MS Windows
briani 27239
Windows update
Fra : Mortensen

Dato : 05-02-11 12:22

Jeg er ved at rydde op på mit C-drev og finder ud af at mit windows fylder
18 GB (XP updatet til Vista) er det normalt? - Nu vil jeg imidlertid gerne
opdatere med Win 7 men kan ikke overskue diskforbruget, hvis jeg igen skal
lægge 7'eren oven på det der allerede fylder.
Win XP kan også opdateres med Win 7, men kan jeg fjerne Vista og så
opgradere fra XP?

Mort1s1

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 05-02-11 13:05

Der er en tendens til at en masse skidt hober sig op. Gør dig selv en
tjeneste og lav backup af data. Formater derefter og installer så fra
bunden.
Husk iøvrigt at checke om din gamle computer overhovedet kan køre
Windows 7. Download upgrade advisor fra Microsoft.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Ole C

Dato : 05-02-11 13:22

Mortensen skrev blandt andet:

> [...]
> diskforbruget, hvis jeg igen skal lægge 7'eren oven på det der
> allerede fylder. Win XP kan også opdateres med Win 7, men kan jeg fjerne

Tilsyneladende:
http://windows.microsoft.com/da-dk/windows7/help/upgrading-from-windows-xp-to-windows-7
Og hvis du virkelig agter at rydde op, så laver du en brugerdefineret
installation, så den gamle version ligger i mappen Windows.old, der bagefter
kan slettes.

--
vh
Ole C

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-02-11 15:02

Mortensen skrev:

> Jeg er ved at rydde op på mit C-drev og finder ud af at mit windows fylder
> 18 GB (XP updatet til Vista) er det normalt?

Mit ene XP C-drev optager 2,4 Gbyte når alt er installeret. Det
er fraregnet swap- og dvalefil. Alle de programmer jeg
installerer, lægger jeg på andre drev end C-drevet (hvis jeg kan
få lov), og jeg vælger fortrinsvis portable programmer som jo
ikke lægger noget som helst på C-drevet.

Medregnet alle filer fylder systemet 7,66 Gbyte.

--
Bertel

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 05-02-11 17:00

"Mortensen" <mortensensslet@redigermail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> lægge 7'eren oven på det der allerede fylder.
> Win XP kan også opdateres med Win 7, men kan jeg fjerne Vista og så

Det er jo fuldstændig umuligt at sige, hvad der er normalt og unormalt, når
vi hver især jo installerer ekstra software efter behov.
min vista fylder 70 gb, men jeg har også billeder og dokumenter gemt her
udover min backup. Derudover har jeg en masse programmer og rent faktisk
også data på en anden partition. Så 18 gb er for mig ingenting.
Kør evt. ccleaner og se, om den kan finde noget.
Det kommer også an på hvor meget hukommelse du har i den. Des mere
hukommelse des større swapfil laver den selv.
På min pc fylder hiberfil.sys og pagefile.sys f.eks. godt 6,5 gb, så det er
jo også en stor men uundværlig del.
Hvis du mener, at du vil afinstallere den vista, som du lagde ovenpå xp og
derefter opgradere til xp er det dødfødt og spild af tid.
En xp kan opgraderes, men ikke på den måde, at den lægger sig oveni xp og
derved bevarer eksisterende filer osv. Hvis du opgraderer fra en xp kan du
kun lave en ren installation, idet den blot bruge xp installationen til at
konstatere, at du kan nøjes med en upgrade version.
Hvis ikke du vil lave en ren installation (efter først at have sikret dine
data) og derved fjerne alle lig i lasten, hvad er så problemet med de 18 gb
+ win 7? De fleste har jo en hd som er væsentlig større, medmindre det er en
meget gammel pc, men så kørte du vel ikke med vista.

Kurt

Fra : GiWeo

Dato : 05-02-11 17:06

Lyder som om du ikke har slettet din windows_old mappe