Jeg reparerede den 3. Mac laptop i dag
Fra : Lyrik

Dato : 20-01-11 12:37

Derfor vil jeg give dette råd videre.
Det begyndte med min hvide MacBook. Den meldte "dødt batteri!" Jeg tog
batteriet ud og sprøjtede batterikontakterne i batteriet og i
computeren med kontaktspray. Satte det vådt sammen.,
Batteriet spillede i top omgående. Alt iorden.

Andet tilfælde var en MB Pro hvor Windowsinstallationen gav rød
markering ud for batteriet. batteriet lader ikke! Bør udskiftes, var
meddelelsen. Jeg gentog samme procedure som beskrevet. batteriet
begyndte at lade og gik op imod 100%!

Tredie tilfælde i dag, hvor en ven med en PowerBook havde fået nyt
batteri og ny strømforsyning da batteriet var klart udrangeret og
strømforsyningen var defekt. Imidlertid ville den ikke lade men tabte
strøm. 64%..63%..62%...

Igen tog jeg batteriet ud og sprøjtede kontakterne. Jeg sprøjtede også
ind i strømstikkets forbindelse. det hjalp, men jeg måtte gentage
proceduren ialt tre gange. derefter lladede den perfekt og gik imod
nogle og halvfems procent da jeg gik hjem.

Sprayen jeg har brugt i de tre tilfælde er "Kontakt PRF 6-68"
Man kan væde elektronikken og sætte strøm på mens det er vådt(dog dit
eget ansvar), idet kontaktrensen er ikke-elektrisk ledende og derfor
ikke kan forårsage kortslutning! Hvilket jeg anser for meget vigtigt.

Håber at i kan bruge rådet. Det kan måske spare jer for udgifter.
Undgå venligst spydige angreb. kan i ikke bruge det så klap i!

Jens

Fra : Per Jensen

Dato : 21-01-11 11:17

On 20/01/11 20.36, Lyrik wrote:
> [...]
> computeren med kontaktspray. Satte det vådt sammen.,
> Batteriet spillede i top omgående. Alt iorden.

Hej Jens.

Tak for tippet.

Jeg har dog aldrig oplevet snavsede kontaktben på batterier til en
bærbar, men det er da en oplagt fejlmulighed, hvis batteriet strejker.

Jeg har til gengæld oplevet rigtig mange defekte originale batterier på
Macbook Pro (Defekte celler inden i)...

// Per.

Fra : Øyvind Rise

Dato : 21-01-11 12:45

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> [...]
> eget ansvar), idet kontaktrensen er ikke-elektrisk ledende og derfor
> ikke kan forårsage kortslutning! Hvilket jeg anser for meget vigtigt.

Vær litt forsiktig med å ikke lage en gnist før sprayen har tørket noe
opp. Den inneholder propan, butan og isopropanol og antenner lett.

<http://www.taerosol.com/files/kayttoturva/dk/6-68%20Kontakt.pdf>

> Håber at i kan bruge rådet. Det kan måske spare jer for udgifter.

Jo, det var et godt råd.

Det er ofte oksydbelegg på kontaktflatene som skaper problemer. Jeg er
blitt fortalt at det kan hjelpe med en mekanisk gnidning samtidig som
sprayen svekker bindingene i oksydbelegget. For kontakter er det
enkleste å koble til og fra en rekke ganger mens kontaktflatene er vætet
av kontaktsprayen.

--
Øyvind Rise

Fra : Lyrik

Dato : 21-01-11 10:24

On 21 Jan., 12:45, oyvind.r...@bio.uio.no (Øyvind Rise) wrote:

> [...]
> sprayen svekker bindingene i oksydbelegget. For kontakter er det
> enkleste å koble til og fra en rekke ganger mens kontaktflatene er vætet
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Det er nu sjovt når man læser din medsendte advarselsseddel på
produktet, at denne beskriver drivmidlerne døre op og ned af stolper,
men intet som helst omkring det virksomme middel som sprayen
indeholder. Det skal have lov at være fabrikshemmelighed. Da jeg i
mine barneår var på min svogers metalvarefabrik, kan jeg dog oplyse at
min næse fortæller mig at sprayens virksomme middel lugter som
Triklorethylen.
Når nu advarselsseddelens jeremiader omkring drivmidlets brændbarhed
udpensles så overdrevent, så kunne det måske afbalancere produktets
brandfarlighed at få oplyst at man netop bruger triklorethylen til
brandhæmmende middel.

Hilsen
Jens

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-01-11 18:44

Lyrik wrote:

> [...]
> udpensles så overdrevent, så kunne det måske afbalancere produktets
> brandfarlighed at få oplyst at man netop bruger triklorethylen til

Det er muligt, du synes, det er både for meget og jerimiader, men det
ser ikke godt ud, - og det lugter endnu værre, - når en SoundCraft 400
mixer brænder af, fordi de liiiige skulle have renset fadere - præcis
med det produkt, du nævner, - mens de indstillede den...! - Godt der
var en gammeldaws kylsyre ildslukker ved hånden...

Og 'triklorethylen' er /ikke/ det virksomme stof, men derimod
katalysatoren til det virksomme stof, der oftest er et eller andet
præparat baseret på olie, men som du selv skriver, så er det oftest
fabrikshemmeligheder.

Helt ærlig, Jens, så synes jeg, det, du har gjort, er komplet tåbelig og
ualmindelig uforsvarlig...!!!!!

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 22-01-11 05:46

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> at man netop bruger triklorethylen til
> brandhæmmende middel.
>
> Hilsen
> Jens

Og affedtning.

M.
--
[Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst - ML]

Fra : Flemming Rubini

Dato : 21-01-11 18:56

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> Sprayen jeg har brugt i de tre tilfælde er "Kontakt PRF 6-68"

Det er mit nummer et "værktøj" i min elektronikmekaniker-værktøjskasse.

--
Flemming

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 22-01-11 06:51

Den 21/01/11 18.55, Flemming Rubini skrev:

> Det er mit nummer et "værktøj" i min elektronikmekaniker-værktøjskasse.

Nu må jeg altså ud med en sjov historie fra den virkelige verden.
En af mine kammeraters forældre havde bøvl med deres B&O TV som
skrattede voldsomt når de skulle skrue op og ned for lyden.
TV'et blev indleveret hos den lokale Radiomekaniker hvor de efter nogen
tid kunne afhente TV'et igen. På regningen stod at de havde skiftet
potentiometer (den typer der skydes frem og tilbage) + div arbejdsløn.
Allerede få dage efter begyndte de at få samme problem, så de kørte ned
med TV'et på værkstedet igen. På værkstedet var kun en læreling som
hurtigt hev flasken med PRF 6-68 eller tilsvarende frem og sagde:
"så skal den bare have lidt af det her spray lige som sidst"

Fra : Lyrik

Dato : 21-01-11 11:28

On 21 Jan., 18:43, Erik Richard Sørensen <tu...@tulle.dk> wrote:

> [...]
> fabrikshemmeligheder.
>
> Helt ærlig, Jens, så synes jeg, det, du har gjort, er komplet tåbelig og
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Se på resultatet Erik. Havde jeg lyttet til maskinerne, så havde de
dikteret mig at købe 2 nye batterier samt indlevere den 3. maskine til
reperation eller skrotning. Jeg tænker på den G4 den ordnede, som der
lige er ofret nyt batteri og strømforsyning på.
Hvem har jeg skadet med den spraydåse?
Triklorethylen kaldet "Tri" blandt arbejdsdrenge og-mænd brugte vi i
tøndevis til at affedte metalvarer inden galvanisering og forcromning
af emnerne.

Hilsen
Jens

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-01-11 20:46

Lyrik wrote:

> [...]
> reperation eller skrotning. Jeg tænker på den G4 den ordnede, som der
> lige er ofret nyt batteri og strømforsyning på.

Du har været heldig... - Længere er den ikke! - Og læg mærke til, at jeg
ikke har sagt, at præparatet ikke kan bruges, men det er komplet
uansvarlig at sætte de våde elementer i og så starte op! - En
mikroskopisk gnist, og så var edet ganske enkelt forbi med dit liv!

Er du egentlig klar over, hvor stor sprængkraft, der er i både de NiMH
og et LiION batterier der bruges i hhv. PB og MB/MBP, hvis de
eksploderer? - De har en sprængkraft, der svarer til en af hærens
håndgranaters på 5 meters afstand!

> Triklorethylen kaldet "Tri" blandt arbejdsdrenge og-mænd brugte vi i
> tøndevis til at affedte metalvarer inden galvanisering og forcromning
> af emnerne.

Det er ikke selve stoffet triklorethylen, der er farlig her, - det kan
højst give en mindre ætsning af luftveje i de små mængder, der bruges i
kontaktspray, - men kombinationen af de klorgasser, der udløses ved
fordampning i forb. med den varmeudvikling, der kommer ved elektrisk
strøm og så de aktive stoffer, selve rensemidlet indeholder, der kan
udløse en eksplosion.

En lille oplevelse... For nogle år siden var der en halvfuld fjols, der
smed et 1,32v lithium batteri (ikke genopladelig) ind i et sankthansbål.
Bålet blev spredt for alle vinde ved eksplosionen og flere mennesker
måtte behandles for ret alvorlige brandsår. - Bare et sådant lille AA
batteri har en sprængkraft, der svarer til en af hærens almindelige
øvelsesgranater - altså ca. 1/4 af en kampgranat!

Så tænk dig lige om, inden du næste gang sætter både dit eget og andres
liv på fpil!!!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-01-11 21:15

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> og et LiION batterier der bruges i hhv. PB og MB/MBP, hvis de
> eksploderer? - De har en sprængkraft, der svarer til en af hærens

Nu overdriver du vist ... hvis det passede ville du aldrig få lov til
f.eks. at tage den slags batterier op i et fly ...

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 21-01-11 22:50

Der er muligvis en overdrivelse her og der, men det er korrekt, at det er
dumdristigt at sætte strøm til våde kontakter. Kontaktrens er netop lavet,
så det hurtigt fordamper, FORDI det er FARLIGT.

Som der står i brugsanvisningen:

3.1 Brand- og eksplosionsfare: Yderst brandfarlig.
.... Holdes væk fra antændelseskilder - Rygning forbudt.

Det er ikke meningen, at man skal forsøge at samle fugtige kontakter for at
bedre kontakten. Hvis man lige tænker over konsekvenserne giver det slet
ingen mening

Kombinationen af strøm, brandfarlige væsker og gasser skal undgås, så tæl
lige til 5 og brug evt. ventetiden til at rense mekanisk.

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-01-11 23:18

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> [...]
>
> Kombinationen af strøm, brandfarlige væsker og gasser skal undgås, så tæl
> lige til 5 og brug evt. ventetiden til at rense mekanisk.

helt enig ...

Men nu blander du lyriks ninja metoder sammen med Eriks påstand om at
Li-ion batterier er sprængfarlige i den grad han beskriver*

/thomas

* og inden der er nogen der råber op, jeg ved godt at de kan
brænde/eksplodere, men nogen håndgranat er det ikke.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-01-11 00:01

Thomas von Hassel wrote:

> Nu overdriver du vist ... hvis det passede ville du aldrig få lov til
> f.eks. at tage den slags batterier op i et fly ...

Nej, det gør jeg desværre ikke. Jeg har oplysningerne fra en tidl.
sprængningsekspert fra Skive Kaserne, - så jeg tror nok, de deroppe véd
lidt mere om sprængstof, end vi andre gør....

...Nu vi er ved de farlige 'dimser', så kan selv en én-gangs lighter
være en dødsfælde. - En af mine bekendte arbejdede i sine sommerferier
på molerværket på Fur. - En dag, de skulle åbne en ovn efter
færdigbrænding, skete der det uheldige, at ham, der brækkede den ned,
blev ramt af en glødende stump i brystet. - Desværre havde han sin
lighter i brystlommen. Han var dræbt på stedet, da den eksploderede lige
ind i hjertet på ham...

mvh. Erik Richard

Fra : Jonas Jalling

Dato : 22-01-11 00:43

Den 21/01/11 20.46, Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> øvelsesgranater - altså ca. 1/4 af en kampgranat!
>
> Så tænk dig lige om, inden du næste gang sætter både dit eget og andres

NEJ! Så har det danske militær i hvert fald nedgraderet deres granater.
Lad os bruge en M67-granat som eksempel (det er dem som bla. det
Amerikanske militær benytter). En M67 vejer ca. 400g og indeholder 180g
composition B. Composition B er en blanding af RDX og TNT i forholdet
(ca 60 / 40). RDX har en energitæthed på 4,54MJ/kg og TNT en energi-
tæthed på 4,63MJ/kg.
Hvis vi antager at den var fyldt med TNT ville en M67-granat altså
indeholde en energi på 0,85MJ.

Du siger så at en øvelsesgranat er 1/4 af en "kampgranat" - altså
0,21MJ.

De vildeste LiIon celler har iflg. Toshiba en energitæthed på ca.
0,85MJ/kg. Et AA-batteri vejer ca. 50g. Hvis vi antager at det er et
LiIon-batteri, har det altså en energi på 0,04MJ.

Hvad indeholder mest energi?

Mvh Jonas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-01-11 14:33

Jonas Jalling <jonas@jalling.dk> wrote:

> [...]
> 0,85MJ/kg. Et AA-batteri vejer ca. 50g. Hvis vi antager at det er et
> LiIon-batteri, har det altså en energi på 0,04MJ.

math and science wins again :)

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-01-11 15:49

Thomas von Hassel wrote:

> math and science wins again :)

Bortset fra, at jeg som skrevet - har det fra en sprængningsekspert, så
glemmer Jonas her, at fx. et computer batteri indeholder min. 8x og helt
op til 16x 1,32v*) celler, - og så giver det pludselig nogle helt andre
tal...

Jeg har ikke selv leget med sådanne 'sprængninger', som jeg beskrev, men
som knajt har man da lavet nogle narrestreger som fx. at banke låget på
en 1/8 liters næsten tom shelllak dåse godt til og så smide den ind i et
lille bål... Man har ca. 10 sek. til at komme /meget/ langt væk, - eller
hvad med at brænde et tilkokset udstødning fra en gl. kanllert ud med
benzin? - Man fylder udstødningen med benzin, lader en tynd stråle løbe
på jorden ca. 10m væk, smider en tændstik, - og /så/ løber man bare.

*) Glemte lige, at der nogle gange bruges 1,2v celler fremfor 1,32v celler.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-01-11 16:08

> [...]

> glemmer Jonas her, at fx. et computer batteri indeholder min. 8x og helt
> op til 16x 1,32v*) celler, - og så giver det pludselig nogle helt andre

Og du glemmer at batterier er pakket ind i et plastik hus som oftest
bare revner og buler ud når der sker noget med cellerne ...

prøv at søge på youtube efter li ion battery explosion ... det er da
ikke noget jeg vil have sker mens jeg sidder med maskinen men nogen
granat er det ikke ...

/thomas

Fra : Jonas Jalling

Dato : 22-01-11 16:34

Den 22/01/11 15.48, Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> på jorden ca. 10m væk, smider en tændstik, - og /så/ løber man bare.
>
> *) Glemte lige, at der nogle gange bruges 1,2v celler fremfor 1,32v celler.

Nej, cellerne i et computerbatteri er 3.7v. Det er normalen for LiIon.
1.2v celler er fra NiMH cellernes tid.
Det er ikke for sjov jeg er elektroingeniør.

Mvh Jonas

Fra : Jonas Jalling

Dato : 22-01-11 16:41

Den 22/01/11 16.33, Jonas Jalling skrev:

> Nej, cellerne i et computerbatteri er 3.7v. Det er normalen for LiIon.
> 1.2v celler er fra NiMH cellernes tid.
> Det er ikke for sjov jeg er elektroingeniør.

Bortset fra det, er det ikke spændingen som er det interessante - det
er energitætheden.

Mvh Jonas

Fra : Per Jensen

Dato : 23-01-11 14:11

On 22/01/11 15.48, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> glemmer Jonas her, at fx. et computer batteri indeholder min. 8x og helt
> op til 16x 1,32v*) celler, - og så giver det pludselig nogle helt andre

16 ??? hvilket batteri har SEKSTEN celler ???

Du er godt klar over at de Lithium celler der bruges i dag er 3,6V
nominelt (4,20V maks spænding) så der skal ikke så mange celler til igen.

Der er f.eks. 6 celler i Macbook Pro.

Det højeste antal celler jeg har set i en original batteripakke er 9
stk. der findes så nogle ekstra store uoriginale med op til 12 celler,
men det er ikke noget der findes fra computerproducenten selv.

Iøvrigt, Lithium Polymer batterier, som næsten 100 % har afløst Lithium
Ion batterier idag er indkaplset i en plastikpose istedet for et
metalhylster, så det eksploderer altså ikke! der er ingen "spærængkraft"
- det udsender dog en sky af gas, der bl.a. indeholder brint og ilt, og
det er derfor selvforsynende, og meget svært at slukke hvis det
antænder. En egentlig eksplotion ? nej! - Cellerne udvider sig og puffer
op til 5x størrelse før at de revner og lukker gassen ud.

Selv de "gammeldags" Lithium celler har en overtryksventil i pluspolen,
hvis du kortslutter dem så lukker de også bare gassen ud, de siger ikke
BANG så du får sprængt lemmer af eller noget.

// Per.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-01-11 00:32

Per Jensen wrote:

> 16 ??? hvilket batteri har SEKSTEN celler ???

Du cuttede lige noten væk, hvor der stod, at nogle celler kun er på
1,2v, så 16x1,2v giver 19,2v total, hvilket flere af HPs professionelle
computere bl.a. kører med. Nogle af HPs topmodeller kørte indtil for ca.
1 års tid siden også med 21,2v, - så helt ualmindelig er det altså ikke.

Både Medion, Packard-Bell og Toshiba har også kørt med ret så ukorrente
batterityper som både 10,6v 12v, 13,2v, 15,6v, 18v osv.. - Bl.a. brugte
vi i Dansk Blindesamfund en del 12" Toshiba med 10,6v batterier - en
tujng og uhåndterlig skrummel at have med at gøre og en elendig
kvalitet. Ca. halvdelen stod på værksted hele tiden, og det er just ikke
særlig smart, når det skal være et hjælpemiddel til bl.a. studerende.
Ca. 75% af fejlene var strømforsynings- og batterifejl....

> Du er godt klar over at de Lithium celler der bruges i dag er 3,6V
> nominelt (4,20V maks spænding) så der skal ikke så mange celler til igen.

Langt fra alle endnu, men deet er rigtigt, der bliver flere og flere.

> [...]
> stk. der findes så nogle ekstra store uoriginale med op til 12 celler,
> men det er ikke noget der findes fra computerproducenten selv.

Det er da klart... 'Original' batterier med forholdsvis lav kapacitet
slides jo også hurtigere end højkapacitetsbatterier, og de fleste køber
stadig originale, når de køber en erstatning for et opslidt batteri, så
det tjener producenten fedt på - og det uanset mærke.

> [...]
> hvis du kortslutter dem så lukker de også bare gassen ud, de siger ikke
> BANG så du får sprængt lemmer af eller noget.

Ja i åbne lokaliteter. - Men jeg tror stadig mere på en 'dynamitmand'
end på alle de beregninger, vi andre dødelige kan komme med, og på det,
div. batteriproducenter skriver.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-01-11 00:47

> [...]

> stadig originale, når de køber en erstatning for et opslidt batteri, så
> det tjener producenten fedt på - og det uanset mærke.

Det er da også noget af en påstand ... må vi se nogen tal ?

> Ja i åbne lokaliteter. - Men jeg tror stadig mere på en 'dynamitmand'
> end på alle de beregninger, vi andre dødelige kan komme med, og på det,
> div. batteriproducenter skriver.

heh, nej, fakta er bare at du igen igen bortforklarer din manglende
viden ved at holde en ukendt "ekspert" op som du garanteret ikke må sige
hvem er fordi PET ellers kommer efter dig ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-01-11 01:36

Thomas von Hassel wrote:

> Det er da også noget af en påstand ... må vi se nogen tal ?

Ganske gemen årelang erfaring, bette Thomas...

> heh, nej, fakta er bare at du igen igen bortforklarer din manglende
> viden ved at holde en ukendt "ekspert" op som du garanteret ikke må sige
> hvem er fordi PET ellers kommer efter dig ...

Hvis det endelig skulle være, må det vel være FET... - Men jeg har det
nu fra mere end én - både en gammel skolekammerat, der var ansat i
Hærens Sprængningskommando i en årrække, men som nu har sit eget
'dynamitfirma'. - Det havde han ihvertfald indtil for nylig... - Og så
også fra en vis Hr. B.S., - men sådanne eksperter tror du jo nok heller
ikke på...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-01-11 06:55

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Ganske gemen årelang erfaring, bette Thomas...

Så er vi nået til "Name calling" ... det går helt efter bogen det her

> [...]
> 'dynamitfirma'. - Det havde han ihvertfald indtil for nylig... - Og så
> også fra en vis Hr. B.S., - men sådanne eksperter tror du jo nok heller

Jeg vidste ikke B.S. har lavet forsøg med sprænging af Li-Ion batterier
men der kan jo bare se. Men nu skal jeg igen stole på _dig_ istedet for
at du henviser til en bog, en artikel eller lign. hvor B.S. forklarer
hvad det er han mener. Jeg fatter det simpelthen ikke .. havde du ikke
gået på universitetet ? ... på biologi gik den ihvertfald ikke med bare
at slynge påstande ud uden at henvise til kilder. Eller hvis det var
forsøgsdata henvisning til laboratorie forsøg.

Jeg har selv set masser af maskiner og batterier igennem min tid, men
jeg er "nærværende" nok til at indse at mit "sample size" nok ikke
nødvendigis er stort nok til at sige noget generelt. Så hvis jeg udtaler
mig pga. personlige erfaringen så vedhæfter jeg som regel et _vognlæs_
salt ...

/thomas

Fra : Per Jensen

Dato : 25-01-11 11:10

On 24/01/11 00.32, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> computere bl.a. kører med. Nogle af HPs topmodeller kørte indtil for ca.
> 1 års tid siden også med 21,2v, - så helt ualmindelig er det altså ikke.

Erik, du skal altså ikke bilde mig ind at der sidder NiMH celler i nogen
bærbar produceret de sidste 10 år - det er man gået HELT væk fra.

Lithium-Ion celler har en mærkespænding på 3,6-3,7V alt efter kemien, og
oplades til henholdsvis 4,1 og 4,2 volt.

Hvordan at spændingen på pakken opgives, kan variere meget, nogen er med
4,1(4,2)v over hver celle x antal celler (det kan snyde, da de også
sidder i parallel som regel, f.eks. macbook pro, der sidder 6 celler der
sidder 2p3s (2 parallelt, 3 i serie) 6 ialt) andre er med 3,6v pr. celle
x antal celler i serie osv...

// Per.

Fra : Lyrik

Dato : 21-01-11 11:34

On 21 Jan., 18:55, 01200...@gmail.com (Flemming Rubini) wrote:

> Det er mit nummer et "v rkt j" i min elektronikmekaniker-v rkt jskasse.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Også mit. Jeg har lige bestilt en ny dåse her:
https://elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H15153

Hilsen
Jens

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 24-01-11 17:58

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> [...]
> dynamitfirma'. - Det havde han ihvertfald indtil for nylig... - Og så
> også fra en vis Hr. B.S., - men sådanne eksperter tror du jo nok

Hæhæ, Thomas - du _TØR_ ikke ringe til B.S. og spørge

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-01-11 18:12

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110124 <nospam0002+20110124@gmail.com> wrote:

> Hæhæ, Thomas - du _TØR_ ikke ringe til B.S. og spørge

Nej, ikke så åndsvage spørgsmål ... men jeg har da været til foredrag
med B.S. engang for lang siden (inden han blev rigtig kendt ..)

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 24-01-11 18:00

> [...]
> at slynge påstande ud uden at henvise til kilder. Eller hvis det var
> forsøgsdata henvisning til laboratorie forsøg.

Erik er teolog, og der er trosspørgsmål en dyd i modsætning til i
naturvidenskaben.

Du ved, mirakler udmærker sig ved ikke at være reproducerbare.

Fra : Robert Piil

Dato : 24-01-11 21:26

Thorbjørn Ravn Andersen, 20110124 <nospam0002+20110124@gmail.com> wrote:

> Du ved, mirakler udmærker sig ved ikke at være reproducerbare.

Som præsten sagde, da han fik en tynd kop kaffe: "Her hjælper ingen Tro,
her hjælper kun flere bønner."

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 24-01-11 18:35

> Nej, ikke så åndsvage spørgsmål ... men jeg har da været til foredrag
> med B.S. engang for lang siden (inden han blev rigtig kendt ..)

Pjat, nu er der endelig en navngiven kilde man kan spørge hvad det
egentligt er han har sagt :)