MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
windows vista sletter mapper
Fra : scootergrisen

Dato : 20-01-11 13:26

Jeg har opdaget en dårlig egenskab ved windows vista.

Hvis jeg har gemt en hjemmeside fra nettet så gemmes der en fil og en
mappe med tilhørende billeder og andet.

Hvis jeg så vælger at slette filen så vælger windows vista desværre også
at slette mappen med billederne i.

Er der nogen der ved hvad det kan skyldes ?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-01-11 13:34

scootergrisen skrev:

> Hvis jeg så vælger at slette filen så vælger windows vista
> desværre også at slette mappen med billederne i.

Det må være en speciel mappe. Er du sikker på, at siden ikke
er hentet som en MHT-fil? Uanset, må det næsten være i
Internet Explorer, du har gemt, jeg har meget svært ved at
tro, det samme sker, hvis du gemmer i Firefox.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips til hjemmesidesnedkeren:

Fra : scootergrisen

Dato : 20-01-11 14:05

> [...]
> som en MHT-fil? Uanset, må det næsten være i Internet Explorer, du har
> gemt, jeg har meget svært ved at tro, det samme sker, hvis du gemmer i

Jeg bruger firefox og går ind på en side og vælger Filer > Gem side som.
I filtype vælger jeg Webside, komplet.

Så gemmer den en fil kaldet xxxxxxx.htm og en mappe samme sted med samme
filnavn bare uden .htm men med _files til sidste.

Fil : xxxxxxx.htm
Mappe : xxxxxxx_files

Sletter jeg .htm filen slettes mappen også.
Vælger jeg fortryd sletning kommer både .htm filen og mappen tilbage.

Hvis jeg kopier en ny fil ind i mappen og vælger at slette .htm filen så
slettes mappen stadig.
Altså man kan komme til at miste data man ikke har valgt at slette.

I opera kan jeg gøre det samme ved at vælge Gem som > Filtype = HTML
fil, inkl. billeder.

Det må altså være noget windows vælger at gøre.

Vælger jeg at slette mappen slettes filen også selvom den jo ik liggger
deri.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-01-11 14:48

scootergrisen skrev:

> Jeg bruger firefox og går ind på en side og vælger Filer >
> Gem side som.
> I filtype vælger jeg Webside, komplet.

Jeg har desværre ikke adgang til en Vista i øjeblikket. Der
må være en kobling mellem filerne, men det kræver jo, at
programmet fortæller Windows, at der skal være en kobling.
Og det har jeg aldrig hørt, at Firefox gør.

Jeg vil lige prøve at høre de andre i MozillaDanmarks forum,
og det er noget de har kendskab til.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Stor guide til installation og brug af mailprogrammet

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-01-11 18:48

Kim Ludvigsen skrev:

> Jeg vil lige prøve at høre de andre i MozillaDanmarks forum,
> og det er noget de har kendskab til.

Har du (scootergrisen) en engelsk Firefox? I henhold til
svar i MozillaDanmarks forum virker det som du beskriver i
den engelske version, men ikke i den danske. Sammenkoblingen
sker på baggrund af filnavnene, og der er en fejl i den
danske oversættelse, så de ikke bliver koblet sammen.

Tråden hos MozillaDanmark:
http://forum.mozilladanmark.dk/viewtopic.php?f=1&t=8369&p=43066

Microsofts forklaring på sammenkoblingen:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/bb776887%28VS.85%29.aspx#connected

Fra : scootergrisen

Dato : 21-01-11 05:14

Den 20-01-2011 18:48, Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
>
> Tråden hos MozillaDanmark:
> http://forum.mozilladanmark.dk/viewtopic.php?f=1&t=8369&p=43066
>
> Microsofts forklaring på sammenkoblingen:

Det står på dansk så regner med det er den danske version jeg har.
Og det er Firefox version 3.6.13

Tak for link nu har jeg fået slået det fra i regedit.
Nu kan jeg godt slette filen uden at mappen slettet.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-01-11 16:12

Kim Ludvigsen skrev:

> Det må være en speciel mappe.

Det er noget Windowsbras som Opera også er faldet for. Hvis man
gemmer en side inklusive billeder, får man en HTML-fil og en
mappe:

   Hjemmeside_files
   Hjemmeside.html

Hvis man sletter én af dem, forsvinder den anden, og alle andre
operationer påvirker også begge mapper, så en omdøbning hjælper
ikke.

--
Bertel

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 20-01-11 16:52

Normal opførsel som ikke er begrænset til Vista.
En hjemmeside består ikke kun af selve html siden, der er billeder,
css og js filer som alle skal bruges for at vise den korrekt når du
gemmer den lokalt.
Da de hører sammen behandles de også sammen. Hvis du vil bevare
billeder men slette resten så kopier dem et andet sted hen.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Rado

Dato : 20-01-11 17:07

> [...]

>mappe med tilhørende billeder og andet.
>
>Hvis jeg så vælger at slette filen så vælger windows vista desværre også

Sådan er det også i XP. Men det er vist kun hvis man bruger den
indbyggede Explorer/Stifinder at den gør det. Jeg bruger selv
Directory Opus som filmanager, og den gør det ikke.

Løsningen er simpel: omdøb mappen, så kan man slette HMTL filen uden
at mappen slettes. Det virker i alt fald i XP - her får man iøvrigt
lige en advarsel fra MS når man omdøber mappen.

--
Rado

"Materialism is the philosophy of the subject that forgets
to take account of itself." - Arthur Schopenhauer

Fra : scootergrisen

Dato : 20-01-11 17:40

> Sådan er det også i XP. Men det er vist kun hvis man bruger den
> indbyggede Explorer/Stifinder at den gør det. Jeg bruger selv
> Directory Opus som filmanager, og den gør det ikke.

Det må jeg prøver det der Directory Opus.

> Løsningen er simpel: omdøb mappen, så kan man slette HMTL filen uden
> at mappen slettes. Det virker i alt fald i XP - her får man iøvrigt
> lige en advarsel fra MS når man omdøber mappen.

Ja der kommer en advarsel om at bryde tilknytningen.

Ej men jeg syns det er så latterligt.

Jeg sad og fil manageren i notepad++ også ville jeg slette en fil men så
blev den ene fil lige til en del filer og når man sidder i et program så
lægger man nok ikke altid mærke til sådan noget og da den mappe inden
holdte filer som blev brugt af andre filer end den tilknyttede så syns
jeg bare det er endnu en dårligt valg for windows.

Windows er blevet sådan et "Du er en idiot, du ved ikke hvordan man gør.
Derfor gør vi det automatisk for dig"-program.