammel AP,
der kun snakker WEP.

Vores Brother HL-2070N understøtter 9.x, men jeg kan ikke få forbindelse
til den gennem vores (egen) router, hvor den er koblet på med kabel. Kun
når jeg forbinder til samme sub-LAN gennem den gamle AP.

Det ser sådan her ud:

ISProuter <-> switch1 <-> router <-> switch2.

(ISProuter har kun det ene LAN stik)

Brother netværksprinter og den gammle AP er forbundet til switch1 og når
Mac'en osse er forbundet der, gennem AP'en kan den "se" printeren. Det
er når Mac'en er forbundet (med kabel) til switch2, at den ikke kan "se"
printeren. Det kan man ellers med de øvrige computere i huset (Windows
med OS X) der benytter netværksprinteren.

(Der er osse noget med Locations i Mac OS 9.x, men det er ikke der
problemet ligger)

Jeg har en mistanke til, at Brother's software til Mac OS 9.x benytter
Apple Talk. Den protokol kan vist ikke "routes".

(Hmm! Måske skulle jeg checke Brother's HP for en opdatering?)

Det kan godt være jeg ta'r imod dit venlige tilbud. Indtil videre har
jeg ikke nået igennem alle mine egne (CD) arkiver.

Jøsses, hvor har man meget software liggende, og hvor er det er synd, at
det ikke bliver brugt.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-02-11 17:59

Axel Hammerschmidt wrote:
> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
>
> <snip>

> Denne har combo-drev. Der var 10.3.9 på den, og det var ret søvt.

Brug 10.4.x DVD'en og kør en 'Arkiver & Installer'. 10.4.x er ca. 35%
hurtigere end 10.3.9. Før du installerer, skal du fravælge samtlige
printerarkiver + fx. også alle de asiatiske sprog. De reducerer systemet
med ca. 2gb.

Når den så er færdig og du har indtastet brugeropl., starter du den op
fra en OS 9.1 CD - helst 9.2.1 retail, hvis du har den, - og efter
færdiginstallering af OS 9.1 henter du OS 9.2.1 og 9.2.2 hos apple
(under 'older software') og kører de opdateringer. Starter i OS 9.x og
konfigurerer det, der skal konfigureres, starter op i OS X 10.4.x,
starter classic. OS X vi lså sige, at OS 9.x skal opdateres, og det gør
du bare. Bl.a. Finder i OS 9.x bliver opdateret ret så meget. Starter
Diskværktøj og i menuen 'Arkiv' kører du 'Reparer OS 9 tilladelser', -
så er den klar.

> Nu har vi efterhånden en del Mac i huset, og jeg skulle bruge Office
> 2004 licensen på en anden. Jeg har en Office 2001 liggende som ikke er i
> brug, så den kommer på.

Du kan godt installere MSO2004 på flere maskiner, men du må ikke give
dem samme brugernavn, når maskinerne er i netværk, så får du en melding
om, at fx. "Word kan ikke åbne, da den allerede er i brug..." - Hvis du
vælger MSO2001, så husk for alt i verden at tildele den dobbelt RAM i
Vis Info til både Word og Excel og både i min.str. og ønsket str..

> Og jeg kan godt li' de gamle Mac OS'ers GUI.

Det kan du også få på 10.4PPC. Shapeshifter fra Unsanity kører fint her,
og der findes en 'Classic Theme', der får det hele til at ligne OS 9.x,
og sammen med APE 1,5+ også fra Unsainty kan man med et ekstra lille
modul få docken til at ligne Kontrollinie.

> Lige nu afprøver jeg Airport. Jeg har et Wavelan kort og en gammel AP,
> der kun snakker WEP.

Øh... Pismo'en kan kun håndtere den gamle Airport 802.11b. Der er sokkel
til kortet, men ret kompliceret at komme til, da både top og tastatur
skal fjernes først og derefter hele printet. Airport kortet sidder på
undersiden af motherboardet.

> Vores Brother HL-2070N understøtter 9.x, men jeg kan ikke få forbindelse
> til den gennem vores (egen) router, hvor den er koblet på med kabel. Kun
> når jeg forbinder til samme sub-LAN gennem den gamle AP.

Det skal virke... Jeg har samme printer model...

> Det ser sådan her ud:
>
> ISProuter <-> switch1 <-> router <-> switch2.
>
> (ISProuter har kun det ene LAN stik)

Printere kan normalt ikke lide 'dobbelt-switche', så køb en storre
switch. Brugte 16-ports 10/100BaseT switche kan fås helt ned til ca.
100-200kr.. Sæt alle de enheder, det er muligt at gøre, direkte til
switchen, så det ser ca. sådan ud.

ISPRouter -> Switch port 1 - alle øvrige enheder til port 2,3,4,5 osv. -
wireless router til sidste port.

> [...]
>
> Jeg har en mistanke til, at Brother's software til Mac OS 9.x benytter
> Apple Talk. Den protokol kan vist ikke "routes".

AppleTalk skal være aktiv, men den må *ikke* stå til 'ethernet', så kan
fu fx. ikke få Pismo'en på nettet, hvis den gør det. HL-2070N kan
konfigureres gennem Apple Laserwriter 8, men det kræver, at du først
finder printerens IP adresse (LW 8 kan ikke selv finde IP adressen). -
Jeg kan ikke huske, hvor den står - måske på den lille label, der sidder
under bunden - ellers skal du have bagkappen af og se IP adressen ved
netkortet i printeren. Tast den ind i Laserwriter 8 opsætningsguiden, -
så skulle det gerne virke uden Brothers eget software. - Ellers skal du
have fat i den orig. CD, der fulgte med printeren og installere
softwaren til _både_ USB og netværk, og så blot følge Brothers
opsætningsvejledning i Brother PrinterUtility. - Husk lige først at
markere den i 'Vælger', inden du sætter den op, - ellers bliver der ikke
'hul' igennem... Dete snød mig første gang, jeg prøvede. - Gælder i
øvrigt også, hvis du vil forsøge at sætte den op gennem LW 8 værktøjet...

> (Hmm! Måske skulle jeg checke Brother's HP for en opdatering?)

Der findes ingen nyere OS 9.x software end det, der ligger på medflg.
CD. Der findes lidt til OS X 10.4.x og 10.5.x, men det er ikke
nødvendigt, da både Tiger, Leopard og nu også SnowLeopard har alle CUPS
drivere til alle Brother modeller, og det bliver opdateret gennem Apple
Softwareupdate.

> [...]
> jeg ikke nået igennem alle mine egne (CD) arkiver.
>
> Jøsses, hvor har man meget software liggende, og hvor er det er synd, at

Tja, jeg har vist en 5-600 CD og DVD liggende med gammelt software helt
ned til Apple System 1.0. - Du siger bare til, hvis det bliver nødvendig.

mvh. Erik Richard

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-02-11 20:47

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Brug 10.4.x DVD'en og kør en 'Arkiver & Installer'.

Det er altså ikke af nød, jeg har lagt Mac OS på

Du siger vel heller ikke til een der kører veteranbil, at han hellere
skulle anskaffe en 2011 Opel Corsa?

<snip>

<snip>

> Hvis du vælger MSO2001, så husk for alt i verden at tildele den dobbelt
> RAM i Vis Info til både Word og Excel og både i min.str. og ønsket str..

OK. Det viljeg huske. Jeg plejer ellers at gange med 10

> [...]
> og sammen med APE 1,5+ også fra Unsainty kan man med et ekstra lille
> modul få docken til at ligne Kontrollinie.

Så bli'r den da endnu sløvere.

> Øh... Pismo'en kan kun håndtere den gamle Airport 802.11b.

Det er osse et 802.11b kort.

Det virkede fint uden WEP, med Airport 1.x i Mac OS. Nu har jeg
opdateret Airport til 2.x, men har endu ikke afprøvet det.

<snip>

> Det skal virke... Jeg har samme printer model...

> Printere kan normalt ikke lide 'dobbelt-switche', så køb en storre
> switch.

Det er ikke dobbelt switch. Det er routeren.

<snip>

> AppleTalk skal være aktiv, men den må *ikke* stå til 'ethernet', så kan
> fu fx. ikke få Pismo'en på nettet, hvis den gør det.

netop. apple talk kan svjv ikke "routes".

> HL-2070N kan konfigureres gennem Apple Laserwriter 8, men det kræver, at
> du først finder printerens IP adresse (LW 8 kan ikke selv finde IP
> adressen).

Tak for tippet. Den kigger jeg på. Printeren har kendt, fast ip-adresse.

<snip>

Igen tak! Jeg vender frygtligt tilbage

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-02-11 21:16

On 2011-02-07 03:40:17 +0100, hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) said:

> [...]
>
> PS. Og en PDF reader. Det skulle være Reader 5.1, men den er ikke at
> finde den på Adobes HP. Det er et skod-firma!

Jeg har også gemt en PowerBook G3 Wall Street, som kører MacOS 9.2.2,
og på den ligger der både en Netscape, en Mozilla og en Internet
Explorer.

Jeg har pillet den frem og tjekket versionsnummerne, det er Netscape
ver. 7.02 fra 2003, Mozilla ver. 1.3 fra 2003 og Internet Explorer
ver. 5.1.7 fra 2001.

Disse tre browsere kører sådan set udmærket på den pågældende maskine,
men nu om stunder er der godt nok mange web-sites som de ikke kan åbne
eller kapere, da disse indeholder kode og elementer som de ikke
understøtter.

Acrobat Readeren er ver. 5.0 fra 2002, og den er så vidt jeg ved den
nyeste, som kan køre på classic MacOS.
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-02-11 18:32

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

<snip>

> Jeg har også gemt en PowerBook G3 Wall Street, som kører MacOS 9.2.2,
> og på den ligger der både en Netscape, en Mozilla og en Internet
> Explorer.

Ja, jeg har jo mødt din Wallstreet ved Macbruger træf

Du har osse et Avaya 802.11b PCMCIA kort til den.

Efter jeg havde lagt 9.2.2 på prøvede jeg med mit Lucent Orinoco Silver
802.11b kort og det virker med Apple's indbyggede Airport software, dog
kun til WEP.

> Jeg har pillet den frem og tjekket versionsnummerne, det er Netscape
> ver. 7.02 fra 2003, Mozilla ver. 1.3 fra 2003 og Internet Explorer
> ver. 5.1.7 fra 2001.

Det er overraskende besværligt idag at finde frem til software i de
ældre udgaver.

> [...]
> men nu om stunder er der godt nok mange web-sites som de ikke kan åbne
> eller kapere, da disse indeholder kode og elementer som de ikke

Det samme med iCab 3.0.5. Den virker med f.eks DMI's hjemmeside, men med
avisernes er det håbløst. Alt for meget Java Script.

> Acrobat Readeren er ver. 5.0 fra 2002, og den er så vidt jeg ved den
> nyeste, som kan køre på classic MacOS.

Det er et af dem der er svære at finde. Der er ingen hjælp på Adobe's
HP. Alle mulige links ender andre steder. Skod firma!

Jeg har så lagt en Reader 4.5 på fra en "forside" CD.

Low End Mac står for en Mac Classic gruppe på Google og der er rimeligt
med aktivitet og info at hente.

Efter jeg havde lagde 9.2.2. på, kunne jeg opdaterer F/W på Pismo'en til
4.1.8f og nu virker batteriindikator mm, som der var problemer med før,
under OS X 10.3.9. Indikatoren viser enda status, når der sidder et
batteri i højre Module. Og med det batteri, der sidder i modulet viser
indikatoren den korrekt ladning. Der er en lille ekstra indikator som
viser den øjeblikkelige belastning på batteriet. Ret smart!

Men jeg mangler stdig et par funktioner, bl.a Scroll Wheel på musen og
en kontrolpanel til et Iomega Zip 100 drev.

Der ligger en Iomega Extension på Mac OS 9.1 CD'en som var nem at
kopiere over i Pismo'ens Extension mappe, men jeg kan sgu'tte finde ud
af hvordan jeg får fat i kontrol panelet på CD'en?

Drevet dukker heller ikke op på skrivebordet, når jeg putter zip-drevet
i højre Module istedet for DVD drevet. Det kan skyldes det manglende
kontrol panel.

Jeg kunne godt tænke mig at splitte zip-drevet ad og putte en 2 1/2" HDD
i og se om det virker. Drevet og modulet i Pismo'en skulle understøtte
ATAPI/IDE standarden. Et ekstra drev ville være mere nyttig end en 100
MB zip "diskette".

Og så har jeg en Addonics AD44MIDECF CF 2 1/2" HDD adapter, til Compact
Flash kort, som jeg osse ville prøve med i drevet.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-02-11 21:25

Axel Hammerschmidt wrote:

> Det er overraskende besværligt idag at finde frem til software i de
> ældre udgaver.

Spørg..-)

> Det samme med iCab 3.0.5. Den virker med f.eks DMI's hjemmeside, men med
> avisernes er det håbløst. Alt for meget Java Script.

Mærkelig nok synes jeg, at ver. 3.0.3 kører bedre end 3.0.5...

> Det er et af dem der er svære at finde. Der er ingen hjælp på Adobe's
> HP. Alle mulige links ender andre steder. Skod firma!
>
> Jeg har så lagt en Reader 4.5 på fra en "forside" CD.

Spørg.

> Low End Mac står for en Mac Classic gruppe på Google og der er rimeligt
> med aktivitet og info at hente.

Du kan også finde en hel del her... http://archive.info-mac.org/ - eller
spørg...

> [...]
> kopiere over i Pismo'ens Extension mappe, men jeg kan sgu'tte finde ud
> af hvordan jeg får fat i kontrol panelet på CD'en?

Du kan hente en Iomegaware 4.0.2 her.
http://download.cnet.com/IomegaWare-Mac-OS-8-9/3000-2122_4-10200793.html

> Drevet dukker heller ikke op på skrivebordet, når jeg putter zip-drevet
> i højre Module istedet for DVD drevet. Det kan skyldes det manglende
> kontrol panel.

Hm, er det et internt VST Drive 'replacement' istedet for DVD drevet? -
dem er der utroligt mange problemer med. De laver også et floppydrev til
Pismo og med lige så mange problemer...

Hvis det er et almindeligt eksternt USB zip drev, behøver du ikke
kontrolpanelet. Disken dukker kun op, når der sættes en disk i.

> [...]
> i og se om det virker. Drevet og modulet i Pismo'en skulle understøtte
> ATAPI/IDE standarden. Et ekstra drev ville være mere nyttig end en 100

Kob istedet et UsB 1.1/2.0 kompatibelt kabinet og smid en disk deri. Det
vil virke bedre.

Men lav en liste over, hvad du mangler. - Jeg tror næsten, jeg har det
meste, så kan jeg bare smide det på en CD/DVD og sende det til dig...

mvh. Erik Richard

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-02-11 22:27

On 2011-02-12 18:32:03 +0100, hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) said:

> Ja, jeg har jo mødt din Wallstreet ved Macbruger træf

Jeg kan godt ta' Wall Street'en med til næste workshop, og hvis du så
tager en SCSI-harddisk med, så er du velkommen til at lave en kopi af
alt det der er på den.

Hvis du vil gøre brug af tilbudet, så send mig lige en e-mail inden
workshopen, hvor du minder mig om, at jeg skal ta' Wall Street'en med.

info@niels-ebbesen.net