MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Skrive snabel a
Fra : j.val

Dato : 20-01-11 15:24

Min gamle far er efter blodprop blevet lam i venstre arm.

Han er flittig bruger af sin pc (laptop) og også e-mail.

Han har svært ved med een hånd at nå både Alt Gr + 2 for at skrive snabel a.

Er der en lettere måde at skrive snabel a med kun een hånd?

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 20-01-11 15:29

j.val skrev:

>Er der en lettere måde at skrive snabel a med kun een hånd?

CTRL + Alt + 2

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Jakob Griffel

Dato : 20-01-11 21:11

> CTRL + Alt + 2

Med een hånd?! Er det lettere?

--
Hilsen Jakob

Fra : Erik Olsen

Dato : 20-01-11 21:36

Jakob Griffel wrote:

> Med een hånd?! Er det lettere?

Ctrl(venstre), Alt og 2 sidder ikke så langt fra hinanden, dem kan man
godt nå med en hånd. Jeg kan dog også nå AltGr og 2 med en hånd, selvom
jeg må strække fingrene lidt.

Til hverdag bruger jeg dog træge taster i Windows, det fungerer rigtig
godt. Jeg kan fortælle at jeg lever af at skrive tekniske beskrivelser
på dansk, svensk og engelsk - alt kun med en hånd.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Max

Dato : 21-01-11 00:26

Hej Erik

> Ctrl(venstre), Alt og 2 sidder ikke så langt fra hinanden, dem kan man
> godt nå med en hånd. Jeg kan dog også nå AltGr og 2 med en hånd,
> selvom jeg må strække fingrene lidt.

Ja, med venstre hånd er det tommen på Alt Gr og lillefinger på 2, med
højre hånd er det igen tommen på Alt Gr og langemand på 2.

Max

Fra : Erik Olsen

Dato : 21-01-11 08:35

Max wrote:
> Hej Erik

> Ja, med venstre hånd er det tommen på Alt Gr og lillefinger på 2, med
> højre hånd er det igen tommen på Alt Gr og langemand på 2.

Jeg bruger højre hånds pege- og lillefinger.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 20-01-11 21:47

Jakob Griffel skrev:

>Med een hånd?! Er det lettere?

ctrl (højre pegefinger) + Alt (højre tommeltot) + 2 (højre lillefinger) er
nemmere end AltGr + 2 (selvom det kan lade sig gøre)

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 20-01-11 23:53

"Ivan V. Klattrup" <ivan.klattrup@gmail.com> skrev i meddelelsen

> CTRL + Alt + 2

Er det lettere?

Hilsen Åge

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 20-01-11 23:56

http://synoptik.dk

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-01-11 00:26

meddelelsen
> Er det lettere?

Det er besvaret flere gange - men ja - det nemmere, når man kun kan
bruge den ene hånd.

Jan

Fra : emjeppesen

Dato : 20-01-11 16:01

j.val skrev:

> [...]
>
>Han har svært ved med een hånd at nå både Alt Gr + 2 for at skrive snabel a.
>
>Er der en lettere måde at skrive snabel a med kun een hånd?

Han kan slå skærmtastatur til, så kan han klikke på ctrl derefter på
Alt og nu på @.
Altsammen klares med musen og en hånd.

Fra : Erik Olsen

Dato : 20-01-11 20:16

j.val wrote:
> [...]
> snabel a.
> Er der en lettere måde at skrive snabel a med kun een hånd?

Slå "træge taster" til i Windows, f. eks. ved at trykke fem gange på
shift-tasten og tryk på "Ja".

Derved kan man trykke først på Shift, Ctrl, Alt eller AltGr og
efterfølgende på tal/bogstavtasten. F. eks. skrives snabel-a ved først
at trykke på AltGr og derefter på 2 (altså ikke samtidigt som førhen).

Sådan har jeg arbejdet de seneste 6 år, man vænner sig hurtigt til det.

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 20-01-11 22:20

It happens that j.val formulated :
> [...]
>
> Han har svært ved med een hånd at nå både Alt Gr + 2 for at skrive snabel a.
>
> Er der en lettere måde at skrive snabel a med kun een hånd?

Ud over det allerede nævnte Ctrl-Alt-2, skulle man kunne lave f.eks.
½-tasten om til @ ved at tilføje en nøgle til registreringsdatabasen.

http://www.google.dk/search?hl=en&source=hp&biw=1179&bih=811&q=%5BHKEY_LOCAL_MACHINE%5CSYSTEM%5CCurrentControlSet%5CControl%5CKeyboard+Layout%5D

--
/klaus

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 21-01-11 00:02

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i meddelelsen

> Til hverdag bruger jeg dog træge taster i Windows, det fungerer rigtig
> godt. Jeg kan fortælle at jeg lever af at skrive tekniske beskrivelser på
> dansk, svensk og engelsk - alt kun med en hånd.

Hvad betyder "altGR" ? - og hvad er "træge" taster?

Hilsen Åge

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-01-11 00:30

meddelelsen
> Hvad betyder "altGR" ?

En taste på dit atstatur lige ved siden af mellemrums-tasten.

> og hvad er "træge" taster?

Brug hjælp i Windows og få en forklaring

Eller læs de andre svar i gruppem, hvor det er besvaret.

Eller læs de øvrige dvar i news:dk.edb.hardware hvor spørgsmålet også er
stillet, og andre har svaret på de samme ting.

Jan

Fra : Erik Olsen

Dato : 21-01-11 08:34

Åge Halldorsson wrote:
> "Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i meddelelsen

> Hvad betyder "altGR" ? - og hvad er "træge" taster?

Tryk fem gange i træk på shift-tasten, så kommer der et vindue op hvor
der er en beskrivelse. Derefter kan man svare Ja eller Nej afhængigt af
om man vil have træge taster slået til eller fra.

Fra : scootergrisen

Dato : 21-01-11 05:18

> [...]
>
> Han har svært ved med een hånd at nå både Alt Gr + 2 for at skrive snabel a.
>
> Er der en lettere måde at skrive snabel a med kun een hånd?

Gå ind i Start > Tilbehør > Øget tilgængelighed > Skærmtastetur.
Så kan han bruge musen til at skrive med.

Fra : Erik Olsen

Dato : 21-01-11 08:36

scootergrisen wrote:

> Gå ind i Start > Tilbehør > Øget tilgængelighed > Skærmtastetur.
> Så kan han bruge musen til at skrive med.

Hvilket desværre er forfærdeligt langsommeligt. Træge taster er langt
hurtigere.