Time machine og min trådløse USb mus .
Fra : Andreas Møller Hanse~

Dato : 27-01-11 16:55

Hej gruppe,

Jeg har et fænomen, som jeg selv synes er langt ude - men er efterhånden
overbevist om at der er en sammenhæng.

Jeg har en MacBook Pro, en trådløs Logitech mus med en USB receiver -
samt en NAS med en Time machine client, som sidder på mit netværk, som
består af en WIFI router hvor MacBooken er koblet op via WIFI.

Jeg har sat time machine op, således at den backer op via WIFI - og
dette virker fint.
Jeg har dog lagt mærke til at når backup'en kører, så er det hele
tilsyneladende meget sløvt - musen hænger bagefter, og museklik bliver
ikke registreret.

Indtil videre har jeg slået det hen med at det nok var Time machine som
tog mange ressourcer - men nu har jeg så fundet ud af, at hvis bare jeg
bruger trackpad og tastatur, så virker maskinen helt normalt....

Er det bare mig der drømmer, eller kan der være en sammenhæng med den
Logitech driver jeg har installeret - eller er det Time machine som har
noget med USB porten som donglen sidder i ?

Er der nogen her som har et clue ?

Andreas M. Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-01-11 18:15

Andreas Møller Hansen <nokke99@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Logitech driver jeg har installeret - eller er det Time machine som har
> noget med USB porten som donglen sidder i ?

du kan chekke aktivitets overvågning når du oplever problemet ... se om
der er noget der trækker meget cpu kraft.

Prøv om du kan genskabe problemet med andre ting som trækker cpu eller
disk i/o udover time machine ?

/thomas

Fra : Andreas Møller Hanse~

Dato : 28-01-11 17:06

> [...]
> der er noget der trækker meget cpu kraft.
>
> Prøv om du kan genskabe problemet med andre ting som trækker cpu eller

Der er absolut intet som trækker på cpu'en - der kører sammenlag
processer som i alt tager en 5-10 % cpu.

Andreas M. Hansen

Fra : Jonas Jalling

Dato : 28-01-11 17:50

Den 27/01/11 16.54, Andreas Møller Hansen skrev:
> [...]
> Logitech driver jeg har installeret - eller er det Time machine som har
> noget med USB porten som donglen sidder i ?

Hej Andreas,

Det er interferens imellem WiFi og din trådløse mus/ keyboard. Se evt.
her: <http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=332436>.

Jeg har oplevet det samme, men kender ikke andre løsninger end at få
en mus med hale på.

Måske det hjælper at skifte kanal på dit WiFi!?

Mvh Jonas

Fra : Andreas Møller Hanse~

Dato : 28-01-11 19:59

> [...]
> en mus med hale på.
>
> Måske det hjælper at skifte kanal på dit WiFi!?

Hej Jonas,
Der tror jeg du ramte plet (desværre...)!
Min mus er ganske rigtigt en VX Revolution, som er omtalt i dit link -
og min trådløse router sidder bag skrivebordet ca 1m væk fra musen.
Nu må jeg prøve at se om man kan skifte kanal på mit WiFi - jeg tror
desværre ikke det er muligt for mig, idet routeren er låst idet den er
leveret opsat efter firmaets forskrifter, og derefter låst med et admin
password som jeg ikke har adgang til.
Men så har jeg jo et godt argument for at købe mig en Apple Magic Mouse ...

Andreas M. Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-01-11 21:49

> [...]
> password som jeg ikke har adgang til.
> Men så har jeg jo et godt argument for at købe mig en Apple Magic Mouse ...

Du kan jo prøve at flytte lidt rundt så de to ting ikke står så tæt på
hinanden ?

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-01-11 14:35

> Du kan jo prøve at flytte lidt rundt så de to ting ikke står så tæt på
> hinanden ?

Jeg har selv haft problemet i meget svær grad, da jeg havde en MacBook
Pro, som jeg brugte med LED Cinema Display og Apples trådløse mus og
tastatur. En overgang gik jeg over til at bruge mus og tastatur med
ledning. Når Time Machine gik igang og lavede backup til Time Capsule,
virkede mus og tastatur ofte slet ikke. Tit blev de helt koblet fra. Det
skete også tit, at tastaturet gentog indtastninger, så bogstaver forekom
3, 4 eller måske flere gange, selv om jeg kun havde trykket én gang.
Jeg har ikke en egentlig løsning. Problemet forsvandt gradvis
med opdateringer til Mac OS X og overgang til en Magic Mouse i stedet
for en Mighty Mouse. Nu har jeg en iMac med trådløst tastatur, Magic
Mouse og Magic Mac Pad, og jeg mærker intet, når Time Machine kører.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Andreas Møller Hanse~

Dato : 31-01-11 21:14

> [...]
> for en Mighty Mouse. Nu har jeg en iMac med trådløst tastatur, Magic
> Mouse og Magic Mac Pad, og jeg mærker intet, når Time Machine kører.

Du beskriver meget præcist mit problem - det er til tider umuligt at
bruge maskinen når timemachine er i gang.
Jeg har også stærkt overvejet en Magic Mouse - men har meget svært ved
at vurdere om jeg kan leve med den. Den ser jo meget flot ud - men jeg
har indtil nu kun prøvet den i en butik, og da føltes det meget akavet
at bruge den som mus.
Jeg er derfor lidt tilbageholdende overfor at smide 540 kr ud til den,
jeg jeg satser på at finde en mulighed for at prøve den herhjemme et par
dage først. Der findes jo også andre Bluetooth mus af mere traditionel
ergonomisk herkomst som man kunne bruge.

Andreas M. Hansen

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-01-11 21:28

> [...]

> dage først. Der findes jo også andre Bluetooth mus af mere traditionel
> ergonomisk herkomst som man kunne bruge.

Jeg tror, folk holder meget forskelligt på mus. Jeg holder meget løst og
rører dem kun med fingerspidserne. Jeg lader som regel håndleddet hvile
på bordet og bevæger musen ved at dreje i håndleddet og bøje eller
strække fingrene. Kun til de større bevægelser flytter jeg hele hånden.
Jeg synes derfor, at de såkaldte ergonomiske mus fra f.eks. Logitech er
meget klodsede. Andre holder mere fast på musen og lader hele hånden
hvile på den. De fører så musen rundt ved at flytte hele armen, mens
hånden hviler ovenpå musen. Gør man sådan, så kan man nok bedre lide de
mere afrundede og ergonomiske mus. Smag og behag er jo forskellig. Det
ene er nok ikke mere rigtigt end det andet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Lyrik

Dato : 31-01-11 09:48

On 27 Jan., 16:54, Andreas Møller Hansen <nokk...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> Jeg har dog lagt m rke til at n r backup'en k rer, s er det hele
> tilsyneladende meget sl vt - musen h nger bagefter, og museklik bliver
> ikke registreret.
>
> Indtil videre har jeg sl et det hen med at det nok var Time machine som
> tog mange ressourcer - men nu har jeg s fundet ud af, at hvis bare jeg
> bruger trackpad og tastatur, s virker maskinen helt normalt....
>
> Er det bare mig der dr mmer, eller kan der v re en sammenh ng med den
> Logitech driver jeg har installeret - eller er det Time machine som har
> noget med USB porten som donglen sidder i ?

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Med en MacBook Pro, burde du have en Apple Magic Mouse i stedet for
den Logitec. Magic Mouse kører via Bluetooth således at du frigør
en USB_port! Dem er der ikke for mange af i forvejen. Bare tryk på
bluetooth symbolet i toplinien og lav en parring med musen. Så huskes
det gang efter gang.

Den virker også i en Bootcamp Windows. Dog kan den af og til ikke
koble ind ved log-in. Her er en lille fidus at sætte en usb-stick ind
i en USB-port. Så fanger Windows Magic Musen ved samme lejlighed.

Hilsen
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-01-11 19:31

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Med en MacBook Pro, burde du have en Apple Magic Mouse i stedet for
> den Logitec.

måske, men ergonomisk er Magic Mouse ikke særligt fantastisk ...

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 31-01-11 12:45

On 31 Jan., 19:30, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> måske, men ergonomisk er Magic Mouse ikke særligt fantastisk ...
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Ikke enig. Jeg synes den er i top. Man behøver bare at lade fingrene
svæve over den idet den fungerer som en track-pad.

MvH
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-01-11 21:02

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Ikke enig. Jeg synes den er i top. Man behøver bare at lade fingrene
> svæve over den idet den fungerer som en track-pad.

Det er _din_ vurdering ... jeg får krampe i hånden af at bruge den ...
Derimod overvejer jeg en magic trackpad ...

/thomas

Fra : Andreas Møller Hanse~

Dato : 31-01-11 21:16

> Det er _din_ vurdering ... jeg får krampe i hånden af at bruge den ...
> Derimod overvejer jeg en magic trackpad ...

Det er lige netop også det som jeg er lidt bange for - se mit svar til
Henrik Münsters kommentar.

Andreas M. Hansen

Fra : Lyrik

Dato : 01-02-11 03:26

On 31 Jan., 21:02, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Det er _din_ vurdering ... jeg får krampe i hånden af at bruge den ....
> Derimod overvejer  jeg en magic trackpad ...
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Lad vær' med at købe den trackpad. den er håndslem. Min ven Kurt
har købt én som han klogeligt aldrig bruger. Prøv at analysere din
siddestilling. Når din underarm hviler på bordpladen, skal den ligge i
en ret vinkel mellem overarm og underarm. Sid især ikke for lavt, så
vinklen bliver mindre. Så hellere lidt over 90 grader.
Brug en musemåtte med håndledsstøtte i form af en pudevulst. Hvis
håndledet bliver løftet af vulsten forhindres det værste der kan ske,
nemlig at håndledet bøjer bagover. Hånden må hellere hænge lidt ned
over musen. Når du sidder rigtig hat du slet ikke fat i musen. Du får
en stilling hvor du bare piller lidt ved den. Sørg for at den
bevæger sig så hurtigt som muligt. Således at du kun skal foretage
minimale bevægelser med den. De er så små at du ikke har fat i den men
bare "pusher" den lidt.

MvH
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-02-11 11:47

> [...]

> med den. De er så små at du ikke har fat i den men bare "pusher" den lidt.

Igen, det kan være dine råd fungerer _for dig_ ... men efter snart mange
år bag skrivebordet så ved jeg godt hvad der virker _for mig_

Valg af mus og tastatur er næsten ligeså personligt som valg af sko ...
lad være med at prøve at sælge mig på en mus som jeg _ved_ ikke virker
for mig.

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 31-01-11 21:54

Andreas Møller Hansen <nokke99@hotmail.com> writes:

> Du beskriver meget præcist mit problem - det er til tider umuligt at
> bruge maskinen når timemachine er i gang.

Det lyder som det der i gamle dage på PC'ere var interrupt problemer,
nemlig at enheden der skulle servicere det man sad med, ikke fik nok
opmærksomhed fra operativsystemet. Det kan bare undre gevaldigt når nu
Apple har skruet maskinen sammen selv. Hvilke eksterne enheder har du
på systemet?

Er det et kendt problem i øvrigt eller er det kun dig der har det?

> [...]
> par dage først. Der findes jo også andre Bluetooth mus af mere
> traditionel ergonomisk herkomst som man kunne bruge.

Skulle jeg personligt i dag vælge en "mus", ville jeg stærkt overveje
den der løse pegeplade.

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-01-11 22:23

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110131 <nospam0002+20110131@gmail.com> wrote:

> Skulle jeg personligt i dag vælge en "mus", ville jeg stærkt overveje
> den der løse pegeplade.

Jeg har den og er faktisk glad for den. Jeg bruger den til langt det
meste, men jeg tør ikke undvære en mus. En mus er bedre, når man skal
trække genstande over en længere afstand. Med pegepladen kommer jeg tit
til at tabe e-mail i en forkert postkasse eller foto i et forkert album.
Til decideret museintensitivt arbejde er den nok ikke god, men til
almindeligt brug, hvor man bare skal klikke på forskellige knapper og
den slags er den dejlig at bruge.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Andreas Møller Hanse~

Dato : 15-02-11 08:47

Hej gruppe,

Lige en lille update på sagen:

Jeg fandt en USB forlængerledning forleden da jeg ryddede op i min
rodeskuffe - den prøvede jeg så at sætte imellem muse donglen og min
MacBook, således at donglen nu er ca. 40 cm væk fra maskinen.
Resultatet er umiddelbart at musen nu atter føles lige så livlig og
responsiv som jeg husker den fra dengang den sad på min windows pc.

Andreas M. Hansen