Numbers skabelon til Årsbudget.
Fra : Robert Piil

Dato : 05-02-11 15:19

Jeg sad og rodede lidt med at gøre Numbers indbyggede budgetskabelon
brugbar til mit behov (at kunne indtaste indtægter/udgifter til
forskellige beløb pr måned, fremfor kun at at kunne bruge et månedligt
gennemsnit).

Hvis andre mener at kunne få gavn af den, ligger den her (måske ikke i
al evighed):
http://dl.dropbox.com/u/2044756/familiebudget%20-%20skabelon.nmbtemplate
(beløbene er fiktive)

--
Robert Piil

Fra : Robert Piil

Dato : 05-02-11 16:28

Den 05/02-11 15.19, Robert Piil skrev:
> [...]
> gennemsnit).
>
> Hvis andre mener at kunne få gavn af den, ligger den her (måske ikke i

Auch - jeg mangler at rette nogle af formlerne til - vent lige med at hente.

--
Robert Piil

Fra : Ole V Jensen

Dato : 05-02-11 18:26

Robert Piil <smedevej26@gmail.com> wrote:

> Auch - jeg mangler at rette nogle af formlerne til - vent lige med at hente.

Jeg glæder mig allerede.
Jeg har nemlig tænkt samme tanke, uden dog at gøre noget ved det.

mvh
Ole-J

Fra : Robert Piil

Dato : 05-02-11 19:53

Den 05/02-11 18.25, Ole V Jensen skrev:
> Jeg glæder mig allerede.
> Jeg har nemlig tænkt samme tanke, uden dog at gøre noget ved det.

Ser lige ishockeypokalfinale, så skal jeg nok være der. Der er bare et
dollartegn for meget to steder.

--
Robert Piil

Fra : Robert Piil

Dato : 05-02-11 20:25

> Jeg glæder mig allerede.
> Jeg har nemlig tænkt samme tanke, uden dog at gøre noget ved det.

Tænkte nok jeg ikke var den eneste der havde fået den tanke.

http://dl.dropbox.com/u/2044756/familiebudget%20-%20skabelon.nmbtemplate
Du må meget gerne vende tilbage, hvis du finder fejl.

--
Robert Piil

Fra : Palle

Dato : 05-02-11 23:49

On 2011-02-05 20:25:00 +0100, Robert Piil said:

> http://dl.dropbox.com/u/2044756/familiebudget%20-%20skabelon.nmbtemplate

Hvad?

http://ducktrucks.dk/screenshots/7c72db6fbb582c404589e45721f79d74.png

Njarrrhhh hvad?

--
Venlig hilsen / Best regards

Palle

Fra : Palle

Dato : 05-02-11 23:53

On 2011-02-05 23:49:11 +0100, Palle said:

> Hvad?
>
> http://ducktrucks.dk/screenshots/7c72db6fbb582c404589e45721f79d74.png
>
> Njarrrhhh hvad?

Muntert nok i øvrigt. Skred over i Apple store for at se hvad det
kostede blot at installere Numbers 09.

Den påstod jeg allede har den installeret. Det har jeg altså ikke. Tror
ikke Aplle Store kan skelne imellem versioner.

--
Venlig hilsen / Best regards

Palle

Fra : Robert Piil

Dato : 06-02-11 00:24

Den 05/02-11 23.53, Palle skrev:

> [...]
>
> Den påstod jeg allede har den installeret. Det har jeg altså ikke. Tror
> ikke Aplle Store kan skelne imellem versioner.

Jeg prøvede at gemme et tomt dokument udfra skabelonen i iWork08-format.
Det giver en mappe, som jeg kun kan share, hvis jeg har en email-adresse
på dig. Send mig en mail på [fornavn]@[efternavn].org så få du en kopi
af den.

--
Robert Piil

Fra : Robert Piil

Dato : 06-02-11 00:27

Den 06/02-11 00.24, Robert Piil skrev:

> Jeg prøvede at gemme et tomt dokument udfra skabelonen i iWork08-format.
> Det giver en mappe, som jeg kun kan share, hvis jeg har en email-adresse
> [...]

hm - og så alligevel:

http://dl.dropbox.com/u/2044756/budget-08.numbers

Så må du selv lave det om til en skabelon. Jeg tror ikke de advarsler
den kom med skulle betyde noget for funktionen.

--
Robert Piil

Fra : Palle

Dato : 06-02-11 08:54

On 2011-02-06 00:27:24 +0100, Robert Piil said:

> hm - og så alligevel:
>
> http://dl.dropbox.com/u/2044756/budget-08.numbers
>
> Så må du selv lave det om til en skabelon. Jeg tror ikke de advarsler
> den kom med skulle betyde noget for funktionen.

Den bliver ved at sige jeg skal have en nyere version.

Hvis så bare jeg kunne opgradere Numbers alene var det OK.

--
Venlig hilsen / Best regards

Palle

Fra : Per Rønne

Dato : 06-02-11 09:33

Palle <nospam@nospam.dk> wrote:

> Den bliver ved at sige jeg skal have en nyere version.
>
> Hvis så bare jeg kunne opgradere Numbers alene var det OK.

Apples betalings-programmer kan ikke opdateres til nye versioner; man
skal simpelthen bare købe en ny.

Men du kan nu nøjes med at købe Numbers på Mac App Store (kræver MacOS X
10.6.6. Her koster den 119 kroner, inklusive moms. Og man bruger sin
velkendte iTunes konto til at betale med ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 06-02-11 09:34

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> 10.6.6. Her koster den 119 kroner, inklusive moms. Og man bruger sin
> velkendte iTunes konto til at betale med ...

Glemte at nævne, at det også gør små, gratis opdateringer nemmere når de
er købt på den måde ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Palle

Dato : 06-02-11 11:51

On 2011-02-06 09:33:21 +0100, Per Rønne said:

> Men du kan nu nøjes med at købe Numbers på Mac App Store (kræver MacOS X
> 10.6.6. Her koster den 119 kroner, inklusive moms. Og man bruger sin
> velkendte iTunes konto til at betale med ...

Jeg kan ikke. Jeg har nu version:

http://ducktrucks.dk/screenshots/5fe01be468ea69db5584de3155e60646.png

Og når jeg går i App store siger den:

http://ducktrucks.dk/screenshots/7e91448b0852dba25414130883765457.png

Jeg ved ikke lige hvordan jeg skal få fortalt App Store at min version
ikke er den nyeste?

--
Venlig hilsen / Best regards

Palle

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-02-11 12:01

> [...]

> http://ducktrucks.dk/screenshots/7e91448b0852dba25414130883765457.png
>
> Jeg ved ikke lige hvordan jeg skal få fortalt App Store at min version

Hmm, det er vist en bug. Men du kan slette den gamle ?

/thomas

Fra : Palle

Dato : 06-02-11 12:12

On 2011-02-06 12:01:15 +0100, Thomas von Hassel said:

> Hmm, det er vist en bug. Men du kan slette den gamle ?

Ja jeg kan vel fjerne hele pakken eller kan jeg fjerne Numbers alene mon?

Ved det ikke faktisk. Skal jeg bare prøve at zappe Numbers. Kan jeg
reinstallere iWork hvis det smutter.

--
Venlig hilsen / Best regards

Palle

Fra : Per Rønne

Dato : 06-02-11 13:38

Palle <nospam@nospam.dk> wrote:

> Ja jeg kan vel fjerne hele pakken eller kan jeg fjerne Numbers alene mon?
>
> Ved det ikke faktisk. Skal jeg bare prøve at zappe Numbers. Kan jeg
> reinstallere iWork hvis det smutter.

Man kan ikke opdatere programmer købt uden for Mac App Store gennem Mac
App Store, og tidligere versioner af iWorks som iWork 09 kan slet ikke
opgraderes til iWork 11. Man skal ganske simpelt købe en ny licens.

Du åbner Mac App Store gennem æble->App Store ..., og så finder du
Numbers i søgefeltet. Og der kan du så købe en Numbers 11 til 119
kroner. Men hvis du allerede har købt iWork 11 på DVD er der naturligvis
ingen grund til at gøre det.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kurt Brixen

Dato : 06-02-11 13:48

On 2011-02-06 13:37:54 +0100, Per Rønne said:

> [...]
> Numbers i søgefeltet. Og der kan du så købe en Numbers 11 til 119
> kroner. Men hvis du allerede har købt iWork 11 på DVD er der naturligvis

Er det ikke stadig iWork 10, der sælges? Jeg sidder nemlig og venter på
11, inden jeg køber.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-02-11 13:50

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> wrote:

> Er det ikke stadig iWork 10, der sælges? Jeg sidder nemlig og venter på
> 11, inden jeg køber.

'09

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 06-02-11 14:02

> '09

Det er Apple så så venlig /ikke/ at oplyse i beskrivelsen af
2.05« ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : N/A

Dato : 06-02-11 16:39

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-02-11 16:39

> Er konklusionen ikke at jeg må købe en DVD i æblehuset?

Hvis du vil købe igennem App Store skal du først fjerne den gamle udgave
af Numbers

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 06-02-11 17:43

Palle <nospam@nospam.dk> wrote:

> This is a multi-part message in MIME format.
>
> ----------------5242937531148736034

> OK. Fair nok.

> Forstår ikke hvad du skriver? Først skriver du at jeg ikke kan opdatere
> min numbers når jeg ikke har købt den oprindelige i App Store. Lige
> efter skriver du at jeg kan åbne æble --> App Store og opdatere. Det er
> jo lige præcis det jeg ikke kan.
>
> Er konklusionen ikke at jeg må købe en DVD i æblehuset?

Man bruger ordet »opdatere« i to forskellige betydninger.

De små gratis opdateringer. Dem vil du få leveret gennem Mac App Store,
hvis og kun hvis du har købt applikationen dér. Ellers får du dem på den
gammeldags måde; når du åbner applikationen vil den med mellemrum
kontrollere om der er opdateringer, og installere dem hvis du accepterer
det.

De store opdateringer som man hyppigt kan få til reduceret pris i
forhold til nyanskaffelser. Men dels understøtter Mac App Store ikke
sådanne opdateringer, dels gælder specielt at man skal købe Apples
applikationer for ny-prisen, når de kommer. Så vent til der kommer en ny
iWork, og køb så de nødvendige programmer i Mac App Store. Der er i
hvert fald slet ingen grund til at genkøbe iWork 09, når du allerede har
den på DVD.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Palle

Dato : 06-02-11 18:49

On 2011-02-06 17:43:04 +0100, Per Rønne said:

> [...]
> iWork, og køb så de nødvendige programmer i Mac App Store. Der er i
> hvert fald slet ingen grund til at genkøbe iWork 09, når du allerede har

Har ikke iWork09, men 08. Derfor jeg ikke kan åbne Roberts regneark.

--
Venlig hilsen / Best regards

Palle

Fra : Robert Piil

Dato : 06-02-11 19:33

Den 06/02-11 18.48, Palle skrev:

> Har ikke iWork09, men 08. Derfor jeg ikke kan åbne Roberts regneark.

Det lyder godt nok mærkeligt. Jeg har prøvet at gemme igen (samme URL)
for at eliminere fejl fra min side. Jeg får godt nok nogle
fejlmeddelelser, men ikke noget om at den ikke kan gemme i 08-format.

--
Robert Piil

Fra : Per Rønne

Dato : 06-02-11 05:30

> [...]

> brugbar til mit behov (at kunne indtaste indtægter/udgifter til
> forskellige beløb pr måned, fremfor kun at at kunne bruge et månedligt

Sådan en har jeg da lavet for måske 20 år siden. Ganske vist til Excel,
nu Excel 2011, men alligevel ...

Det er jo sådan en let, lille opgave man kan give sine elever på et PC
kørekort kursus ... når man har undervist på et sådant. Som jeg har
gjort med tekniske skoleelever. 4 parallelklasser, 100 drenge og en pige
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 06-02-11 08:50

Den 06/02-11 05.30, Per Rønne skrev:

> [...]
> kørekort kursus ... når man har undervist på et sådant. Som jeg har
> gjort med tekniske skoleelever. 4 parallelklasser, 100 drenge og en pige

Ja, jeg har også en til windows-excel/open office liggende , men den er
lige knap så sexet som Apples.

...og ja, det er en fin øvelse til basal brug af regneark, hvilket
egentlig også var min bevæggrund. Skulle lige se hvordan det fungerede i
numbers.

--
Robert Piil

Fra : Palle

Dato : 06-02-11 09:04

On 2011-02-06 05:30:10 +0100, Per Rønne said:

> [...]
> kørekort kursus ... når man har undervist på et sådant. Som jeg har
> gjort med tekniske skoleelever. 4 parallelklasser, 100 drenge og en pige

Det er som regel ikke noget problem at lave et Excel ark der regner
månedens udgifter sammen.

Det fede er et der også beregner den månedlige ydelse til budgetkontoen
således at den måned hvor saldoen er lavest da tangerer den 0.

Jyske Bank leverede et budget ark engang der kunne dette, men det er
udrangeret og virker kun på gamle Windows versioner.

Så hermed er udfordringen givet videre

--
Venlig hilsen / Best regards

Palle

Fra : Per Rønne

Dato : 06-02-11 09:33

> [...]

> Det fede er et der også beregner den månedlige ydelse til budgetkontoen
> således at den måned hvor saldoen er lavest da tangerer den 0.

Det gør banken automatisk for mig, og jeg kan endda køre ind dens
internet-bank og rette den til.

> Jyske Bank leverede et budget ark engang der kunne dette, men det er
> udrangeret og virker kun på gamle Windows versioner.

Ja, jeg bruger så DDB, tidligere Kjøbenhavns Handelsbank som jo blev
fusioneret med Landmandsbanken til netop Den Danske Bank.

Fra : Palle

Dato : 06-02-11 13:08

On 2011-02-06 09:33:20 +0100, Per Rønne said:

> Det gør banken automatisk for mig, og jeg kan endda køre ind dens
> internet-bank og rette den til.

Hvis banken gør det automatisk hvorfor så bruge et regneark?

Jeg bruger regnearket til at opsummere alle mine udgifter i de næste 12
måneder. Så beregner jeg hvilket fast beløb jeg skal indsætte hver
måned så alle udgifter bliver betalt uden at der bliver overtræk på
kontoen. Men for ikke at omdanne budgetkontoen til en opsparing vil jeg
gerne have afbalanceret den månedlige ydelse således at jeg lige
akkuart tangerer 0 kr.

--
Venlig hilsen / Best regards

Palle

Fra : Per Rønne

Dato : 06-02-11 14:00

Palle <nospam@nospam.dk> wrote:

> Hvis banken gør det automatisk hvorfor så bruge et regneark?

Det er såmænd derfor det er flere år siden jeg har brugt det. Men man
har naturligvis behov for at opstille et budget når man skal tale med
banken om sit engegement dér.

> [...]
> kontoen. Men for ikke at omdanne budgetkontoen til en opsparing vil jeg
> gerne have afbalanceret den månedlige ydelse således at jeg lige

Noget sådant sker hos mig temmelig automatisk ... og som de fleste har
jeg større gæld til banken end jeg har tilgodehavender. Men jeg ejer nu
også selv min bolig.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 06-02-11 14:41

Den 06/02/11 13.59, Per Rønne skrev:
> som de fleste har
> jeg større gæld til banken end jeg har tilgodehavender. Men jeg ejer nu
> også selv min bolig.

Dvs. banken ejer din bolig

/Lars

Fra : Per Rønne

Dato : 06-02-11 17:43

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Dvs. banken ejer din bolig

Næh, og der er da også stadig friværdi i den, og jeg har heller ikke på
nogen måde opbrugt min kassekredit.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 08-02-11 09:45

On 06-02-2011 09:33, Per Rønne wrote:

> Ja, jeg bruger så DDB, tidligere Kjøbenhavns Handelsbank som jo blev
> fusioneret med Landmandsbanken til netop Den Danske Bank.

Og siden 2000 har den kun heddet Danske Bank...

Jesper \

Fra : Snorre Berg

Dato : 08-02-11 21:44

Den 08.02.11 09.45, skrev Jesper Hartoft:

> Og siden 2000 har den kun heddet Danske Bank...

Her til lands heter den Fokus Bank og er mest kjent for sine tullete
TV-reklamer.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 06-02-11 10:42

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> [...]
> kørekort kursus ... når man har undervist på et sådant. Som jeg har
> gjort med tekniske skoleelever. 4 parallelklasser, 100 drenge og en pige

Hvis opgaven er så lille og let, hvorfor løser du den så ikke bare?

Fra : Per Rønne

Dato : 06-02-11 13:38

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110206 <nospam0002+20110206@gmail.com> wrote:

> Hvis opgaven er så lille og let, hvorfor løser du den så ikke bare?

Løser den? Det har jeg da gjort for årevis siden, til Excel. Og jeg kan
altid hente den frem når jeg måtte have brug for det.

I Numbers? Hvad skulle jeg dog have købt iWork for når jeg har brugt
Office i årevis, og endda har skrevet min specialeafhandling i MS Word?

Som jeg læser Roberts indlæg vil han gerne finde ud af hvordan man
bruger Numbers; hans »opgave« skal altså ses som en del af et
selvlæringsprojekt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 06-02-11 14:53

> [...]

> Som jeg læser Roberts indlæg vil han gerne finde ud af hvordan man
> bruger Numbers; hans »opgave« skal altså ses som en del af et

Hvis det er en "lille, let" opgave, ville det vel have taget dig kortere
tid at hjælpe Robert end at skrive ovenstående indlæg?

Fra : Per Rønne

Dato : 06-02-11 17:43

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110206 <nospam0002+20110206@gmail.com> wrote:

> Hvis det er en "lille, let" opgave, ville det vel have taget dig kortere
> tid at hjælpe Robert end at skrive ovenstående indlæg?

Jeg har ikke Numbers, og jeg kan da ikke lære at bruge det - for ham.
Han vil jo selv lære hvoran det bruges ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 06-02-11 19:25

Den 06/02-11 14.53, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110206 skrev:

> Hvis det er en "lille, let" opgave, ville det vel have taget dig kortere
> tid at hjælpe Robert end at skrive ovenstående indlæg?

Jeg har nu ikke brug for hjælp i dette tilfælde, medmindre du mener med
at konvertere skidtet til et 08-format. Jeg har bare lavet ganske små
forandringer i en i forvejen udmærket template.

Opgaven med at ramme beløbet på overførsel pr måned, må andre tage sig
af - jeg har ikke noget at bruge den funktion til.

Lige nu går tiden med at lave et boligregnskab - og dernæst står bilen
for - jeg vil ikke love der kommer templates ud af dem. Det ender med
jeg finder ud af hvad tingene i mit liv koster. Det er slemt nok at
opdage den slags (fx sponserer familien den nærliggende Superbrugsen med
næsten 85.000 om året - det beløb kunne nok justeres en smule uden
gennemgribende forringelser i levestandarden).

Endnu værre er tanken om at konen måske en dag fandt ud af hvad mit
fotogrej og andre hobbies/gadgets fylder på budgettet.

Som en ven engang udtrykte det. Når jeg en dag dør, vil jeg blive så
frygtelig trist over det, hvis min kone sælger mit fiskegrej for det jeg
har fortalt hende det koster.

--
Robert Piil

Fra : Per Rønne

Dato : 06-02-11 20:38

> [...]

> Som en ven engang udtrykte det. Når jeg en dag dør, vil jeg blive så
> frygtelig trist over det, hvis min kone sælger mit fiskegrej for det jeg

Tror alle mænd virkelig at deres koner er så naive at de bare tror på at
ægtemændenes legetøj er så billigt?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 06-02-11 22:27

Den 06/02-11 20.37, Per Rønne skrev:

> Tror alle mænd virkelig at deres koner er så naive at de bare tror på at
> ægtemændenes legetøj er så billigt?

Tro er nøgleordet her. Jeg har ikke modet til at få vished.

--
Robert Piil

Fra : Hans Houmøller

Dato : 06-02-11 23:08

Den 06/02/11 22.26, Robert Piil skrev:

> Tro er nøgleordet her. Jeg har ikke modet til at få vished.

Var der nogen her, der sagde "fælles økonomi"?

--
Ingen dumme spørgsmål
- kun dumme svar

Hans

Fra : Robert Piil

Dato : 07-02-11 00:43

Den 06/02-11 23.08, Hans Houmøller skrev:

> Var der nogen her, der sagde "fælles økonomi"?

Ja, vi har fælles økonomi - ingen af os lider nød af den grund.

Nu bruger jeg ikke smileyer overdrevent tit, men for en god ordens skyld
må jeg hellere understrege at man nok ikke skal tage den del af mit
indlæg helt alvorligt.

--
Robert Piil

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 07-02-11 06:32

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Tror alle mænd virkelig at deres koner er så naive at de bare tror på at
> ægtemændenes legetøj er så billigt?

Min kone ved da, at den eneste forskel på drenge og mænd er prisen på
legetøjet.

--og se bare, hvad drengenes koster nu om dage

--
MA @ 55.01.46N/11.50.38E www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse
-- and don't forget to boogie