Blæsere løber løbsk i iMac
Fra : Henrik Münster

Dato : 24-01-11 05:49

Her til morgen, da jeg tændte min iMac 27" 2,8 GHz Core i5, gik blæserne
op på højeste hastighed. Jeg har prøvet et par genstarter, men blæserne
drøner straks op i turbine-mode. Det er faktisk ret generende at sidde i
den larm. Istat Nano siger, at der ikke kan findes nogen "fan sensors",
og af temperatur-sensorer kan den kun finde den for harddisken, selv om
der plejer at være en hel række.
Der er vel tale om en hardware-fejl, tror I ikke? Så må jeg jo
ned til Fona med den. Uh hvor er det irriterende sådan noget. Heldigvis
har vi da nogle reservecomputere, jeg kan bruge imens.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-01-11 06:55

> [...]
> der plejer at være en hel række.
> Der er vel tale om en hardware-fejl, tror I ikke?

Jeps, hvis systemet ikke kan få data ang. temperetur så kører den alle
blæsere op for at sikre at ingenting brænder af .. det sammer sker som
regel hvis maskinen går i Kernel Panic og får lov til at stå lidt ...

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 24-01-11 15:29

> Jeps, hvis systemet ikke kan få data ang. temperetur så kører den alle
> blæsere op for at sikre at ingenting brænder af .. det sammer sker som
> regel hvis maskinen går i Kernel Panic og får lov til at stå lidt ...

Var det ikke værd at prøve en SMC reset først?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-01-11 15:34

Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:

> Var det ikke værd at prøve en SMC reset først?

klart :)

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-01-11 16:04

> klart :)

Jeg forestillede mig egentlig ikke, det kunne være et softwareproblem,
når Istat Nano ikke kan finde temperatursensorer eller blæsere. Men det
kan det måske? For at gøre det mere mystisk, har problemet løst sig
selv. I går aftes lavede jeg en backup af harddisken på en ekstern
harddisk, som jeg så kunne boote en ældre Mac fra og bruge, mens min
iMac var til reparation. Jeg er lige kommet hjem fra arbejde og skulle
se, om den eksterne harddisk kunne boote den gamle Mac. For en
sikkerheds skyld ville jeg lige tænde min iMac, før jeg kom den i kassen
og kørte ned til Fona. Nu virker det hele. Blæserne kører bare i lydløs
tomgang, og Istat Nano kan ude problemer finde alle sensorer osv. Og det
er ikke fordi, det er første gang, den blev genstartet, efter problemet
opstod. Det er den blevet flere gange.
Det er både dejligt, at computeren er i orden, men også
irriterende. Nu er jeg jo nervøs for, om det er et problem, der kan vise
sig senere. F.eks. når garantien er udløbet. Nå, men det kan vel ikke
betale sig at indlevere computeren nu. Værkstedet vil bare tænde den og
konstatere, at alt er i orden. Tak for jeres venlige tanker.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Langgaard

Dato : 25-01-11 08:44

On 25 Jan., 16:04, hen...@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> [...]
> betale sig at indlevere computeren nu. Værkstedet vil bare tænde den og
> konstatere, at alt er i orden. Tak for jeres venlige tanker.

Er der ikke noget med at hvis man påpeger en periodisk fejl inden
garantien udløber, så er den dækket hvis det sker igen når garantien
er udløbet. Eller var det bare i "de gode gamle dage"

Prøv og snakke med Fona om det.
--
Langgaard