Hvordan sletter jeg XP på min Mac
Fra : tiper

Dato : 28-01-11 15:56

Hej NG
Jeg har lige reinstaleret en ældre MB, eller det troede jeg. For XP er
stadig installeret på den.
Hvordan får jeg slettet det, og samlet HD'en til en enkelt pation
igen?
Kører med OSX 10.4.8

Mvh
Jesper

Fra : tiper

Dato : 28-01-11 15:59

On 28 Jan., 23:55, tiper <ti...@vip.cybercity.dk> wrote:
> [...]
> stadig installeret på den.
> Hvordan får jeg slettet det, og samlet HD'en til en enkelt pation

Via hjælpeprogrammet "diskværktøj" kan jeg udpege windows HD'en og
vælge "slet ledig plads". Er det det rette at gøre, og flytter det så
de 20Gb der ligger der over til OSX disken?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 29-01-11 00:03

tiper <tiper@vip.cybercity.dk> writes:

> Via hjælpeprogrammet "diskværktøj" kan jeg udpege windows HD'en og
> vælge "slet ledig plads". Er det det rette at gøre, og flytter det så
> de 20Gb der ligger der over til OSX disken?

Diskværktøj til 10.4 kan så vidt jeg ved ikke finde ud af at tilføje
ekstra plads til en eksisterende partition med data på.

Du kan enten nulstille parittionen og lave et nyt HFS+ filsystem i det,
eller du kan nøjes med at sætte opstartsdisken inde fra OS X (hold
alt-knappen nede ved boot for at komme derind).

Fra : Jonas Jalling

Dato : 29-01-11 00:34

Den 28/01/11 23.55, tiper skrev:
> [...]
> stadig installeret på den.
> Hvordan får jeg slettet det, og samlet HD'en til en enkelt pation

Kan du ikke slette Windows partitionen med BootCamp værktøjet?

Mvh Jonas

Fra : tiper

Dato : 28-01-11 17:02

On 29 Jan., 00:33, Jonas Jalling <jo...@jalling.dk> wrote:

> Kan du ikke slette Windows partitionen med BootCamp værktøjet?
>
> Mvh Jonas

Jeg har ikke bootcamp. Der er nu opdateret til 10.4.11

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-11 07:23

tiper <tiper@vip.cybercity.dk> wrote:

> Jeg har ikke bootcamp. Der er nu opdateret til 10.4.11

Så må du opgradere OS. Den kan klare Sneleopard 10.6, men nu kommer 10.7
Løve jo snart ... om et halvt års tid. I hvert fald inden jul.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : tiper

Dato : 28-01-11 23:05

> [...]
> stadig installeret på den.
> Hvordan får jeg slettet det, og samlet HD'en til en enkelt pation

Nå. Har fået slettet XP og fornateret "HD2" til Mac OS udviddet. Har
stadig 2 HD ikoner på skrivebordet, hvor den ene er på 15gb. Skal bare
finde ud af at slå de 2 HD sammen.

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-11 07:23

tiper <tiper@vip.cybercity.dk> wrote:

> Nå. Har fået slettet XP og fornateret "HD2" til Mac OS udviddet. Har
> stadig 2 HD ikoner på skrivebordet, hvor den ene er på 15gb. Skal bare
> finde ud af at slå de 2 HD sammen.

Så skal du boote med MacOS X dvden. Reformattere harddisken med
Diskværktøj og derefter reinstallere systemet. Husk backup inden! Svjh
er der ikke TimeMachine på Tiger.

Og husk at der er visse programmer du kan have brug for at deaktivere
inden. Som FileMaker Pro og Office 2011.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 29-01-11 10:45

> [...]

> stadig installeret på den.
> Hvordan får jeg slettet det, og samlet HD'en til en enkelt pation

Hvis det er en Intel-baseret maskine (hvilket jeg tror), er de 200
kroner til OS X 10.6 givet rigtigt godt ud, hvis du også køber en
USB-disk til Time Machine.

Fra : tiper

Dato : 29-01-11 04:01

On 29 Jan., 10:44, nospam0002+20110...@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen, 20110129) wrote:

> Hvis det er en Intel-baseret maskine (hvilket jeg tror), er de 200
> kroner til OS X 10.6 givet rigtigt godt ud, hvis du også køber en
> USB-disk til Time Machine.

Ja det er selvfølgelig en intel, MacBook er vidst ikke lavet med
andet.
10.6 koster ikke 200,- når man springer fra 10.4.
Men pyt. Havde en 10.6 liggende jeg brugte på min iMac

Men der er kommet 10.6 på, og så fik jeg styr på det. Takker for
hjælpen.