Badebold - væk med den!
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 25-01-11 15:36

Hej

Jeg synes godt nok ofte, at jeg får fremkaldt den farvede badebold. Er
der nemme, snedige, smarte metoder til at finde ud af, hvad der går
galt. Jeg skal af og til vente i 10-20 sekunder, for at få lov til at
åbne et nyt faneblad i Safari - andre gange tager det et splitsekund.

Det handler ikke kun om Safari, generelt synes jeg desværre at
badebolden dukker alt, alt for tit op. Min maskine virker desværre
lidt Windows-agtig - sløv i optrækket.

/Lasse

--
Skal du købe en iPhone 4? Så kig forbi www.simlock.dk/iphone4 og få et
iTunes-gavekort oven i hatten.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-01-11 23:51

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> writes:

> [...]
> galt. Jeg skal af og til vente i 10-20 sekunder, for at få lov til at
> åbne et nyt faneblad i Safari - andre gange tager det et splitsekund.

Start aktivitetsovervågning og kig på diskaktiviteten. Du er med pænt
stor sandsynlighed ved at løbe tør for ledig hukommelse, og så tages
disken mere i brug.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 25-01-11 16:04

> Start aktivitetsovervågning og kig på diskaktiviteten.  Du er med pænt
> stor sandsynlighed ved at løbe tør for ledig hukommelse, og så tages
> disken mere i brug.

Jeg har 4 GB (min model understøtter ikke mere).

Lige nu er status:
329 MB tilgængelig
614 MB låst
2,22 GB aktiv
881 MB passiv

/Lasse

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 26-01-11 00:07

> Jeg har 4 GB (min model understøtter ikke mere).
>
> Lige nu er status:
> 329 MB tilgængelig
> 614 MB låst
> 2,22 GB aktiv
> 881 MB passiv

Og diskaktiviteten?

Du skal simpelthen finde ud af hvad den laver, eller få nogen til at se
på den, så du kan afhjælpe det. Check også gerne om der er nogen
programmer der har ekstraordinært meget hukommelsesforbrug.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 25-01-11 16:34

On 26 Jan., 00:06, nospam0002+20110...@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen, 20110125) wrote:
> Og diskaktiviteten?

Læst ind: 227102
Skrevet ud: 274242
Data læst: 3,83 GB
Data skrevet: 6,82 GB
Resten hopper op og ned

For at vende tilbage til hukommelsen, så er der også disse data:
Str. på VH: 189 GB
Sider ind: 592 MB
Sider ud: 1,5 MB
Swap-disk brugt: 26,7 MB

> Du skal simpelthen finde ud af hvad den laver, eller få nogen til at se
> på den, så du kan afhjælpe det.  Check også gerne om der er nogen
> programmer der har ekstraordinært meget hukommelsesforbrug.

Jeg har pt. 11 faneblade åbne i Safari, som bruger omkring 1 GB (altså
1/4 af al hukommelsen) + 1 GB virtuel. Det lyder på mig voldsomt (men
jeg ved ikke om det er normalt) - jeg har slået Flash fra.

Næste i række er kernel_task, og her er vi nede på 269 MB + 130 MB
virtuel. Jeg genstartede maskinen for 25 timer siden (det sker
sjældent), men resten ser umiddelbart fornuftigt ud.

Godnat herfra.

/Lasse

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 26-01-11 09:27

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> writes:

> For at vende tilbage til hukommelsen, så er der også disse data:
> Swap-disk brugt: 26,7 MB

Det her er interessant, fordi du ikke bruger ret meget mere hukommelse
end du har, men du har stadig badebold.

Du har ikke eksterne diske eller andre sjove ting tilkoblet?

Jeg er selv skiftet til Chrome og ser sjældent badebold. Hvis det er et
Safariproblem, var det måske en ide at bruge en anden browser i en
periode for at se om det hjælper?

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 26-01-11 09:57

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote:

> [...]
>
> Det handler ikke kun om Safari, generelt synes jeg desværre at
> badebolden dukker alt, alt for tit op. Min maskine virker desværre

Prøv evt. med en anden DNS server, f.eks. 8.8.8.8 og 8.8.4.4.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 26-01-11 19:14

> [...]

> galt. Jeg skal af og til vente i 10-20 sekunder, for at få lov til at
> åbne et nyt faneblad i Safari - andre gange tager det et splitsekund.

Når jeg oplever den slags, starter jeg "Aktivitetsovervågning" og finder
som regel en proces der tager al min CPU-kraft. Lige nu tog Firefox 80
%. I de situationer vælger jeg at få vist CPU-forbruget som et flydende
lodret vindue.

News.dk er slem til at bruge 100 % CPU, selv med kun en side fremme,
selv med adblock og flashblock. Lægger man dertil en TimeMachine proces
i baggrunden, så virker maskinen gumpetung.

Derfor slår jeg tit TimeMachine fra, særligt når jeg kører trådløst, og
lukker mine internetbrowsersider.

--
Flemming

Fra : Per Rønne

Dato : 26-01-11 20:43

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Derfor slår jeg tit TimeMachine fra, særligt når jeg kører trådløst

Min TimeMachine slår nu automatisk fra når jeg kører trådløst - for så
er MacBook'en ikke i docken, og så er den eksterne harddisk jeg bruger
til TimeMachine ikke forbundet ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 26-01-11 19:39

012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) writes:

> [...]
> i baggrunden, så virker maskinen gumpetung.
>
> Derfor slår jeg tit TimeMachine fra, særligt når jeg kører trådløst, og

Det er ikke min opfattelse at Time Machine er krævende, især ikke efter
jeg skiftede til en Time Capsule. Det er nok det der Flashnowet der er
slemt og ondt!