Erfaringer med konvertering pdf->EPub
Fra : Per Rønne

Dato : 25-01-11 07:32

Er der nogen der har erfaringer med at konvertere bøger i pdf-format til
ePub?

Specielt tænker jeg på programmet »AnyBizSoft PDF to EPUB for Mac«. Jeg
har ikke lyst til at bruge $50 på at finde ud af, at det alligevel ikke
virker som det skal.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-01-11 07:38

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> [...]
>
> Specielt tænker jeg på programmet »AnyBizSoft PDF to EPUB for Mac«. Jeg
> har ikke lyst til at bruge $50 på at finde ud af, at det alligevel ikke

Jeg tror det er svært at få gode resultater ud af et virtuelt papir til
et "løbende tekst"-format.

iBooks kan læse PDF-filer direkte. Kan du ikke bare købe din litteratur
i ePub format?

Fra : Per Rønne

Dato : 25-01-11 07:51

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110125 <nospam0002+20110125@gmail.com> wrote:

> Jeg tror det er svært at få gode resultater ud af et virtuelt papir til
> et "løbende tekst"-format.

Jeg har nu forsøgt konvertere en bog i »Trial Mode«; den kan kun klare
de første 5 sider, og når jeg forsøger at åbne den kommer der
fejlmeddelelsen:

=
Fejl i bogformat

Denne bog kan ikke åbnes, fordi formatet genkendes ikke, eller er
ugyldigt.
=

Så den kan hurtigt slettes igen, uden køb.

> iBooks kan læse PDF-filer direkte. Kan du ikke bare købe din litteratur
> i ePub format?

Det drejer sig om noget jeg selv har kørt gennem min dokumentscanner.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Niels

Dato : 25-01-11 02:08

> Det drejer sig om noget jeg selv har kørt gennem min dokumentscanner.

Når du skriver "dokumentscanner" - ligger det så som OCR'et
(redigérbar) tekst?

Ellers er det måske vejen frem - at få dit "billede" af en tekst lavet
om til egentlig tekst. Mange programmer kan gøre det, hvis du har
scannet i høj opløsning (inkl. Adobe Acrobat).

Jeg håber, du ikke har mange billeder i dokumentet, for så bli'r det
bøvlet - især hvis billederne ligger side om side vandret i stedet for
lodret. Når du har din pdf som en tekstfil, er du i smult vande.

--
Niels

Fra : Per Rønne

Dato : 25-01-11 13:14

Niels <nboegh@gmail.com> wrote:

> Når du skriver "dokumentscanner" - ligger det så som OCR'et
> (redigérbar) tekst?

Der bliver som standard lavet OCR på indscannet tekst.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Niels

Dato : 25-01-11 05:28

On Jan 25, 1:13 pm, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> Der bliver som standard lavet OCR på indscannet tekst.

Så er der hjælp at hente her:

http://www.maclife.com/article/howtos/convert_any_text_file_epub_ipad

Eller du kan bruge InDesign CS4 el. CS5.

--
Niels

Fra : Per Rønne

Dato : 25-01-11 20:43

Niels <nboegh@gmail.com> wrote:

> Så er der hjælp at hente her:
>
> http://www.maclife.com/article/howtos/convert_any_text_file_epub_ipad

Tak skal du have; jeg kigger på det i morgen. Jeg har lagt en kopi i min
DevonThink Pro Office base.

Fra : Niels

Dato : 26-01-11 06:29

On Jan 26, 11:17 am, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:
> [...]

I InDesign kan du placere pdf'er og samtidig vælge laget.

Hvilken dokumentscanner bruger du? Jeg lurer på selv at købe én og har
primært kigget på Fujitsu Scansnaps.

--
Niels

Fra : Per Rønne

Dato : 26-01-11 16:32

Niels <nboegh@gmail.com> wrote:

> I InDesign kan du placere pdf'er og samtidig vælge laget.

Jeg har kontrolleret min InDesign af; det er en version 3 og jeg er ikke
helt sikker på om den ikke er for gammel til at kunne bruges her.

> Hvilken dokumentscanner bruger du? Jeg lurer på selv at købe én og har
> primært kigget på Fujitsu Scansnaps.

Jeg har en Fujitsu Scansnap S1300. Det eneste negative man kan sige om
den er at opløsningen af det indscannede godt kunne være bedre, men
OCR-processen fungerer som den skal, og den står kun af ved når der er
tale om fraktur:

<http://da.wikipedia.org/wiki/Fraktur_(typografi)>

- den trykte form for gotisk skrift.

Og ja, jeg har da bøger trykt i fraktur. Som Oehlenschlägers »Nordens
Guder« i lomme-format.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Niels

Dato : 26-01-11 10:00

> Jeg har kontrolleret min InDesign af; det er en version 3 og jeg er ikke
> helt sikker på om den ikke er for gammel til at kunne bruges her.

Husk at sætte flueben i "Show Import Options" når du placerer filen.
Ellers placerer InDesign den "flade fil".

> [...]
> den er at opløsningen af det indscannede godt kunne være bedre, men
> OCR-processen fungerer som den skal, og den står kun af ved når der er

Alle har vel problemer, når de får en fraktur

> Og ja, jeg har da bøger trykt i fraktur. Som Oehlenschlägers »Nordens
> Guder« i lomme-format.

I princippet tror jeg godt man kan oplære (nogle) OCR-programmer til
at læse skriften.

--
Niels

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-01-11 08:07

> [...]

> Specielt tænker jeg på programmet »AnyBizSoft PDF to EPUB for Mac«. Jeg
> har ikke lyst til at bruge $50 på at finde ud af, at det alligevel ikke

don't ... du får ingen fordele af at konvertere indscannet PDF tekst til
ePub ...

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-01-11 16:55

> Det drejer sig om noget jeg selv har kørt gennem min dokumentscanner.

Så er det OCR du skal have gang i først.

Fra : Per Rønne

Dato : 25-01-11 20:43

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110125 <nospam0002+20110125@gmail.com> wrote:

> Så er det OCR du skal have gang i først.

OCR-generering sker automatisk, medmindre jeg afbryder processen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-01-11 22:40

> OCR-generering sker automatisk, medmindre jeg afbryder processen.

Du er ikke specielt informativ.

Brug den OCR'ede tekst som grundlag for din epub.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-01-11 07:01

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 26-01-11 09:30

> [...]

> lag. Jeg kan i hvert fald ikke umiddelbart se hvordan jeg separerer dem,
> medmindre jeg markerer teksten, og kopierer den med cmd-C.

Det er i hvertfald det der er vejen frem. NÃ¥r du nu er datalog, er du
vel heller ikke bleg for at smøge ærmerne op og skrive lidt kode?

Fra : Per Rønne

Dato : 26-01-11 11:17

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110125 <nospam0002+20110125@gmail.com> wrote:

> Det er i hvertfald det der er vejen frem. Når du nu er datalog, er du
> vel heller ikke bleg for at smøge ærmerne op og skrive lidt kode?

Det er spørgsmålet om jeg - gider. Jeg er forlængst nået det stade at
jeg programmerer når jeg får penge for det.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 26-01-11 19:36

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Det er spørgsmålet om jeg - gider. Jeg er forlængst nået det stade at
> jeg programmerer når jeg får penge for det.

Hvis du ikke... gider, så er det ikke vigtigt nok.

At du programmerer når du får penge for det, giver vel næsten sig selv.
Spørgsmålet var om du programmerede når det var noget du selv skulle
bruge, uden betaling. Det gider du så ikke...

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 26-01-11 19:37

Niels <nboegh@gmail.com> writes:

> Alle har vel problemer, når de får en fraktur

Ikke her i gruppen. Den fikser overlægen nemlig :)

Iøvrigt skægt som ting kan ændre sig. I "gamle dage" var fraktur
fremherskende - i vore dage kræver det næsten undertekster.