Mac mini mediecenter og larm
Fra : Franz Berliner

Dato : 23-01-11 00:22

Hejsa

Har en Mac mini (1,6 Intel Core Duo, 2GB ram) med EyeTV som agerer TV
tuner/mediecenter.

Har Elgato Diversity Tv-tuner. Pga. lidt dårlige antenneforhold kører
jeg den i diversity mode hvor den tager signaler ind fra begge antenner
og mixer dem til bedst muligt resultat.

System og indhold kører alt sammen på en ekstern 1TB USB disk.

Det fungerer fint, men jeg synes Mini'en er begyndt at larme en hel del.
Hvis jeg ser DR HD kører blæseren konstant på højtryk.... så den lyder
efterhånden nærmest som en Xbox

Overvejer at købe den nyeste Mac Mini 2.4Ghz Core 2 Duo m. 4GB Ram for
at få støjniveauet ned. Nogen der har erfaring med den og lignende
belastning?

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-11 06:57

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> [...]
>

> Overvejer at købe den nyeste Mac Mini 2.4Ghz Core 2 Duo m. 4GB Ram for
> at få støjniveauet ned. Nogen der har erfaring med den og lignende

Næh, men det kunne jo være at den interne harddisk trænger til en
udskiftning. Man kan vist få dem på op til 0,5 TB i dag.

Hvis du skulle gå i tanker om at købe en ny kunne jeg anbefale dig en
Mac Mini med Sneleopard Server og to interne harddiske med tilsammen 1T.

<http://store.apple.com/dk/browse/home/shop_mac/family/mac_mini?mco=MTM3
NDkzNjU>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 23-01-11 07:57

stuff@NOSPAMkampp.dk (Franz Berliner) writes:

> Det fungerer fint, men jeg synes Mini'en er begyndt at larme en hel del.
> Hvis jeg ser DR HD kører blæseren konstant på højtryk.... så den lyder
> efterhånden nærmest som en Xbox

Det kræver kræfter at dekode HD. Jo mere HD du ser, jo mere skal den
lave og jo varmere bliver cpu'en derfor :) (og det kommer mere og mere
af sig selv, jo flere kanaler der skifter til HD).

Fra : Franz Berliner

Dato : 23-01-11 10:46

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110122 <nospam0002+20110122@gmail.com> wrote:

> Det kræver kræfter at dekode HD. Jo mere HD du ser, jo mere skal den
> lave og jo varmere bliver cpu'en derfor :) (og det kommer mere og mere
> af sig selv, jo flere kanaler der skifter til HD).

Ja, det er jeg klar over - og det hjælper jo heller ikke på det at
jeg hiver 2 signaler ind på een gang - det er jo derfor jeg vil købe en
maskine med kraftigere CPU

Mit spørgsmål skulle nok være formuleret således:
Hvor meget larmer den nyeste Mac Mini når man ser DR HD i EyeTV? Nogen
erfaringer?

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-01-11 10:45

> [...]

> Overvejer at købe den nyeste Mac Mini 2.4Ghz Core 2 Duo m. 4GB Ram for
> at få støjniveauet ned. Nogen der har erfaring med den og lignende

Jeg har også en Mac Mini som mediecenter og den larmer også mere og mere
.... jeg har overvejet at skifte disken til en SSD for at komme noget af
varmen til livs ...

Men HD/h.264 dekodning trækker nu engang bare tænder ud ..

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 23-01-11 10:48

> Jeg har også en Mac Mini som mediecenter og den larmer også mere og mere
> ... jeg har overvejet at skifte disken til en SSD for at komme noget af
> varmen til livs ...

Det har jeg også været ude i overvejelser om - men tænkte at disken ikke
var den primære varme/støjkilde, eftersom det hele kører fra en ekstern
disk (som er placeret et sted hvor man ikke kan høre larmen).

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-01-11 11:32

> Det har jeg også været ude i overvejelser om - men tænkte at disken ikke
> var den primære varme/støjkilde, eftersom det hele kører fra en ekstern
> disk (som er placeret et sted hvor man ikke kan høre larmen).

ah ja .. jeg har også overvejet at flytte hele maskerinert væk og så
trække video og lyd tilbage med noget extender halløj .. men indtil
videre generer det mig ikke så meget

(derudover sidder den i et skab der skærmer for noget af støjen ...)

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 23-01-11 16:27

> [...]
> videre generer det mig ikke så meget
>
> (derudover sidder den i et skab der skærmer for noget af støjen ...)

Det har jeg også tænkt på, men kæresten vil have at man kan se om den er
på sleep, hurtigt kan genstarte etc... Men hvis den nye Mini også larmer
ved visning af HD kanaler, må det blive løsningen.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 23-01-11 10:47

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Overvejer at købe den nyeste Mac Mini 2.4Ghz Core 2 Duo m. 4GB Ram for
> at få støjniveauet ned. Nogen der har erfaring med den og lignende
> belastning?

Min 2.8GHz iMac med 6 MB L2 lader sig ikke mærke med noget ved DR HD
afspilning. CPUen bruger omkring 10W ved det brug.

Masser af L2 cache er godt til H264.

Den nye Mini har GPU understøttelse for H264 afspilning, men om EyeTV
benytter sig af det kan jeg ikke garantere.

Man kan godt opgradere CPU på en Core Duo Mini, så vidt jeg ved.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 23-01-11 11:28

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Det fungerer fint, men jeg synes Mini'en er begyndt at larme en hel del.

Måske trænger den til en støvsugning?

--
Mvh Martin

www.facebook.com/martin.bredthauer

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 23-01-11 11:44

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> Men HD/h.264 dekodning trækker nu engang bare tænder ud ..

Dedikeret hardware til formålet er nu altid godt.

Er der nogen h264-hardware-løsninger til PC/Mac, eller er vi så ovre i
fjernsyn pr automatik?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-01-11 11:48

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110123 <nospam0002+20110123@gmail.com> wrote:

> Dedikeret hardware til formålet er nu altid godt.
>
> Er der nogen h264-hardware-løsninger til PC/Mac, eller er vi så ovre i
> fjernsyn pr automatik?

Elgato har jo deres USB h.264 dimmer ... men det hjælper vist ikke når
du ser live fjernsyn ..

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 23-01-11 11:45

> [...]

> Ja, det er jeg klar over - og det hjælper jo heller ikke på det at
> jeg hiver 2 signaler ind på een gang - det er jo derfor jeg vil købe en

Så længe du bare hiver signalet ind, er problemet ikke så stort. Det
kommer først når du gør "noget" ved det, som vise det eller lignende.

> Mit spørgsmål skulle nok være formuleret således:
> Hvor meget larmer den nyeste Mac Mini når man ser DR HD i EyeTV? Nogen
> erfaringer?

Jeg ved det ikke. Men mon ikke du kan gå en tur i en forretning der
sælger begge dele og bede om at få en demonstration?

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 23-01-11 17:35

On 23/01/11 00.22, Franz Berliner wrote:
> [...]
>

> Overvejer at købe den nyeste Mac Mini 2.4Ghz Core 2 Duo m. 4GB Ram for
> at få støjniveauet ned. Nogen der har erfaring med den og lignende

Har samme problem her med en mac mini 1.83ghz og 2gb ram,
elgator er en h264 usb, pigerne har samme modtager til deres
imac 2.4 med 1gb ram og deres brokker sig overhovedet ikke
så jeg har lidt på fornemmelsen at det måske er antenneforholdet
i stuen der ikke er optimalt og at den derved bruger mere energi
men det er rent gætværk fra min side..

Tommy