Kinesisk
Fra : Elle

Dato : 20-01-11 21:53

Kære NG -

Hvordan er det lige, at man skriver kinesisk i Indesign? (Ny mac/ CS5).

Venligst Elle

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-01-11 22:54

Elle <pixelle@me.com> wrote:

> Kære NG -
>
> Hvordan er det lige, at man skriver kinesisk i Indesign? (Ny mac/ CS5).
>
> Venligst Elle

skifter til et kinesisk tastaturlayout og bruger en kinisisk skrift ?

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 21-01-11 22:52

> Hvordan er det lige, at man skriver kinesisk i Indesign? (Ny mac/ CS5).

System indstillinger > Sprog... ?

- Mikael

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-01-11 00:23

nospamtoMike [8000 C] wrote:

> System indstillinger > Sprog... ?

Jeg prøvede det i går aftes i InDesign CS2. De kinesiske skrifter
genkendes ganske enkelt ikke i ID - heller ikke de kinesiske
systemskrifter, - selvom både kinesisk sprog, tastatur layout og
skrifter er aktiverede.

Mit bedste bud er at lave teksten i et tekstbehandlingsprogram, der
understøtter kinesisk - fx. NisusWriter Express, NisusWriter Pro eller
NeoOffice / OpenOffice med CTL (Complex Text Language) og Asian Handling
slået til. Arkivere teksten som PDF (evt. DOCX, inkl. font embedding) og
smide det gennem Acrobat Pro til en EPS fil med font embedding bibeholdt
og så trække det hele ind i InDesign. - Adobe programmerne har aldrig
været gode til at håndtere ikke-latinske skrifter....

I NWE/NWP er det kun at slå kinesisk tastaturlayout til og sikre sig, at
de kinesiske skrifter er aktive, så skifter NWE/NWP selv både tastatur
og skriveretninger med systemskrifterne. Bruger man .ttf eller .tt
skrifter, skal man have en udskrift af det tastaturark, der normalt
følger med, så man kan se tegnplacering. - ArialUnicodeMS.ttf er også en
mulighed. Her skal man blot vælge tastaturlayout og om det skal være
Simplified eller Traditional Chinese, - men her /skal/( man vide, hvor
de forskellige glyphs ligger på tastaturet.

14-dages full-working demoer af både NWE og NWP kan hentes på
www.nisus.com. - Begge er også på dansk - takket være Mogens Thyregod.

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Brixen

Dato : 22-01-11 10:45

On 2011-01-22 00:23:16 +0100, Erik Richard Sørensen said:

> [...]
> genkendes ganske enkelt ikke i ID - heller ikke de kinesiske
> systemskrifter, - selvom både kinesisk sprog, tastatur layout og

Det er vel ikke fordi, du har fået slået kinesisk fra? Indesign CS2
havde et problem med meget langsom opstart på nogle computere. Der var
en workaround med et slette SING folderen, og så holder kinesisk vel op
med at virke.

Jeg har ingen problemer med kinesisk i Indesign CS4 (andet end at jeg
ikke kan kinesisk). Der er kinesiske tegn i de kinesiske fonte
fx Hiragino, og de kan ses i glyffer.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-01-11 13:24

Kurt Brixen wrote:

> Det er vel ikke fordi, du har fået slået kinesisk fra?

Ææh?? Jeg skriver jo lige, at sprog og tastaturlayout /er/ slået til...

> Indesign CS2 havde et problem med meget langsom opstart på nogle
> computere. Der var en workaround med et slette SING folderen, og så
> holder kinesisk vel op med at virke.

Ingen problemer med opstart her på MacPro, fuld installation og intet
slettet.

> Jeg har ingen problemer med kinesisk i Indesign CS4 (andet end at jeg
> ikke kan kinesisk). Der er kinesiske tegn i de kinesiske fonte
> fx Hiragino, og de kan ses i glyffer.

Ææhh?? Hiragino er ikke kinesisk, men japansk. Den hører til Hiragana
familien. - Historisk set er det den kejserlige skrift, de fleste
japanske love blev skrevet med.

En af de sider, jeg har brugt en del, er denne

http://www.clearchinese.com/resources/fonts.htm

De har en del gode kinesiske .ttf skrifter, der er nemme at arbejde med
- både som rene true-type og som glyph skrifter.

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Brixen

Dato : 22-01-11 13:59

On 2011-01-22 13:24:11 +0100, Erik Richard Sørensen said:

> Ææh?? Jeg skriver jo lige, at sprog og tastaturlayout /er/ slået til...

OK. Jeg vile bare være sikker på at du ikke havde slettet SING folderen.

> [...]
>
> Ææhh?? Hiragino er ikke kinesisk, men japansk. Den hører til Hiragana
> familien. - Historisk set er det den kejserlige skrift, de fleste

Så er det kun japansk jeg har prøvet med.

Jeg fandt nogle skabeloner, til kinesisk og japansk:
http://www.transpacificdigital.com/downloads/index.html
Når jeg åbner den kinesiske skabelon er der da nogle tegn på skærmen.
Jeg ved så ikke om de er kinesiske.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-01-11 15:33

Kurt Brixen wrote:

> OK. Jeg vile bare være sikker på at du ikke havde slettet SING folderen.

> Så er det kun japansk jeg har prøvet med.

Jeg kan heller ikke læse og forstå hverken japansk eller kinesisk, men
jeg bruger det af og til, når jeg skal sammenligne tekster og korrigere.
- Jeg aner ikke, hvad der står, men kan da se forskel på, om to tegn
placeret samme sted er ens.

> Jeg fandt nogle skabeloner, til kinesisk og japansk:
> http://www.transpacificdigital.com/downloads/index.html
> Når jeg åbner den kinesiske skabelon er der da nogle tegn på skærmen.
> Jeg ved så ikke om de er kinesiske.

Ja, de er i dokumentet, når det åbnes - også i ID CS2, men skrifttypen
dukker ikke op i hverken Fontexplorer (temporary activated font) eller i
InDesigns egen skriftliste, så enten ligger tegnene som små EPS
billeder, eller også er den brugte skrift på en eller anden måde
embedded i selve skabelonen. - Det kan jeg ikke afgøre ud fra info om
selve skabelonen....

OK...Godt man har BBEdit. - Det gav straks noget mere. Skabelonerne
er lavet på en Mac d. 13.06.2005 i InDesign 3.0.1. Der er brugt
skrifttypen "Hei" - en Unicode UTF-8/16 skrift, der indeholder både
Simplified og Traditional chinese glyphs. Der står /ikke/, at tegnene er
indlejerede som EPS, men der står 'embedded graphics, Hei', så det tyder
meget på, at de kinesiske tegn ligger som EPS i skabelonen.... (I BBEdit
bruger jeg 'Consolas Unicode UTF-8/16' som font substitution til at vise
tekst i latisnk opsætning).

Så jeg tror, det letteste vil være at bruge OpenOffice Graphics Textbox
(med CTL) og arkivere dokumentet som EPS og importere til InDesign...

mvh. Erik Richard

Fra : N/A

Dato : 22-01-11 17:28

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-01-11 17:28

Kurt Brixen wrote:

> Jeg har Hei skriften i Skriftbog, men ved ikke hvor den kommer fra. Den
> må være installeret sammen med et Apple program, da der ligger mange
> andre truetypeskrifter med samme ændringsdato, bl.a. Verdana og
> Wingdings og Apple LiSung Light.

Muligt den følger med systemet og bliver installeret, hvis man kører en
fuld installation med installering af ekstra skrifter til sprogpakker.
Jeg kender skriften, men har den ikke installeret... - LiSung skrifterne
har jeg, men kan aldrig huske, om de er kinesiske eller koreanske. -
LiSung skrifterne dukker op i InDesign CS2, kan vælges i menuen, men
bliver ikke indsat i en textbox, her er skriften tilbage til LucidaGrande...

mvh. Erik Richard

Fra : Elle

Dato : 23-01-11 01:40

Tak til alle, der deltog.

Det er spændende læsning :) Jeg forstår dog ikke det hele, men nok til,
at det ikke er så ligetil.

Hilsen Elle

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-01-11 02:07

Elle wrote:
> Tak til alle, der deltog.
>
> Det er spændende læsning :) Jeg forstår dog ikke det hele, men nok til,
> at det ikke er så ligetil.

Hej Elle - Godt at se, du stadig hænger ved. - Nej, det er ikke helt
så let igen, - heller ikke som jeg troede. Der er jo trods alt gået en
del år siden InDesign 1,5, som ellers er den sidste ver., jeg har brugt.

Jeg har siddet og tygget lidt mere på det. - Det letteste program at
bruge til selve tekstdelen er nok NisusWriter Pro. (Demoen virker jo i
14 dage). Brug en kinesisk TrueType skrift og lav selve tekstopsætning
præcis, som du vil have den i NWP til det færdige ID dokument. Arkiver
som PDF.

Træk derefter PDF filen til Photoshop CS, ret størrelse og evt.
beskæring til i PhS, sæt PPI til 200, så får du randskarpe tegn. Arkiver
så JPEG/EPS filen med transparent baggrund, så du undgår hvid baggrund
på teksten, hvis baggrunden i ID skal være farvet.

Træk så JPEG/EPS filen til InDesign dokumentet og flyt den på plads,
hvor teksten skal være, og lås evt. placering, så det ikke flytter sig i
forhold til andre objekter på siden.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-01-11 10:40

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
>
> Træk så JPEG/EPS filen til InDesign dokumentet og flyt den på plads,
> hvor teksten skal være, og lås evt. placering, så det ikke flytter sig i

Undskyld mig, men efter et par år i branchen så ved jeg at trykkeriet
der evt. skal trykke det vil korse sig hvis der kommer tekst som ligger
i JPG ...

Jeg er sikker på det er guider til kinesisk tekst i hhv. Adobe's
dokumentation eller i Adobes support fora.

Hvis man er desperat nok kan man jo også prøve at tage kontakt til Adobe
support hotline ... det siges at de ved den slags.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-01-11 13:09

Thomas von Hassel wrote:

> Undskyld mig, men efter et par år i branchen så ved jeg at trykkeriet
> der evt. skal trykke det vil korse sig hvis der kommer tekst som ligger
> i JPG ...

Nå, og hvor får du så JPEG ind i billedet i et færdigt ID dokument, der
formentlig alligevel arkiveres som PDF til trykning, - hvis altså det er
noget, der skal trykkes?

Jeg snakker om at få så flotte og randskarpe tekster som muligt, hvilket
er særdeles vigtig med bl.a. asiatiske skrifttegn, der jo i sig selv er
små kunstværker af billeder - i sort/hvid vel at mærke!

> [...]
>
> Hvis man er desperat nok kan man jo også prøve at tage kontakt til Adobe
> support hotline ... det siges at de ved den slags.

Adobes support, når det gælder tekstbehandling, er lig et stort rundt
nul.!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-01-11 13:14

> [...]

> Nå, og hvor får du så JPEG ind i billedet i et færdigt ID dokument, der
> formentlig alligevel arkiveres som PDF til trykning, - hvis altså det er

1: Bitmap er fint til billeder 2: undgå JPG for enhver pris 3: tiff er
"the way to go"

> Jeg snakker om at få så flotte og randskarpe tekster som muligt, hvilket
> er særdeles vigtig med bl.a. asiatiske skrifttegn, der jo i sig selv er
> små kunstværker af billeder - i sort/hvid vel at mærke!

Det er derfor du bruger tekst og skrifttegn i vector format ...

> Adobes support, når det gælder tekstbehandling, er lig et stort rundt
> nul.!

Jeg kan høre du aldrig har snakket med Adobe support. Og hvis Adobe
support af en eller anden grund ikke kan hjælpe så er der firmaer i
danmark som lever af at yde support til lige netop de her
problemstillinger.

//thomas

Fra : Kurt Brixen

Dato : 23-01-11 13:16

On 2011-01-23 01:39:55 +0100, Elle said:

> Tak til alle, der deltog.
>
> Det er spændende læsning :) Jeg forstår dog ikke det hele, men nok til,
> at det ikke er så ligetil.
>
> Hilsen Elle

Prøv at downloade disse skabeloner:
http://www.transpacificdigital.com/downloads/index.html

Så får du nogle foruddefinerede tekstforme, du kan bruge til kinesisk.

Den font, der er brugt, hedder Hei, og den havde jeg allerede
installeret, men jeg ved ikke hvor den stammer fra. Det er ikke sikkert
den er installeret sammen med CS4.

Citat fra siden:
INDESIGN TEMPLATES FOR CHINESE AND JAPANESE TEXT (INCLUDING VERTICAL TEXT)
Macintosh or Windows
These template documents allow you to apply Chinese and Japanese
composition rules to text, using non-Asian versions of InDesign CS.
Non-Asian versions of InDesign include the English, International
English, European and Middle Eastern versions.
These templates cause Chinese and Japanese text to have proper line
breaks, a feature otherwise not available in non-Asian versions of
InDesign. You can also use the templates to compose Asian text
vertically. See the Read Me file for more information.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen