MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Ingen COM-porte ?????
Fra : Ukendt

Dato : 25-01-11 23:54

Jeg har ingen COM-porte på min MEDION maskine med W7.

Jeg har prøvet 2 forskellige "USB-Seriel convertere" som skulle være
W7-kompatible, men ak ... de virkede ikke nogen af dem !

Hvad gør man så ?

Mvh
KSor

Fra : Max

Dato : 26-01-11 00:20

Hej KS

> Jeg har ingen COM-porte på min MEDION maskine med W7.

Hvis det ikke er en bærbar, ja så sæt en COM port i den.

> Jeg har prøvet 2 forskellige "USB-Seriel convertere" som skulle være
> W7-kompatible, men ak ... de virkede ikke nogen af dem !

Hvis det er en bærbar, ja så forsæt med at prøve, der må være nogen
derude der funker. Måske nogen her kender en.

Max

Fra : Max

Dato : 26-01-11 00:22

Hej KS

> Jeg har ingen COM-porte på min MEDION maskine med W7.

Og da det intet har med windows at gøre, ja så var det
måske en ide at spørge i gruppen dk.edb.hardware

Max

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-01-11 00:32

KS skrev:

> Jeg har ingen COM-porte på min MEDION maskine
> med W7.

En COM-port et ikke normalt på en pc i dag, hvor alt
kører på USB, hvad skal du bruge COM-porten til?

> Hvad gør man så?

Er det til en gammel printer, skifter man til en anden
der kører usb eller netværk - det er i sidste ende også
billigere i anvendelse med nyere udstyr.

I værste tilfælde kan du købe et COM-port-kort til din
pc, men det er jo at gå tilbage til fortiden, og jeg er
ikke sikker på at det kan leveres med en driver til dit
formål, hvad det så end er?

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://dmwebdesign.dk

Fra : Mcwm

Dato : 26-01-11 01:09

Den 26-01-2011 00:32, Allan Vebel skrev:
> I værste tilfælde kan du købe et COM-port-kort til din
> pc, men det er jo at gå tilbage til fortiden, og jeg er
> ikke sikker på at det kan leveres med en driver til dit
> formål, hvad det så end er?
Er du klar over hvor meget det bruges i industrien...
Kasseapparater(Config og datastyring). Diagnosticeringsværktøjer til
biler, blot for at nænve et par stykker.

Det er så lidt "uddødt" at det laves som PCIe kort...

http://accesio.com/go.cgi?p=../pcie/pcie-com-4smdb.html

Venligst
Mcwm

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-01-11 00:32

Mcwm skrev:

> Er du klar over hvor meget det bruges i
> industrien...

Jeg henviser blot til den pc kunden køber i en
almindelig pc-butik, her er der hverken com-
eller parallel-porte - det er ekstra tilkøb.

Fra : Mcwm

Dato : 27-01-11 02:18

Den 27-01-2011 00:31, Allan Vebel skrev:

> Jeg henviser blot til den pc kunden køber i en
> almindelig pc-butik, her er der hverken com-
> eller parallel-porte - det er ekstra tilkøb.

Tror du at man får specielle pc'er i et firma, hvor man rejser land og
rige rund og servicerer kasseapparater og biler "on site". Det er
bærbare, som ikke er special fabrikerede.

Venligst
Mcwm

Fra : Leif Neland

Dato : 27-01-11 07:46

Den 27-01-2011 02:17, Mcwm skrev:

> Tror du at man får specielle pc'er i et firma, hvor man rejser land og
> rige rund og servicerer kasseapparater og biler "on site". Det er
> bærbare, som ikke er special fabrikerede.

Måske ikke specialfabrikerede, men derfor kan de jo godt være udvalgt
imellem de, der har en seriel port.

De to sidste her i huset har ikke.

Leif

Fra : Mcwm

Dato : 27-01-11 09:57

Den 27-01-2011 07:46, Leif Neland skrev:
> Måske ikke specialfabrikerede, men derfor kan de jo godt være udvalgt
> imellem de, der har en seriel port.

Nu var det ytringen om "alt kører på USB" og "gå tilbage til fortiden"
og især "Jeg henviser blot til den pc kunden køber i en
almindelig pc-butik, her er der hverken com-
eller parallel-porte - det er ekstra tilkøb" der fik mig til at svare
som jeg gjorde.
Holdningen er altså, de kan ikke fås, men skal bestilles, for Hr. Vebel
ser dem ikke. Det er vi så så mange andre der gør, på dagligt basis.

Ingen tvivl om det ikke er på alle pc'ere mere, men erklære COM for død
eller ubrugelig er en fejl.

Som OP har oplevet, kan man stå og mangle dem og ofte er problemet ikke
løst med en USB>COM. Slet ikke på Windows 7.

Venligst
Mcwm

Fra : Allan Vebel

Dato : 28-01-11 00:27

Mcwm skrev:

> Holdningen er altså, de kan ikke fås, men skal
> bestilles, for Hr. Vebel ser dem ikke.

Du behøver jo ikke at være nedladende fordi
jeg fortæller at en com-port ikke er normalt på
en pc i dag.

Se de bundkort der bliver leveret i dag, her er
hverken det ene elle andet.

Fra : Mcwm

Dato : 28-01-11 10:25

Den 28-01-2011 00:27, Allan Vebel skrev:
> Se de bundkort der bliver leveret i dag, her er
> hverken det ene elle andet.

Se, det er præcis den slags svar der for en til at tiltale dig på en
bedrevidende måde.

Nu er du helt ude i, at der ikke er noget på bundkortet.. hverken det
ene eller det andet. INTET faktuelt i den sætning. Man skal selv gætte
sig frem til din mening.

Når OP spørger ind til et faktisk problem. Et han sidder med lige nu, så
er der ikke meget ide(eller viden)bag, når man blot kalder det
oldnordisk. Er man vant til at behandle kunder i sin hverdag, så ved man
også at man ikke skal anlægge en nedladende og bedrevidende holdning
over for dem.

Hvad kan de bruge sætninger som "I værste tilfælde kan du købe et
COM-port-kort til din pc", "Er det til en gammel printer, skifter man
til en anden der kører usb eller netværk" eller "Se de bundkort der
bliver leveret i dag, her er hverken det ene elle andet". Man hjælper
dem med at løse det aktuelle problem, ved at afdække deres behov. Ikke
ved at prakke dem nyt udstyr på. Og da slet ikke hvis man ved eller ikke
ønsker at afdække, om det nye udstyr er nødvendigt og funktionsdygtigt,
set i sammenhæng med kundens ønsker.

For at citere dig igen "Se de bundkort der bliver leveret i dag, her er
hverken det ene elle andet". Det giver en hvis begrænsning i hvad de nye
pc'er kan, må man sige, så måske OP er bedst tjent med at beholde sit
oldnordiske udstyr.

Lav du gerne en søgning på nettet efter COM-porte. Du vil så finde ud af
de ikke er døde, men en fast bestanddel af high-end pc'ere, ligesom de
er absolut absolut kran i industrien, for af uransagelige grunde, virker
USB>COM yderst dårligt. Det er en af grundene til at de idag kan
efterkøbes til billigere maskiner som PCIe indstikskort.

At man ikke ser ting(Fx COM-porte)i sin hverdag, er ikke det samme som
de ikke eksisterer, man blot et udtryk for at man ikke beskæftiger sig
med dem. Måske man bestiller relativt billige maskiner hjem, hvor
portene er sparret væk, idet der ikke er den store efterspørgsel på dem,
fra private. Så er man måske ikke den rette til at påtale deres
anvendelighed eller mangel på samme.

Venligst
Mcwm - der faktisk anser sætningen "Nu har jeg stået i en pc'butik i XX
år" for nedladende og bedrevidende. Det er ikke en garanti for viden.
Mange i Elgiganten/Conputercity har været der i årevis, uden det betyder
en dyt for deres viden.

Fra : Max

Dato : 28-01-11 10:30

Hej Allan

> Se de bundkort der bliver leveret i dag, her er
> hverken det ene elle andet.

Det passer ikke, de sidste 6 billige standard PC'er
jeg har fået leveret inden for de sidste 4 måneder,
ja de har alle seriel port, og de er ikke bestilt
specielt med dem.

--
Mvh Max

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-01-11 10:45

On Fri, 28 Jan 2011 00:27:27 +0100, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Se de bundkort der bliver leveret i dag, her er
>hverken det ene elle andet.

Man skal generelt set passe på med at gøre sig til talsmand for
hvordan ting er, specielt når det ikke er nogen beskåret at have et
komplet overblik over et givent marked.

Man kan til nød udtale sig om hvordan verden ser ud derfra hvor man
selv sidder.

/Hans

Fra : Rado

Dato : 28-01-11 15:08

>Du behøver jo ikke at være nedladende fordi
>jeg fortæller at en com-port ikke er normalt på
>en pc i dag.
>
>Se de bundkort der bliver leveret i dag, her er
>hverken det ene elle andet.

Nej, desværre. Den gode gamle stabile PS2 port er vel også ved at ryge
ud, til fordel for USBøvl?

--
Rado

"Materialism is the philosophy of the subject that forgets
to take account of itself." - Arthur Schopenhauer

Fra : emjeppesen

Dato : 28-01-11 17:51

Rado skrev:

>Nej, desværre. Den gode gamle stabile PS2 port er vel også ved at ryge
>ud, til fordel for USBøvl?

der har sgu da ikke været bøvl med USB siden win98

Hilsen emj

Fra : Rado

Dato : 28-01-11 18:09

On Fri, 28 Jan 2011 17:50:39 +0100, emjeppesen <emj@> wrote:

>der har sgu da ikke været bøvl med USB siden win98

Jeg synes nu tit folk har bøvl med det. Et råd man ofte ser er "slet
alt under USB i enhedshåndtering og genstart".

Har selv en Canon printer der kører over seriel port, aldrig et
problem med den. Den anden der kører over USB har jeg haft problemer
med mange gange, hvor USB forbindelsen pludselig ikke virker længere.

Det er også velkendt at hvis man ikke bruger samme port til en enhed
hver gang, så kan Windows ofte ikke genkende den mere.

Fra : Jens Petersen

Dato : 28-01-11 21:30

On Fri, 28 Jan 2011 18:08:30 +0100, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

>Det er også velkendt at hvis man ikke bruger samme port til en enhed
>hver gang, så kan Windows ofte ikke genkende den mere.

Det er enhedens skyld og ikke Windows - hvis enheden indeholder et
entydigt serienummer er der ikke problemer.
--
OV1A Jens

Sent from my desktop PC with a nice big screen and a real keyboard.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 26-01-11 14:27

"Allan Vebel" <spam@do.not> crashed Echelon writing

> I værste tilfælde kan du købe et COM-port-kort til din
> pc, men det er jo at gå tilbage til fortiden, og jeg er
> ikke sikker på at det kan leveres med en driver til dit
> formål, hvad det så end er?

Stakkels dem som skal konfigurere Cisco switches.

--
Bjarke Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-11 07:56

"Peter Martinsen" skrev i meddelelsen

http://www.proconsult.dk/katalog/m_komp/s_komp-io/ctrl-io/ctrl-st-pci2s.html

Mvh Peter

Jamen ER den komppatibel emd Windows 7 - det står der jo netop IKKE noget om
i linket ?

Mvh KSor

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-01-11 03:20

Max wrote:

> Og da det intet har med windows at gøre, ja så var det måske en ide at
> spørge i gruppen dk.edb.hardware

OP skrev at han havde to forskellige "USB serial" konvertere som ikke
virkede under Win7. Det vil jeg kalde et Windows problem.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-01-11 03:22

Mcwm wrote:

> Er du klar over hvor meget det bruges i industrien...
> Kasseapparater(Config og datastyring). Diagnosticeringsværktøjer til
> biler, blot for at nænve et par stykker.

Samt diverse embedded devices og små computere som Alix til server brug
uden VGA udgang, hvor man i stedet bruger den serielle konsol.

--
Jesper Lund

Fra : Jens Petersen

Dato : 26-01-11 12:47

On 26 Jan 2011 02:21:40 GMT, Jesper Lund <usenet@jesperlund.com>
wrote:

>Samt diverse embedded devices og små computere som Alix til server brug
>uden VGA udgang, hvor man i stedet bruger den serielle konsol.

Og faktisk har RS-232 50 års jubilæum næste år - det kommer USB næppe
til at opleve

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-01-11 03:32

KS wrote:

> Jeg har ingen COM-porte på min MEDION maskine med W7.

64 bit Win7?

Google er formentlig din bedste ven for en driver, eller en anden USB
konverter som har fungerende 64-bit driver.

Eller, hvis det er en stationær computer, er et PCI(e) kort med et par
serielle porte nok det billigste (og i hvert fald nemmeste). Hvis det er
en stationær, er der sikkert en seriel port header på bundkortet, og så
kan du nøjes med en backplate (stik + kabel til header på bundkort).

--
Jesper Lund

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-11 07:59

"Jesper Lund" skrev i meddelelsen

KS wrote:

> Jeg har ingen COM-porte på min MEDION maskine med W7.

64 bit Win7?

Nej det er 32 bit -

Google har jo bl.a. fundet dem, jeg allerede HAR prøvet - kompatible, men
virkede alligevel ikke !

Så er Google .... gu' ikk' meget værd !

Mvh
KSor

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-01-11 09:35

On Thu, 27 Jan 2011 07:59:00 +0100, "KS" <keld DOT soerensen SNABELA
os DOT dk> wrote:

> [...]
>Nej det er 32 bit -
>
>Google har jo bl.a. fundet dem, jeg allerede HAR prøvet - kompatible, men

Eller også dur du ikke ?

Lidt info tak.
Hvad har du gjort, og hvad var resultatet ?

Det er ikke nok bare at sige at du satte konverteren til og så virkede
det ikke, men hvis det er det eneste du kan finde ud af så høster du
som du selv har sået.

/Hans

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 26-01-11 14:29

"KS" <keld DOT soerensen SNABELA os DOT dk> crashed Echelon writing

> Jeg har prøvet 2 forskellige "USB-Seriel convertere" som skulle være
> W7-kompatible, men ak ... de virkede ikke nogen af dem !

Husk at installere den medfølgende driver og tjek evt. deres hjemmesider
for nyeste til Win7.

Jeg har altid haft held med adaptere som anvender Profilic chip.
I tilfælde nogen af dine er af denne type så hent nyeste driver her.

http://www.prolific.com.tw/eng/downloads.asp?ID=31

--
Bjarke Andersen

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 27-01-11 11:07

KS wrote:
> Jeg har ingen COM-porte på min MEDION maskine med W7.
>
> Jeg har prøvet 2 forskellige "USB-Seriel convertere" som skulle være
> W7-kompatible, men ak ... de virkede ikke nogen af dem !
>
> Hvad gør man så ?

Hvis det er en stationær maskine smider du et udvidelseskort med
COM-porte i enten et PCI eller et PCI-express slot - den sidste slags er
iøvrigt uforskammet dyre endnu. Check om særlige drivere er nødvendige.

Hvis det en Laptop med et PC-slot (PCMCIA) fås der muligvis adaptere til
Seriel-porte. De findes til eSATA mv. men vær opmærksom på at der findes
to slags slots. Det ældre passer til f.eks. et Compact Flash kort og det
nye som findes i Medions Akoya maskiner minder lidt om et forvokset
HDMI-stik

USB-seriel omsættere har notoriske driver-problemer med Windows-7 og
især 64-bit udgaven, så der skal enten skaffes en driver eller forsøges
lavet en installation af driveren der emulerer XP hvis det er muligt på W7.

/Lars

Fra : Leif Neland

Dato : 28-01-11 21:56

Den 25-01-2011 23:53, KS skrev:
> Jeg har ingen COM-porte på min MEDION maskine med W7.
>
> Jeg har prøvet 2 forskellige "USB-Seriel convertere" som skulle være
> W7-kompatible, men ak ... de virkede ikke nogen af dem !
>
> Hvad gør man så ?

Man kan få serielkort til pcmcia-porten
Leif

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-11 06:53

"Leif Neland" skrev i meddelelsen

Den 25-01-2011 23:53, KS skrev:
> [...]
>
> Jeg har prøvet 2 forskellige "USB-Seriel convertere" som skulle være
> W7-kompatible, men ak ... de virkede ikke nogen af dem !

Det har jeg så også bestilt, og så er det bare "plug & pray" at det virker.

mvh KSor