Forskellige NAS/MAC relaterede spørgsmål..~
Fra : Palle

Dato : 30-01-11 12:00

Go' Søndag!

Har lige en masse spørgsmål, som jeg skal af med

Jeg har smidt en NAS disk op herhjemme og den er fin fin. Men det er mig
lidt indviklet at hitte ud af det med drev på Mac'en.

Når jeg vil brovse på disken så har jeg fundet ud af at jeg bliver nødt
til at gøre følgende:

CMD + K

Så får jeg følgende:

http://ducktrucks.dk/screenshots/94b17dbb3fba754d3d137dab95c65475.png

Fint. Vælger drevet som sidder på den IP der.

Så skal jeg så tage stilling til hvilken folder jeg vil mappe som drev?!

http://ducktrucks.dk/screenshots/9df0da60f565ea5d7ddeca62b79d7ce7.png

Allerede her mister jeg tråden... Hvorfor kan jeg ikke mappe i roden af
drevet, men kun i en af mapperne i roden? Ved ikke om I forstår
spørgsmålet

Næste spørgsmål er lidt hjælp til hvordan jeg automatiserer mapningen.
Jeg gider ikke trykke CMD+K --> C hver gang jeg tænder.

En anden ting. Efter at have bikset i lang tid med at få TimeMachine til
at fungere på NAS'en fandt jeg ud af at det virkede når jeg aktiverede
AFP. Jeg er lost med hvad det er.

http://ducktrucks.dk/screenshots/bfc9a4a10547b60b6ba8f415d3621b6b.png

Nu ser det sådan ud i Finder:

http://ducktrucks.dk/screenshots/86eaf7ca51943f1f0c90b637ed15f6ed.png

Når jeg aktiverer AFP ser det sådan ud:

http://ducktrucks.dk/screenshots/a34cf1e86548646d9185105c39517dfa.png

Er det en anden form for mounting der så foregår? Med flere
adgangsrettigheder?

Hvor skal jeg begynde for at forstå?

--
Med venlig hilsen / Best regards
Palle

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-01-11 12:14

Palle <palle@ducktrucks.dk> wrote:

> [...]
>
> Allerede her mister jeg tråden... Hvorfor kan jeg ikke mappe i roden af
> drevet, men kun i en af mapperne i roden? Ved ikke om I forstår

ikke rigtigt .. du kan jo kun mappe de shares som er sat op på din NAS

> Næste spørgsmål er lidt hjælp til hvordan jeg automatiserer mapningen.
> Jeg gider ikke trykke CMD+K --> C hver gang jeg tænder.

smid drev ikonet i docken ?

> En anden ting. Efter at have bikset i lang tid med at få TimeMachine til
> at fungere på NAS'en fandt jeg ud af at det virkede når jeg aktiverede
> AFP. Jeg er lost med hvad det er.

Apple Filing Protocol ..

> [...]
>
> http://ducktrucks.dk/screenshots/a34cf1e86548646d9185105c39517dfa.png
>
> Er det en anden form for mounting der så foregår? Med flere

AFP er en fildelings protolkol som bliver brug mellem OS X (og OS X
Server) maskiner. NAS'en leger at den er en Mac server ... SMB er
windows fildeling og der virker TimeMachine ikke ..

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 30-01-11 12:18

Palle <palle@ducktrucks.dk> writes:

> Næste spørgsmål er lidt hjælp til hvordan jeg automatiserer mapningen.
> Jeg gider ikke trykke CMD+K --> C hver gang jeg tænder.

Når du har forbundet dig til serveren og skal vælge hvilket "drev" du
gerne vil mounte så istedet for at dobbeltklikke på drevet, så træk det
over i Dock'en.

Når den er mountet er den umiddelbart tilgængelig her. Når den ikke er,
vises et netværksdiskikon som du kan klikke på og så bliver drevet
mountet.

Det kræver naturligvis at adressen ikke har ændret sig - dvs nyt
ip-nummer - så hvis du kan enten låse adressen eller give den et navn
den beholder, vil det være bedst.

Fra : Palle

Dato : 30-01-11 12:50

In article <m262t6k5cd.fsf@gmail.com>,
nospam0002+20110130@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen, 20110130)
wrote:

> Når du har forbundet dig til serveren og skal vælge hvilket "drev" du
> gerne vil mounte så istedet for at dobbeltklikke på drevet, så træk det
> over i Dock'en.

Kan jeg ikke?! Nu har jeg prøvet at hive her og der og alle vegne
igennem processen og jeg kan ikke trække noget i Dock'en

> Når den er mountet er den umiddelbart tilgængelig her. Når den ikke er,
> vises et netværksdiskikon som du kan klikke på og så bliver drevet
> mountet.

Ønskeligt, helt klart..

> Det kræver naturligvis at adressen ikke har ændret sig - dvs nyt
> ip-nummer - så hvis du kan enten låse adressen eller give den et navn
> den beholder, vil det være bedst.

Den har statisk IP så det er cool...

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 30-01-11 15:11

> [...]

> Kan jeg ikke?! Nu har jeg prøvet at hive her og der og alle vegne
> igennem processen og jeg kan ikke trække noget i Dock'en

Den skal ikke hen sammen med applikationerne, men hen til højre sammen
med de åbne vinduer.

Fra : Palle

Dato : 30-01-11 20:22

In article <m2fwsafpn8.fsf@gmail.com>,
wrote:

> Den skal ikke hen sammen med applikationerne, men hen til højre sammen
> med de åbne vinduer.

Jep... Det var nu ikke det jeg gjorde galt. Jeg prøvede bare at hive for
tidligt i processen. Fik den ned. Tak for hjælpen.