pascal
Fra : Mickey

Dato : 09-08-01 14:01

er det muligt at kompile pascal-programmer på en linux maskine ?

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://www.stopcopydan.dk

Fra : Peter Makholm

Dato : 09-08-01 15:10

"Mickey" <news002@susie.dk> writes:

> er det muligt at kompile pascal-programmer på en linux maskine ?

Ja. Brug gpc, The GNU Pascal Compiler. Et alternativ er Free Pascall.

Jeg har dog ikke prvet nogen af dem.

--
http://peter.makholm.net/

Fra : Mickey

Dato : 09-08-01 15:18

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse

> Ja. Brug gpc, The GNU Pascal Compiler. Et alternativ er Free Pascall.

Det lyder godt - jeg må ha kigget lidt på det
Er lige startet på programmering i skolen, og der skal det altså være Pascal
hele året...

> Jeg har dog ikke prvet nogen af dem.

nogen skal jo være de første ;)

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://www.stopcopydan.dk

Fra : Paw Mullit

Dato : 10-08-01 17:10

Thu, 9 Aug 2001 16:17:50 +0200 Mickey <news002@susie.dk> wrote:

> Det lyder godt - jeg må ha kigget lidt på det
> Er lige startet på programmering i skolen, og der skal det altså være Pascal
> hele året...

Borlands TurboPascal (de gode gamle til DOS kører fint i DosEmu, og
som nybegynder er det nok lidt overkill at bruge Kylix.
Bare et forslag...

/Paw Mullit

Fra : Steen Suder

Dato : 10-08-01 20:09

Paw Mullit wrote:

> Borlands TurboPascal (de gode gamle til DOS kører fint i DosEmu, og
> som nybegynder er det nok lidt overkill at bruge Kylix.

Overkill; ja, det har du ret i
TP i dosemu... det er faktisk ganske sjovt. Det vækker ihvertfald minder

--
Steen Suder

"We reject kings, presidents and voting.
We believe in rough consensus and running code."

Fra : Paw Mullit

Dato : 10-08-01 22:58

Fri, 10 Aug 2001 21:09:22 +0200 Steen Suder <CAB@earthling.net> wrote:

> Overkill; ja, det har du ret i
> TP i dosemu... det er faktisk ganske sjovt. Det vækker ihvertfald minder

Pascal er jo et udmærket sprog at starte med at lære det grundlæggende i,
og med TP-løsningen er IDE'et også lige til at gå i gang med... hvis man
husker at patche sin TURBO.TPL for den der Delay-fejl på +120MHz maskiner.
Nu er Delay nok ikke det man bruger mest af, men fejlen skal da nævnes for
fuldstændighedens skyld.

DOS kan stadig bruges til noget fornuftigt!

/Paw Mullit

Fra : frank damgaard

Dato : 15-08-01 09:31

Paw Mullit <mullit@worldonline.dk> wrote:

> [...]
> fuldstændighedens skyld.

> DOS kan stadig bruges til noget fornuftigt!

Man bør også seriøst se på FreePascal. http://www.freepascal.org/

.....snip....
Features:
The language syntax is semanticly compatible with TP 7.0, some extensions
used by Delphi (classes, rtti, exceptions, ansistrings) are also supported.
Furthermore Free Pascal supports function overloading and other such features.

--
mvh Frank Damgaard | http://home3.inet.tele.dk/frda/

Fra : Steen Suder

Dato : 09-08-01 17:19

Mickey wrote:

> er det muligt at kompile pascal-programmer på en linux maskine ?

Hvis det skal være mere fancy er der jo Kylix Open Edition
(http://www.borland.com/kylix/). Det er ObjectPascal, der ligger under
hjelmen her.