Pages og MacWrite II
Fra : Snorre Berg

Dato : 04-02-11 12:51

Fram til mai 1999 var MacWrite II mitt tekstbehandlingsprogram. Da jeg
gikk over til AppleWorks, fungerte det brillefint for å åpne gamle
dokumenter til og med versjon 5.

En innebygd sak ved navn MacLink + sørget for at jeg kunne åpne Word.

AW 6 funket derimot ikke hos meg når jeg skulle åpne MW II, men jeg
hadde tilgang på AW 5 på maskiner med Mac OS 8.6. Der fikk jeg
konvertert det jeg trengte. Gamle Mac OS var imidlertid sært når det
gjaldt å åpne USB minnesticks. Det leser ikke alt.

For noen år sida skaffet jeg en gammel versjon av MW II for å kjøre på
OS 9.2.2. I dag har jeg imidlertid ikke tilgang på noe annet enn
SnowLeopard og Windows XP / 7.

Funker Pages til å åpne MW II?

Fra : Jon

Dato : 04-02-11 16:11

Snorre Berg <snorrefakeberg@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> For noen år sida skaffet jeg en gammel versjon av MW II for å kjøre på
> OS 9.2.2. I dag har jeg imidlertid ikke tilgang på noe annet enn

MacLink Plus skal kunne kjøre under Rosetta på 10.6, ifølge ArsTechnica:
http://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?f=19&t=1131479

Det kan dessuten se ut til at ML+ er mulig å laste ned gratis (??):
http://mac.brothersoft.com/maclinkplus-deluxe.html
Det står Platorm: PPC - om det betyr at den heller ikke vil kjøre under
Rosetta eller om det egentlig betyr "Universal" vet jeg ikke.
--
/Jon
echo 141403796329316328543255794865631358218P | dc

Fra : Ove Pettersen

Dato : 04-02-11 17:54

On Feb 4, 4:11 pm, see_signat...@invalid.com (Jon) wrote:

> [...]
> --
> /Jon
> For contact info, run the following in Terminal:

For å svare på dette siterer jeg først meg sjøl fra en annen tråd
forleden:

On Jan 31, 5:07 pm, Ove Pettersen <pass...@gmail.com> wrote:

> Jeg har ofte brukt MacLinkPlus, som på 1990-tallet var "bundlet" på
> nye Mac'er. Min siste versjon, som jeg har på en iMac G5, er
> MacLinkPlus 14. Nyeste versjon er 16. Se:
>
> http://www.macupdate.com/app/mac/6061/maclinkplus-deluxe
>
> Jeg finner den dog ikke igjen her:http://www.dataviz.com/index.html
>
> Ser ikke ut som den blir utviklet mer? Den var til stor hjelp for meg
> når det gjaldt alskens filer fra 1989 og utover.

Jon, det gikk ikke å laste ned gratis. Da jeg prøvde lenken din ble
jeg sendt videre til
http://www.dataviz.com/index.html
- og der finner jeg ikke lenger MacLink Plus.

For et halvt år siden fungerte denne lenken:
http://www.dataviz.com/purchase/buy/maclinkplus/mlp_order_pg1.html
Nå går den bare til forsiden http://www.dataviz.com/index.html

Likeledes så fantes MacLink plus her den 12. juli 2010:
http://www.dataviz.com/downloads/index.html
- men borte nå.

Dette er rene mysteriet ....

Fra : Nicolay

Dato : 05-02-11 04:20

On Feb 5, 1:53 am, Ove Pettersen <pass...@gmail.com> wrote:

> [...]
> jeg sendt videre tilhttp://www.dataviz.com/index.html
> - og der finner jeg ikke lenger MacLink Plus.

Er det et museumsmysterium?

MacWrite II minte meg om min SE2/20, SE30, LC, osv..
Nicolay

Fra : Snorre Berg

Dato : 05-02-11 17:37

Den 05.02.11 12.20, skrev Nicolay:

> Er det et museumsmysterium?
>
> MacWrite II minte meg om min SE2/20, SE30, LC, osv..
> Nicolay

Det er uansett grensløst irriterende at Apple skal fjerne støtten for
åpning av dokumenter i MW II i deres egen teksbehandler. Jeg har en
drøss filer i det formatet som bare kommer opp med kauderwlsk når jeg
åpner dem i TextEdit.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 05-02-11 18:59

Snorre Berg <snorreberg@gmail.com> wrote:

> [...]
> åpning av dokumenter i MW II i deres egen teksbehandler. Jeg har en
> drøss filer i det formatet som bare kommer opp med kauderwlsk når jeg

Kør MW II i Sheepshaver?

Fra : Snorre Berg

Dato : 10-02-11 21:03

Den 05.02.11 18.58, skrev Niels Jørgen Kruse:

> Kør MW II i Sheepshaver?

Sånn sett kunne jeg vel like gjerne kjøre AppleWorks?