MS Windows
briani 27239
Windows 7: Hvordan kan Opera overtage prot~
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-01-11 23:55

Hej alle

Windows 7 har godt nok et menupunkt der hedder
"Standardprotokoller", men der boliver man taget ved næsen. Når
jeg åbner protokollen HTTP, så er der præcis én valgmulighed, og
der er spærret for at man kan åbne flere.

Rigtigt gættet: Muligheden er IE.

Hvordan får jeg det ændret?

--
Bertel

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 24-01-11 01:47

Installer Opera. Når du bliver spurgt om den skal være standard så
svar ja.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-01-11 07:58

Jens Peter Karlsen skrev:

> Installer Opera. Når du bliver spurgt om den skal være standard så
> svar ja.

Det har jeg gjort. Og Opera er standardbrowser. Men når jeg
klikker på et link med HTTP, så åbner IE.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-01-11 09:28

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det har jeg gjort. Og Opera er standardbrowser. Men når jeg
> klikker på et link med HTTP, så åbner IE.

Har du stadig kun mulighed for at vælge IE, eller er Opera
kommet med på listen?

Hvilket program har du linket i? Nogle programmer hardcoder
links til IE, og hvis det er tilfældet, så kan du ikke ændre
valget.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gør din hjemmeside mere intelligent, begynderguide om PHP:

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-01-11 22:25

Kim Ludvigsen skrev:

> Har du stadig kun mulighed for at vælge IE, eller er Opera
> kommet med på listen?

Det er flere uger siden jeg installerede Opera. Den er sat til
standardbrowser. IE overtager alle links til HTTP(S), og den
fortæller mig at den ikke er standardbrowser.

> Hvilket program har du linket i?

Et vilkårligt program bortset fra Opera selv der selvfølgelig
bevarer kontrollen. Hver gang jeg er kommet til at åbne IE og
bagefter åbner Opera, spørger den om den skal være
standardbrowser og får hver gang svaret ja.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-01-11 23:05

Bertel Lund Hansen skrev:

> Et vilkårligt program bortset fra Opera selv der selvfølgelig
> bevarer kontrollen. Hver gang jeg er kommet til at åbne IE og
> bagefter åbner Opera, spørger den om den skal være
> standardbrowser og får hver gang svaret ja.

Jeg har ikke styr på 7'erens finurligheder, så jeg er løbet
tør for ideer - undtagen lige et sidste skud i tågen. Prøv
at starte Opera med administratorrettigheder for at se, om
Opera så får lov at sætte sig selv som standardbrowser.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til computeren og internettet:

Fra : Hekatombe

Dato : 24-01-11 17:15

> Men når jeg klikker på et link med HTTP, så åbner IE.

Når du klikker på et link i hvilket program?

Fra : Edmund

Dato : 24-01-11 22:39

> [...]
> er der præcis én valgmulighed, og der er spærret for at man kan åbne flere.

Hvad så hvis du i startmenuen vælger standardprogrammer /angiv dine
standardprogrammer
--
Mvh Edmund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-01-11 22:59

Edmund skrev:

> Hvad så hvis du i startmenuen vælger standardprogrammer /angiv dine
> standardprogrammer

Så får jeg én eneste valgmulighed, nemlig IE.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   http://fiduso.dk/

Fra : Edmund

Dato : 24-01-11 23:14

> Så får jeg én eneste valgmulighed, nemlig IE.

Er det Opera Portable du bruger?

Eller skal Opera måske installeres med administrator-rettigheder.

--
Mvh Edmund

Fra : Allan Vebel

Dato : 24-01-11 23:54

Edmund skrev:

> Eller skal Opera måske installeres med
> administrator-rettigheder.

Godt man ikke bruger Opera Jeg havde den
engang installeret, men fandt ud af at næsten
ingen bruger den:

http://fdim.dk/Statistik/teknik/browserbarometer

Opera 9.X siger 0,013% af brugerne - hvorfor
skal jeg ofre tid på at lave web til så få brugere?

Når jeg laver hjemmesider, har jeg tjekket dem
i Opera gennem en årrække - det gider jeg ikke
mere - Bertel skal nok give besked hvis noget er
galt her - det kun ham der tæller statistikken op

Sørgeligt nok, for Opera var ellers et godt tiltag
for valid html-kode, kunne det ikke vises korrekt
her, var der noget galt - det har været konceptet.

Nu ligger de som nummer 25 i statistikken, stærkt
overhalet af Firefox og Crome, mens IE fortsat
sidder på førstepladsen.

Hvorfor Bertel fortsat bruger Opera, ved jeg ikke,
det er hans egen beslutning - jeg driller bare.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://dmwebdesign.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-01-11 01:09

Allan Vebel skrev:

> Hvorfor Bertel fortsat bruger Opera, ved jeg ikke,
> det er hans egen beslutning - jeg driller bare.

Opera er den førende browser. De fleste nyheder er blevet lavet
til Opera før de andre tog ideen op, og nogle af de bedste er
ikke blevet kopieret endnu.

Fra : Allan Vebel

Dato : 25-01-11 01:47

Bertel Lund Hansen skrev:

> Opera er den førende browser. De fleste
> nyheder er blevet lavet til Opera før de andre
> tog ideen op, og nogle af de bedste er ikke
> blevet kopieret endnu.

Det ved jeg. Jeg undrer mig bare over at ingen
bruger den, se mit link til:

http://fdim.dk/Statistik/teknik/browserbarometer

Kan du komme med noget som helst der skal få
andre til at installere Opera igen?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-01-11 02:16

Allan Vebel skrev:

> Det ved jeg. Jeg undrer mig bare over at ingen
> bruger den, se mit link til:

Hvis Opera var blevet gratis længe før den blev, tror jeg den
ville have opsuget det marked som Firefox nu har. På den anden
side er Opera et lille firma, mens Firefox (formodentlig) har
støtte i hele Open Society. Det er nu nok det sidste der har
afgjort sagen.

> http://fdim.dk/Statistik/teknik/browserbarometer

> Kan du komme med noget som helst der skal få
> andre til at installere Opera igen?

Jeg kan ikke ændre udviklingen, men alene hastigheden burde gøre
at folk foretrak Opera. De er af gode grunde ikke klar over
hvilke smarte fiduser de går glip af, så det vil f.eks. prelle af
på dem at man kan styre vinduer internt i Opera hvilket man ikke
kan i andre browsere som jeg har prøvet.

Her er for øvrigt nogle andre browsertal. De sætter Operas andel
til ca. 3 %.

http://www.upsdell.com/BrowserNews/stat.htm

Fra : Mcwm

Dato : 25-01-11 09:34

> Jeg kan ikke ændre udviklingen, men alene hastigheden burde gøre
> at folk foretrak Opera

Jeg kan ikke helt undlade at komme med et lidt bittert opstød her. Af
alle de smarte ting programmer kan, så er det underligt at brugerene
ikke sætter sig mere ind i det de anbefaler.

Det er ikke for at blive personlig, men blot for at fremhæve det som et
godt eksempel, som du kender førstehånds. TLS, ring a bell?

Pointen er, at det der er nemt, er det folk bruger. De skifter nødig
program(nogle kører endda på meget gamle udgaver af et program), blot
for at skulle sætte sig ind i dets virkemåde.

Skal vi gætte på, det samme er tilfældet med Opera? IE er nemt, der er
det de fx skal bruge til at hente Opera med. Kan de først hente med IE,
så kører det jo fint og der er ingen brug for Opera.

Mekanikken er den samme med anti-virusprogrammer. Har folk først for
vane at bruge et bestemt, skifter de sjældent. Det har jo virket, og der
var en gang de kan huske at det kom og advarede dem, så det virker helt
sikkert og den hellige grav er velbevaret. Dette på trods af at der ikke
findes et eneste anti-virusprogram, som kan finde alt. Faktisk kunne
samme programtyper helt undværes, hvis folk blot tænkte sig om inden de
klikker løs. Kombiner det med en fornuftig backuprutine af både date og
styresystem, så er man langt. Det er bare de færreste der ved hvordan de
skal bære sig ad. Og at bruge en halv time på at læse sig op, er at
forvente for meget. Den tid ryger jo fra deres surfen, blogskrivning og
newsposting..

RTFM er gået af mode....

Venligst
Mcwm

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 02-02-11 19:29

On Tue, 25 Jan 2011 02:16:15 +0100, Bertel Lund Hansen wrote:

> side er Opera et lille firma, mens Firefox (formodentlig) har
> støtte i hele Open Society. Det er nu nok det sidste der har
> afgjort sagen.

Opera Software var lille, men det vil jeg ikke kalde det længere: Der er
over 700 ansatte:
http://www.opera.com/press/facts/

> Her er for øvrigt nogle andre browsertal. De sætter Operas andel
> til ca. 3 %.
> http://www.upsdell.com/BrowserNews/stat.htm

DK er jo ikke verdens centrum, og det kunne tyde på, Opera anvendes noget
mere i andre lande, hvis man skal tro Statcounter, fx 30% i Rusland:
http://gs.statcounter.com/#browser-RU-monthly-201001-201101

Og i Europa ca. 4,5%:
http://gs.statcounter.com/#browser-eu-monthly-201001-201101

--
What is life, except excuse for death,

Fly Opera - http://opera.softwolves.dk

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 02-02-11 19:51

On Tue, 25 Jan 2011 01:46:50 +0100, Allan Vebel wrote:

> Kan du komme med noget som helst der skal få
> andre til at installere Opera igen?

At du ikke behøver at vente 5-10 år, før du finder ud af, hvad det er, du
har manglet de sidste 5-10 år

Tre små eksempler fra dagligdagen:

Eksempel 1: CTRL+SKIFT+V (højreklik på adresselinjen) sætter data ind i
adressefeltet og trykker ENTER for dig i én operation - en lille ting, em
ret nyttig. Ddet har været standard i Opera de sidste mindst 6 år

Eksempel 2: Lodret fanebjælke kan indstilles i Opera, så du rent faktisk
har plads til at have mere end 4 faner åbne på samme tid og stadig kunne
finde ud af, hvad der er i de enkelte. De harr været muligt "altid" i
Opera, så vidt jeg husker.

Eksempel 3: At kunne få lov til at tab'e (ctrl-tab) sig gennem de åbne
faner uden at skifte til dem. Kan ikke huske, om den er slået til per
standard, men ellers er det under Inds., Avanc., fanebladwe. Det har også
"altid" været i Opera.

Og ja, så ved jeg godt, at du sikkert kan finde og installere 3 udvidelser
i fx FF for at opnå det samme - men inden nogen siger dette, så har jeg ét
spørgsmål: Hvorfor har du så ikke gjort det allerede? Måske fordi, det
virker som overkill at skulle søge, finde ,installere og evt. vente på
opdateringer af udvidelser "bare" for at få sådan nogle "små" funktioner
til din browser. Ja, jeg gad heller ikke bruge en udvidelse til noget så
basalt som CTRL+SKIFT+V...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-02-11 00:07

Christian Bohr-Halling skrev:

> At du ikke behøver at vente 5-10 år, før du finder ud af, hvad det er, du
> har manglet de sidste 5-10 år

Den mulighed i Opera som står øverst på min favoritliste, er at
man kan få fliselagt alle de åbne sider i ét vindue. Det er mig
bekendt ikke kopieret i andre browsere endnu.

Underligt nok er genvejen dertil (Skift-F6) væk hvis man ikke
stiller tilbage til version-9-genveje.

--
Bertel

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 06-02-11 18:30

On Thu, 3 Feb 2011 00:06:45 +0100, Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]

Kom lige i tanke om en til ting: højreklik-venstreklik -> retur i
historikken. Venstreklik-højreklik -> frem i historikken.

> Den mulighed i Opera som står øverst på min favoritliste, er at
> man kan få fliselagt alle de åbne sider i ét vindue. Det er mig
> bekendt ikke kopieret i andre browsere endnu.

Opera har altid været bygget som MDI lige siden den første MultiTorg Opera
fra 16 år siden
(http://operawatch.com/news/2007/02/screenshots-of-the-very-first-public-version-of-opera-called-multitorg-opera.html)
mens alle de andre (også med faneblade) har været SDI mig bekendt.

Stødte i øvrigt lige på denne:
http://my.opera.com/haavard/blog/2010/03/16/multitorg-opera-1-0-beta-1

> Underligt nok er genvejen dertil (Skift-F6) væk hvis man ikke
> stiller tilbage til version-9-genveje.

Opera er jo blevet gjort mere simpel på overfladen for at få den til at
ligne de andre. Det er nok i forbindelse med dette, at man har fundet på
det.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-02-11 22:54

Christian Bohr-Halling skrev:

> Kom lige i tanke om en til ting: højreklik-venstreklik -> retur i
> historikken. Venstreklik-højreklik -> frem i historikken.

Man kan folde bogmærkerne sammen med højreklik-venstreklik. Og
det minder mig om at Firefox ikke sorterer dem automatisk hvilket
Opera altid har gjort. De har tænkt sig at jeg manuelt skal åbne
mine 100+ mapper (i flere niveauer) og bede om at få hver af dem
sorteret.

--
Bertel

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 03-02-11 00:27

Der foretrækker jeg nu CTRL + V og ENTER.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 02-02-11 19:29

On Mon, 24 Jan 2011 23:53:32 +0100, Allan Vebel wrote:

> Når jeg laver hjemmesider, har jeg tjekket dem
> i Opera gennem en årrække - det gider jeg ikke
> mere - Bertel skal nok give besked hvis noget er
> galt her - det kun ham der tæller statistikken op

Vi er mindst to ;)

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-02-11 00:09

Christian Bohr-Halling skrev:

> Vi er mindst to ;)

Jamen, jeg forstår udmærket din frustration over at
ingen bruger Opera mere - jeg kan bare ikke lave om
på det.

Jo, jeg kan bruge den, så er vi tre - det hjælper bare
ikke meget på statistikken.

Når jeg laver web-sider, bliver de tjekket i IE6, 7 og 8,
Firefox, Google Crome og Safari - og det bliver
valideret.

Fungerer det her, kan jeg ikke forstille mig at det
vil se anderledes ud i Opera.

Jamen, jeg anderkender virkelig det du har lavet på
http://opera.softwolves.dk/ - jeg bruger det bare ikke
til så meget.

Om andre bruger det, ved jeg ikke, det kan din
statestik sikkert sige mere om.

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 06-02-11 18:15

On Thu, 3 Feb 2011 00:09:21 +0100, Allan Vebel wrote:

> Jamen, jeg forstår udmærket din frustration over at
> ingen bruger Opera mere - jeg kan bare ikke lave om
> på det.

Jeg har nu ikke nogen frustration over det. Blot forundret.

> Jamen, jeg anderkender virkelig det du har lavet på
> http://opera.softwolves.dk/ - jeg bruger det bare ikke
> til så meget.

Og det gør jeg heller ikke - jeg har desværre ikke fået opdateret den
længe. Tror det er over et år siden.

> Om andre bruger det, ved jeg ikke, det kan din
> statestik sikkert sige mere om.

Jeg vil tro, der er et par "rigtige" hits per dag, når jeg lige kigger over
logfilerne i dag (har ikke sat nogen statistikmonitor på det)

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 24-01-11 23:11

Bertel Lund Hansen skrev:

>Hvordan får jeg det ændret?

et forslag er på
http://www.sevenforums.com/browsers-mail/42625-opera-default-browser-nothing-helped.html#post410006
--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-01-11 23:18

Bertel Lund Hansen skrev:

> Windows 7 har godt nok et menupunkt der hedder
> "Standardprotokoller", men der boliver man taget ved næsen. Når
> jeg åbner protokollen HTTP, så er der præcis én valgmulighed, og
> der er spærret for at man kan åbne flere.

I må meget undskylde. Det var et spørgsmål om at installere
Opera.

Problemet skyldes at jeg sidder med et nyt styresystem midt i
rodet med nye mail- og usenetprogrammer. Når jeg nyinstallerer en
pc, sker det i flere trin hvor jeg gemmer et image som jeg så
vender tilbage til når jeg har rodet for meget med
eksperimenter - og så er det åbenbart sket at jeg er vendt
tilbage til før Opera blev installeret.

Nu overtog den nydeligt kontrollen så det virker som det skal.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-01-11 05:56

Bertel Lund Hansen skrev:

> I må meget undskylde. Det var et spørgsmål om at installere
> Opera.

Du skal ikke undskylde, al begyndelse er svær. Når du har
haft computer i nogle måneder, begynder det hele at blive
lettere, og inden du ved af det, mestrer du selv indviklede
ting som e-mail og Facebook.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-01-11 10:12

Kim Ludvigsen skrev:

> Du skal ikke undskylde, al begyndelse er svær. Når du har
> haft computer i nogle måneder, begynder det hele at blive
> lettere, og inden du ved af det, mestrer du selv indviklede
> ting som e-mail og Facebook.

Det er muligt du har ret, men lige nu ser jeg ikke noget lys og
knap nok en tunnel.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-01-11 10:40

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det er muligt du har ret, men lige nu ser jeg ikke noget lys og
> knap nok en tunnel.

Jeg forstår udmærket dine frustrationer her på det sidste.
Jeg er ikke ukendt med gamle programmer, som man er vant til
og som på nogle punkter kan tilbyde mere end nye tilsvarende.

Som du ved, brugte jeg OS/2 lang tid efter, alle andre var
skiftet til noget andet. Hver gang jeg prøvede at skifte,
var der ting, der irriterede mig så meget - enten ved
virkemåde eller manglende funktionalitet - at jeg skiftede
tilbage efter nogle timer eller dage.

Først sidste år tog jeg langt om længe springet for alvor,
fordi den nyeste version af OS/2 drillede, og det så ud som
om, der ville være problemer med fortsat opdatering af
Firefox til OS/2. Men denne gang prøvede jeg at fokusere på
de nye muligheder, og selvom jeg mere end én gang havde lyst
til at gå tilbage, lykkedes det mig at komme videre.

Nu bruger jeg Linux Mint på den stationære og Windows XP på
min bærbare fordi jeg skal kunne bruge tale via messenger
(en anden ny ting, uff! - men jeg er stadig ikke på
Facebook), og det kan Mint'en ikke håndtere.

Jeg må indrømme, at det i dag faktisk er yderst sjældent,
jeg savner min gamle Warp. Jeg har den stadig liggende, men
jeg har kun haft den bootet en enkelt gang i mere end et
halvt år, og det kun for at finde et dokument, jeg ikke
havde fået overført til den computer, jeg nu bruger.

Så jo, bare hold ud, du skal nok få øje på tunnellen og
lyset for enden af den.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Stor guide til installation og brug af mailprogrammet

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-01-11 11:01

Kim Ludvigsen skrev:

> Firefox til OS/2. Men denne gang prøvede jeg at fokusere på
> de nye muligheder, og selvom jeg mere end én gang havde lyst
> til at gå tilbage, lykkedes det mig at komme videre.

Det nytter ikke at fokusere på nye fordele hvis det basale ikke
er i orden. Jeg kan aldrig forlige mig med et program (TB) der
giver mig valget mellem at læse alt for lange linjer eller at få
skjult vigtige oplysninger. Det er ikke et spørgsmål om vane.

En nødløsning består i at sætte et vindue op med smal bredde
(hvor oplysningerne er skjult), og et stort vindue hvor læsning
er upraktisk, men oplysningerne tilgængelige. Så skal jeg hoppe
frem og tilbage mellem de to størrelser mindst hver gang jeg skal
læse et nyt indlæg. Kunne du vænne dig til det?

Og tænk hvis jeg havde valgt at bruge med bredskærm til min
hovedcomputer? Så kunne jeg få læselinjer der var 54 cm lange.

> Nu bruger jeg Linux Mint på den stationære og Windows XP på
> min bærbare fordi jeg skal kunne bruge tale via messenger
> (en anden ny ting, uff! - men jeg er stadig ikke på
> Facebook), og det kan Mint'en ikke håndtere.

Når XP er sat op, fungerer alt det basale. Så kan man godt vænne
sig til at de menuvejene og genvejene er anderledes end man er
vant til. Jeg har i tidens løb benyttet omkring 20 forskellige
styresystemer, og jeg har fint kunnet vænne mig til de nye ting
hver gang.

Men det basale fungerer heller ikke på Windows 7. Jeg bliver
f.eks tvunget til at have færre ikoner i proceslinjen end jeg
ønsker. De er lavet med en masse luft imellem der optager plads.
Hvorfor forringer man et velfungerende styresystem (XP)?

Jeg har snart mistet lysten til at rode med alt det bras.

Fra : emjeppesen

Dato : 25-01-11 11:23

Bertel Lund Hansen skrev:

>Jeg bliver
>f.eks tvunget til at have færre ikoner i proceslinjen end jeg
>ønsker.

Jeg har kun programmer jeg bruger hver eneste dag liggende på
proceslinjen. desuden har jeg oprettet 2 værktøjslinjer og de rummer
masser af ikoner.
Da jeg ikke kan fordrage at have ikoner på mit skrivebord, har jeg
lagt en fast bjælke mage til proceslinjken ind øverst på mit
baggrundsbillede. Den bruges til midlertidige genvejsikoner.

Jeg synes, det fungerer fint på den måde og ægrer mig ikke mere over
at proceslinjens rutten med pladsen

Hilsen emj

Fra : Mcwm

Dato : 25-01-11 12:09

> [...]
> ønsker. De er lavet med en masse luft imellem der optager plads.
> Hvorfor forringer man et velfungerende styresystem (XP)?

Igen, når man ikke vil læse op på det, så virker tingene naturligvis ikke.

Nu har jeg sat en win7 op, blot for testens skyld. Dette er resultatet;

http://gupl.dk/55376/

Det LIGNER nu meget godt det du efterlyser.

Venligst
Mcwm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-01-11 13:13

Mcwm skrev:

> http://gupl.dk/55376/
> Det LIGNER nu meget godt det du efterlyser.

Det ligner intet af det jeg vil opnå. Her kan du se hvordan min
proceslinje ser ud:

   http://temp.lundhansen.dk/proceslinjen.jpg

Bemærk den tommeplads mellem ikonerne. Der kunne stå dobbelt så
mange på den samme plads.

Fra : Mcwm

Dato : 25-01-11 13:27

> Bemærk den tommeplads mellem ikonerne. Der kunne stå dobbelt så
> mange på den samme plads.
Er det den faktiske opløsning på din skærm det vises i?

Venligst
Mcwm

Fra : Mcwm

Dato : 25-01-11 13:53

Den 25-01-2011 13:27, Mcwm skrev:
> Er det den faktiske opløsning på din skærm det vises i?

Er svaret ja, vil en højere opløsning afhjælpe en del. Kigger du efter,
på det jeg postede tidligere, vil du se at også der er der en forskel på
afstanden på ikonerne.

Venligst
Mcwm

Fra : emjeppesen

Dato : 25-01-11 15:25

Mcwm skrev:

>Er svaret ja, vil en højere opløsning afhjælpe en del.
Vel vil det da ej.
Det vil på ingen måde give plads til flere ikoner.

Hilsen emj

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-01-11 00:54

Mcwm skrev:

> Er det den faktiske opløsning på din skærm det vises i?

Jeg skrumpede billedet en anelse. Men problemet er løst, og det
er faktisk ret enkelt.

Lav en mappe med de ikoner der ønskes på proceslinjen. Lad os
kalde den "Plinje". Opret den som ny værktøjslinje.

Lås proceslinjen op. Højreklik på ordet "Plinje" og slå "Vis
tekst" fra, og vælg "Vis => små ikoner".

Tag fat i den vesntre prikstribe der hører til den nye mappe og
træk den så langt til venstre som den kan komme - også forbi de
ikoner der evt. er aktive. Flyt derefter den højre stribe så tæt
på som muligt

Lås linjen igen.

For at spare plads har jeg givet mappen et endnu kortere navn,
nemlig " ". Det er et hårdt mellemrum, og det må man godt bruge
som mappenavn.

Fra : Mcwm

Dato : 27-01-11 02:15

> [...]
> træk den så langt til venstre som den kan komme - også forbi de
> ikoner der evt. er aktive. Flyt derefter den højre stribe så tæt

Med andre ord samme fremgangsmåde som jeg linkede til i indlæg af
25-01-2011 kl 14:04

Venligst
Mcwm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-01-11 08:47

Mcwm skrev:

> Med andre ord samme fremgangsmåde som jeg linkede til i indlæg af
> 25-01-2011 kl 14:04

Ja, men dengang stirrede jeg mig blind på min 'startmenu' der kun
indeholdt mapper. Og jeg tænkte ikke på at det kunne klares med
to forskelligeb værktøjslinjer.

Jeg fik en mail med et billede der viste hvordan det kunne se ud,
og så gik der en prås op for mig.

Fra : Edmund

Dato : 27-01-11 07:35

> Lås proceslinjen op. Højreklik på ordet "Plinje" og slå "Vis
> tekst" fra, og vælg "Vis => små ikoner".

hvis du også slår titel fra, er det vel lige meget om mappen
hedder " " eller "blablabla"

--
Mvh Edmund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-01-11 08:42

Edmund skrev:

> hvis du også slår titel fra, er det vel lige meget om mappen
> hedder " " eller "blablabla"

Ja, det gælder den mappe der kun indeholder ikoner.

Den anden mappe som indeholder det der burde ligge i startmenuen,
indeholder i første niveau kun mapper, og hvis jeg slår titel
fra, bliver der vist et mappeikon i stedet.

Fra : Mcwm

Dato : 25-01-11 14:04

> [...]
> proceslinje ser ud:
>
>    http://temp.lundhansen.dk/proceslinjen.jpg
>
> Bemærk den tommeplads mellem ikonerne. Der kunne stå dobbelt så
Taler lige lidt videre.

Din løsning skulle være her;

http://www.sevenforums.com/tutorials/888-quick-launch-enable-disable.html

Venligst
Mcwm

Fra : Edmund

Dato : 25-01-11 22:16

Den 25-01-2011 14:04, Mcwm skrev:

> Din løsning skulle være her;
>
> http://www.sevenforums.com/tutorials/888-quick-launch-enable-disable.html

Problemet med at værktøjslinjen forsvinder, kan også løses ved at fjerne
værktøjslinjen sprog ovre ved uret.

--
Mvh Edmund

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 25-01-11 16:02

http://klattrup.dk/misc/saadanher.jpg
--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-01-11 00:57

Ivan V. Klattrup skrev:

> http://klattrup.dk/misc/saadanher.jpg

Nu ser min proceslinje sådan her ud:

   http://temp.lundhansen.dk/ny_proceslinje.jpg

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 25-01-11 16:54

Kim Ludvigsen skrev den 25-01-2011:
> Nu bruger jeg Linux Mint på den stationære og Windows XP på min bærbare fordi
> jeg skal kunne bruge tale via messenger (en anden ny ting, uff! - men jeg er
> stadig ikke på Facebook), og det kan Mint'en ikke håndtere.

Mon ikke det kan løses med Digsby, som også kører på Linux
www.digsby.com

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-01-11 17:12

Jørgen Nielsen skrev:

> Mon ikke det kan løses med Digsby, som også kører på Linux
> www.digsby.com

Hvis du tjekker siden, finder du intet om lyd/video, så nej,
desværre.

Så vidt jeg har forstået, så er problemet, at der ikke er
lavet en protokol til lyd/video til Linux, der gør det
muligt at tale med/se brugere med Messenger. Selve
IM-delen/chat er der ingen problemer med, heller ikke med
det indbyggede IM-program i Mint.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende brugerguide for begyndere om ubuntu Linux:

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 25-01-11 17:21

Kim Ludvigsen skrev:

>Så vidt jeg har forstået, så er problemet, at der ikke er lavet en
>protokol til lyd/video til Linux, der gør det muligt at tale med/se
>brugere med Messenger

har du prøvet med aMSN

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-01-11 17:45

Ivan V. Klattrup skrev:

> har du prøvet med aMSN

Nej. Det ser interessant ud, de skriver i hvert fald, at
programmet har webcam support, men jeg har en lumsk mistanke
om, at der kun er support for billeder. Jeg vil prøve det
ved lejlighed, tak!

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-01-11 17:49

Kim Ludvigsen skrev:

> Nej. Det ser interessant ud, de skriver i hvert fald, at
> programmet har webcam support, men jeg har en lumsk mistanke
> om, at der kun er support for billeder.

Øv, efter at have læst lidt videre på hjemmesiden, kan jeg
se, at lyd ikke er understøttet:
http://www.amsn-project.net/wiki/FAQ#Why_doesn.27t_aMSN_support_audio_.2F_Why_did_aMSN_drop_linphone_support.3F
Samme link i kort form:
http://tinyurl.com/4u6kjbm

Men der er håb forude, de forsøger at få lyd med i næste
version.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Imponér familie og venner med ny viden om danske ord og

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 25-01-11 17:52

Ivan V. Klattrup skrev den 25-01-2011:
> har du prøvet med aMSN

Mange tak, den er gemt hvor jeg er sikker på at finde den igen.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 25-01-11 17:42

Kim Ludvigsen skrev den 25-01-2011:

> Hvis du tjekker siden, finder du intet om lyd/video, så nej, desværre.

Øv det var ellers det jeg havde tænkt mig, men har ikke prøvet endnu,
så tak for advarslen.
Jeg blev inspireret af en artikkel i PCW med "Digsby har en let
overskuelig chat-historik, lyd/video-understøttelse", derfor svaret
http://www.pcworld.dk/art/10932?page=4

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]