SELECT TOP 3 ?
Fra : Ronni - The Real one~

Dato : 09-08-01 15:24

Hej NG

Jeg skal have hentet de første 3 poster i min db, og har prøvet følgende :

<?php

dbconnection();

$res = dbquery("SELECT TOP 3 * FROM test");

$nums = mysql_num_rows($res);

echo "antal : " . $nums . "<br><br>";

while($row = mysql_fetch_array($res))
{
echo $row[hejsa] . "<br>";
}

?>

Men får følgende fejl

You have an error in your SQL syntax near '3 * FROM test' at line 1

Jeg kan ikke huske hvordan man gør :(
Hvis der nu kun er 2 poster i db'en og jeg spørger efter TOP 3 hvad så ?
Henter den så bare de to der er, eller laver den en fejl ?

mVh
Ronni
ronni1@ofir.dk

Fra : Kenneth Schmidt

Dato : 09-08-01 15:41

Ronni - The Real one wrote:

> $res = dbquery("SELECT TOP 3 * FROM test");

Det skulle hedde 'SELECT * FROM test LIMIT 3'

LIMIT [[offset_record,] number_of_rows]]

Fx.:
LIMIT 3 er records 0, 1 og 2.
LIMIT 3,3 er records 3, 4 og 5.

Håber det hjælper.

--
Kenneth Vestergaard Schmidt

Fra : Ronni - The Real one~

Dato : 09-08-01 16:08

okey! TAK for hjælpen ! !

Det andet TOP virker så kun i ASP, hvilket er et LORTESPROG!!!! :)

mVh
Ronni
ronni1@ofir.dk

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 09-08-01 16:06

> Det andet TOP virker så kun i ASP, hvilket er et LORTESPROG!!!! :)

Ik start slåskampe
Men rigtigt, ka heller ikke li, at Mircosoft har opfundet deres egne
"plugin" kommandoer til SQL...

mvh

Johan

Fra : Kenneth Schmidt

Dato : 09-08-01 16:19

Johan Holst Nielsen wrote:

> Ik start slåskampe
> Men rigtigt, ka heller ikke li, at Mircosoft har opfundet deres egne
> "plugin" kommandoer til SQL...

Nu er 'LIMIT' jo heller ikke ligefrem SQL99, såå...
I det mindste understøtter PostgreSQL også LIMIT, men jeg mener ikke at
hverken MSSQL eller Oracle gør. Ikke har jeg ville røre de to sidste hvis
jeg kan blive fri, men det er vist en religiøs diskussion

--
Kenneth Vestergaard Schmidt

"Nac mac Feegle wha hae!"

Fra : Robert Hjertmann Chr~

Dato : 09-08-01 20:50

Kenneth Schmidt <nospam@binary.dyndns.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:GRxc7.1867$MK.96020@news010.worldonline.dk...

ASP er da ikke en database????

[KLIP]
> [...]
> hverken MSSQL eller Oracle gør. Ikke har jeg ville røre de to sidste hvis
> jeg kan blive fri, men det er vist en religiøs diskussion

mySQL gør. Også LIMIT X,Y hvor X er antal og Y offset.

--
Robert Christiansen
Student at the Technical University of Denmark,

Fra : Lars Petersen

Dato : 09-08-01 21:50

> okey! TAK for hjælpen ! !
>
> Det andet TOP virker så kun i ASP, hvilket er et LORTESPROG!!!! :)

Nej, det virker også i PHP - Hvis du bruger SQL Server =P

--
-
Lars

Fra : Dennis T.

Dato : 10-08-01 21:20

Kenneth Schmidt wrote:
> Fx.:
> LIMIT 3 er records 0, 1 og 2.
> LIMIT 3,3 er records 3, 4 og 5.

Ikke fordi jeg bruger ASP/MSSQL, men hvordan laver man så den sidste i ASP,
hvis man kun kan bruge TOP?

/Dennis

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 13-08-01 12:17

"Dennis T." <viol8r@REMOVEtechnologist.com> skrev i en meddelelse

> Ikke fordi jeg bruger ASP/MSSQL, men hvordan laver man så den sidste i
ASP,
> hvis man kun kan bruge TOP?

Man brokker sig!

Så vidt jeg ved kan man ikke gøre det på andre måder, end at få de første
$offset + $længde (=6) og så bare hoppe forbi de første $offset
resultatrækker :(

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk/

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 09-08-01 15:41

> <?php
>
> dbconnection();
>
> $res = dbquery("SELECT TOP 3 * FROM test");
>
> $nums = mysql_num_rows($res);
>
> echo "antal : " . $nums . "<br><br>";
>
> while($row = mysql_fetch_array($res))
> {
> echo $row[hejsa] . "<br>";
> }
>
> ?>

Hvis vi siger at du har en content fra tabellen hedder det således:

"SELECT content FROM test LIMIT 3";

således henter du max. 3 styk ud...

mvh

Johan

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 09-08-01 15:38

"Ronni - The Real one " <ronni1@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Jeg skal have hentet de første 3 poster i min db, og har prøvet følgende :
>
> $res = dbquery("SELECT TOP 3 * FROM test");

^^^^^^^ <-- hvad er det for en funktion?

> $nums = mysql_num_rows($res);

^^^^^ <-- får mig til at tro at du bruger mysql, og SELECT TOP X
YLIST syntaksen er Microsoft SQL Server specifik, og vil altså kun virke,
hvis du bruger det imod en MS SQL server..

Kig derimod på LIMIT() funktionen til mysql - fra :
http://www.mysql.com/doc/S/E/SELECT.html

The LIMIT clause can be used to constrain the number of rows returned by the
SELECT statement. LIMIT takes one or two numeric arguments. If two arguments
are given, the first specifies the offset of the first row to return, the
second specifies the maximum number of rows to return. The offset of the
initial row is 0 (not 1):
mysql> select * from table LIMIT 5,10; # Retrieve rows 6-15

If one argument is given, it indicates the maximum number of rows to return:
mysql> select * from table LIMIT 5; # Retrieve first 5 rows

In other words, LIMIT n is equivalent to LIMIT 0,n.

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk/