"Huller" i netværk?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-01-11 13:38

Jeg har fået det lavet sådan, at jeg kan bruge min PowerBook som basis /
mellemstation til mit stereoanlæg ved at smide PB'en fast på netværket
og fra PB'en sætte lydkabler til forstærkeren - noget nemmere end at
skulle trække et ca. 15m kabel rundt fra hovedcomputeren til
forstærkeren. Afstand mellem PowerBook og forstærker er ca. 1m. Det
fungerer fint, men...

Der er 'huller' i musikafspilningen - ca. hvert andet minut, - når
musikken afspilles via både iTunes og VLC først og fremmest på
PB/G5'erne, men også på MacPro'en - forstået på den måde, at musikken
kortvarigt afbrydes og starter igen præcis på det sted, hvor det
stoppede - næsten som om, bufferen tømmes hurtigere, end den kan fyldes
op, og jo længere spilleliste, jo hyppigere afbrydelser.. - Musikken er
primært lagret på en 1,5tb/64mb cache USB disk.

Har forsøgt at kopiere det samme musik over på en Firewire disk,
aktivere den over netværket på PB'en og igen lade iTunes/VLC afspille, -
ingen 'huller', så det er altså ikke selve musikken, der er noget galt med

Netværket er gigabit med en Belkin gigabit switch. Både hovedcomputer,
MacPro med 9gb RAM, Dual G5, 2gb RAM og PowerBook G4, 2gb RAM, kører
10.5.8 med nyeste opdateringer. - Har forsøgt alle de sædvanlige tricks
med tømning/nulstilning af cache, slette temp filer, refreshe netværkets
IP adressr osv.. Det hjælper noget kortvarigt, men kommer igen efter ca.
1-2 timers spilletid.

Har i MenuMeters lagt mærke til, at forbrug af både CPU og RAM
kortvarigt stiger på både PB og G5 i ca. samme intervaller som
'hullerne' i musikken, men en anelse forskudt, når der afspilles på de
to maskiner, - stigningen kommer først, når 'hullerne' har været der.

Kan det skyldes, at bufferen i USB disken ganske enkelt er for lille til
at kunne følge med? - Andre /fornuftige/ forklaringer?

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-01-11 14:02

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> ingen 'huller', så det er altså ikke selve musikken, der er noget galt med

Dvs. du har sat disken til samme maskine som afspiller ?

> [...]
> 'hullerne' i musikken, men en anelse forskudt, når der afspilles på de
> to maskiner, - stigningen kommer først, når 'hullerne' har været der.

prøv i MenuMeters at slå "network" til og se om der er huller i netværks
trafikken ...

> Kan det skyldes, at bufferen i USB disken ganske enkelt er for lille til
> at kunne følge med?

nej

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-01-11 17:14

Thomas von Hassel wrote:

> Dvs. du har sat disken til samme maskine som afspiller ?

Nej, disken sidder stadig på MacPro'en, så musikdiskenh er aktiveret via
netværket på PowerBook'en. - Går ud fra, du har forstået, at det er
iTunes/VLC på PB'en, der afspiller musikken...

> prøv i MenuMeters at slå "network" til og se om der er huller i netværks
> trafikken ...

Hvis jeg ellers læser det rigtig, når jeg har valgt USB disken, så /er/
der 'huller' fra MacPro og ud på netværket...

T/transmit = svinger mellem 0 og 430
R/receive = svinger mellem ca. 430 og 730

Slår jeg i MenuMeters 'Disk' information til samtidig, harmonerer
tallene godt med, når der læses _fra_ disken _til_ netværk.

Tallene er stort set ens, om jeg aflæser dem på MacPro eller på
PowerBook og harmonerer godt med de små 'blink', der er på switchens
dioder...

> nej

?? - Hvorfor så ingen problemer, når musikken afspilles fra en FW disk,
der er koblet til MacPro'en eller afspilles direkte fra MacPro'en på de
tilkoblede højttalere?

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-01-11 19:29

> [...]

> netværket på PowerBook'en. - Går ud fra, du har forstået, at det er
> iTunes/VLC på PB'en, der afspiller musikken...

"aktiveret" er et meget vagt begreb ... det du mener er nok at du
mounter disken på din powerbook men den er sat til en anden maskine via
USB..

Hvad hvis du afspiller direkte fra USB disken på den computer hvor den
er sat til. ?

> Hvis jeg ellers læser det rigtig, når jeg har valgt USB disken, så /er/
> der 'huller' fra MacPro og ud på netværket...
>
> T/transmit = svinger mellem 0 og 430
> R/receive = svinger mellem ca. 430 og 730

430 ... hvilken enhed ?

> [...]
>
> ?? - Hvorfor så ingen problemer, når musikken afspilles fra en FW disk,
> der er koblet til MacPro'en eller afspilles direkte fra MacPro'en på de

fordi jeg selv afspiller musik (og HD video for den sags skyld) fra en
USB disk ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-01-11 20:51

Thomas von Hassel wrote:

> "aktiveret" er et meget vagt begreb ... det du mener er nok at du
> mounter disken på din powerbook men den er sat til en anden maskine via
> USB..

Sådan kan du også sige det.

> Hvad hvis du afspiller direkte fra USB disken på den computer hvor den
> er sat til. ?

Den kører normalt fast på MacPro'en som lagerdisk til musik. Det sker,
der også kommer huller dér, men ikke så tit, så jeg tror, Thorbjørn er
inde på noget af det rigtige med, at det er pga. et dvale-problem.

> 430 ... hvilken enhed ?

Hm, det lagde jeg ikke mærke til i første omgang, men der står 'B/s' og
'KB/s' bagefter, så det må vel være byte og kilobyte...

> fordi jeg selv afspiller musik (og HD video for den sags skyld) fra en
> USB disk ...

Også over et netværk? - Jeg har som sagt heller ikke problemer, når jeg
bruger en FW disk istedet for...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-01-11 21:02

> Også over et netværk? - Jeg har som sagt heller ikke problemer, når jeg
> bruger en FW disk istedet for...

Jep ... usb disken sidder på min "server" og jeg streamer musik og video
til hhv. min bærbare og et AppleTV (den nye model dvs. den streamer)

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 31-01-11 14:48

> [...]

> Kan det skyldes, at bufferen i USB disken ganske enkelt er for lille til
> at kunne følge med? - Andre /fornuftige/ forklaringer?

Har du en TimeMachine kørende?

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-01-11 17:19

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Har du en TimeMachine kørende?

Nej, jeg bruger ikke TM. Kører manuelt backup via et backup program til
en Firewire disk.

mvh. Erik Richard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 31-01-11 18:04

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> Kan det skyldes, at bufferen i USB disken ganske enkelt er for lille
> til at kunne følge med? - Andre /fornuftige/ forklaringer?

USB-disken går sikkert for aggresivt i dvale.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 31-01-11 19:18

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110131 wrote:

> USB-disken går sikkert for aggresivt i dvale.

Lyder plausibelt... - Den går rimelig hurtig i dvale og er umanerlig
lang tid - op til 30sek. - om at vågne igen. ...Pokkers, FW diske er så
dyre.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-01-11 19:29

> [...]

> Lyder plausibelt... - Den går rimelig hurtig i dvale og er umanerlig
> lang tid - op til 30sek. - om at vågne igen. ...Pokkers, FW diske er så

Det er nok mere en funktion af den disk der sidder _i_ kabinettet .. og
ikke USB som sådan ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-01-11 20:55

Thomas von Hassel wrote:

> Det er nok mere en funktion af den disk der sidder _i_ kabinettet .. og
> ikke USB som sådan ..

Måske, måske ikke... Disken er en 1,5tb WD Caviar Green Series
5900-7200rpm/64mb cache.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-01-11 21:02

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Måske, måske ikke... Disken er en 1,5tb WD Caviar Green Series
> 5900-7200rpm/64mb cache.

fin disk .. jeg har vist selv en liggende et sted ... det jeg nok vil
frem til at uanset om det er over netværk eller direkte via USB/Firewire
så burde det bare virke ... og hvis den er ved at streame fra disken må
den ikke gå i dvale ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-01-11 21:40

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> frem til at uanset om det er over netværk eller direkte via USB/Firewire
> så burde det bare virke ... og hvis den er ved at streame fra disken må

Hm, hvis den ikke må gå i dvale understreaming, så kan det godt være
det, for den går i dvale, præcis som de andre diske. - Desværre kan man
jo ikke justere på det i OS X's energiindstillinger, hvor indst. er sat
til 'Lad diske gå på vågeblis, når det er muligt'... - Det er en af
funktionerne fra OS 9.x, jeg virkelig savner. Her kunne man sætte
vågeblus for harddiske fra 10 min. til 1 time + 'Aldrig'...

Jeg er da også så tilfreds, at jeg lige har købt 2 2tb mere af samme
slags til lagermedier. De var på tilbud, så jeg kommer til at give
mindre pr. stk. end for 1,5tb disken...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-01-11 21:51

> [...]

> funktionerne fra OS 9.x, jeg virkelig savner. Her kunne man sætte
> vågeblus for harddiske fra 10 min. til 1 time + 'Aldrig'...

den er der nu stadig

skriv

man pmset

i terminalen for at se hvad du kan sætte af indstillinger.

argumentet du skal bruge hedder 'disksleep' f.eks.

sudo pmset -a disksleep 0

for at slå det helt fra. Men det er da muligt at den WD Green har noget
indbygget snask som driller.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-01-11 22:50

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
>
> man pmset
>
> i terminalen for at se hvad du kan sætte af indstillinger.
>
> argumentet du skal bruge hedder 'disksleep' f.eks.

Og så får jeg dette:

PMSET(1) BSD General Commands Manual
PMSET(1)

NAME
pmset -- manipulate power management settings

SYNOPSIS
pmset [-a | -b | -c | -u] [displaysleep minutes] [disksleep minutes]
[sleep minutes] [womp 1/0] [ring 1/0] [autorestart 1/0] [dps 1/0]
[reduce 1/0] [powerbutton 1/0] [lidwake 1/0] [acwake 1/0]
[lessbright 1/0] [halfdim 1/0] [sms 1/0] [boot]

pmset -u [haltlevel percent] [haltafter minutes] [haltremain minutes]
pmset -g [custom | live | cap | sched | ups | ps | pslog | rawlog]
pmset schedule [cancel] type date+time [owner]
pmset repeat cancel
pmset repeat type weekdays time
pmset [touch | sleepnow | noidle | lock]

DESCRIPTION
pmset changes and reads power management settings such as idle sleep
timing, wake on administrative access, automatic restart on power loss, etc.

SETTING
The -a, -b, -c, -u flags determine whether the settings apply to battery
( -b ), charger (wall power) ( -c ), UPS ( -u ) or all ( -a ).

- Og som jeg læser det under 'description', er det kun de almindelige
ændringer i OS X's kontrolpanel 'Energiindstillinger', man kan ændre på
og ikke vågeblustid / -interval på hvor lang tid, der skal gå, før en
disk skal gå på vågeblus.

> for at slå det helt fra. Men det er da muligt at den WD Green har noget
> indbygget snask som driller.

Der står ihvertfald et eller andet på kassen om 'Greenline Power
Engineering with low energy consumption'...

Min plan er, at ihvertfald 2 2tb diske bliver koblet direkte til PB'en
via en Belkin USB hub med balancerede indgange, så signalvejen mellem
lager og afspiller bliver kortest mulig, og så bruge den sidste disk til
almindelig lager, så jeg kan få mine 2 V3 diske med FW800 frigjort til
arbejdsdiske...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-01-11 23:40

> [...]

> ændringer i OS X's kontrolpanel 'Energiindstillinger', man kan ændre på
> og ikke vågeblustid / -interval på hvor lang tid, der skal gå, før en

I kontrolpanel kan du kun slå til og fra om diske skal spinne ned .. her
kan du sætte et minuttal på hvor hurtigt de skal gøre det ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-02-11 01:17

Thomas von Hassel wrote:

> I kontrolpanel kan du kun slå til og fra om diske skal spinne ned .. her
> kan du sætte et minuttal på hvor hurtigt de skal gøre det ...

Hm, kan ikke lige overskue hvordan, men med mit særdeles ringe kendskab
til brug af Terminal er det noget, jeg helst ikke rører ved...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-02-11 08:31

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Hm, kan ikke lige overskue hvordan, men med mit særdeles ringe kendskab
> til brug af Terminal er det noget, jeg helst ikke rører ved...

Det er også fair nok, jeg siger bare at bare fordi en funktion ikke er
inkluderet i f.eks. System Indstillinger så er der måske et terminal
værktøj som kan hjælpe ..

/thomas

Fra : Kurt Brixen

Dato : 01-02-11 10:25

On 2011-01-31 21:02:01 +0100, Thomas von Hassel said:

> [...]
> frem til at uanset om det er over netværk eller direkte via USB/Firewire
> så burde det bare virke ... og hvis den er ved at streame fra disken må

Der bliver skrevet meget om de grønne WD diske i forskellige fora,
fordi disken parkerer læsehovedet allerede efter 8 sekunder. Derfor er
der også problemer med dem i en NAS der kører døgnet rundt.
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2085685

Og til Erik: Det er fordi disken er grøn, at den går i dvale så
hurtigt. Så du skal på en eller anden måde have den til at lade være
med det.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-02-11 13:44

Kurt Brixen wrote:

> [...]
> disken parkerer læsehovedet allerede efter 8 sekunder. Derfor er der
> også problemer med dem i en NAS der kører døgnet rundt.

Jeg har lige skimmet nogle af indlæggene, og det harmonerer jo meget
godt med mine oplevelser - bortset fra, det ikke er helt så hurtigt som
8 sek., den spinner ned... - Der findes også flere varianter af deres
Green Series, og desværre kan man ikke umiddelbart se, om det er en EARS
disk, der sidder i kabinetterne, da de ikke er til at åbne uden brug af
uhensigtsmæssig vold..-)

> Og til Erik: Det er fordi disken er grøn, at den går i dvale så hurtigt.
> Så du skal på en eller anden måde have den til at lade være med det.

Mens jeg sad og skrev i går aftes prøvede jeg at holde lidt øje med,
hvornår og hvor tit, den går på vågeblus, - når dioden blinker, er den
på vågeblus... Det ser ud til, det sker i snit ca. hvert 4.-8. minut. Og
helt tilfældig kiggede jeg på den i det øjeblik, den vågnede igen, og
det er i det øjeblik, der kommer 'huller' i musikken, så det er nok
noget, man må leve med...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-02-11 14:09

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> og
> det er i det øjeblik, der kommer 'huller' i musikken, så det er nok
> noget, man må leve med...

Det havde jeg nok ikke tålmodighed til :)

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-02-11 16:00

Thomas von Hassel wrote:

> Det havde jeg nok ikke tålmodighed til :)

Leve med det eller sidde og holde øje med dioden.?

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-02-11 16:03

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Leve med det eller sidde og holde øje med dioden.?

Leve med musik der "falder ud" ... det ville jeg få flimmer af

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-02-11 16:17

Thomas von Hassel wrote:

> Leve med musik der "falder ud" ... det ville jeg få flimmer af

Bare det ikke bliver hjerteflimmer, - det kan man dø af... - Det er
heller ikke just min kop te, men i en overgangsfase går det nok. - Jeg
venter blot på at få fyldt 'investeringskontoen' op igen, så kommer der
et par 2tb eller 3tb 7200rpm 32mb eller 64mb cache diske i et Mercury
Quad kabinet, jeg har stående til det samme. - Desværre er Seagates 3tb
SE diske ret dyre endnu, - de er jo ellers beregnet til AV brug, så jeg
må nok nøjes med et par 'almindelige' enten Seagate Fluid 7200.12 eller
WD Black...

mvh. Erik Richard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 31-01-11 21:49

> [...]

> Lyder plausibelt... - Den går rimelig hurtig i dvale og er umanerlig
> lang tid - op til 30sek. - om at vågne igen. ...Pokkers, FW diske er

Køb en Airport Express i stedet for og brug den som iTunes-afspilleenhed.