æ, ø, å med sære tegn bro
Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 29-01-11 10:06

En pige i et andet forum har et problem med æ, ø, å ...

Problemet, i Google Chrome og Safari, er de samme, selv om
hun går ind for at rette i tegnsætning/kodning.

Jeg har selv prøvet at fremprovokere de specielle tegn, men
kan altid komme tilbage igen. Men det kan hun ikke. Hvorfor?

Problemet kan ses her:
http://i1220.photobucket.com/albums/dd441/iLoveLaisan/Snapshot2011-01-2719-55-22.jpg

Har I en idé om, hvad hun kan gøre udover indstillingerne i
tegnsætning/kodning?

/Svend Erik

Fra : Glenn

Dato : 29-01-11 14:25

On 29 Jan., 10:05, Svend Erik Bertelsen <nospam2...@webspeed.dk>
wrote:
> [...]
>
> Har I en idé om, hvad hun kan gøre udover indstillingerne i

Hej Svend Erik

Min påstand er at problemet skyldes servere/web-sider som ikke
indikere hvilket tegnsæt siden er skrevet i.

IE gætter på tegnsættet så her ses fejlen sjældent.

Check siderne der fejler med:

W3C: HTML Validation Service:
http://validator.w3.org/

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 30-01-11 10:06

Glenn skrev:

> Min påstand er at problemet skyldes servere/web-sider som ikke
> indikere hvilket tegnsæt siden er skrevet i.

Jeg tror minsandten, du har ret! Når man tjekker sitet, der
har problemer, så er der en del fejl.

Se, nu er det jo ret spøjst, at det lige er sitet Danmarks Riges
Grundlov, der fejler. Så det vil sige, at "grundloven" bare skal
skrives om

Sitet der fejler er: http://www.grundloven.dk/

> IE gætter på tegnsættet så her ses fejlen sjældent.

Nej, Windows-brugerne har da nogen fordele. Mac-brugerne
har endnu flere

> http://validator.w3.org/

Har gemt dit link.

Takker for din interesse.

/Svend Erik

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 30-01-11 12:54

Svend Erik Bertelsen <nospam2seb@webspeed.dk> wrote:

> [...]
>
> Se, nu er det jo ret spøjst, at det lige er sitet Danmarks Riges
> Grundlov, der fejler. Så det vil sige, at "grundloven" bare skal

Den ser da fin ud i Safari?

Har du sat ISO Latin 1 som standardkodning?
(Under Udseende i Safari Indstillinger.)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-01-11 14:07

> Den ser da fin ud i Safari?
>
> Har du sat ISO Latin 1 som standardkodning?
> (Under Udseende i Safari Indstillinger.)

Grundlæggende er det serveren og websites opgave at tegnsæt m.m. er i
orden og bliver adviseret korrekt .. _ikke_ brugeren.

/thomas

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 30-01-11 16:30

Den 30/01/11 14.06, Thomas von Hassel skrev:

> Grundlæggende er det serveren og websites opgave at tegnsæt m.m. er i
> orden og bliver adviseret korrekt .. _ikke_ brugeren.

Korrekt.

Desuden vil det jo ikke hjælpe noget at man har "husket" at sætte ISO
Latin 1 som standardkodning, hvis den ukorrekte webside er kodet i UTF-8.

Mvh. Lars

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 30-01-11 21:23

Niels Jørgen Kruse skrev:

> Den ser da fin ud i Safari?

> Har du sat ISO Latin 1 som standardkodning?
> (Under Udseende i Safari Indstillinger.)

Altså, jeg har ikke selv problemer med Grundloven

Grunden til mit indlæg er, at en pige i et andet forum har
problemer tegnene. Der var ikke andre, der kom med bud,
så derfor mit spørgsmål i denne gruppe.

Nej, ingen problemer her hos mig

/Svend Erik

Fra : Glenn

Dato : 30-01-11 04:18

On 30 Jan., 10:06, Svend Erik Bertelsen <nospam2...@webspeed.dk>
wrote:

> [...]
> skrives om
>
> Sitet der fejler er:http://www.grundloven.dk/

> Nej, Windows-brugerne har da nogen fordele. Mac-brugerne

Hej Svend Erik

Her er mere:

Supplerende server http-forhandlingscheck

Med disse adresser kan du checke om serveren f.eks. giver browseren et
tegnsæt og DOCTYPE ud via http-forhandlingen. Hvis disse oplysninger
ikke deles ud af serveren, skal de indlejres i html-siden i form af
tegnsæt-tag (i html-header) og DOCTYPE-tag (før html-header):

(Server) HTTP Header Viewers:
http://www.rexswain.com/httpview.html

http://web.forret.com/tools/analyze.aspx

http://www.johnston.co.uk/header-viewer/

http://web-sniffer.net/

Klient  HTTP Header Viewers:
http://pgl.yoyo.org/http/browser-headers.php

-

Selv mange meget populære sites "glemmer" tegnsæts oplysning via
server-forhandling - eller indlejret tegnsæts-tag.

-

Nogle "vildleder" "blot":

Fejlmeldt Apr 2007 via email - men der sker stadig ikke noget:

Valideringstest:
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fstream.emu.dk%2Funiplayer.aspx%3FClipID%3D6991&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&ss=1
Citat: "...
Character Encoding mismatch!
The character encoding specified in the HTTP header (utf-8) is
different from the value in the <meta> element (iso). I will use the
value from the HTTP header (utf-8) for this validation.
...."

-

Fejlmeldt Apr 2007 per email:

har stadig problemer:
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.skoleintra.dk%2F
"...
I was not able to extract a character encoding labeling from any of
the valid sources for such information. Without encoding information
it is impossible to reliably validate the document. I'm falling back
to the "UTF-8" encoding and will attempt to perform the validation,
but this is likely to fail for all non-trivial documents.
...."

Men det er ikke kun danske sites som (tidligere?) ikke overholder
standarderne:

31.03.2005 Websites blæser på standarder.
Tysk undersøgelse viser, at under 4 pct. af websites overholder
standarderne fra W3C-konsortiet til punkt og prikke:
http://ing.dk/artikel/78663
Citat: "...
Konservativt, inkonsekvent og ubehjælpsomt. Det er tre ting, der
springer i øjnene i en storstilet undersøgelse af tyske websites, som
netop er blevet offentliggjort.
...."

http://www.validome.org/lang/ge/html/valiwatch-web-2005

http://validator.de.selfhtml.org/

-

Og så til een god nyhed:

Rapporteret i 2006 og det er sørme i orden - Tak til Julie:

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.galathea-explorer.dk%2F
Citat: "...No Character Encoding Found! Falling back to UTF-8...
Sorry, I am unable to validate this document because on line 12, 76,
80, 88-93, 96, 100-101, 103, 105 it contained one or more bytes that
I cannot interpret as utf-8 (in other words, the bytes found are not
valid values in the specified Character Encoding). Please check both
the content of the file and the character encoding indication...."

mvh

Glenn