Fastedag
Fra : Flemming Hansen

Dato : 09-08-01 14:40

Hej

Jeg har ladet mig fortælle, at man gør hunden en kæmpe tjeneste ved at give
den en ugentlig fastedag, efter 1 års alderen.

Det var noget med, at hunden har en anden form for mavesæk end mennesket,
nærmest en muskel, som skal have muligheden for af trække sig helt sammen af
og til.

At hunden ingen mad får skulle efter sigende ikke være et problem, idet den
ikke har sultfornemmelsen som mennesker har.

Hvad mener I? Er det virkelig rigtigt?

Mvh.
Flemming

Fra : Bufas

Dato : 09-08-01 15:14

Flemming Hansen skrev i en meddelelse

> Jeg har ladet mig fortælle, at man gør hunden en kæmpe tjeneste ved at
give
> den en ugentlig fastedag, efter 1 års alderen.

- Det synes jeg ikke...

> [...]
> nærmest en muskel, som skal have muligheden for af trække sig helt sammen

- Det tør jeg ikke helt udtale mig om... og dog... (se nederst i mail..)

> At hunden ingen mad får skulle efter sigende ikke være et problem, idet
den
> ikke har sultfornemmelsen som mennesker har.

- Det har de heller ikke...

- Det er en god ide at faste hunden dagen før man skal til en konkurrence,
som et led i at man ignorer hunden totalt dagen før... Hvis hunden bliver
ignoret af sin hundefører, her mener jeg ignoreret, altså ingen ros, ingen
skældud ... den næste morgen inden man så tager afsted får den lidt at spise
(den skal jo ha noget energi til dagen !)

Så er der nok mange der vil sige... "jmn jeg kan se på min hund at den er
sulten" !

Hvornår bliver hunden fodret ???

Er der et ritual op til hundens fodring ???

Mange hilsner

Bufas

--

ICQ # 44 63 61 65

http://hundelink.homepage.dk

Fra : Flemming Hansen

Dato : 09-08-01 15:21

> Så er der nok mange der vil sige... "jmn jeg kan se på min hund at den er
> sulten" !
>
> Hvornår bliver hunden fodret ???

Morgen, middag og aften, den er kun 5 måneder.

> Er der et ritual op til hundens fodring ???

Nej, ikke andet end at den skal sidde pænt inden der bliver serveret. Den
spiser altid efter vi har spist.

Fra : Bufas

Dato : 09-08-01 15:31

> Nej, ikke andet end at den skal sidde pænt inden der bliver serveret. Den
> spiser altid efter vi har spist.

Jeg vil nu heller ikke bruge "sultemetoden" på hvalpe (hunde under ca. 1 år)

Hva gør du inden du serverer maden ??? henter fodret i sækken ??? Henter
skålen ??? Hælder vand på ???

Mange hilsner

Bufas
--

ICQ # 44 63 61 65

http://hundelink.homepage.dk

Fra : Flemming Hansen

Dato : 09-08-01 15:48

"Bufas" <bufas@hund.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
år)

> Hva gør du inden du serverer maden ??? henter fodret i sækken ??? Henter

Ja, henter foderet i sækken (í spisekammeret), tager skålen fra gulvet,
hælder op og serverer når hun sidder pænt.

Fra : Bufas

Dato : 09-08-01 16:28

> Ja, henter foderet i sækken (í spisekammeret), tager skålen fra gulvet,
> hælder op og serverer når hun sidder pænt.

hermed har du bevist at du har et rituial før fodringen.... så hun er
"sulten"

og tidspunket er det samme ???

Mange hilsner

Bufas
--

ICQ # 44 63 61 65

http://hundelink.homepage.dk

Fra : Flemming Hansen

Dato : 10-08-01 07:09

> [...]

Hva gør du inden du serverer maden ??? henter fodret i sækken ??? Henter

> hermed har du bevist at du har et rituial før fodringen.... så hun er

Nej faktisk ikke.

Morgenmad: Hverdage 7.30, weekend 9.00
Frokost: Hverdag 15.30 weekend 12-13
Aftensmad: 17.30 - 19.00

Fra : Jo-Ann

Dato : 09-08-01 15:23

Hej Bufas !

Hvor ved du fra at en hund ingen sultfornemmelse af ?

Ja, jeg vil nu nok sige at det har mine, og at det IKKE bare er "et ritual"
for dem at få noget at spise. Ja, når vi f.eks. er væk en helt weekend...så
kan jeg mærke (måske bilder jeg mig det bare ind) på Issa når hun er
sulten..også selvom der jo INTET ritual er i det når vi sådan er "væk
hjemmefra".

Hun er pt. lidt på kur. Hun får stadig mad to gange dagligt (sådan ca... om
morgenen som regel som et søg, og om aftenen/eftermiddagen i forbindelse med
træning)..hun får bare lidt mindre. MEN, jeg kan se på hende at hun går og
vender ALT hun kan finde...den mindste lille ting der falder på gulvet skal
undersøges om den nu kan spise...og ligeså skal alt hun finder på fortovet
når vi er ude at gå...det plejer hun IKKE at gøre !

Et andet eksempel. Da hun var mindre fik hun en (dårlig) vane med at hun
SKULLE spise kl. 6.00 eller 6.30 om morgenen..var da VILDT træls i
weekenderne..men hvad, var jo en dårlig vane jeg selv havde givet hende. Jeg
stod så op, og gav hende lidt at spise...(så kunne hun jo få igen senere når
Sigurd også skulle hav) men tror du så jeg fik fred ? Næ..hun var da ikke
MÆT ! Ja, og først når hun så fik hele sin portion fik jeg fred...såå...vil
nu mene hun enten er meget snu, eller har sultfornemmelse.

Findes der en "biologisk rapport" for at hunde ingen sultfornemmelse har ?

Mvh

Jo-Ann

P.S. synes heller ikke en ugentlig faste dag er en god ide..har kun hørt en
bestemt dyrlæge (som jeg ikke bryder mig så meget om) anbefale det.

Fra : Bufas

Dato : 09-08-01 16:48

Jo-Ann skrev i en

> Hvor ved du fra at en hund ingen sultfornemmelse af ?

Det har jeg lært.... må nok erkende at jeg ikke kan huske hvor (tror det var
i PH !).... men det har noget at gøre med at maven på en på en hund er en
muskel.... og en muskel kan ikke blive sulten... den samme muskel kan rumme
op til ca. 7 L ! (hunde kan have et lager i maven, lige som ulvene kan have
det...)

> [...]
> kan jeg mærke (måske bilder jeg mig det bare ind) på Issa når hun er
> sulten..også selvom der jo INTET ritual er i det når vi sådan er "væk

næææ men du afbryder jo netop ritualet ved at tage på weekend ???

> [...]
> SKULLE spise kl. 6.00 eller 6.30 om morgenen..var da VILDT træls i
> weekenderne..men hvad, var jo en dårlig vane jeg selv havde givet hende.

Ja... det er jo et ritual ... (hermed fortæller du jo oxo selv om når I ikke
er hjemme...)

> [...]
fred...såå...vil
> nu mene hun enten er meget snu, eller har sultfornemmelse.

Måske plejer hun at være Sidst færdig i forhold til Sigurd ??? Og det er hun
ikke, når hun får mindre ???

ja.. det er jo det jeg siger

> Findes der en "biologisk rapport" for at hunde ingen sultfornemmelse har ?

Det ved jeg godt nok ikke ! Men kan da høre min bror ad ! (han læser biologi
*G*) Men vil da tro at der er undersøgelser på det, ellers bliver det vel
ikke videregivet ?

At man giver hundene mad på en anden måde er en god ide... tror at hundene
oxo ved at det er deres mad... de kender jo lugten på deres foder.... Om det
kan føle sig mæt, det ved jeg ikke.... men tror det ikke...

Mange hilsner

Bufas

--

ICQ # 44 63 61 65

http://hundelink.homepage.dk

Fra : Merete

Dato : 10-08-01 22:13

"Bufas" <bufas@hund.dk> wrote in message news:<9kub7j$31ec$1@news.cybercity.dk>...
> [...]

> hvad skulle få en hund til at spise,hvis det ikke først og fremmest er sult ?
Maven er ikke en muskel,men i mavesækkens væg sidder der muskler der
ved sultfornemmelse,trækker sig rytmisk sammen(det vi mennesker mærker
som rumlen i maven) derudover falder blodsukkeret når vi er sultne,
samtidigt med andre kemiske forandringer i blodet og disse ting
Dette sker også hos hunde og andre pattedyr.

Med hensyn til en fastedag,har jeg hørt fra flere eksperter at det
ikke er nogen god ide.Dyreadfærdsforskeren Desmond Morris mener at
vores hunde trives bedst ved at spise hver dag og at ideen om en
fastedag stammer fra ulvenes verden hvor de kan leve i mange dage uden
at spise, men hvor fasteperioden så følges op af forædthed og hurtig
fordøjelse når de endelig nedlægger et bytte.hvis ulvene har mulighed
for at spise hver dag,så gør de det.

Jeg har aldrig holdt fastedag,hverken for mig selv eller mine hunde,og
jeg tror de er vældigt tilfredse med den ordning.

Hilsen
Merete

Fra : Nina El Falaki

Dato : 09-08-01 15:18

En fastedag om ugen var tidligere god latin, men i dag mener man ikke det er
godt

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 09-08-01 15:27

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
> En fastedag om ugen var tidligere god latin, men i dag mener man
ikke det er
> godt

Det har vel også noget at gøre med at det hunde i dag lever af ..
tænker her på tørfoder eller mere eller mindre forarbejdet mad ligger
utroligt langt fra det hundene som vildhund/ulve i sin tid indtog ..
eller?

Havengoddaghilsfra Ami

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 11-08-01 15:38

Selvfølgelig har en hund da sultfornemmelse ! ellers ville de jo kunne
risikere at glemme at spise og dø af sult"hvis de levede i naturen"Det er jo
en af drifterne lige som sexueldriften det er jo noget der er "indbygget" i
alle dyr at de skal have mad for at overleve og pare sig for at racen
overlever !!

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 11-08-01 15:43

Ville vi andre måske syntes at det var sjovt ikke at få noget mad en hel dag
?? nej vel