»Jeg skammer mig over Apple«
Fra : Per Rønne

Dato : 02-02-11 09:16

På:

<http://www.b.dk/globalt/jeg-skammer-mig-over-apple>

kan man se en artikel i Berlingske Tidende, der udgør et generalangreb
på Apple, og de forhold kinesiske arbejdere lever under i de fabrikker
der bl.a. producerer enheder for Apple.

Nu har debatten også rullet på amerikanske hjemmesider, og der er her
fremkommet at der dels er tale om direkte fejl, dels er tale om at
arbejderne på disse fabrikker har et langt bedre liv end hvad der kendes
fra andre fabrikker.

En direkte fejl er det at man har spændt net ud over bygningen for at
forhindre selvmord blandt arbejderne. Det er kotume at man udspænder
disse net, ikke for at forhindre selvmord, men for at forhindre fugle i
at bruge altanerne til at bygge reder, og at vasketøj blæser væk. Andre
oplysninger kan formodes at have samme sandhedsværdi.

"Desværre" er det ikke muligt at kommentere den pågældende artikel ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-02-11 10:00

Per Rønne wrote:
> [...]
> oplysninger kan formodes at have samme sandhedsværdi.
>
> "Desværre" er det ikke muligt at kommentere den pågældende artikel ...

Nej, og hvis du kunne kommentere, ville du enten ikke få et svar fra
journalisten, eller også vil du få et ualmindelig beskidt svar. Poul Høi
er en af de få rigtige 'revolverjournalister', som Berlinske har ansat -
en mand lige efter Lisbeth Knudsens hjerte.!

Alene det, at han bruger en fiktiv person, der for fornøjelsens skyld
skiller sin MBP ad, siger meget om Poul Høi og hans mangel på viden om
Apple.

Og udtalelsen "Han er Apples største fan og skiller sin Mac Book ad, når
han skal slappe af. Men efter et besøg hos Apples kinesiske producent
“skammer han sig,” og det bør Steve Jobs også gøre," siger endnu mere -
eller rettere mindre... Apple ejer ingen fabrikker og har heller ikke
nødvendigvis en bestemt producent i Kina, men har en række forskellige
leverandører....

Og i bund og grund er det jo kun en modernisering af de artikler,
GreenPeace jævnligt har været ude med lige siden 1993 om, at Apple er så
og så dårlige og så og så svinske over for deres arbejdere, og bruger de
og de metoder til at tvinge sig frem.

Er der nogen, der skulle skamme sig, så er det 'tante', at hun hopper
med på den vogn!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-02-11 12:08

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> og de metoder til at tvinge sig frem.
>
> Er der nogen, der skulle skamme sig, så er det 'tante', at hun hopper

Det er jo ikke kun Apple ... så skal man heller ikke købe HP, Dell, Sony
osv. osv. som alle bruger f.eks. Foxconn til at producere deres udstyr

Deruodver er det ofte Apple selv som gør opmærksom på både miljø- og
arbejdsmiljø issues i deres "Supplier Audits"

Men en artikel med "Apple" i overskriften giver mange hits .. klassisk
"link baiting"

/thomas

Fra : Snorre Berg

Dato : 02-02-11 12:50

Den 02.02.11 09.16, skrev Per Rønne:
> [...]
> oplysninger kan formodes at have samme sandhedsværdi.
>
> "Desværre" er det ikke muligt at kommentere den pågældende artikel ...

Dessverre er det slik at når historier med tvilsom sannhetsgehalt, men
med stort sensasjonspotensiale, kommer ut så lever de sitt eget liv.
Lenge etter at det eventuelt er stadfestet at sannhetsinnholdet er tynt.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 02-02-11 15:23

Den 02/02/11 09.16, Per Rønne skrev:
> [...]
> at bruge altanerne til at bygge reder, og at vasketøj blæser væk. Andre
> oplysninger kan formodes at have samme sandhedsværdi.

Berlingske-artiklen skriver: "Mindst 14 arbejdere gjorde selvmord i 2010."

Hvis de hos firmaet skulle følge verdensstatikken skulle 100 have gjort
selvmord.

/Lars

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-02-11 15:47

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Berlingske-artiklen skriver: "Mindst 14 arbejdere gjorde selvmord i 2010."
>
> Hvis de hos firmaet skulle følge verdensstatikken skulle 100 have gjort
> selvmord.

Nemlig ... det er groteskt at alm. sund fornuft og godt gammeldags
journalistisk arbejde bliver smidt overbord fordi der er "billige"
pageviews at hente ...

/thomas

Fra : Esben

Dato : 03-02-11 12:35

> [...]

> Hvis de hos firmaet skulle følge verdensstatikken skulle 100 have gjort

Nu kan selvmord heller ikke være noget man "gør" men noget man "begår".

Esben
tidl. frivillig på Livslinien

Fra : Lyrik

Dato : 03-02-11 14:26

On 2 Feb., 09:16, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:
> [...]
> oplysninger kan formodes at have samme sandhedsværdi.
>
> "Desværre" er det ikke muligt at kommentere den pågældende artikel ....
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Det er os i vesten der skulle skamme os. Vi har ingen moralpolitik for
firmakultur. De kan flytte samtlige arbejdspladser ud af landet og vi
synes de er smarte og moralske.
De kan importere tæpper fra Pakistan knyttet af lænkede børn og vi
praler af at have købt billige tæpper.
Apple udstiller bare vores manglende moralnormer.
Men nu begynder denne mangel at skrige til Himlen!

MvH
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-02-11 23:16

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> [...]
> praler af at have købt billige tæpper.
> Apple udstiller bare vores manglende moralnormer.
> Men nu begynder denne mangel at skrige til Himlen!

Og det kommer fra en der har købt alskens elektronisk skrammel ... hvis
du virkelig mener det du siger så lader du være med at købe mere udstyr
fra Apple, Sony, Dell, HP etc. etc.

Men hvor mange er klar til at betale 2-4 gange så meget for deres
elektronik ... nej, tænkte det nok ...

/thomas

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 04-02-11 15:32

Den 03/02/11 23.16, Thomas von Hassel skrev:

> Men hvor mange er klar til at betale 2-4 gange så meget for deres
> elektronik ... nej, tænkte det nok ...

Øhh, har jeg misforstået noget betaler vi ikke allerede 2-4 gange så
meget for mange af Apple's produkter ?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-02-11 18:22

Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> wrote:

> Øhh, har jeg misforstået noget betaler vi ikke allerede 2-4 gange så
> meget for mange af Apple's produkter ?

Jeg er lidt i tvivl om du joker, men nej, vi betaler hvad det koster at
få produkterne udviklet og produceret ..

Hvis du sammenligner produkter med samme specs fra "mærkevare"
producenter så koster de ca. det samme ... i hvertfald koster en Apple
bærbar ikke 2-4 gange så meget som en ditto HP med samme specs.

/thomas

Fra : Robert Piil

Dato : 04-02-11 18:27

Den 04/02-11 18.21, Thomas von Hassel skrev:

> Jeg er lidt i tvivl om du joker, men nej, vi betaler hvad det koster at
> få produkterne udviklet og produceret ..

Så havde der vel ikke været overskud i biksen. Vi betaler hvad Apples
marketingsafdeling vurderer de kan slippe afsted med. Hverken mere eller
mindre.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-02-11 18:36

Robert Piil <smedevej26@gmail.com> wrote:

> Så havde der vel ikke været overskud i biksen. Vi betaler hvad Apples
> marketingsafdeling vurderer de kan slippe afsted med. Hverken mere eller
> mindre.

"udviklet og produceret" dækker naturligvis over alt fra R&D, PR,
materialer, produktion og naturligvis penge i kassen ...

/thomas

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 05-02-11 09:22

Den 04/02/11 18.21, Thomas von Hassel skrev:
> Jeg er lidt i tvivl om du joker, men nej, vi betaler hvad det koster at
> få produkterne udviklet og produceret ..

+ avance til Apple og deres forhandlere. Apple gør det jo trods atl ikke
for deres blå øjnes skyld.

Fra : Lyrik

Dato : 03-02-11 19:06

On 3 Feb., 23:16, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Og det kommer fra en der har k bt alskens elektronisk skrammel ... hvis
> du virkelig mener det du siger s lader du v re med at k be mere udstyr
> fra Apple, Sony, Dell, HP etc. etc.
>
> Men hvor mange er klar til at betale 2-4 gange s meget for deres
> elektronik ... nej, t nkte det nok ...
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Det har ikke noget med hvad jeg vil betale. Jeg vil betale det hele!
Men lige meget hvad jeg vil betale, så kan jeg kun få produkter, hvor
profitmagerne har sat arbejderen på træhesten med blylodder om
anklerne!
Andre produkter findes ikke i vesten!

Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-02-11 07:12

> [...]

> Men lige meget hvad jeg vil betale, så kan jeg kun få produkter, hvor
> profitmagerne har sat arbejderen på træhesten med blylodder om

Så er min pointe at du skal "vote with your vallet" og afstå fra moderne
teknologi ...

Hvis du virkelig mener at arbejderne hos Foxconn arbejder under
slavelignenge vilkår så kan du ikke råbe "moralnormer" og samtidig
blive ved med at købe udstyret.

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 04-02-11 07:25

> Hvis du virkelig mener at arbejderne hos Foxconn arbejder under
> slavelignenge vilkår så kan du ikke råbe "moralnormer" og samtidig
> blive ved med at købe udstyret.

I øvrigt er forholdene for dem langt bedre, end hvad der er normalt for
kinesiske arbejdere.

Alternativet til deres nuværende situation er ikke at deres forhold
forbedres, da noget sådant vil fordyre produktionen så meget at den
ville blive nedlagt, men at tage til takke med hvad der er normalt i
Kina.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-02-11 08:16

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> forbedres, da noget sådant vil fordyre produktionen så meget at den
> ville blive nedlagt, men at tage til takke med hvad der er normalt i

Jeg kender folk som har fået udviklet og produceret ting i Kina og deres
indtryk er at rygterne er slemmere end virkeligheden.

Derudover er det jo ikke sådan at de folk arbejder hos Foxconn hele
livet ... ofte er det de unge der tager fra landdistrikterne ind til
byerne og bor og arbejder der i en periode inden de tager tilbage med de
penge de har tjent.

/thomas

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 04-02-11 15:35

Den 04/02/11 07.12, Thomas von Hassel skrev:

> [...]
>
> Hvis du virkelig mener at arbejderne hos Foxconn arbejder under
> slavelignenge vilkår så kan du ikke råbe "moralnormer" og samtidig

Det er altså noget pjat, vi er da nødt til at debattere for at kunne
gøre noget ved det.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-02-11 18:22

Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> wrote:

> Det er altså noget pjat, vi er da nødt til at debattere for at kunne
> gøre noget ved det.

selvfølgelig ... men har du indtryk af at "Lyrik" vil diskutere ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-02-11 01:04

Thomas von Hassel wrote:

> selvfølgelig ... men har du indtryk af at "Lyrik" vil diskutere ?

OK, jeg havde egentlig ikke tænkt mig at skrive mere i den tråd her... -
Men så alligevel... - lige en stang dynamit ind i diskussionen...

Vi vender den lige 180 grader. - Ved at de store vestlige elektronik
firmaer nu får produceret en meget sotr del af deres produkter i
fortrinsvis "lavtløns-områder" som Kina, Sydkorea, Malaysia, Taiwan og
til dels også Thailand, - så er vi jo rent faktisk med til at de lande
får øget indtægt i form af højere lønninger til arbejderne.

På den måde hæves de monitære forhold i disse lande betragteligt, og
derved øges den nationale købekraft i forholdet 5:1 (udt. fra en økonom
på CBS i Orientering P1) - altså for hver $1USd øges købekraften med
$5USd qua de meget lave priser i de pågældende lande. Han sagde også, at
af hver dollar, der går ind i landet til lønninger, opspares ca. 50
cent. Når der så er akkomuleret en tilstrækkelig kapital, bliver ca.
halvdelen igen udlånt til nye nationale virksomheder - især små og
mellemstore - den anden halvdel bruges af staten til investering i
infrastruktur.

Øget infrastruktur og investering til firmaer giver igen øget
efterspørgsel af arbejdskraft, - større produktion, større salg til den
nu mere købedygtig befolkning.

- Groft sagt, så er vi med til at opbygge de landes nationaløkonomi og
på den måde også deres levestandard....

Hvad ville der være sket, hvis ikke fx. Kina havde lukket op for både
investeringer og opbygning af en mere forbrugsorienteret økonomi? - Så
ville stadig ca. 1 milliard mennesker leve i absolut fattigdom, hvor de
kanp har til dagen og vejen. Iflg. samme økonom fra CBS er Kinas økonomi
steget så meget nu, at hvor der i 1975 var ca. 750 millioner, der levede
under FNs fattigdomsgrænse, så er der nu kun ca. 70 millioner.

- Og så vender vi den lige igen 180 grader... - Hvis nu Apple ikke fik
deres produkter lavet i fx. Kina, ville en MacBook Pro, der i dag koster
10.000kr., koste ca. 14.900kr., - en iPod, der i dag koster 1000kr.,
ville istedet koste ca. 1600kr. osv.osv., - hvis disse varer fx. skulle
produceres i enten Japan eller USA eller et andet højt industrialiseret
land...

- Og hvad ville der så være blevet af Apple? - Gone for Good! - Og vi
ville stort set alle sidde og svovle og bande over Windows og alle dens
ugerninger.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-02-11 11:27

> [...]

> - Og hvad ville der så være blevet af Apple? - Gone for Good! - Og vi
> ville stort set alle sidde og svovle og bande over Windows og alle dens

Vi sætter lige kryds i kalenderen ... Erik og mig er enige om noget :)

/thomas

Fra : Robert Piil

Dato : 05-02-11 12:27

Den 05/02-11 11.26, Thomas von Hassel skrev:

> Vi sætter lige kryds i kalenderen ... Erik og mig er enige om noget :)

Det får dig ikke til at gennemgå din argumentation og dine holdninger
kritisk én gang til?

--
Robert Piil

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-02-11 12:31

Robert Piil <smedevej26@gmail.com> wrote:

> Det får dig ikke til at gennemgå din argumentation og dine holdninger
> kritisk én gang til?

Det gør jeg altid ...

"scio me nihil scire or scio me nescire"

/thomas

Fra : Robert Piil

Dato : 05-02-11 15:15

Den 05/02-11 12.30, Thomas von Hassel skrev:
> Det gør jeg altid ...
>
> "scio me nihil scire or scio me nescire"

En smule ydmyghed er fint. Den der har dog altid syntes mig at gå for
vidt, selvom jeg godt er bevidst om filosofien bag.

--
Robert Piil

Fra : Lyrik

Dato : 04-02-11 02:49

On 4 Feb., 07:24, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> I vrigt er forholdene for dem langt bedre, end hvad der er normalt for
> kinesiske arbejdere.
>
> Alternativet til deres nuv rende situation er ikke at deres forhold
> forbedres, da noget s dant vil fordyre produktionen s meget at den
> ville blive nedlagt, men at tage til takke med hvad der er normalt i
> Kina.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Filosofien om at hvis man vl behandle mennesker humant, så kan intet
produceres, er en firmafloskel af horrible dimensioner. Det handler om
at have et hjerte. Det ønsker firmaer ikke at have. Vi så igår i TV
hvordan modelbureauer selv satte standarden for modellernes tyndhed.
Og deres valg var, hellere en død pige end en normalvægtig pige!
Firmamoralen i vesten er slet ingen moral. Se Mike Daisys
velafbalancerede udtalelse her:
http://www.youtube.com/watch?v=vdJ4pGe7K1s

MvH
Jens

Fra : Per Rønne

Dato : 04-02-11 12:51

> [...]

> hvordan modelbureauer selv satte standarden for modellernes tyndhed.
> Og deres valg var, hellere en død pige end en normalvægtig pige!

I forhold til den generelle situation i Kina bliver arbejderne hos
Foxconn behandlet yderst humant.

Ja, de bor i 1-værelses lejligheder i fire køjesenge med plads til 2-3
arbejdere hver. Altså 8-12 mand i en lejlighed. Men også
universitetsstuderende i de fleste lande sover i køjesenge i sovesale,
også i USA.

Jeg ser her ingen sammenhæng med modebranchens sygelige
tyndheds-idealer.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 04-02-11 15:39

Den 04/02/11 10.48, Lyrik skrev:

Det handler om
> at have et hjerte. Det ønsker firmaer ikke at have. Vi så igår i TV
> hvordan modelbureauer selv satte standarden for modellernes tyndhed.

Jeg troede at det var Steve Jobs der havde sat den standard ....

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-02-11 11:59

> [...]

> Og deres valg var, hellere en død pige end en normalvægtig pige!
> Firmamoralen i vesten er slet ingen moral. Se Mike Daisys

Nu siger du "firmaer", men er sandheden ikke den triste, at det er
sådan, mennesket er? Mange er meget griske. Det er jo ikke kun store
firmaer, der gør sådan noget. Man hører også om landmænd, der tager til
Polen for at kunne bruge sprøjtemidler og fodertilsætninger, der er
forbudte i Danmark. Man hører om bolighajer, der groft udnytter lejerne,
sender dem fiktive ekstraregninger for varme og el, lader være med at
vedligeholde boligerne osv. Man høre om svindlere, der snyder
almindelige mennesker med en eller anden "smart" forretning. Det foregår
skam på alle niveauer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Robert Piil

Dato : 08-02-11 19:39

Den 08/02-11 11.58, Henrik Münster skrev:

> [...]
> vedligeholde boligerne osv. Man høre om svindlere, der snyder
> almindelige mennesker med en eller anden "smart" forretning. Det foregår

Lige nøjagtig det der er jo i hvert fald ingen grund til at holde op med
at bekæmpe og modarbejde griske mennesker (og firmaer). Vi skal ikke
affinde os med tingenes tilstand. På den anden side skal vi heller ikke
tro vi kan trykke på en knap, og så bliver alt godt igen.
Enkeltmandsforbrugerboykotter (pænt langt ord) gør inden forskel. Derfor
er det fint at der er nogen der forsøger at afdække misbrug, snyd,
griskhed og anden dårligdom. I det er tilfælde (uden at jeg har sat mig
ordentlig ind i det) lader det dog til at kritikken ikke holder, og
kritik der ikke holder - eller blot er unøjagtig - kan ødelægge så
meget, fordi det giver den kritiserede en lejlighed til at fejl al
kritik (også den eventuelt berettigede) til side.

Midlet til at forandre menneskets natur er at afsløre de mindre
behagelige sider af den, og vedvarende forsøge at påvirke den i en bedre
retning. Kigger man på det i et lidt større perspektiv, synes jeg også
man kan se at udviklingen går den rigtige vej. Et godt eksempel der er
til at få øje på, fx. ændringen i den vestlige verdens miljøbevisthed
henover de seneste 50-60 år.

--
Robert Piil

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-02-11 11:59

> [...]

> synes de er smarte og moralske.
> De kan importere tæpper fra Pakistan knyttet af lænkede børn og vi

Du har for så vidt ret, men det er et lidt mærkeligt eksempel, du kommer
med. "Ægte tæpper" kommer jo netop fra Pakistan og visse nabolande. Det
er et stykke traditionel brugskunst, der er meget karakteristisk for
disse lande. Selvfølgelig er det forkert, hvis de fremstilles af børn
under slavelignende forhold. Det er dog ikke det samme, som når en
vestlig fabrik vælger at få lavet vestlige produkter i et land, hvor
arbejdskraften er billig. Tæpperne laves vel overvejende af lokale
firmaer, der ejes af indbygger i de pågældende lande.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 04-02-11 16:05

Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> writes:

> Den 04/02/11 10.48, Lyrik skrev:
>
> Det handler om
>
> Jeg troede at det var Steve Jobs der havde sat den standard ....

Jeg tror ikke det er noget han gør med vilje.

Han ligner faktisk efterhånden lidt en kræftpatient

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 04-02-11 20:07

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> "udviklet og produceret" dækker naturligvis over alt fra R&D, PR,
> materialer, produktion og naturligvis penge i kassen ...

Apple havde 24 mia kroner i overskud i fjerde kvartal 2010, så - jo - de
tager grov overpris.

Men der er vel ingen der i alvor vil påstå at Apple har monopol, så det
må være fordi de laver noget folk vil have.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-02-11 20:31

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110204 <nospam0002+20110204@gmail.com> wrote:

> Apple havde 24 mia kroner i overskud i fjerde kvartal 2010, så - jo - de
> tager grov overpris.

grov ?

> Men der er vel ingen der i alvor vil påstå at Apple har monopol, så det
> må være fordi de laver noget folk vil have.

Der er ihvertfald ingen som holder en pistol for folk så de køber deres
nye iPhone ...

/thomas

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 05-02-11 09:27

Den 04/02/11 20.30, Thomas von Hassel skrev:

> grov ?

Hvis vi deler det ud på antal solgte enheder er jeg ikke sikker på at
det er så voldsomt endda.
Vi skal også huske at et firma som Apple skal afsætte et astronomisk
beløb til udvikling af nye produkter for at være trendsættende og inovative.

Fra : Robert Piil

Dato : 05-02-11 10:34

Den 05/02-11 09.27, Henry Lerche Madsen skrev:

> [...]
> Vi skal også huske at et firma som Apple skal afsætte et astronomisk
> beløb til udvikling af nye produkter for at være trendsættende og

Det er vel bare at sætte det ift. omsætningen, for en indikation.
(Hvis regnskabet nu havde været mere presset kunne de sikkert også have
hold udgifterne strammere i ave).

--
Robert Piil

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-02-11 22:26

Heine Svendsen <hs@SletdettEindigo2.dk> writes:

> Jo, det det kunne jeg da, men etiketten siger vel, at man kun
> diskuterer ting, der har med Mac at gøre i denne nyhedsgruppe eller
> hvad?
> I alle de andre grupper, jeg følger med i, er det i hvert fald meget
> uvelkomment at gå ud over emnet for gruppen.

Mac-gruppen er speciel - den er rummelig og har plads til stort set
alt. Konsensus har i den tid jeg har været med, at var det skrevet på
en Mac var det fint.

Må jeg foreslå at du vælger en nyhedslæser som kan "kille" en deltråd?
Det tror jeg ikke Thunderbird kan :)

Fra : Heine Svendsen

Dato : 22-02-11 00:17

Den 21-02-11 22:25, Thorbjørn Ravn Andersen, 20110221 skrev:

> [...]
> en Mac var det fint.
>
> Må jeg foreslå at du vælger en nyhedslæser som kan "kille" en deltråd?

Det er helt fint med mig, rummeligt er fint.
Det er dog stadig praktisk at ændre emnet, når man skifter emne.

--
Venligst - Heine B. Svendsen
Indigo 2, Vermundsgade 12, DK-8260 Viby, tel. 87341030

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-02-11 11:00

Heine Svendsen <hs@SletdettEindigo2.dk> wrote:

> Det er helt fint med mig, rummeligt er fint.
> Det er dog stadig praktisk at ændre emnet, når man skifter emne.

Det har du vel egentlig ret i. Jeg beklager. Vi er bare vant til, at
diskussionen i denne gruppe kører langt ud af en tangent, så det til
sidst er nogle få personer, der diskuterer noget, der er helt irrelevant
for gruppens emne. Det er selvfølgelig i princippet forkert, men da
gruppen ikke ligefrem er overrendt, og da mange herinden kender
hinanden, bliver det accepteret. Det er selvfølgelig en uvane. Jeg vil
bestræbe mig på at ændre emne fremover, hvis det er godt nok. Så kan vi
jo stadig diskutere alt muligt pjat
Jeg beklager også, hvis det er min skyld, diskussionen er døet
ud. jeg har simpelthen ikke haft tid de sidste par dage. Jeg tror heller
ikke, jeg får Lægeforeningen til at ændre sprogbrug. Nu har de jo kaldt
det overenskomster lige så langt tilbage, foreningen har eksisteret.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-02-11 11:59

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110204 <nospam0002+20110204@gmail.com> wrote:

> Apple havde 24 mia kroner i overskud i fjerde kvartal 2010, så - jo - de
> tager grov overpris.

Hvorfor er det altid forkert at tjene penge? Hvis jeg kunne, ville jeg
da også gerne tjene flere penge. Det vil alle vel. Hvis man har ondt af
det, så tag fat i de fodboldspillere, der spiller på de store
internationale hold, eller de musikere og skuespillere, der skovler
penge ind. Sjovt nok er der aldrig nogen, der har ondt af, at de svømmer
i penge og lever i sus og dus. Det er mærkeligt. En forretningsmand, der
har slidt og knoklet hele livet og driver et firma, der giver
beskæftigelse til tusindvis af mennesker og laver et produkt, der gavner
mange i samfundet. Ham er man misundelig på, hvis han får 9 millioner.
Men en fodboldspiller, der får 300 millioner for at løbe rundt efter en
bold, ham beundrer man helt vildt. Det er da sært.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 05-02-11 10:04

Henry Lerche Madsen <henrylerchemadsen@mac.com> writes:

> Hvis vi deler det ud på antal solgte enheder er jeg ikke sikker på at
> det er så voldsomt endda.

Det kræver vist grundigere analyse af regnskaberne.

> Vi skal også huske at et firma som Apple skal afsætte et astronomisk
> beløb til udvikling af nye produkter for at være trendsættende og inovative.

Joda, men det beløb er vel betalt inden man kalder det "overskud"?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-02-11 11:27

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110205 <nospam0002+20110205@gmail.com> wrote:

> Det kræver vist grundigere analyse af regnskaberne.

> Joda, men det beløb er vel betalt inden man kalder det "overskud"?

Korrekt .. men overskud er jo noget som kan re-investeres i endnu mere
R&D ... hvilket jeg fornemmer er det Apple gør.

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 05-02-11 11:36

> Korrekt .. men overskud er jo noget som kan re-investeres i endnu mere
> R&D ... hvilket jeg fornemmer er det Apple gør.

Skal vi ikke skyde på at næste kvartals R&D trækkes fra dét overskud så?

De har et _OVERSKUD_ på 24 mia kroner pr kvartal...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-02-11 12:30

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110205 <nospam0002+20110205@gmail.com> wrote:

> Skal vi ikke skyde på at næste kvartals R&D trækkes fra dét overskud så?
>
> De har et _OVERSKUD_ på 24 mia kroner pr kvartal...

som de i næste kvartal kan skyde tilbage i R&D ... jeg er sikker på du
kan se hvormeget ud fra hvormeget deres cash and shortterm investments
vokser i forhold til overskud.

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 05-02-11 11:37

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> Vi sætter lige kryds i kalenderen ... Erik og mig er enige om noget :)

Vent nu lige og se om Erik er enig i dét

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 05-02-11 13:30

> som de i næste kvartal kan skyde tilbage i R&D ... jeg er sikker på du
> kan se hvormeget ud fra hvormeget deres cash and shortterm investments
> vokser i forhold til overskud.

Mener du i ramme alvor at R&D ikke modregnes i næste kvartals overskud??

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-02-11 15:22

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110205 <nospam0002+20110205@gmail.com> wrote:

> Mener du i ramme alvor at R&D ikke modregnes i næste kvartals overskud??

Jeg tror vi er enige, men snakker forbi hinanden. Jeg snakker om det
næste kvartal igen.

<http://yahoo.brand.edgar-online.com/displayfilinginfo.aspx?FilingID=766
2662-4415-97736&type=sect&dcn=0001193125-11-010144>

Noget af overskudet ryger selvfølelig tilbage i "møllen" .. ellers ville
deres "assets" jo bare stige og stige.

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 05-02-11 15:35

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> Noget af overskudet ryger selvfølelig tilbage i "møllen" .. ellers ville
> deres "assets" jo bare stige og stige.

Nåh, du mener om alle pengene _udbetales_ til aktionærerne?

Men de HAR mange penge på kontoen. Derfor går de og køber et cpu-firma
og andre småtterier i ny og næ-.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-02-11 16:01

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110205 <nospam0002+20110205@gmail.com> wrote:

> Nåh, du mener om alle pengene _udbetales_ til aktionærerne?

Apple betaler ikke aktionærerne ...

> Men de HAR mange penge på kontoen. Derfor går de og køber et cpu-firma
> og andre småtterier i ny og næ-.

"war chest" er hvad det kaldes :)

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 05-02-11 16:30

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> Apple betaler ikke aktionærerne ...

De der one-liners er ikke specielt letgennemskuelige, og jeg er ikke
specielt dygtig tankelæser. Hvis du gerne vil have jeg skal forstå hvad
det er du snakker om, vil du så ikke gøre dig lidt umage og faktisk
_skrive_ det?

(Ellers pudser jeg Morten på dig

> "war chest" er hvad det kaldes :)

Kaldes mange ting. Pengetank er nok et mere mundret ord på dansk.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-02-11 16:38

> [...]
> specielt dygtig tankelæser. Hvis du gerne vil have jeg skal forstå hvad
> det er du snakker om, vil du så ikke gøre dig lidt umage og faktisk

Apple betaler ikke dividende til deres aktionærer ... mange mener at de
med deres gigantiske pengetank _burde_ betale dividende ...

<http://en.wikipedia.org/wiki/Dividend>

> (Ellers pudser jeg Morten på dig

fuck ... please don't

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-02-11 11:59

> Apple betaler ikke dividende til deres aktionærer ... mange mener at de
> med deres gigantiske pengetank _burde_ betale dividende ...
>
> <http://en.wikipedia.org/wiki/Dividend>

Det kan jeg bevidne. Jeg har lidt aktier i min pensionsopsparing, og det
sker jævnligt, at jeg får måske kr. 800,- i udbytte for en aktie. En
sjælden gang kan det være hele kr. 1.600,-. Til gengæld har jeg haft
aktier hos Apple i snart ti år, og jeg har aldrig fået en øre fra dem.
Man "tjener" kun på kursgevinsten, og den får man kun noget ud af, hvis
man sælger aktier. Når man så har solgt dem, så har man jo ikke længere
mulighed for at tjene på dem. Det er altså ikke helt så fedt, som mange
gør det til.
En anden pudsighed er, at jeg har aktier, som i krisen faldt fra
kurs 600 til kurs 30. Det er jo lettere katastrofalt. Det sidste år er
de så steget fra kurs 30 til kurs 60. Nu skal man så læse i avisen, at
aktionærerne har det så fedt. Aktierne er jo fordoblet det sidste år.
Jeg er også blevet trukket skat af kursudbyttet. Set udefra virker det
måske meget fedt, men jeg synes ærligt talt ikke, det er så godt, at
mine aktier nu er i kurs 60, hvor de før var i kurs 600.
Jeg beklager mig ikke. Det må I ikke tro. Det er bare min
pension, som jeg først skal bruge om 20 år. Jeg håber, den når at stige
lidt i den periode. Jeg er også godt klar over, at sådan er vilkårerne,
når man investerer i aktier.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 08-02-11 13:29

> [...]
> måske meget fedt, men jeg synes ærligt talt ikke, det er så godt, at
> mine aktier nu er i kurs 60, hvor de før var i kurs 600.

Vær du glad for at du ikke satte dem i bankaktioer. Roskilde Bank,
Amagerbanken, ...

> Jeg beklager mig ikke. Det må I ikke tro. Det er bare min
> pension, som jeg først skal bruge om 20 år.

Skal offentligt ansatte læger da ikke som andre akademikere være medlem
af en pensionskasse? Selv er jeg da medlem af Magistrenes Pensionskasse;
det står i overenskomsten.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-02-11 14:17

> Vær du glad for at du ikke satte dem i bankaktioer. Roskilde Bank,
> Amagerbanken, ...

Uha da. Jeg beklager mig skam heller ikke. Jeg er helt klar over, at
investeringer indebærer en risiko. Alt i alt klarer jeg mig. Jeg har jo
også aktier i Apple. Jeg tror, min kapitalpension er oppe på det samme
som for 3-4 år siden, hvilket faktisk er det højeste, den har været på.
Jeg har altså overvundet krisens virkninger. Til gengæld er over 1/3 af
den Apple-aktier. Det siger lidt om, hvor godt de har klaret sig i
forhold til de andre. De startede med kun at udgøre omkring 10%.

> Skal offentligt ansatte læger da ikke som andre akademikere være medlem
> af en pensionskasse? Selv er jeg da medlem af Magistrenes Pensionskasse;
> det står i overenskomsten.

Jo da. Vi har Lægernes Pensionskasse. Derfor kan man jo godt have noget
ved siden af. Spørger man sine bankfolk eller andre eksperter, råder de
altid til det. Det er jo fradragsberettiget at betale ind til en
kapitalpension eller en ratepension, så på den måde skal man jo ikke
undvære så meget, som man betaler ind.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 08-02-11 15:20

> Jo da. Vi har Lægernes Pensionskasse.

Hvad med privatpraktiserende læger? Kan de fortsætte i pensionskassen,
med indbetalinger?

Traditionelt har deres pensionsopsparing som bekendt ligget i deres
praksis, som de ved pensionen har solgt til en ny, ung læge ... men der
er jo flere og flere læger der ikke kan få den solgt ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-02-11 16:07

> [...]
> praksis, som de ved pensionen har solgt til en ny, ung læge ... men der
> er jo flere og flere læger der ikke kan få den solgt ...

Som jeg kan se det, kan alle læger og medicinstuderende være medlem.
Praktiserende læger har jo en overenskomst og hører under
lægeforeningen. Jeg kan ikke se andet, end at de også har pligt til at
være medlem. Læger, der står helt udenfor foreninger, kan frivilligt
melde sig ind i pensionskassen, men det må være nogle helt få
undtagelser, der ikke arbejder med almindeligt lægearbejde.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 08-02-11 22:10

> Praktiserende læger har jo en overenskomst og hører under
> lægeforeningen.

Praktiserende læger er jo netop selvstændige erhvervsdrivende, ja, endda
arbejdsgivere da de i det mindste har en ansat klinikassistent.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-02-11 00:14

> Praktiserende læger er jo netop selvstændige erhvervsdrivende, ja, endda
> arbejdsgivere da de i det mindste har en ansat klinikassistent.

Fisk.

Jeg aner det ikke. Jeg mener da, at Praktiserende Lægers Organisation
(PLO) har en overenskomst med sygesikringen (ja, det hedder det vel
heller ikke mere). Efter den overenskomst får de dels et grundhonorar og
dels betaling for deres ydelser. Jeg har ikke rigtig forstand på det.
Jeg har prøvet at se lidt på nogle hjemmesider, men jeg kan ikke lige
finde en hurtig forklaring.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-02-11 07:05

> (PLO)

At de ikke har ændret den forkortelse i alle disse år forstår jeg ikke
;)

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 19-02-11 09:27

> [...]
> dels betaling for deres ydelser. Jeg har ikke rigtig forstand på det.
> Jeg har prøvet at se lidt på nogle hjemmesider, men jeg kan ikke lige

De praktiserende læger yder ydelser som ikke betales af sygesikringen.
Som helbredsattester når folk skal optages i pensionskasse, eller
sygeerklæringer til arbejdsgiver.

Og var det blevet til en konflikt havde lægerne ikke strejket.
Patienterne havde bare skullet betale kontant, som hos tandlægen. Så
måtte de håbe på at få refunderet udgiften senere.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-02-11 21:31

> [...]
> Patienterne havde bare skullet betale kontant, som hos tandlægen. Så
> måtte de håbe på at få refunderet udgiften senere.

Det har du da ret i, men det ændrer ikke på, at de praktiserende læger
har adskillige overenskomster med de offentlige myndigheder, som stiller
betingelser for ydelser og honorering herfor. Man behøver ikke være
ansat på en fabrik for at have en overenskomst.

<http://www.laeger.dk/portal/page/portal/LAEGERDK/Laegerdk/P_L_O/Overens
komster>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 20-02-11 14:39

> [...]
> betingelser for ydelser og honorering herfor. Man behøver ikke være
> ansat på en fabrik for at have en overenskomst.

De kalder det overenskomster, men der er ikke tale om overenskomster da
de ikke er lønmodtagere, men selvstændige erhvervsdrivende. Der er altså
tale om kollektive aftaler mellem en gruppe selvstændige
erhvervsdrivende og regionerne.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-02-11 22:26

> [...]
> de ikke er lønmodtagere, men selvstændige erhvervsdrivende. Der er altså
> tale om kollektive aftaler mellem en gruppe selvstændige

Det er ikke noget, jeg har forstand på. Jeg ved bare, at det altid er
blevet og stadig bliver kaldt overenskomster. Jeg regner da med, at det
er fagfolk, der ved noget om den slags, der laver aftalerne. De ved så
åbenbart ikke, hvad en overenskomst er. Jeg kan da godt skrive til dem
og bede dem kalde det noget andet fremover, men jeg ved ikke, om det
hjælper.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 21-02-11 01:11

Den 20/02/11 14.39, Per Rønne skrev:

> [...]
> de ikke er lønmodtagere, men selvstændige erhvervsdrivende. Der er altså
> tale om kollektive aftaler mellem en gruppe selvstændige

Har du overvejet om det ikke er dig, der ikke forstår ordet:
http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=overenskomst

Mvh. Lars

Fra : Per Rønne

Dato : 21-02-11 08:14

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Har du overvejet om det ikke er dig, der ikke forstår ordet:
> http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=overenskomst

Mit udgangspunkt er bl.a. fagbevægelsen og det fagretslige system. Som
mangeårig tillidsrepræsentant i GL og i to perioder landsformand for de
ikke-fastansatte gymnasielærere.

PLO er ikke en fagforening men en arbejdsgiverforening der også er
leveringsklare i kollektive aftaler med offentlige myndigheder. Men de
eneste overenskomster de har del i er overenskomnsten med lægesekretærer
og lignende grupper. I faglig forstand er det kun sådanne der kaldes
»overenskomsten«.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Heine Svendsen

Dato : 21-02-11 10:08

Den 21-02-11 08:13, Per Rønne skrev:

> [...]
> eneste overenskomster de har del i er overenskomnsten med lægesekretærer
> og lignende grupper. I faglig forstand er det kun sådanne der kaldes

Ku' I ikke flytte denne diskussion til et andet sted - eller
i det mindste lave emnet om, så vi andre kunne slippe for at
skulle læse dette?

Fra : Per Rønne

Dato : 21-02-11 10:46

Heine Svendsen <hs@SletdettEindigo2.dk> wrote:

> Ku' I ikke flytte denne diskussion til et andet sted - eller
> i det mindste lave emnet om, så vi andre kunne slippe for at
> skulle læse dette?

I hvert fald i MacSOUP er det muligt at markere en subtråd med et '-',
så man auto-ignorerer det. Indlæg downloades ikke engang.

Mon ikke man kan gøre det samme i dit ThunderBird?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Heine Svendsen

Dato : 21-02-11 11:54

Den 21-02-11 10:46, Per Rønne skrev:

> [...]

I alle de andre grupper, jeg følger med i, er det i hvert
fald meget uvelkomment at gå ud over emnet for gruppen.
Jeg synes, at det er mere rimeligt, at I ændrer emnet for
jeres diskussion end at jeg skal gøre noget. Bedst ville det
være, om I skrev til hinanden privat eller gik til en helt
anden gruppe, men det er nu ikke fordi det generer mig i
særlig grad - blot I ville ændre emnet. Det er jo også god
kutyme i de fleste grupper, at man gør det, hvis man skifter
emne.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-02-11 12:51

Heine Svendsen <hs@SletdettEindigo2.dk> wrote:

> Jo, det det kunne jeg da, men etiketten siger vel, at man
> kun diskuterer ting, der har med Mac at gøre i denne
> nyhedsgruppe eller hvad?

Digressioner er velkendte i debatter, og i forvejen er dk.edb.mac ikke
»overrendt«.

I øvrigt ser debatten nu ud til at være dødet ud af sig selv, så:

EOD.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 05-02-11 17:38

> Apple betaler ikke dividende til deres aktionærer ... mange mener at de
> med deres gigantiske pengetank _burde_ betale dividende ...
>
> <http://en.wikipedia.org/wiki/Dividend>

Så langt så godt. Og hvad så med det der om udviklingsafdelingen er
overskud eller ej?

> fuck ... please don't

Nu ikke så pivet, doh.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-02-11 18:38

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110205 <nospam0002+20110205@gmail.com> wrote:

> Så langt så godt. Og hvad så med det der om udviklingsafdelingen er
> overskud eller ej?

R&D er en omkostning. I et givet kvartal er de trukket fra overskudet
.... i det næste kvartal bruger du noget af overskudet fra sidste kvartal
til at øge dit R&D

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 06-02-11 07:09

> Nu ikke så pivet, doh.

Hæ, go´ humor

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 05-02-11 19:04

> [...]

> R&D er en omkostning. I et givet kvartal er de trukket fra overskudet
> ... i det næste kvartal bruger du noget af overskudet fra sidste kvartal

Jamen, så er vi jo enige. Hvorfor alt det ballade, så?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-02-11 12:09

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Hvorfor er det altid forkert at tjene penge? Hvis jeg kunne, ville jeg

Der er absolut ikke noget galt i at tjene penge. Diskussionen gik på at
Thomas mente at vi betalte hvad det kostede at få produkterne udviklet
og produceret, og så påpegede jeg bare at vi nok betaler en hel del mere
end dét.

De kan så slippe væk med det fordi de har en vare folk gerne vil have,
og DET er en kæmpekunst i dagens it-branche.

Personligt er jeg glad for at have købt en dyr computer, fordi det er et
fagligt redskab, og så er det rart at værktøjet er i orden.

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-02-11 14:17

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110208 <nospam0002+20110208@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Personligt er jeg glad for at have købt en dyr computer, fordi det er et
> fagligt redskab, og så er det rart at værktøjet er i orden.

OK, men du kaldte det en "grov overpris". Det er ikke nogen pæn
bemærkning. Det antyder, at man narrer folk til at tage mere, end en
vare egentlig koster. Nu lyder det som om, du har en mere nuanceret
holdning til det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Heine Svendsen

Dato : 08-02-11 16:04

Den 08-02-11 14:16, Henrik Münster skrev:

> [...]
> bemærkning. Det antyder, at man narrer folk til at tage mere, end en
> vare egentlig koster. Nu lyder det som om, du har en mere nuanceret

Man kan i hvert fald sige, at det ikke er forhandlerne, der
tjener kassen.
Hvis jeg skulle sælge fx. en 21.5" iMac, som Apple sælger
via sin danske store til 11.999 kr. med moms, så ville jeg
tabe ca. 50 kr. på det, da det koster mere at få den sendt
fra min distributør, end jeg tjener på den.
Og Apple sender endda fragtfrit til sine slutbrugere, så
hvordan skal man være med her?
Mac er en udmærket computer, men hvis man kikker på, hvad
der sidder i dem, så burde de kunne sælges langt billigere.

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-02-11 16:10

> [...]

> Mac er en udmærket computer, men hvis man kikker på, hvad
> der sidder i dem, så burde de kunne sælges langt billigere.

Man betaler ikke kun for de dele, der sidder i et produkt. Man betaler
også for udviklingen af produktet. Det vil også sige innovationen, når
der bliver fundet på nye løsninger. Alene Apples kabinetter ser ud til
at være en hel del dyrere end det billige skidt, stort set alle de andre
fabrikanter spiser folk af med. Jeg sidder f.eks. her med et tastatur,
der er skåret ud af ét stykke aluminium. Det er en noget dyrere proces
end at sprøjtestøbe noget plast.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-02-11 14:37

> [...]

> bemærkning. Det antyder, at man narrer folk til at tage mere, end en
> vare egentlig koster. Nu lyder det som om, du har en mere nuanceret

Jeg _SYNES_ det er en grov overpris. Det ændrer dog ikke på at det er
den vare jeg vil have, og så må jeg betale det ekstra Apple vil have.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-02-11 16:32

> [...]

> også for udviklingen af produktet. Det vil også sige innovationen, når
> der bliver fundet på nye løsninger. Alene Apples kabinetter ser ud til

Den diskussion har vi lige været igennem. Kan vi ikke gå ud fra at
forskning og udvikling ER dækket inden man når til overskuddet? Som i
sidste kvartal var 24 mia kroner?

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-02-11 18:25

> [...]

> Den diskussion har vi lige været igennem. Kan vi ikke gå ud fra at
> forskning og udvikling ER dækket inden man når til overskuddet? Som i

Det er jo ikke sikkert, Heine har læst den tråd. Heine nævnte prisen i
forhold til, hvad der sidder _i_ computeren. Jeg ville blot gøre
opmærksom på, at der er andre udgifter i forbindelse med fremstilling af
computere end komponenterne inde i kassen. Apple laver f.eks. nogle
meget dyre kabinetter og gør meget ud af at designe produkter. Min
bemærkning var mere en sammenligning med konkurrenterne, som slipper
afsted med nogle billige løsninger på de områder, man ikke direkte kan
måle ydelse på. Dermed kan man retfærdiggøre Apples højere priser. Den
anden diskussion, du nævner, gik mere på, om det var rimeligt, at Apple
har så stort overskud, og hvad det bruges til.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Heine Svendsen

Dato : 08-02-11 20:09

Den 08-02-11 18:25, Henrik Münster skrev:

> [...]
> anden diskussion, du nævner, gik mere på, om det var rimeligt, at Apple
> har så stort overskud, og hvad det bruges til.

Jo, jeg har fulgt tråden, men den er ikke nem at kommentere,
for Mac-folket er mere trofaste over for Apple end
PC-brugere er over for Microsoft og hardwareproducenterne.
Det gør det lidt svært af diskuttere emnet. Jeg savner nogen
gange lidt kritisk sans fra Mac-brugerne.
Desuden skal man være opmærksom på at "en Mac er en Mac" og
den er af rimelig god kvalitet.
Når en helt almindelig dansker går ud for at købe en PC, så
kan han vælge mellem det argeste lort, mellemgod kvalietet
(som Mac) og hvis han kikker sig meget godt for eller selv
samler, så kan han sætte noget sammen, som overgår Mac
hardwaremæssigt, men til en langt lavere pris.
Det skal siges, at de fleste køber noget, der ligger mellem
det argeste lort og så den mellemgode kvalitet. Det er på
den baggrund, at Mac har fået et godt ry i forhold til PC.
Sammenligninge er ikke rimelig, for man sammenligner en god
Mac med en billig PC, og selvfølgelig får man flere
problemer med den end med en Mac.

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-02-11 21:41

> [...]

> Det gør det lidt svært af diskuttere emnet. Jeg savner nogen
> gange lidt kritisk sans fra Mac-brugerne.

Det er lidt af en floskel, at Mac-brugere ikke er kritiske. Det elsker
folk at sige, og så kalder de os fanboys og den slags. Følger man med i
Mac-fora, så bliver Apple ofte kritiseret. Hvis Apple f.eks. fjerner
FireWire fra den billigste bærbare, så svømmer nettet da over med sure
og utilfredse indlæg. Alt i alt ser man ofte, at folk brokker sig over
manglene features i Apples produkter. Har et produkt en ofte
forekommende fejl, så sker det samme. Tusindvis af brugere skriver på
nettet og brokker sig.
Jeg synes nu også, Windowsbrugere er trofaste. Ikke overfor
hardware, for det er jo flintrende ligegyldigt. Der sker jo det samme på
skærmen, når software er den samme. Derimod er de da meget trofaste
overfor Windows. Jeg har ikke oplevet, at folk bare skifter rundt mellem
styresystemer, når de nu har investeret i hard- og software og ikke
mindst investeret tid i at lære et styresystem og programmer at kende.

> [...]
> Sammenligninge er ikke rimelig, for man sammenligner en god
> Mac med en billig PC, og selvfølgelig får man flere

Det er sjovt, som tingene afhænger af øjnene, der ser. Du skriver det
som om, Apple vinder sammenligningerne, og det er fordi, man
sammenligner med billige pc'er. Jeg har det modsatte indtryk, at Apple
som regel taber sammenligningerne, fordi folk især ser på prisen, men
også på features, hvor Apple trods alt ikke er så stærk. Apples filosofi
er jo netop at fjerne features for at gøre produkterne så lette at bruge
som muligt. I Windows-verdenen hænger man ukritisk alle mulig features
på, for det må jo være bedre, at produktet kan så meget som muligt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Heine Svendsen

Dato : 08-02-11 22:09

Den 08-02-11 21:41, Henrik Münster skrev:

> [...]
> styresystemer, når de nu har investeret i hard- og software og ikke
> mindst investeret tid i at lære et styresystem og programmer at kende

Jeg tænker alene i hardware her. Jeg synes også at MacOS X
er noget bedre end Windows, selv om v.7 er kommet godt med.

> [...]
> som muligt. I Windows-verdenen hænger man ukritisk alle mulig features
> på, for det må jo være bedre, at produktet kan så meget som muligt.

Man kan ikke sige at Apples produkter bliver lettere at
bruge fordi man fjerner FireWire eller fordi man bruger den
forrige model CPU.
Der er alt for mange forskellige (Windows-) computere til at
man kan sammenligne med Mac.
I stedet bør man kikke på, hvad man selv kan sætte sammen af
gode ting. Desværre er der ikke så mange steder, man selv
kan sætte sin PC sammen.

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-02-11 00:14

> [...]

> I stedet bør man kikke på, hvad man selv kan sætte sammen af
> gode ting. Desværre er der ikke så mange steder, man selv

Du tænker for meget på hardware. Apples force er især deres software.
Det er det, der får iPod, iPhone, Mac til at fungere så gnidningsløst.
Når jeg taler om at begrænse antallet af features gælder det også i
software. Hos Apple hænger hardware og software uløseligt sammen. Som
Steve Jobs siger: "Hvis man virkelig interesserer sig for software, skal
man lave sin egen hardware". Det er netop det, der kendetegner Apple.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 09-02-11 20:25

Den 08/02/11 20.09, Heine Svendsen skrev:

> [...]
> Det skal siges, at de fleste køber noget, der ligger mellem det argeste
> lort og så den mellemgode kvalitet. Det er på den baggrund, at Mac har

Det spiller også ind at Apple har 100% styr på den hardware som de
udvikler softwaren til f.eks. OS X.
Når man selv udvikler begge dele, ja så skulle det gerne køre glat.

Fra : Heine Svendsen

Dato : 10-02-11 10:50

Den 09-02-11 20:24, Henry Lerche Madsen skrev:

> Det spiller også ind at Apple har 100% styr på den hardware
> som de udvikler softwaren til f.eks. OS X.
> Når man selv udvikler begge dele, ja så skulle det gerne
> køre glat.

Nemlig. Det er en kæmpe fordel ved Mac.
Når man samler PC, er man nødt til at gå forsigtigt frem og
ikke sætte for mange nye hardware ting sammen.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-02-11 22:52

Heine Svendsen <hs@SletdettEindigo2.dk> writes:

> Jeg tænker alene i hardware her. Jeg synes også at MacOS X er noget
> bedre end Windows, selv om v.7 er kommet godt med.

Windows 7 er en fornøjelse at bruge. Det kan også nogen ting som OS X
har svært ved, men det der gør forskellen er de medfølgende programmer.
iLife er lysår foran Microsofts standardprogrammer.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-02-11 20:04

> [...]

> oplysninger kan formodes at have samme sandhedsværdi.
>
> "Desværre" er det ikke muligt at kommentere den pågældende artikel ...

<http://www.apple.com/supplierresponsibility/>

/thomas