Rejsebeskrivelser fra det gamle Ægypten
Fra : Bo Warming

Dato : 02-02-11 15:13

Poliiken-tegneren Hans Bendix, født 1935 skriver om sværme af tiggere
o g en lidt yngre fransk forfattr med muslim-skepsis bemærker

”Når jeg tænker på, at dette land har opfundet alt!…” udbrød han
og pegede med en stor håndbevægelse på Nildalen. ”Arkitektur,
astronomi, matematik, landbrug, lægekunst… (han overdrev en smule, men
han var orientaler og havde brug for at overbevise mig i en fart).
Siden Islams tilsynekomst er der ikke sket noget. Det er den absolutte
intellektuelle intethed, det totale tomrum. Vi er blevet et land af
lusede tiggere. Jo nærmere en religion kommer monoteismen – tænk godt
over dette, cher monsieur – desto mere umenneskelig og grusom er den;
og af alle religioner er islam den som påtvinger folk den mest
radikale monoteisme. Allerede fra sin opståen udmærker den sig ved en
uafbrudt række af invasionskrige og massakrer; så længe den
eksisterer, vil samdrægtighed aldrig herske i verden. Og heller aldrig
vil intelligens og talent kunne slå rod i islamisk jord; hvis der har
været arabiske matematikere, digtere og videnskabsmænd, skyldes det
simpelthen at de havde mistet troen.