MS Windows
briani 27239
Genuine Advantage Notifications
Fra : Elmer

Dato : 22-01-11 11:53

Hej.
Med XP og manuel win-update er det alligevel lykkedes MS at overtage en
del af kontrollen over min PC (PERSONLIG Computer).

Hver gang jeg starter maskinen forsøger "Genuine Advantage
Notifications" at installere sig, hver gang siger jeg annuller og det er
OK - boxen lukker - indtil næste genstart.

Jeg kan ikke finde exe-filen, som starter sub.

Nogen der ved hvor den ligger og hvordan jeg slipper af med den?

Eller skal jeg laden den installere, hvorefter jeg kan fjerne den igen,
hvilket er besværligt.

Elmer

Fra : Bo

Dato : 22-01-11 12:09

Elmer kom med denne ide:
> [...]
>
> Nogen der ved hvor den ligger og hvordan jeg slipper af med den?
>
> Eller skal jeg laden den installere, hvorefter jeg kan fjerne den igen,

Har du kigget i startup programmer, om du kan fjerne den derfra ?
start>kør>msconfig

Hvorfor ikke bare køre den og så er det overstået ?? :-?

Fra : Elmer

Dato : 22-01-11 21:13

Den 22-01-2011 12:09, Bo skrev:
> Elmer kom med denne ide:

> Har du kigget i startup programmer, om du kan fjerne den derfra ?
> start>kør>msconfig
>
> Hvorfor ikke bare køre den og så er det overstået ?? :-?

Jeg er lidt gammeldags, jeg kan stadig DOS kommandoerne, og jeg mener
det er min PC og ikke MS's.

Jeg vil gerne selv bestemme, hvilke programmer der skal køre på min PC.
I msconfig er der umiddelbart ikke noget som referer til "Genuine
Advantage Notifications"

Også er jeg ikke sikker på at al min software er helt lovlig!

Det værste af det hele og det som irriterer mig mest er at så bliver min
PC endnu langsommere og der kommer mere "støj" på nettet.

Elmer

Fra : Bo

Dato : 22-01-11 22:28

Elmer frembragte:

> [...]
>
> Jeg vil gerne selv bestemme, hvilke programmer der skal køre på min PC.

> Også er jeg ikke sikker på at al min software er helt lovlig!

Så er det jo altså IKKE en PRIVATE computer men en public, det er os
andre der betaler. Hvis din win er lovlig, er ms ligeglade med resten,
og er den ikke.... så må du sgu leve med de ulember det giver

> Det værste af det hele og det som irriterer mig mest er at så bliver min PC
> endnu langsommere og der kommer mere "støj" på nettet.

Det er ikke noget du mærker overhovedet.

Fra : Allan Vebel

Dato : 22-01-11 23:44

Elmer skrev:

> Og så er jeg ikke sikker på at al min software er
> helt lovlig!

Det får du så verificeret - er det ikke rart at vide?

> Det værste af det hele og det som irriterer mig
> mest er at så bliver min PC endnu langsommere
> og der kommer mere "støj" på nettet.

Nej, din pc bliver ikke langsommere af at være
helt lovlig

Har du ikke rent mel i posen, er det os andre der
betaler prisen for at du kan få en gratis Windows,
det er snyd, så naturligvis skal du køre opdateringen

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://dmwebdesign.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-01-11 10:12

Allan Vebel skrev:

> Har du ikke rent mel i posen, er det os andre der
> betaler prisen for at du kan få en gratis Windows,
> det er snyd, så naturligvis skal du køre opdateringen

Nu er der ingen pligt for folk med en lovlig pc med et lovligt
styresystem til at vi skal lade M$ snage i den. Så naturligvis
behøver man ikke køre noget som helst som man ikke har lyst til.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 23-01-11 10:21

Hej Bertel

> Nu er der ingen pligt for folk med en lovlig pc med et lovligt
> styresystem til at vi skal lade M$ snage i den. Så naturligvis
> behøver man ikke køre noget som helst som man ikke har lyst til.

Som jeg har forstået det, ja så er programmet noget der følger
med når man ønsker at opdatere sin Windows hos MS, så det
skal man jo bare lade være med.

Max

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-01-11 14:07

Bertel Lund Hansen skrev:

> Nu er der ingen pligt for folk med en lovlig pc
> med et lovligt styresystem til at vi skal lade M$
> snage i den.

Hvordan skulle de ellers tjekke om licensen er
lovlig eller ej?

http://www.microsoft.com/danmark/modtaginfo/communications/wga_faq.mspx

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 23-01-11 14:57

On Sun, 23 Jan 2011 14:07:19 +0100, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Hvordan skulle de ellers tjekke om licensen er
>lovlig eller ej?

Det skal de heller ikke, det er noget de kan sætte op som en
betingelse (at man har inst WGA) for at man kan modtage updates fra
dem.

/Hans

Fra : Bo

Dato : 23-01-11 18:19

Hans Kjaergaard skrev den 1/23/2011:

> Det skal de heller ikke, det er noget de kan sætte op som en
> betingelse (at man har inst WGA) for at man kan modtage updates fra
> dem.

??? sikke noget ævl... er det ikke lidt det de gør ? Man skal ikke
jamre sig hvis man ikke har en lovlig licens. Det svare lidt til, at
stjæle en bil, og så gå tilbage til ejeren, og brokke sig over, at den
ikke køre langt nok på literen

Fra : Elmer

Dato : 23-01-11 22:03

Den 23-01-2011 18:19, Bo skrev:

> [...]
> sig hvis man ikke har en lovlig licens. Det svare lidt til, at stjæle en
> bil, og så gå tilbage til ejeren, og brokke sig over, at den ikke køre

Hmmm. Jeg beklager at diskussionen har taget denne retning. Der er
åbenbart ingen som kan hjælpe mig med mit problem og det er OK.
Jeg kan oplyse at men Windåse er lovlig....og problemet kan løses på
andre måder.
Jeg syntes bare at det er meget man skal finde sig i fra MS' og det er
vel en PERSONLIG computer.

Elmer
PS: jeg vil forøvrigt gerne anbefale Ubuntu.

Fra : Max

Dato : 23-01-11 22:10

Hej Elmer

> Jeg syntes bare at det er meget man skal finde sig i fra MS' og det er
> vel en PERSONLIG computer.

Så lad være med at købe software fra MS, så er den ikke længere.

Max

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-01-11 23:21

Elmer skrev:

> Jeg kan oplyse at men Windåse er lovlig....

Godt!

Hvordan skal dette så tolkes?

Her fortæller du at noget ikke er lovligt, og med
Genuine Advantage Notifications in mente, er
det en indikation af at det er Windows der ikke
lovligt.

Hvor vil du hen, og hvilke ulovlige programmer
har du?

Når du kommer med:

.... er du nødt til at være mere præsis, for ikke at
afspore debatten.

Har du en lovlig installation, er det intet der hindrer
dig i at hente Genuine Advantage Notifications,
den skal nok fortælle om den er lovlig eller ej.

Jeg kan slet ikke se problemet, kan du?

Jeg instalerer Genuine Advantage Notifications
på alle de pc'er jeg leverer, det beviser at
installationen er lovlig, og svarer til licenskoden på
kabinettet.

Fra : Elmer

Dato : 24-01-11 17:39

Den 23-01-2011 23:21, Allan Vebel skrev:

> [...]
>
> Jeg instalerer Genuine Advantage Notifications
> på alle de pc'er jeg leverer, det beviser at
> installationen er lovlig, og svarer til licenskoden på

Jeg vil ikke oplyse hvilke programmer jeg bruger!

Det jeg egentlig er mest imod; det de processor som ligger skjult på MIN
PERSONLIGE computer og samtidig "støjer" på nettet, for at opdatere
eller "sladre" om hvad jeg foretager mig.

Elmer

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 24-01-11 18:16

On Mon, 24 Jan 2011 17:39:06 +0100, Elmer <elmer@engineer.com> wrote:

>Det jeg egentlig er mest imod; det de processor som ligger skjult på MIN
>PERSONLIGE computer og samtidig "støjer" på nettet, for at opdatere
>eller "sladre" om hvad jeg foretager mig.

Slå updates fra, men det gør det ikke.
Hver gang din XP starter op kontakter den lige MS, sådan er det bare,
og det kan kun undgås hvis du har en firewall (ikke sw på din PC) der
blokerer for de IP adresser som XP bruger til dette.

/Hans

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 25-01-11 00:02

Det er ikke korrekt.
Hvis den er sat til automatisk at hente (undersøge om der er nye)
opdateringer vil den gøre det men ellers er der ikke kontakt.
Andre installerede MS programmer kan også kikke efter opdateringer.
Men alt hvad den gør i den retning er på et tidspunkt blevet godkendt
af brugeren.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Allan Vebel

Dato : 25-01-11 00:28

Elmer skrev:

> Jeg vil ikke oplyse hvilke programmer jeg
> bruger!

Hvordan skal vi så løse dit problem?

> Det jeg egentlig er mest imod; det de processor
> som ligger skjult på MIN PERSONLIGE computer
> og samtidig "støjer" på nettet, for at opdatere eller
> "sladre" om hvad jeg foretager mig.

Jamen, er du bange for at Microsoft hælder den
slags oplysninger ud på nettet, bare fordi du laver
en WindowsUpdate?

Microsoft tjekker om din licenskode er i orden, er
det ikke godt nok?

Er den i orden, kan du roligt arbejde videre, er det
ikke godt nok?

Du får det til at lyde som om Genuine Advantage
Notifications er et ondsidet virus, som vil invadere
dig til tid og evighed - det er blot et tjek om at du
har en lovlig installation - det kan jeg ikke se noget
forkert i.

Jeg har installeret tusindvis af pc'er med alle former
for styresystemer, siden ruder konge var knægt, og
har aldrig været bange for at Microsoft skulle
inficere mig med noget som helst.

Hvorfor er du bange for Microsoft?

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 25-01-11 16:32

Allan Vebel skrev den 25-01-2011:

> Hvordan skal vi så løse dit problem?

Du kan vel bekræfte at WGA, så vidt det vides, kun checker om Windows
er ægte, og ikke bekymrer sig om andre programmer.

Det er noget andet med Windows Update, hvor der er nogen der ved et
uheld har fået instaleret Microsoft Update og dermed fået OGA
indstalleret. Så er det nogen gange at tuderiet starter over et
kedeligt billede i Office pakken.

Det er vel OK at folk gerne vil vide hvad detr sker på deres PC. Jeg
synes der er forbavsende mange der er så bange for WGA at de hellere
undværer opdateringerne.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Allan Vebel

Dato : 25-01-11 21:46

Jørgen Nielsen skrev:

> Du kan vel bekræfte at WGA, så vidt det vides,
> kun checker om Windows er ægte, og ikke
> bekymrer sig om andre programmer.

Her er hvad de selv skriver om det:
http://www.microsoft.com/danmark/modtaginfo/communications/wga_faq.mspx

> Det er vel OK at folk gerne vil vide hvad der sker
> på deres PC.

Ja!

> Jeg synes der er forbavsende mange der er så
> bange for WGA at de hellere undværer
> opdateringerne.

Jeg har set mange piratversioner installeret i sin
tid, men det er en stakket frist - uden opdateringer
vi de dø af sig selv.

Får jeg en pc med en piratversion ind på værkstedet,
må jeg ikke røre den med en ildtang - siger de selv.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 25-01-11 23:16

Allan Vebel skrev den 25-01-2011:
> Jeg har set mange piratversioner installeret i sin
> tid, men det er en stakket frist - uden opdateringer
> vi de dø af sig selv.

Ja de fleste vil, og nogle siger pis og format C:

> Får jeg en pc med en piratversion ind på værkstedet,
> må jeg ikke røre den med en ildtang - siger de selv.

Det er vel ret naturligt at MS har den holdning, men du må vel sælge og
installere en ny Windows.

Antallet af Pirat Windows er vel faldende, da det snart kun er for
nørder at købe en PC uden Windows.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Bo

Dato : 25-01-11 23:35

Jørgen Nielsen forklarede:
> Allan Vebel skrev den 25-01-2011:
>
> Antallet af Pirat Windows er vel faldende, da det snart kun er for nørder at
> købe en PC uden Windows.

? Hvorfor dog det, det er langt nemmere end at skulle bruge tid på, at
rive alt muligt lort ud af en preinstall. Samt lave en ordenlig
opsætning, med ønskede partitioner osv. Ren røv at trutte i fra start,
det er da optimalt

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 26-01-11 08:06

Bo skrev den 25-01-2011:
> [...]
> ønskede partitioner osv. Ren røv at trutte i fra start, det er da optimalt

Når du kan det, betragter jeg dig også som nørd, og så finder du
sikkert også et velfungerende crack hvis det er det du vil.
Ellers stort set enig i dine betrragtninger

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Bo

Dato : 26-01-11 10:42

Jørgen Nielsen formulerede Wednesday:
> Bo skrev den 25-01-2011:

> Når du kan det, betragter jeg dig også som nørd, og så finder du sikkert også
> et velfungerende crack hvis det er det du vil.
> Ellers stort set enig i dine betrragtninger

Syntes faktisk at det er blevet meget hurtigere at lave en frisk
install med både vista og W7. Det går lynwupti.
Behøver ikke nogen crack Har pt. 3. stk ubrugte upgrade licenser
med skiver 32 - 64b W7 stående, som jeg "bare måtte købe" da de kom til
1.200 Rørende billigt, og så har jeg cdérne til at hjælpe venner der
glemmer at lave recovery Man behøver ikke gøre det svært for sig
selv, når det nu kan gøres lovligt og nemt

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-01-11 00:47

Bo skrev:

> [...]
> rive alt muligt lort ud af en preinstall. Samt lave en ordenlig
> opsætning, med ønskede partitioner osv. Ren røv at trutte i fra start,

Køb Medion med en præinstalleret version. Det tager kun få
sekunder at slette alle partitioner, og til Medion følger de
nødvendige rene OS-skiver samt alle drivere.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   http://fiduso.dk/

Fra : Bo

Dato : 28-01-11 00:33

Bertel Lund Hansen forklarede:

> Køb Medion med en præinstalleret version. Det tager kun få
> sekunder at slette alle partitioner, og til Medion følger de
> nødvendige rene OS-skiver samt alle drivere.

Får du procenter ? :) Køb hvad som helst... lav dig en ren win eller
køb en ....

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-01-11 11:31

Bo skrev:

> Får du procenter ?

Nej. Jeg får bare velfungerende pc'er hver gang jeg køber Medion.
Jeg har købt 5 computere, en monitor og en dvd-optager i Aldi, og
det virker bare, og man finder intet tilsvarende til samme pris.

Jeg glemte for øvrigt at spørge dig om du får procenter ved M$
siden du roser dem så meget.

Det er så dejligt med et seriøst debatniveau.

--
Bertel

Fra : Bo

Dato : 28-01-11 15:13

Bertel Lund Hansen:

> Nej. Jeg får bare velfungerende pc'er hver gang jeg køber Medion.
> Jeg har købt 5 computere, en monitor og en dvd-optager i Aldi, og
> det virker bare, og man finder intet tilsvarende til samme pris.

Medion er skam udemærket, det er de fleste pcére i virkeligheden, jeg
syntes stadig preinstall er noget shit ...

> Jeg glemte for øvrigt at spørge dig om du får procenter ved M$
> siden du roser dem så meget.

Jeg har svaret på et spørgsmål om M$ var en rimlig formulering, så må
jeg naturligvis nævne MS... det er vel rimligt logisk ? Ellers kan jeg
ikke rigtig finde steder hvor jeg roser dem over evne. Kan du ?

> Det er så dejligt med et seriøst debatniveau.

Ved godt, at du har lidt problemer med at blive sagt imod, så niveauet
bliver ikke meget højere. Du kan vælge, ikke at deltage.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-01-11 15:34

Bo skrev:

> Medion er skam udemærket, det er de fleste pcére i virkeligheden, jeg
> syntes stadig preinstall er noget shit ...

Det er vi enige om.

> Jeg har svaret på et spørgsmål om M$ var en rimlig formulering, så må
> jeg naturligvis nævne MS... det er vel rimligt logisk ?

Jo, nævne dem er okay, men det du fremhæver som kvaliteter og som
du påstår er deres opfindelse, stammer fra andre der kom først
med det. Kender du f.eks. sagen Stacker versus M$?

> Ved godt, at du har lidt problemer med at blive sagt imod,

Er det det her du kalder st sige imod:

>    Får du procenter ? :)

Tror du at jeg var blevet ved med at benytte usenet på 15. år
hvis jeg havde problemer med at blive sagt imod? Det er ikke mig
der har det problem. Det er en hel del andre der falder tilbage
på at skrive smædeindlæg mod mig (det har du ikke gjort. Jeg
sigter til andre) fordi de ikke kan finde brugbare argumenter.

--
Bertel

Fra : Mcwm

Dato : 25-01-11 23:34

Den 25-01-2011 21:46, Allan Vebel skrev:
> Jeg har set mange piratversioner installeret i sin
> tid, men det er en stakket frist - uden opdateringer
> vi de dø af sig selv.
Læser du de link du selv poster?

"Sp. Hvis min kopi af Windows ikke er ægte, får jeg så ikke automatiske
opdateringer til Windows XP mere?

Sv. Windows Genuine Advantage Notifications hjælper dig bare med at
undersøge om din licens til Windows XP er ægte. Du vil stadig modtage
opdateringer som vanligt, selv om din version af Windows ikke er ægte,
men du har ikke adgang til fordele som ægte Windows brugere får, som
f.eks. adgang til Windows Update og nye opdateringer som Internet
Explorer 7 eller nye udvidelser til Windows XP."

Og her http://support.microsoft.com/kb/892130/da

"Hvad sker der, hvis jeg beslutter ikke at bruge Windows Genuine
Advantage til at validere min Windows-kopi?
Hvis du har en ægte Windows-kopi og beslutter dig for ikke at fuldføre
valideringsprocessen, kan du stadig få vigtige softwareopdateringer ved
hjælp af funktionen Automatiske opdateringer."

Venligst
Mcwm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-01-11 00:44

Allan Vebel skrev:

> Jeg har set mange piratversioner installeret i sin
> tid, men det er en stakket frist - uden opdateringer
> vi de dø af sig selv.

Hvorfor det?

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 26-01-11 00:31

OGA er gået på pension og har ikke været brugt i noget tid.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 26-01-11 08:13

Jens Peter Karlsen skrev den 26-01-2011:
> OGA er gået på pension og har ikke været brugt i noget tid.

Ups... tak for korrektionen. Det undrer mig at de har droppet det...
mon der blevet for få MS Office pirater.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-01-11 13:58

Jørgen Nielsen wrote:

> Ups... tak for korrektionen. Det undrer mig at de har droppet det... mon
> der blevet for få MS Office pirater.

For stor konkurrence fra fri software

--
Jesper Lund

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-01-11 12:27

"Elmer" <elmer@engineer.com> skrev i meddelelsen
> Hver gang jeg starter maskinen forsøger "Genuine Advantage
> Notifications" at installere sig, hver gang siger jeg annuller og det
> er OK - boxen lukker - indtil næste genstart.
> Elmer

Lad den køre - så er den overstået en gang for alle

Jan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-01-11 12:33

Elmer skrev:

> Hver gang jeg starter maskinen forsøger "Genuine Advantage
> Notifications" at installere sig, hver gang siger jeg annuller og det er
> OK - boxen lukker - indtil næste genstart.

Har du prøvet at registrere pc'en hos Microsoft?

Mine XP'er (med SP2) opfører sig ikke på den beskrevne måde. Dem
har jeg sldrig registreret hos Microsoft.

--
Bertel

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 22-01-11 22:53

Bertel Lund Hansen skrev den 22-01-2011:

> Har du prøvet at registrere pc'en hos Microsoft?
>
> Mine XP'er (med SP2) opfører sig ikke på den beskrevne måde. Dem
> har jeg sldrig registreret hos Microsoft.

Det ser ud til at være en af fordelene ved at købe en preinstalleret
mærkevare maskine.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Bo

Dato : 22-01-11 23:58

Jørgen Nielsen har bragt dette til os:

> Det ser ud til at være en af fordelene ved at købe en preinstalleret
> mærkevare maskine.

Det er da så også den eneste ...

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 23-01-11 11:48

Bo skrev den 22-01-2011:
> Jørgen Nielsen har bragt dette til os:

> Det er da så også den eneste ...

Måske... det er nemmere at finde ulemper, som en masse software ingen
vil bruge. Den Asus jeg sidst lavede recoveryskiver på åd 5 DVD+DL
skiver. ;-(

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-01-11 00:10

Jørgen Nielsen skrev:

> Det ser ud til at være en af fordelene ved at
> købe en preinstalleret mærkevare maskine.

En mærkevare-pc er allerede aktiveret hos
Microsoft med den licenskode der er klistret
på kabinettet - ellers ville den komme med et
vindue inden for de første 30 dage, med en
opfordring til at aktivere.

Microsoft eller mærkevareproducenterne giver
ingen fordele, alle installationer har en kode der
skal aktiveres på en eller anden måde.

Som reraratør af pc'er gennem mange år, har
jeg en sjælden gang været ude for at en pc ikke
kunne aktiveres - så ringer jeg til Microsoft, og
bliver guidet igennem på en utrolig positiv måde,
og der er endnu ikke noget jeg ikke har fået til
at fungere - andet end piratlicencer

Når Elmer skriver:

> er jeg ikke sikker på at al min software er helt
> lovlig

.... er han altså ude på et overdrev, vel at mærke
et overdrev der er mere sjældent end kønt. Der
er så meget kontrol i dag at det meget skjældent
kan betale sig at have en ulovlig kopi af Windows,
og det er det Elmer søger en løsning på.

Jeg betaler bare, og ser glad ud.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 23-01-11 11:39

Allan Vebel skrev den 23-01-2011:

> En mærkevare-pc er allerede aktiveret hos
> Microsoft med den licenskode der er klistret
> på kabinettet - ellers ville den komme med et
> vindue inden for de første 30 dage, med en
> opfordring til at aktivere.

Mit erfaringsgrundlag er væsentligt mindere end dit, men jeg har endnu
aldrig oplevet at det er den licenskode der er klistret på computeren
der er benyttet af fabrikanten.

> Microsoft eller mærkevareproducenterne giver
> ingen fordele, alle installationer har en kode der
> skal aktiveres på en eller anden måde.

Det er jeg ikke enig i. Bertel's forklaring opfatter _jeg_ som en
fordel.

> [...]
> bliver guidet igennem på en utrolig positiv måde,
> og der er endnu ikke noget jeg ikke har fået til

Hvad så når lille Peter ikke kan få skidtet til at spille og starter på
en frisk installation en gang om ugen, eller en gang eller to om dagen.

> [...]

> er så meget kontrol i dag at det meget skjældent
> kan betale sig at have en ulovlig kopi af Windows,
> og det er det Elmer søger en løsning på.

Det er ikke det jeg læser. Bemærk det lille ord "al". Jeg opfattede det
som om han troede at WGA også checkede andre programmer end Windows.

> Jeg betaler bare, og ser glad ud.

Hvordan betaler du for Hiren's Boot CD.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-01-11 14:29

Jørgen Nielsen skrev:

> aldrig oplevet at det er den licenskode der er
> klistret på computeren der er benyttet af
> fabrikanten.

Jeg har aldrig oplevet det modsatte, licenskoden
kan aflæses af forskellige programmer, blandt
andet Keyfinder og SIW.

> Hvordan betaler du for Hiren's Boot CD.

Den betaler jeg ikke for, det er udelukkende
freeware- og shareware-programmer.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 24-01-11 11:18

> Den betaler jeg ikke for, det er udelukkende
> freeware- og shareware-programmer.

Det er mest den fine mini Windows XP der plager mig, for den kan jeg
ikke finde nogen forklaring på er Ok, men håber jeg tager fejl.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Allan Vebel

Dato : 24-01-11 12:48

Jørgen Nielsen skrev:

> Det er mest den fine mini Windows XP
> der plager mig, for den kan jeg ikke finde
> nogen forklaring på er Ok, men håber jeg
> tager fejl.

Det har de sikkert styr på, ellers får de nok
problemer med Microsoft

Jeg bruger den ofte selv[1] - den er fantastisk
til hurtigt at finde ud af mange ting når en pc
ikke starter op på normal vis.

[1] http://www.hirensbootcd.org/download/

Fra : Chano Andersen

Dato : 23-01-11 20:36

Den 23-01-2011 11:39, Jørgen Nielsen skrev:
> Hvad så når lille Peter ikke kan få skidtet til at spille og starter på
> en frisk installation en gang om ugen, eller en gang eller to om dagen.

Så venter han naturligvis med at aktivere dåsen til han er sikker på
skidtet virker... I øvrigt skulle jeg mene at samme hardware kan
aktiveres igen og igen, uden problemer. Alternativt kan man komme ret
langt med telefon aktiveringen, hvis ens aktiveringer er brugt op.

- Chano Andersen

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-01-11 20:59

Chano Andersen skrev:

> Så venter han naturligvis med at aktivere dåsen
> til han er sikker på skidtet virker...

I sådan et tilfælde ville jeg nok have et ghost af
maskinen liggende - det er jo allerede aktiveret,
og det tager kun et øjeblik, så er lille Peter klar

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 24-01-11 11:45

Chano Andersen skrev den 23-01-2011:

> Så venter han naturligvis med at aktivere dåsen til han er sikker på skidtet
> virker...

Ja, hvis han kan finde ud af det.

> I øvrigt skulle jeg mene at samme hardware kan aktiveres igen og
> igen, uden problemer.

Æv... det var lige det jeg gerne ville vide. Med det jeg har læst er
jeg usikker på det. Spørgsmålet er endnu af teoretisk art.

> Alternativt kan man komme ret langt med telefon
> aktiveringen, hvis ens aktiveringer er brugt op.

Mon det er her der er nogen der mister tålmodigheden.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 24-01-11 11:51

On Mon, 24 Jan 2011 11:44:41 +0100, Jørgen Nielsen
<nospamjn2@get2net.dk> wrote:

>Mon det er her der er nogen der mister tålmodigheden.

Jo og det gør de ofte før de i det hele taget har prøvet at ringe til
MS, det problem er svært at løse, det hedder dumhed.

/Hans

Fra : Lyrik

Dato : 22-01-11 16:27

On 22 Jan., 11:52, Elmer <el...@engineer.com> wrote:
> [...]
>
> Nogen der ved hvor den ligger og hvordan jeg slipper af med den?
>
> Eller skal jeg laden den installere, hvorefter jeg kan fjerne den igen,
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Prøv at se
http://www.icpep.org/removing-windows-genuine-advantage-notification/

mvh
jens

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 23-01-11 13:33

Elmer wrote:
> [...]
>
> Nogen der ved hvor den ligger og hvordan jeg slipper af med den?
>
> Eller skal jeg laden den installere, hvorefter jeg kan fjerne den igen,

Når den er fjernet vil MS sikkert prøve at installere den igen med en
opdatering.
Hvis den er sneget ind i din maskine med en almindelig opdatering kan du
næste gang vælge Custom-opdatering i stedet for automatisk. Derved
bliver vist alle nye opdateringer vist og du skal selv markere dem du
vil installere. Den der indeholder WGA kan du fravælge og markere at den
ikke skal tilbydes igen.
Det hjælper så indtil MS tvangsudruller en opdatering med en ny WGA.

/Lars

Fra : Elmer

Dato : 24-01-11 17:45

Den 23-01-2011 13:33, Lars Peter Larsen skrev:

> [...]
> ikke skal tilbydes igen.
> Det hjælper så indtil MS tvangsudruller en opdatering med en ny WGA.

Tak Lars.
Det var lige det jeg manglede.
Elmer

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 24-01-11 22:56

Elmer wrote:

> Tak Lars.
> Det var lige det jeg manglede.
> Elmer
Velbekomme. - Godt at det ikke druknede helt i "støjen"

/Lars

Fra : Henning

Dato : 24-01-11 14:32

On Sat, 22 Jan 2011 11:52:33 +0100, Elmer <elmer@engineer.com> wrote:

>Hej.
>Med XP og manuel win-update er det alligevel lykkedes MS at overtage en
>del af kontrollen over min PC (PERSONLIG Computer).

Computeren er måske personlig, men da du installerede Windows
accepterede du nu engang de betingelser der fulgte med. Installer et
andet styresystem hvis du ikke er tilfreds - eller slet det hele, så
er computeren stadig helt personlig

Fra : Carl Drud

Dato : 25-01-11 22:07

"Allan Vebel" <spam@do.not> writes:

> Jeg har set mange piratversioner installeret i sin
> tid, men det er en stakket frist - uden opdateringer
> vi de dø af sig selv.

Vigtige sikkerhedsopdateringer får man selv med en uægte kopi iflg. M$

http://windows.microsoft.com/da-DK/windows/help/genuine/faq

--
Carl

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 25-01-11 23:22

Carl Drud skrev den 25-01-2011:

> Vigtige sikkerhedsopdateringer får man selv med en uægte kopi iflg. M$
>
> http://windows.microsoft.com/da-DK/windows/help/genuine/faq

Ups... den havde jeg glemt... der var vist en del debat om det for
nogle år siden.
Der er også nogen der bevist fravælger opdatering, især SP3 for at
undgå en sløvere maskine.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : Allan Vebel

Dato : 25-01-11 22:41

Carl Drud skrev:

> Vigtige sikkerhedsopdateringer får man selv
> med en uægte kopi

Det er bare ikke min erfaring.

Der er naturligvis en del mennesker der er i stand
til at skjule over for Microsoft at de bruger en uægte
kopi, men de dør ud efterhånden som deres
systemer bliver bedre.

Jeg havde en kunde forleden dag der siden 2002
har brugt en uægte kopi af XP Pro, men nu var
blevet idvaderet af en ondartet virus. Han lavede
en ny installation, men kunne slet ikke komme
videre uden en aktivering - og har man ikke en
valid kode - så ender man her.

Det endte med en helt ny pc med en ægte Windows
7 og en ægte Office 2010

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-01-11 00:44

Carl Drud skrev:

> Vigtige sikkerhedsopdateringer får man selv med en uægte kopi iflg. M$

Sådan var det engang. Det er det ikke mere.

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-01-11 01:32

Bertel Lund Hansen skrev:

> Sådan var det engang. Det er det ikke mere.

Helt enig.

I øvrigt bryder jeg mig ikke om betegnelsen M$,
det siger sikkert noget om personens forhold til
Microsoft?

Man skal virkelig tænke sig om før man bruger det,
det virker temmelig nedladende!

Jeg bryder mig ikke om betegnelsen, hvad siger I
andre?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-01-11 01:47

Allan Vebel skrev:

> I øvrigt bryder jeg mig ikke om betegnelsen M$,
> det siger sikkert noget om personens forhold til
> Microsoft?

> Jeg bryder mig ikke om betegnelsen, hvad siger I
> andre?

Jeg bruger den af og til.

Fra : Bo

Dato : 28-01-11 00:31

Allan Vebel har bragt dette til verden:

> Man skal virkelig tænke sig om før man bruger det,
> det virker temmelig nedladende!
>
> Jeg bryder mig ikke om betegnelsen, hvad siger I
> andre?

Det er rimligt kendetegnede ved semi nørder, der mener der er klogere
og ved bedre end MS´s ansatte, at være nedladne. Det er utroligt hvor
mange ubuntu, linux, firefox og alle mulig andre open surce folk der
konstant sidder i en MS group og deltager .....
Tror mange af dem sidder og ærgre sig over, at det ikke er dem der
tjener alle de $ som MS gør, for de er jo helt sikkert meget klogere og
ved helt sikkert altid bedre ;) Jeg er der, hvor jeg må konstatere, at
MS har lavet noget genialt, før nogen andre gad tænke tanken, at så er
det bare sådan, og det gør livet nemmere for en hel del mennesker, at
vi på et universalt netværk, er kompatibelt.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-01-11 11:29

Bo skrev:

> [...]
> mange ubuntu, linux, firefox og alle mulig andre open surce folk der
> konstant sidder i en MS group og deltager .....

Hvorfor tror du at der ikke-Windowsfolk der er trætte af M$? Jeg
har tilsammen brugt flere måneder af mit liv på at reparere på
det rod som Mi$ har skabt på folks private pc'er (mine egne
indbefattet) og på internettet, og de bliver ved.

Og jeg har brugt DOS fra version 2 og frem og senere Windows. Jeg
er desværre ikke vokset op med Unix/Linux, og det ærgrer mig hver
gang Windows gør knuder.

> ved helt sikkert altid bedre ;) Jeg er der, hvor jeg må konstatere, at
> MS har lavet noget genialt, før nogen andre gad tænke tanken,

Det viser at du ikke ved en skid om hvordan computerverden har
udviklet sig. M$ har vist nok lavet ét program hvor de selv har
fået ideen (har glemt hvilket). Alt andet er hugget fra andre, og
det gælder også opbygningen af styresystemerne - bortset
selvfølgelig fra alle uhensigtsmæssighederne. Dem skal de selv
have æren for.

> at så er det bare sådan, og det gør livet nemmere for en hel
> del mennesker, at vi på et universalt netværk, er kompatibelt.

Nu sagde du godt nok kompatibelt ... M$ kører en bevidst strategi
med at lave tingene inkompatible. Vi er f.eks. ved at gå over til
tegnsættet UTF-8 der én gang for alle skulle løse problemerne med
forskellige tegnsæt på forskellige systemer. Men M$ er på
forkant: De har allerede indlagt nogle ikke-standardiserede tegn
i deres egen udgave af UTF-8. Så vi må alle sammen kæmpe videre.

--
Bertel

Fra : Bo

Dato : 28-01-11 15:08

Efter mange tanker skrev Bertel Lund Hansen:

> [...]
> det rod som Mi$ har skabt på folks private pc'er (mine egne
> indbefattet) og på internettet, og de bliver ved.

Og det har jeg også... Og det er stort set altid folk selv der har
pillet over evne, eller ikke beskyttet/opdateret. Har aldrig haft de
store problemer med egne maskiner, og det er en del.

> [...]
> det gælder også opbygningen af styresystemerne - bortset
> selvfølgelig fra alle uhensigtsmæssighederne. Dem skal de selv

De kommentare taler jo for sig selv .... :/

> [...]
> forkant: De har allerede indlagt nogle ikke-standardiserede tegn
> i deres egen udgave af UTF-8. Så vi må alle sammen kæmpe videre.

Så må jeg vel uddybe.. kompatible i forhold til vi snakker MS. Min mor
på 73, kan gå ind i en netcafe verden over, og kender skidtet.
Kompatibel på den måde at ensartede styresystemer kan snakke sammen,
uden de store problemer.
Jeg er egentlig skide ligeglad, hvad styresystemet hedder, det er bare
smartest, at tingene spiller sammen, og alle kender de basale
funktioner. Og det er det der er sket med MS, da de kom først, og ingen
andre indtil videre har formået at lave noget der var nemmere og bedre
for menigmand.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-01-11 15:29

Bo skrev:

> Så må jeg vel uddybe.. kompatible i forhold til vi snakker MS.

Det kalder jeg sådan set ikke kompatibelt. Det er jo banalt at
system XYZ virker sammen med system XYZ.

Det der virkelig dur, er ting der spiller sammen på tværs af
systemer. Det er ikke tilfældigt at internettet er blevet så
udbredt.

> Min mor på 73, kan gå ind i en netcafe verden over, og kender skidtet.

Hun ville ikke opdage om det var en Linuxmaskine med Thunderbird
hun brugte.

> Kompatibel på den måde at ensartede styresystemer kan snakke sammen,
> uden de store problemer.

Det er der ikke noget sjov ved. Næ, det er forskellige maskiner
der skal kunne snakke sammen.

> funktioner. Og det er det der er sket med MS, da de kom først,

De har ikke været først med noget som helst. Dengang Netscape
Navigator var standardbrowseren, udtalte Bill Gates at
internettet aldrig ville blive særligt udbredt. Et par år efter
udviklede M$ så en browser.

Først? Nu må jeg le.

> og ingen andre indtil videre har formået at lave noget der var
> nemmere og bedre for menigmand.

Jamen, det er der da. Apple er f.eks. hestehoveder foran hvad
brugervenlighed angår. Grunden til Windows' udbredelse er ikke
kvalitet, men piratkopiering i stor stil af DOS og senere Windows
3, Windows 95 og Windows 98.

--
Bertel

Fra : Bo

Dato : 28-01-11 15:45

Følgende er skrevet af Bertel Lund Hansen:

> [...]
>
> Det der virkelig dur, er ting der spiller sammen på tværs af
> systemer. Det er ikke tilfældigt at internettet er blevet så

Ligepræcist banalt, eller enkel, simpel, hverdagsagtig (ordnet.dk) så
alle kan være med, som jeg prøver at få igennem. glad du er enig der.
Kunne det gøres endnu mere simpelt, så selv min føromtalte mor, selv
kunne fixe sin maskine, ville det få elite smiley herfra

> Hun ville ikke opdage om det var en Linuxmaskine med Thunderbird
> hun brugte.

påstulat uden hold i noget.

> Det er der ikke noget sjov ved. Næ, det er forskellige maskiner
> der skal kunne snakke sammen.

Et styresystem skal ikke være sjovt, det skadl bare virke.

> [...]
> Navigator var standardbrowseren, udtalte Bill Gates at
> internettet aldrig ville blive særligt udbredt. Et par år efter

Det må du gerne, kan ikke helt se pointen i, at netscape lavede en
browser før ms. tror den første jeg stødte på hed cofficup eller
deromkring. eller var det celloe ... kan sgu ikke huske mere, og er
ligeglad Ie spiller fint og... -virker

> [...]
> brugervenlighed angår. Grunden til Windows' udbredelse er ikke
> kvalitet, men piratkopiering i stor stil af DOS og senere Windows

Apple er sgu da det mest overvuderede dyre pis man kan komme i nærheden
af, og service er en by i Rusland. mærkelig konklusion, syntes jeg.
Gad vide, hvorfor det lige er ms der er blevet piratkopieret, når der
nu findes så mange meget bedre gratis pgr. ??

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-01-11 16:42

Bo skrev:
> Følgende er skrevet af Bertel Lund Hansen:

>>> funktioner. Og det er det der er sket med MS, da de kom

> Det må du gerne, kan ikke helt se pointen i, at netscape
> lavede en browser før ms.

Pointen er, at du siger, Microsoft kom først, hvilket de
ikke gjorde.

> tror den første jeg stødte på hed
> cofficup eller deromkring. eller var det celloe ... kan sgu
> ikke huske mere, og er ligeglad Ie spiller fint og... -virker

Mosaic var en af de første, og blev udviklet af blandt andre
Marc Andreesen, der senere udviklede Netscape. At IE
overhalede skyldtes bl.a. brugen af beskidte tricks.

At du er tilfreds med IE er ok, men lad være med at sige, at
Microsoft kom først. Microsoft opkøbte for øvrigt Mosaic for
at udvikle Internet Explorer, dvs. de opbyggede ikke engang
selv IE fra bunden af.

> Apple er sgu da det mest overvuderede dyre pis man kan komme
> i nærheden af, og service er en by i Rusland.

Du blander igen tingene sammen. Hvad du mener om Apple har
intet at gøre med, hvem der kom først. Apple kom før
Windows. Windows stjal en del fra Apple, som så igen havde
stjålet en del fra Xerox.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til computeren og internettet:

Fra : Bo

Dato : 28-01-11 17:17

Kim Ludvigsen tastede følgende:
> [...]
> først. Microsoft opkøbte for øvrigt Mosaic for at udvikle Internet Explorer,

Umidelbart snakkede vi ikke browser til at starte med, men styresystem.
Derfor er det irelevant, hvem der kom først med en browser.
Ms kom først med styresystemet som de fleste kender det idag, med
ikoner og musse styring. Noget de fleste kan håndtere

> Du blander igen tingene sammen. Hvad du mener om Apple har intet at gøre med,
> hvem der kom først. Apple kom før Windows. Windows stjal en del fra Apple,
> som så igen havde stjålet en del fra Xerox.

Min pointe i hvad jeg mener om Æblet var, at Bertel mente at de var
lysår foran med hensyn til brugervenlighed, hvad jeg så ikke mener de
er. Men det er jo en smagssag, og har som du siger ikke noget at gøre
med, hvem der kom først, og var heller ikke ment sådan. Hvilket system
hvad det de lavede før MS som kørte worldvide med mus og ikoner ??

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-01-11 17:48

Bo skrev:
> [...]
> Ms kom først med styresystemet som de fleste kender det
> idag, med ikoner og musse styring. Noget de fleste kan håndtere

Jamen, så lad os snakke styresystem. Apple kom før Windows
med ikoner og musestyring. Xerox kom før Apple med ikoner og
musestyring. Apple stjal fra Xerox, Microsoft stjal fra Apple.

> heller ikke ment sådan. Hvilket system hvad det de lavede
> før MS som kørte worldvide med mus og ikoner ??

Worldwide er ikke så interessant. Xerox kom aldrig med et
produkt, selvom de stod bag en forfærdelig masse
epokegørende ting, heriblandt musen og brugen af hyperlinks.
Men det forhindrede ikke Apple i at se tingene og lade sig
"inspirere" af dem.

Tag et kig på rækkefølgen her:
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_graphical_user_interface

Du finder bl.a. et billede fra en tidlig Mac med både
vinduer og ikoner.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips til hjemmesidesnedkeren:

Fra : Bo

Dato : 28-01-11 17:53

Kim Ludvigsen forklarede:

> [...]
> Xerox, Microsoft stjal fra Apple.

> Worldwide er ikke så interessant. Xerox kom aldrig med et produkt, selvom de

Med worldvide mener jeg et udbredt system, som blev brugt af alm.
brugere, personal computer som hele tråden startede lidt med. Og jeg
har i hvert tilfælde ikke set nogen af den slags før win. når vi
snakker private alm. brugere

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-01-11 18:04

Bo skrev:
> [...]

> lidt med. Og jeg har i hvert tilfælde ikke set nogen af den
> slags før win. når vi snakker private alm. brugere

Først ... først worldwide ... først worldwide til private
alm. brugere ...

Vi kunne godt tage et trin mere, for Apple var også først
til private almindelige brugere, men det er nok nemmere at
bare gå direkte til en omdefinering, der giver dig ret:
Microsoft var de første til at udsende Windows.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær noget nyt om danske ord og ordsprog.

Fra : Bo

Dato : 28-01-11 19:03

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> almindelige brugere, men det er nok nemmere at bare gå direkte til en
> omdefinering, der giver dig ret: Microsoft var de første til at udsende

Hvad brugte du før win. ? jeg brugte DSI og Norton Comander
Kender du mere end en (som ikke er fagfolk), der havde hjemmepc med
xerox eller andet på den tid ?
Jeg orker ikke en længere diskusion om, hvem der opfandt hjulet og
rykken rundt på kommaér. Og jeg insistere ikke på at jeg har ret, jeg
mangler bare lige argumenterne for at det var almindeligt med mac eller
xerox før win. At slutte af med, at du bare giver mig ret og får fred,
er for letkøbt

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-01-11 22:19

Bo skrev:
> Kim Ludvigsen skrev:
>
> Hvad brugte du før win.

DOS og senere OS/2. Sidstnævnte også længe efter, Windows
vandt markedet. OS/2 stjal også en masse fra Apple.

>? jeg brugte DSI og Norton Comander

Kørte DSI ikke på DOS?

> Kender du mere end en (som ikke er fagfolk), der havde
> hjemmepc med xerox eller andet på den tid ?

Nej, som jeg skrev tidligere, blev Xerox's mange
epokegørende opfindelser aldrig markedsført af Xerox. Men
Mac blev markedsført til private.

> [...]
> at jeg har ret, jeg mangler bare lige argumenterne for at
> det var almindeligt med mac eller xerox før win.

De var først. Almindeligt, nej. Priserne var for høje til,
at menigmand kunne købe en Mac helt i starten, det var
legetøj for rige. Private rige, vel og mærke. De kunne ikke
bruges til noget fornuftigt i virksomhederne.

Men det ændrede sig, da regnearket blev opfundet.
Virksomheder begyndte at købe computere, og det betød, at
produktionen steg og priserne faldt.

Læs om det første regneark, der blev udviklet til Apple II her:
http://kimludvigsen.dk/diverse-visicalc.php

Apple havde i lang tid en to-cifret markedsandel, også efter
Windows' fremkomst og sejrsgang, bl.a. var Apple langt den
mest udbredte computer i skolerne og hos grafikere langt op
i 90'erne.

Den andel satte de overstyr, bl.a. på grund af høje priser
og mindre fleksibilitet. Det samme sker sikkert også med
deres mange i-produkter i løbet af de kommende år, eftersom
de har gentaget deres strategi.

> At slutte
> af med, at du bare giver mig ret og får fred, er for letkøbt

Ja, men det er jo svært at argumentere, når du hele tiden
flytter målet, og når links ikke hjælper.

Lige til slut: Jeg er ikke Mac-bruger, har faktisk aldrig
siddet foran sådan en. Og jeg bryder mig absolut ikke om
Apples forretningsstrategi, hvilket også fremgår ovenfor.
Det er altså ikke fordi, jeg er fan-boy, at jeg forsvarer
deres plads i historien. Det gør jeg udelukkende, fordi det
nu engang er sådan, det er.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende brugerguide for begyndere om ubuntu Linux:

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-01-11 22:55

Kim Ludvigsen skrev:

> Nej, som jeg skrev tidligere, blev Xerox's mange
> epokegørende opfindelser aldrig markedsført af Xerox.

Jeg skal lige korrekse mig selv. Jeg skrev tidligere, at
musen og hyperlink kom fra Xerox. Det er ikke helt korrekt.
Musen blev opfundet af Douglas Engelbart, mens han arbejdede
på Stanford Research Institute (SRI), og hyperlinks har et
lidt blandet ophav, der blandt andre inkluderer Douglas
Engelbart.

En række ansatte fra SRI kom over i Xerox, hvor de så
udviklede en computer med et GUI med ikoner og vinduer, som
kunne styres med en mus.

Det var for øvrigt også Xerox, der lagde grund til
tekstbehandling med WYSIWYG, Ethernet-netværk, LCD, optiske
diske og laserprintere.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Standardoverholdende multimedia på hjemmesiden:

Fra : Chano Andersen

Dato : 29-01-11 13:36

Den 28-01-2011 22:54, Kim Ludvigsen skrev:
> Det var for øvrigt også Xerox, der lagde grund til tekstbehandling med
> WYSIWYG, Ethernet-netværk, LCD, optiske diske og laserprintere.

Og alligevel er det eneste man rigtigt forbinder med navnet, en
kopimaskine... Tænk bare. :P

- Chano Andersen

Fra : Mcwm

Dato : 28-01-11 23:09

Den 28-01-2011 22:19, Kim Ludvigsen skrev:
> DOS og senere OS/2. Sidstnævnte også længe efter, Windows vandt
> markedet. OS/2 stjal også en masse fra Apple.

Skal vi tilbage til de gamle "skrivedage" må vi ikke glemme CP/M

Bibragt udelukkende for hyggens skyld;
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_operating_systems

Venligst
Mcwm

Fra : Bo

Dato : 28-01-11 23:15

Kim Ludvigsen skrev den 1/28/2011:

> DOS og senere OS/2. Sidstnævnte også længe efter, Windows vandt markedet.
> OS/2 stjal også en masse fra Apple.

> Kørte DSI ikke på DOS?

jo og ligeså Norton, så vidt jeg husker, men det var de bruger
interface der lå på. var de første win ikke også DOS styret ?

Fra : Bo

Dato : 28-01-11 23:27

Den 1/28/2011, skrev Kim Ludvigsen:

> [...]
> også fremgår ovenfor. Det er altså ikke fordi, jeg er fan-boy, at jeg
> forsvarer deres plads i historien. Det gør jeg udelukkende, fordi det nu

Syntes nu ikke jeg flytter målet, vi snakker win. og personlig pc i
alm. bred forstand. Hvor jeg så påstod, at win kom først med et
styresystsem, der ramte et bredere publikum, og ikke kun "nørder" Noget
alle kunne bruge, uden at sætte sig ind i dos komandoer osv.
Det er så muligt, at nogen lavede noget der lignede før, men det fik
altså ikke opbakning i den brede befolkning. Det gjore MS.
Jeg er heller ikke MS fanatiker, eller noget som helst andet, jeg mener
bare, at alt for mange hetzer ms på et meget spinkelt grundlag, bare
fordi det er "smart". Derfor udtrykket M$

Som jeg skrev tidligere, er det ikke kun et spørgsmål om, hvem der
opfandt hjulet. Men om hvem der fandt på noget fornuftigt at bruge det
til. IBM ærgre sig sikkert endnu.

God weekend, og håndbold :D

Fra : Rado

Dato : 29-01-11 15:29

On Fri, 28 Jan 2011 23:27:12 +0100, Bo <niks@nul.dk> wrote:

>Som jeg skrev tidligere, er det ikke kun et spørgsmål om, hvem der
>opfandt hjulet. Men om hvem der fandt på noget fornuftigt at bruge det
>til. IBM ærgre sig sikkert endnu.

Hvis ikke MS havde vært så aggressive (og dirty, vil nogle nok mene) i
deres markedsføring var der sikkert nogle andre der havde været på
banen nu. Udviklingen kan ikke stoppes. MS troede ikke på internettet,
så var der bare andre der tog over og udnyttede chancen.

IBM havde tidligere (og måske stadig) nogle meget idealistiske ledere
der holdt stramt på en streng forretningsmoral, det er nok en af
grundene til at MS vandt kapløbet på visse områder. Men IBM havde vist
heller ingen grund til at klage dengang:

"In 1985, Microsoft had 900 employees and a turnover of $140 million.
For comparison, IBM had 405,535 employees and a turnover of $50
billion."

http://www.zdnet.co.uk/blogs/jacks-blog-10017212/happy-birthday-windows-is-25-10021123/

--
Rado

"Materialism is the philosophy of the subject that forgets
to take account of itself." - Arthur Schopenhauer

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-01-11 23:50

Bo skrev:

> jo og ligeså Norton, så vidt jeg husker, men det var de bruger
> interface der lå på. var de første win ikke også DOS styret ?

Jo. Windows 3, 95 og 98 var baseret på DOS.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-01-11 23:48

Bo skrev:

> Jeg orker ikke en længere diskusion om, hvem der opfandt hjulet og
> rykken rundt på kommaér.

Du startede med nogle postulater (uden kilder), og nu trækker du
dig fornærmet tilbage når de bliver tilbagevist.

> Og jeg insistere ikke på at jeg har ret, jeg mangler bare lige
> argumenterne for at det var almindeligt med mac eller xerox
> før win.

Argumenter? Det drejer sig ikke om en diskussion. Det drejer sig
om fakta. Wikipedia har en kortfattet oversigt:

   http://da.wikipedia.org/wiki/Pc

--
Bertel

Fra : Bo

Dato : 29-01-11 00:03

Bertel Lund Hansen formulerede spørgsmålet:

> Du startede med nogle postulater (uden kilder), og nu trækker du
> dig fornærmet tilbage når de bliver tilbagevist.

Hverken fornærmet eller trukket tilbage

> Argumenter? Det drejer sig ikke om en diskussion. Det drejer sig
> om fakta. Wikipedia har en kortfattet oversigt:

Nej det drejer sig i første omgang om udtrykket M$, hvor jeg så påstod
(og stadig gør) at de var de første ude med et styresystem der kunne
bruges nemt og ligetil. Så er jeg helt ligeglad med, hvem der måtte ha´
lavet noget tilsvarende tidliger, da det ikke kom ud i bredere forstand
aligevel.
Det handler ikke om datoer og kommaer.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-01-11 00:05

Bo skrev:

> Nej det drejer sig i første omgang om udtrykket M$, hvor jeg så påstod
> (og stadig gør) at de var de første ude med et styresystem der kunne
> bruges nemt og ligetil.

Det er bare ikke rigtigt.

> Så er jeg helt ligeglad med, hvem der måtte ha´ lavet noget
> tilsvarende tidliger, da det ikke kom ud i bredere forstand
> aligevel.

Det er rigtigt at Windows er verdens mest udbredte styresystem.

> Det handler ikke om datoer og kommaer.

Jo, det gør det når du siger "først". Så er tiden involveret.

--
Bertel

Fra : Bo

Dato : 29-01-11 14:12

Følgende er skrevet af Bertel Lund Hansen:

> Det er bare ikke rigtigt.

> Det er rigtigt at Windows er verdens mest udbredte styresystem.

> Jo, det gør det når du siger "først". Så er tiden involveret.

Det er problemet med de fleste it folk, at de lever i en osteklokke, og
ikke formår, at se tingene i et lidt støre perspektiv.
Vi snakker udtrykket M$ og om hvad vi syntes om det. Det er en nedladen
bemærkning om Windows i almindelighed, og ifølge min overbevisning
bunder i mindre grad af "misundelse" over at MS kom først ud med et
system, alle kunne forholde sig til. Og det gjore de. Så er det muligt,
at nogen havde lavet et eller andet før, det kom bare aldrig ud, til
almindelige forbrugere. Det er et faktum, uanset hvor meget du hænger
dig i kommaer og klokkeslet. En eller anden opfandt hjulet, hvis ikke
der senere havde været nogen, der satte det på en bil, cykel eller lig.
havde det blot været en værdiløs opfindelse. Groft forsimplet.

Fra : Chano Andersen

Dato : 29-01-11 17:41

Den 29-01-2011 14:12, Bo skrev:
> bunder i mindre grad af "misundelse" over at MS kom først ud med et
> system, alle kunne forholde sig til. Og det gjore de. Så er det muligt,

Jeg holder på at OS/2 var meget nemmere at forholde sig til, end Windows
3.11, det havde en mere lækker opbygning, og var mere logisk end Win
3.11 nogensinde blev. Windows 95 kom noget efter det, men det var også
langt hen ad vejen OS/2 kode som MS havde taget med sig ud af
samarbejdet med IBM.

Den eneste grund til at OS/2 aldrig opnåede samme popularitet som
Windows, er ren og skær markedsføring, at Windows er nemmere at forholde
sig til, er rent og skær pjat. Om du giver folk (Der ikke har brugt
computere før) en maskine med Windows, OS X, Gnome eller KDE som
brugerflade, gør ikke den store forskel, de har stadig lige mange
spørgsmål til hvor tingene skal findes.

- Chano Andersen.

Fra : Jens Petersen

Dato : 29-01-11 22:46

On Sat, 29 Jan 2011 17:40:59 +0100, Chano Andersen
<sunsite012011@chanoandersen.dk> wrote:

> [...]
>3.11 nogensinde blev. Windows 95 kom noget efter det, men det var også
>langt hen ad vejen OS/2 kode som MS havde taget med sig ud af

Det som MS tog med sig blev til Windows NT - ikke 95.
--
OV1A Jens

Sent from my desktop PC with a nice big screen and a real keyboard.

Fra : Chano Andersen

Dato : 29-01-11 22:55

Den 29-01-2011 22:45, Jens Petersen skrev:

> Det som MS tog med sig blev til Windows NT - ikke 95.

NT3 eller NT4? Hvis sidste, så er mange af de grundlæggende ideer jo
også brugt til Win95, f.eks. desktoppen.

- Chano Andersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-01-11 23:19

Chano Andersen skrev:

> NT3 eller NT4?

NT 1, 2 3 4 ...

> Hvis sidste, så er mange af de grundlæggende ideer jo
> også brugt til Win95, f.eks. desktoppen.

Brugergrænsefladen - når man ikke skal ind under huden på
Windows - er den samme. Forskellen viser sig i graden af
kompleksitet i de labyrinter der fører frem til vigtige
indstillinger samt i disksystemet og styringen af
datasikkerheden.

Man kan diskutere hvad der er grundlæggende. I Windows 9x kan man
fjerne hele styresystemet ved at skrive "del c:/*.* /s" omend
enkelte filer overlever. I NT er der spærret for den slags.

--
Bertel

Fra : Hekatombe

Dato : 30-01-11 10:53

> NT 1, 2 3 4 ...

Windows NT serien startede ved Windows NT 3.1

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-01-11 22:44

Bo skrev:

> Det er problemet med de fleste it folk, at de lever i en osteklokke, og
> ikke formår, at se tingene i et lidt støre perspektiv.

Javel!

> [...]
> bemærkning om Windows i almindelighed, og ifølge min overbevisning
> bunder i mindre grad af "misundelse" over at MS kom først ud med et

Jeg er ikke misundelig på Microsoft.

> Og det gjore de.

Du tror at DOS og Windows blev udbredt fordi det var kvalitet.
Det var ikke det der gjorde det. Det blev udbredt fordi det var
let at piratkopiere. Det var selvfølgelig ikke tæskedårligt, for
så kunne det ikke blive populært, men det var så sandelig ikke
brugervenligt. Hvad jeg ikke har makket med af autoexec'er,
config.sys'er, drivere, tegnsæt og jeg ved ikke hvad, og selv i
dag med Windows 7 bliver man jævnligt bedt om at genstarte hele
lortet. Magen til drilleri og brugeruvenlighed skal man da lede
længe efter.

Problemet med dig er at du er vokset op med en eller anden
version af Windows og dens efterfølgere, og så har du i den grad
vænnet dig til dens uhensigtsmæssigheder at du tror at sådan
virker computere bare, og så lægger du kun mærke til de
kvaliteter som Windows har.

Det er en meget snæversynet måde at så på det på.

--
Bertel

Fra : Bo

Dato : 29-01-11 23:00

Bertel Lund Hansen har bragt dette til verden:

> Javel!

> Jeg er ikke misundelig på Microsoft.

Jeg snakker generelt, og ikke om dig

> [...]
> dag med Windows 7 bliver man jævnligt bedt om at genstarte hele
> lortet. Magen til drilleri og brugeruvenlighed skal man da lede

Det er sådan set underordnet hvorfor... det er bare sådan det er

> [...]
> vænnet dig til dens uhensigtsmæssigheder at du tror at sådan
> virker computere bare, og så lægger du kun mærke til de

Jeg er 51, og var på pc før windows, men skyd bare løs

> Det er en meget snæversynet måde at så på det på.

Men objektiv ...

Fra : Allan Vebel

Dato : 29-01-11 23:29

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> i dag med Windows 7 bliver man jævnligt bedt
> om at genstarte hele lortet. Magen til drilleri og
> brugeruvenlighed skal man da lede længe efter.

Det har til gengæld givet en masse beskæftigelse
til en masse mennesker

I dag lever jeg af at løse folks computerproblemer,
det har jeg gjort i mange år.

> [...]
> til dens uhensigtsmæssigheder at du tror at sådan
> virker computere bare, og så lægger du kun
> mærke til de kvaliteter som Windows har.

Jamen, Windows og tilhørende programmer har
da mange kvaliteter, bruges meget, både privat og
i erhvervslivet - men går det galt, så er det galt, så
er det noget møj.

Jeg har opså set mange andre systemer gå ned,
af den ene eller anden grund. Sidst var det et
færgeselskab, der havde et ældre Mac-system. Der
var bare inden der kunne reparere på systemet, så
det endte med et Windows-system, her er supporten
væsentligt bedre.

Den slags tilfælde er man også nødt til at have med
i sine betragtninger.

> makket med af autoexec'er, config.sys'er,
> drivere, tegnsæt og jeg ved ikke hvad

Det har jeg også, men det er jo fortid nu - i en
moderne Windows er der ikke de problemer - der
er til gengæld så meget andet, fordi der hele tiden
kommer noget nyt, der skal tages stilling til - det må
man så tage stilling til.

Windows er kommet for at blive, blive rakket ned,
blive sammenlignet med noget tilsvarende - hvad
skal vi bruge i stedet, når der nu er så god support
på det?

Mange siger Linux Ubuntu eller andre versioner, men
find lige et pc-værksted der reparerer den slags når
de går i stykker.

Fra : Rado

Dato : 30-01-11 17:52

On Sat, 29 Jan 2011 23:28:43 +0100, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Det har til gengæld givet en masse beskæftigelse
>til en masse mennesker

Mja, hvis det blot handler om at skabe beskæftigelse kan vi jo sagtens
finde på en masse sjove ting. En rask lille verdenskrig f.ex. vil give
enorme mængder af beskæftigelse inden for byggebranchen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-01-11 23:38

Allan Vebel skrev:

> Det har til gengæld givet en masse beskæftigelse
> til en masse mennesker

Absolut.

> Jamen, Windows og tilhørende programmer har
> da mange kvaliteter,

Ja, jeg siger om Windows hvad jeg sagde om DOS: Hvis det havde
været dårligt, ville det aldrig være blevet udbredt.

> i erhvervslivet - men går det galt, så er det galt, så
> er det noget møj.

Ja, og når det skal sættes op. Men der er Linux i sig selv måske
ikke nemmere. Der skal man have en installation (som f.eks.
Ubuntu) for at det er nemt.

> Det har jeg også, men det er jo fortid nu - i en
> moderne Windows er der ikke de problemer -

Ikke? Jeg har en scanner som ikke virker under Windows 7. De har
fjernet TWAIN-driveren fra systemet. Den kører jeg på en
XP-maskine hvor den virker via PnP.

> Windows er kommet for at blive, blive rakket ned,
> blive sammenlignet med noget tilsvarende - hvad
> skal vi bruge i stedet, når der nu er så god support
> på det?

Jamen, jeg bruger skam selv Windows, og jeg har heller ikke 'råd'
(tidsmæssigt) til at omstille mig til Linux. Hele min oparbejdede
specialviden om DOS og Windows ville blive nulstillet, og der
ville gå mange år før jeg var hjemme i Linux som jeg nu er i
Windows.

--
Bertel

Fra : Leif Neland

Dato : 30-01-11 16:44

> Ikke? Jeg har en scanner som ikke virker under Windows 7. De har
> fjernet TWAIN-driveren fra systemet. Den kører jeg på en
> XP-maskine hvor den virker via PnP.

Når vi nu snakker windows-bashing:

CUPS er en protokol for at klienter kan printe på en printer på en
netværksserver.

Der findes klienter til Mac,linux, bsd m.m.
Den er supporteret fra mindst windows95 og frem.
Men i "windows7 starter" er den fjernet. Så M$ vil åbenbart have, at man
skal opgradere sin notebook for at kunne printe. I dette tilfælde synes
jeg det er berettiget at skrive M$ i stedet for MS...
Jeg læste et indlæg fra een på en skole, der stod med 300 notebooks, der
ikke kunne printe på samme måde som alle andre.

Leif

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 31-01-11 00:38

Han kunne jo have sammenlignet versionerne inden han besluttede sig
for at nøjes med starter versionen. Og hvad i alverden skal en skole
med så mange løssalgslicenser når Academic Alliance er meget
billigere?
http://msdn.microsoft.com/en-us/academic/default

Man bør undersøge sagerne lidt inden man bare per automatik beskylder
Microsoft (og andre) for at være grådige.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Leif Neland

Dato : 31-01-11 20:23

Den 31-01-2011 00:38, Jens Peter Karlsen skrev:

> [...]
>
> Man bør undersøge sagerne lidt inden man bare per automatik beskylder
> Microsoft (og andre) for at være grådige.

Jeg har ledt rundt på "salgssiderne" og en søgning efter CUPS eller IPP
giver intet resultat.
Intetsteds kan jeg se, at CUPS ikke er supporteret i Windows 7 starter.

F.ex. på http://windows.microsoft.com/da-DK/windows7/products/compare
står der

"Tilslutning til printere og enheder er nemmere end nogensinde før."

Men nemmere betyder åbenbart at der er færre muligheder.

Hvis du kan finde nogen steder på en officiel Microsoft-side at cups
ikke er supporteret under windows7 starter, og måske endda hvorfor, så
er du en bedre googler/bing'er en jeg er.

Det kan findes på
http://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/w7itpronetworking/thread/233bb347-43ad-4cf5-82a7-f7d503fe56ae
men kun hvis man googler efter det. Hvilke andre ting synes du man skal
google efter? "Windows7 does not support ftp to sites with G in its name"

Når cups er supporteret fra win95, er det jo ikke den slags ting, man
tvivler på er supporteret.

Dell's konfigurator giver ikke mulighed for at vælge andet end windows7
starter, og HP kommer også kun med starter.

Det er ikke lykkedes mig at finde 10" notebooks med andre
windows7-versioner end starter, men måske findes det?

Hvor lang tid vil det mon tage at om-installere 300 netbooks med en
"bedre" windows7? Så kan man jo lige så godt installere Ubuntu Netbook
edition.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 01-02-11 15:30

Det har du ret i, det ser ud til at det ikke er kommet med i
sammenligningen.
Jeg fandt det dog hos wikipedia som har en mere grundig sammenligning
af versioner.
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_7_editions

Hvad angår installation af et bedre OS vil det, forudsat at de er ens,
tage ca. 10 minutter per PC efter at man har sat en op og lavet et
image.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Rado

Dato : 29-01-11 15:01

On Fri, 28 Jan 2011 17:52:56 +0100, Bo <niks@nul.dk> wrote:

> [...]
>brugere, personal computer som hele tråden startede lidt med. Og jeg
>har i hvert tilfælde ikke set nogen af den slags før win. når vi

At MS er førende idag skyldes nok bl.a. en meget aggressiv
markedsføring. Enhver der har set videoer og reklamer med Steve
Ballmer ved sikkert hvad jeg mener. Han har sikkert haft et medfødt
talent for "hypnotic marketing"... :

https://www.hypnoticmarketing.com/

Fra : Allan Vebel

Dato : 28-01-11 19:32

Kim Ludvigsen skrev:

> Apple kom før Windows. Windows stjal en
> del fra Apple, som så igen havde stjålet en
> del fra Xerox.

Ja, det var tider dengang:
http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/2010/11/25/141300.htm

Fra : Rado

Dato : 29-01-11 15:36

On Fri, 28 Jan 2011 19:32:03 +0100, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Ja, det var tider dengang:
>http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/2010/11/25/141300.htm

Er den mon lavet af æbletræ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-01-11 23:42

Kim Ludvigsen skrev:

> Du blander igen tingene sammen. Hvad du mener om Apple har
> intet at gøre med, hvem der kom først. Apple kom før
> Windows. Windows stjal en del fra Apple, som så igen havde
> stjålet en del fra Xerox.

Det er forkert at kalde det stjålet. Xerox stoppede udviklingen
af pc'en og gav deres udviklingshold besked på at give alle dem
der spurgte, fuld adgang til alle oplysninger.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-01-11 06:44

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det er forkert at kalde det stjålet. Xerox stoppede udviklingen
> af pc'en og gav deres udviklingshold besked på at give alle dem
> der spurgte, fuld adgang til alle oplysninger.

De lagde faktisk senere sag an mod Apple, efter at Apple
havde lagt sag an mod Microsoft for brugen af ikoner og vinduer.

Fra : Ebbe

Dato : 28-01-11 16:38

On Fri, 28 Jan 2011 11:29:10 +0100, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>det gælder også opbygningen af styresystemerne - bortset
>selvfølgelig fra alle uhensigtsmæssighederne. Dem skal de selv

MS overtog vist DOS fra IBM til videreudvikling.
Og AMIGA havde windows før MS kom med den,
hvis jeg husker rigtigt
mvh Ebbe

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-01-11 23:52

Ebbe skrev:

> MS overtog vist DOS fra IBM til videreudvikling.

De overtog noget til videreudvikling. Det var baseret på CP/M. De
udviklede DOS, solgte det til IBM og købte det senere tilbage.

--
Bertel

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-01-11 01:33

Bertel Lund Hansen <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

<snip>

> M$ har vist nok lavet ét program hvor de selv har
> fået ideen (har glemt hvilket).

ROM Basic.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Chano Andersen

Dato : 29-01-11 13:28

> Og jeg har brugt DOS fra version 2 og frem og senere Windows. Jeg
> er desværre ikke vokset op med Unix/Linux, og det ærgrer mig hver
> gang Windows gør knuder.

Du skal ikke ærgrer dig, for når Windows gør knuder, så kan en genstart
ofte løse problemet, når Linux gør, så skal du bruge et par timer på
fejlfinding, da programmerne er så elendigt skrevet, at de ikke engang
laver en logfil der kan give et par hints om problemet.

- Chano Andersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-01-11 22:47

Chano Andersen skrev:

> Ikke som desktop, nej. Men har brugt det til server brug gennem de
> sidste 15 år.

Og du er glad for en server der skal genstartes af og til?
Brugervenligt?

Linux behøver aldrig genstartes. Når man opdaterer en service,
genstarter man kun den, så en klient på serveren mærker ikke
noget.

Der er en grund til at internettet drives af flere
Unix/Linux-servere end Windowsservere.

--
Bertel

Fra : Chano Andersen

Dato : 29-01-11 23:13

> Og du er glad for en server der skal genstartes af og til?
> Brugervenligt?

Hvor skriver jeg at jeg er det? Men serverene SKAL jo af og til
genstartes, hvis man vil holde dem opdateret. Dog kan man for det meste
nøjes med at gøre det når det er kernen der skal opdateres.

Hvad angår brugervenlighed, er det vel lidt mindre relevant når der er
tale om en server, end hvis det var en desktop maskine. Men f.eks. DNS
på Windows er en rigtig pita, mens det er ufatteligt nemt f.eks. at
rette i en zone fil i bind. Det er dog vist nok muligt at rette
zonefilerne direkte i windows, men det er bestemt ikke noget jeg ville
stole på, og virker heller ikke på et Windows domæne, da man her gemmer
zonen i AD'et.

> Linux behøver aldrig genstartes. Når man opdaterer en service,
> genstarter man kun den, så en klient på serveren mærker ikke
> noget.

Kommer vel an på om klienten bruger den service... Og igen, så har jeg
endnu ikke set nogen opgradere kernen på en linux maskine, uden at
skulle genstarte hele maskinen.

> Der er en grund til at internettet drives af flere
> Unix/Linux-servere end Windowsservere.

Ja, det er mere tilgængeligt... Linux koster 0,- i anskaffelse, Windows
server starter vist omkring 4000,-

Det i sig selv kunne være en meget god forklaring, og en anden er at MS
var længe om at tage internettet til sig, og udgive de applikationer der
var nødvendige for at bruge deres OS som en server på internettet.

- Chano Andersen

Fra : Rado

Dato : 29-01-11 15:32

On Fri, 28 Jan 2011 00:30:36 +0100, Bo <niks@nul.dk> wrote:

> [...]
>det bare sådan, og det gør livet nemmere for en hel del mennesker, at
>vi på et universalt netværk, er kompatibelt.

The way we're going to take [rivals] is by studying them, know what
they know, do what they do, watch them, look for every angle, stay on
their shoulders, clone them, take every one of their good ideas and
make it one of our good ideas.
- Steve Ballmer, Microsoft Vice President - 1995

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 28-01-11 15:00

For mig siger det bare at personen er lidt barnlig og man derfor har
svært ved at tage vedkommende helt alvorligt.
Jeg synes i øvrigt det samme om folk der bruger *sux og lignende
pejorative begreber.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Mcwm

Dato : 27-01-11 02:12

> Sådan var det engang. Det er det ikke mere.

Tja, du orker altså heller ikke læse hvad de skriver.

Sakset fra http://support.microsoft.com/kb/892130/da hvor de angiver en
dato; Artikel-id: 892130 - Seneste redigering: 14. september 2010 -
Redigering: 5.0

Kan du finde noget nyere, der siger noget andet?

Venligst
Mcwm

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-01-11 22:28

Allan Vebel wrote:

> Får jeg en pc med en piratversion ind på værkstedet, må jeg ikke røre
> den med en ildtang - siger de selv.

Siger hvem?

--
Jesper Lund

Fra : Carl Drud

Dato : 25-01-11 23:17

> [...]

> til at skjule over for Microsoft at de bruger en uægte
> kopi, men de dør ud efterhånden som deres

Jeg henviste blot til hvad M$ selv skriver:

"Kan jeg stadig modtage vigtige sikkerhedsopdateringer, hvis der er
installeret en uægte kopi af Windows på min computer?"

"Ja. Du vil stadig kunne hente vigtige sikkerhedsopdateringer,
selvom du har en uægte kopi."

--
Carl

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 26-01-11 00:38

Microsoft nægtede på et tidspunkt vigtige opdateringer hvis Windows
ikke var ægte, men ændrede mening da det blev pointeret at disse
maskiner med manglende opdateringer ville ende med at stå og sprede
"møg" på nettet. I stedet gik de over til blot at fortælle at det ikke
var en legal kopi.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Carl Drud

Dato : 27-01-11 19:39

> Helt enig.

Så når Paul Cooke Microsoft siger:

*"Let me be clear: all security updates go to all users."*

"Not only do all security updates go to all users' systems, but
non-genuine Windows systems are able to install service packs, update
rollups, and important reliability and application compatibility
updates."

http://windowsteamblog.com/windows/b/windowssecurity/archive/2009/04/27/who-gets-windows-security-updates.aspx

er det en løgn?

> [...]
> det siger sikkert noget om personens forhold til
> Microsoft?
>
> Man skal virkelig tænke sig om før man bruger det,

Det synes jeg nu ikke.

> Jeg bryder mig ikke om betegnelsen, hvad siger I
> andre?

Den er efterhånden blevet neutral.

--
Carl

Fra : Jesper Lund

Dato : 29-01-11 15:35

Chano Andersen wrote:

> [...]
> fejlfinding, da programmerne er så elendigt skrevet, at de ikke engang
> laver en logfil der kan give et par hints om problemet.

Øh? Du har vist ikke brugt Linux ret meget.

--
Jesper Lund

Fra : Chano Andersen

Dato : 29-01-11 17:42

Den 29-01-2011 15:35, Jesper Lund skrev:

> Øh? Du har vist ikke brugt Linux ret meget.

Ikke som desktop, nej. Men har brugt det til server brug gennem de
sidste 15 år. Men kan da være at det software der har lavet ballade bare
har været elendigt. ;)

- Chano Andersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-01-11 23:30

Chano Andersen skrev:

> Ja, det er mere tilgængeligt... Linux koster 0,- i anskaffelse, Windows
> server starter vist omkring 4000,-

Jeg tror ikke at 4'000 kr. er en væsentlig post for et firma der
har brug for stabile servere - heller ikke selv om de skal bruge
mange.

Man kan ikke helt sammenligne det, men alligevel:
Jeg havde på et tidspunklt kontakt med et Århusbaseret firma med
900 medarbejdere hvor de (dengang) kørte NT 4 på alle deres
pc'er. Jeg spurgte hvorfor de ikke gik over til Linux, og fik
svaret at det havde de ikke råd til. Softwaren var det mindste
problem.

--
Bertel

Fra : Chano Andersen

Dato : 30-01-11 12:57

> Jeg tror ikke at 4'000 kr. er en væsentlig post for et firma der
> har brug for stabile servere - heller ikke selv om de skal bruge
> mange.

Måske ikke, men det er stadig en sandsynlig forklaring på hvorfor
Windows ikke er på hovedparten af serverene på internettet.

Man skal måske også lige huske, at internettet kommer fra det akademiske
miljø, hvor Unix i lang tid har været det fortrukne valg, og tilbage i
internettets barndom var det mere eller mindre det eneste der kunne
vælges, hvis man ville have det på nettet. Det er en anden forklaring på
at Windows ikke er så udbredt...

> [...]
> pc'er. Jeg spurgte hvorfor de ikke gik over til Linux, og fik
> svaret at det havde de ikke råd til. Softwaren var det mindste

Klart, der kan sagtens komme en del træning af medarbejderne, hvis man
skifter platform, men det ændre ikke på at hvis man ALTID har brugt
noget andet end Windows, så er det dyrere at skifte til windows, end at
holde sig fra det. Et eksempel på en større virksomhed der fik problemer
med deres valg af OS kan nævnes Nordea, hvor man i mange år havde brugt
OS/2, da IBM pludseligt droppede supporten blev det vist en temmelig
kostbar affære at få skiftet platformen ud. (Mener ikke engang de er
helt færdige med den process).

I øvrigt er der sjældent et argument for at skifte hele platformen ud,
når den først er bygget op. Det skulle måske lige være at man har brug
for applikationer der ikke findes til den platform man oprindeligt
valgte, og derfor er nødt til at skifte. Men der vil man ofte finde en
løsning så begge platforme kan sameksistere...

- Chano Andersen

Fra : Mcwm

Dato : 30-01-11 13:12

Den 30-01-2011 12:56, Chano Andersen skrev:
> Det er en anden forklaring på at Windows ikke er så udbredt

Man skal så heller ikke glemme, at netop på netværk er ydelsen ikke det
samme på *NIX/Windows.

Venligst
Mcwm

Fra : Chano Andersen

Dato : 30-01-11 13:49

Den 30-01-2011 13:11, Mcwm skrev:

> Man skal så heller ikke glemme, at netop på netværk er ydelsen ikke det
> samme på *NIX/Windows.

Sidst jeg kiggede efter, var der ikke den store forskel. I hvert fald
ikke på low latency net.

Men Windows' fildelings protokol har dog aldrig været ret optimal, den
er pisse langsom, for at sige det pænt.. Jeg har i hvert fald prøvet fra
samme maskine, at hente med Windows egen fildeling, og via FTP og HTTP.
FTP var klart hurtigst, og Windows egen protokol klart den sløveste.

Så mon ikke det mere handler om protokollen, end OS'et?

- Chano Andersen

Fra : Mcwm

Dato : 30-01-11 14:22

Den 30-01-2011 13:49, Chano Andersen skrev:
> Sidst jeg kiggede efter, var der ikke den store forskel

Har du forsøgt på samme OS på samme hardware?

Der ser jeg nu er stor forskel på Windows 2003 og FreeBSD fx.

Venligst
Mcwm

Fra : MIG

Dato : 30-01-11 14:10

Den 30-01-2011 13:49, Chano Andersen skrev:
> Så mon ikke det mere handler om protokollen, end OS'et?

Nja.. nu kører jeg med en ældre win2k3, der kommer ikke nogen speciel
god overførsel på nogen protokol, sammenlignet med ydelsen på de
FreeBSD'er jeg har.

Der hvor jeg ser den bedste ydelse fra 2k3 til XP, er ubetinget i netbios.

Ingen tvivl om, at det handler en del om fra hvilket OS til hvilket OS,
men tager vi udgangspunkt i at man befinder sig på en Win(har også
prøvet med SEVEN) og ønsker at hente fra en eller anden lokal server,
som får man en bedre ydelse ved *NIX>WIN end WIN>WIN.

Vi taler her samme OS testet på samme hardware og stand-alone maskiner.

Venligst
Mcwm

Fra : Carl Drud

Dato : 29-01-11 18:40

Bo <niks@nul.dk> writes:

> Det er rimligt kendetegnede ved semi nørder, der mener der er klogere
> og ved bedre end MS´s ansatte,

Jeg har blot henvist til hvad Microsoft® (og deres ansatte) selv
skriver: At vigtige sikkerhedsopdateringer får man selv med en uægte
kopi af Windows®.

http://windows.microsoft.com/da-DK/windows/help/genuine/faq

Om de så gør noget andet end det de skriver skal jeg ikke kunne sige. Jeg
har ingen uægte kopi af Windows®.

> MS har lavet noget genialt, før nogen andre gad tænke tanken, at så er
> det bare sådan, og det gør livet nemmere for en hel del mennesker, at
> vi på et universalt netværk, er kompatibelt.

Tillykke, men det er ikke Microsoft® vi skal takke.

--
Carl

Fra : Jesper Lund

Dato : 29-01-11 19:57

Chano Andersen wrote:

> Ikke som desktop, nej. Men har brugt det til server brug gennem de
> sidste 15 år. Men kan da være at det software der har lavet ballade bare
> har været elendigt. ;)

Og hvad er det for noget software der er så umuligt? Netop på server
segmentet har Linux en større markedsandel end Windows.

--
Jesper Lund