/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Godt batteri
Fra : Ukendt


Dato : 19-01-11 23:44

Har nu ikke kørt i snart 2.5 måned men haft bilen startet op 4 gange et par
minutter i perioden.
Batteriet er stadig friskt og det tegner vel godt
for batteriets tilstand da det er begrænset hvad et par minutters gang gør
for opladningen ?
Hvad kan et gel-batteri sammenlignet med et vedligeholdelsesfrit
standardbatteri ?

Iøvrigt sindssygt som de salter i år...........



 
 
Christian B. Andrese~ (20-01-2011)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 20-01-11 00:36

On 19 Jan., 23:43, ">> Eque <<" <n/a> wrote:
> Har nu ikke kørt i snart 2.5 måned men haft bilen startet op 4 gange et par
> minutter i perioden.

Tror faktisk at batterimæssigt er det ikke så godt da et par minutter
næppe er nok til at genlade det som forbruges til startstrømmen.

> Hvad kan et gel-batteri sammenlignet med et vedligeholdelsesfrit
> standardbatteri ?

Vende på hovedet

--
Christian

Uffe Bærentsen (20-01-2011)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 20-01-11 16:54


"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:234b7471-facb-484e-949b-3d2c30fd30bb@k3g2000yqc.googlegroups.com...
On 19 Jan., 23:43, ">> Eque <<" <n/a> wrote:
> Har nu ikke kørt i snart 2.5 måned men haft bilen startet op 4 gange et
> par
> minutter i perioden.

Tror faktisk at batterimæssigt er det ikke så godt da et par minutter
næppe er nok til at genlade det som forbruges til startstrømmen.

> Hvad kan et gel-batteri sammenlignet med et vedligeholdelsesfrit
> standardbatteri ?

Vende på hovedet





Hvis bilen ellers starter godt nok kan det antages at motoren skal tørnes i
feks. 1 minut.
Prøv selv at tage tid en kold morgen, så er 10-15 sekunder nok mere
realistisk,
men vi regner lidt på det
Starteren har i denne periode et anslået forbrug på 300A

Dette giver 300*(1/60))=5Ah

Dette skal så lades igen og generatoren kan nok lade med 60-70A
Vi vælger worst case og lader med 60A
t=5/60=0,083333 svarende til 5 minutter

Hvis vi regner tab med og siger at der skal lades det dobbelte af hvad der
tappes af batteriet,
så bliver ladetiden 10 minutter.

Dette er kun et eksempel, men viser hvor lidt kørsel
der skal til for at lade batteriet op igen efter en start.

Det forudsættes endvidere at man slukker for unødigt forbrug,
hvis formålet med starten er at lade batteriet op.



--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



KASO (20-01-2011)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 20-01-11 20:51


"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:4d385ab0$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> news:234b7471-facb-484e-949b-3d2c30fd30bb@k3g2000yqc.googlegroups.com...
> On 19 Jan., 23:43, ">> Eque <<" <n/a> wrote:
>> Har nu ikke kørt i snart 2.5 måned men haft bilen startet op 4 gange et
>> par
>> minutter i perioden.
>
> Tror faktisk at batterimæssigt er det ikke så godt da et par minutter
> næppe er nok til at genlade det som forbruges til startstrømmen.
>
>> Hvad kan et gel-batteri sammenlignet med et vedligeholdelsesfrit
>> standardbatteri ?
>
> Vende på hovedet

Gel-batterier tåler dybdeafladning bedre, men er ringere til at levere de
store startstrømme. Desuden koster de ca. det dobbelte. De anvendes primært
som forbrugsbatteri i campingvogne, autocampere og i både.

>
> Hvis bilen ellers starter godt nok kan det antages at motoren skal tørnes
> i feks. 1 minut.
> Prøv selv at tage tid en kold morgen, så er 10-15 sekunder nok mere
> realistisk,

Det var meget lang tid - så har man et meget dårligt batteri eller en defekt
motor...

> men vi regner lidt på det
> Starteren har i denne periode et anslået forbrug på 300A

Det lyder til gengæld meget lavt sat.....

>
> Dette giver 300*(1/60))=5Ah
>
> Dette skal så lades igen og generatoren kan nok lade med 60-70A
> Vi vælger worst case og lader med 60A
> t=5/60=0,083333 svarende til 5 minutter
>
> Hvis vi regner tab med og siger at der skal lades det dobbelte af hvad der
> tappes af batteriet,
> så bliver ladetiden 10 minutter.
>
> Dette er kun et eksempel, men viser hvor lidt kørsel
> der skal til for at lade batteriet op igen efter en start.
>
> Det forudsættes endvidere at man slukker for unødigt forbrug,
> hvis formålet med starten er at lade batteriet op.
>

Med kørelys, blæser, computerstyring m.m.m. spises hurtigt størstedelen af
generatorens ydelse - der er sjældent meget ekstra at gøre godt med, da
tingene er dimensioneret meget snævert i nutidens biler.


Bjørn J. (20-01-2011)
Kommentar
Fra : Bjørn J.


Dato : 20-01-11 22:08


"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
news:4d389206$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

> Gel-batterier tåler dybdeafladning bedre, men er ringere til at levere de
> store startstrømme. Desuden koster de ca. det dobbelte. De anvendes
> primært som forbrugsbatteri i campingvogne, autocampere og i både.

Well...AGM-batterier vinder også her mere og mere indpas.

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !



KASO (22-01-2011)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 22-01-11 02:07


"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:4d38a43d$0$56790$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> news:4d389206$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
>> Gel-batterier tåler dybdeafladning bedre, men er ringere til at levere de
>> store startstrømme. Desuden koster de ca. det dobbelte. De anvendes
>> primært som forbrugsbatteri i campingvogne, autocampere og i både.
>
> Well...AGM-batterier vinder også her mere og mere indpas.
>

Jeps - ikke mindst på grund af prisen...


Uffe Bærentsen (20-01-2011)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 20-01-11 22:44


"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
news:4d389206$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

>> Starteren har i denne periode et anslået forbrug på 300A
>
> Det lyder til gengæld meget lavt sat.....

Har du da målt på det?


>> Det forudsættes endvidere at man slukker for unødigt forbrug,
>> hvis formålet med starten er at lade batteriet op.
>>
>
> Med kørelys, blæser, computerstyring m.m.m. spises hurtigt størstedelen af
> generatorens ydelse - der er sjældent meget ekstra at gøre godt med, da
> tingene er dimensioneret meget snævert i nutidens biler.


Som skrevet ovenfor, så skal alt unødigt slukkes.



--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



KASO (21-01-2011)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 21-01-11 19:41


"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:4d38ac8d$0$56776$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> news:4d389206$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>>> Starteren har i denne periode et anslået forbrug på 300A
>>
>> Det lyder til gengæld meget lavt sat.....
>
> Har du da målt på det?

Nej - og jeg vil da også gerne trække i land igen - det var vist en
"erindringsforskydning"

>
>
>>> Det forudsættes endvidere at man slukker for unødigt forbrug,
>>> hvis formålet med starten er at lade batteriet op.
>>>
>>
>> Med kørelys, blæser, computerstyring m.m.m. spises hurtigt størstedelen
>> af generatorens ydelse - der er sjældent meget ekstra at gøre godt med,
>> da tingene er dimensioneret meget snævert i nutidens biler.
>
>
> Som skrevet ovenfor, så skal alt unødigt slukkes.

Der er bare intet af ovenstående, der er overflødigt....


Uffe Bærentsen (21-01-2011)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 21-01-11 20:20


"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
news:4d39d330$0$56772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> news:4d38ac8d$0$56776$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
>> news:4d389206$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>>>> Starteren har i denne periode et anslået forbrug på 300A
>>>
>>> Det lyder til gengæld meget lavt sat.....
>>
>> Har du da målt på det?
>
> Nej - og jeg vil da også gerne trække i land igen - det var vist en
> "erindringsforskydning"

No harm done

>>>> Det forudsættes endvidere at man slukker for unødigt forbrug,
>>>> hvis formålet med starten er at lade batteriet op.
>>>>
>>>
>>> Med kørelys, blæser, computerstyring m.m.m. spises hurtigt størstedelen
>>> af generatorens ydelse - der er sjældent meget ekstra at gøre godt med,
>>> da tingene er dimensioneret meget snævert i nutidens biler.
>>
>>
>> Som skrevet ovenfor, så skal alt unødigt slukkes.
>
> Der er bare intet af ovenstående, der er overflødigt....

Jo.
Eque starter med at skrive at han _starter_ bilen.
Læg mærke til at han kun starter bilen, han kører ikke i den.
Derfor bliver stort set alt det du skriver overflødigt,
det er kun computerstyringen der ikke er overflødig.



--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



KASO (21-01-2011)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 21-01-11 22:51

>>>>> Det forudsættes endvidere at man slukker for unødigt forbrug,
>>>>> hvis formålet med starten er at lade batteriet op.
>>>>>
>>>>
>>>> Med kørelys, blæser, computerstyring m.m.m. spises hurtigt størstedelen
>>>> af generatorens ydelse - der er sjældent meget ekstra at gøre godt med,
>>>> da tingene er dimensioneret meget snævert i nutidens biler.
>>>
>>>
>>> Som skrevet ovenfor, så skal alt unødigt slukkes.
>>
>> Der er bare intet af ovenstående, der er overflødigt....
>
> Jo.
> Eque starter med at skrive at han _starter_ bilen.
> Læg mærke til at han kun starter bilen, han kører ikke i den.
> Derfor bliver stort set alt det du skriver overflødigt,
> det er kun computerstyringen der ikke er overflødig.
>

Det er rigtigt - men i det oprindelige indlæg havde du (også) skrevet:
"Dette er kun et eksempel, men viser hvor lidt kørsel
der skal til for at lade batteriet op igen efter en start."

Og det er jo så ikke helt tilfældet, da der er en hel del, der bruger strøm
i dén situation. At starte bilen og lade den køre i tomgang for at lade -
det er ikke sundt for hverken bil eller miljø - og en bil lader heller ikke
voldsomt meget i tomgang.


Bjørn J. (21-01-2011)
Kommentar
Fra : Bjørn J.


Dato : 21-01-11 22:55


"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
news:4d39ffb3$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

> Og det er jo så ikke helt tilfældet, da der er en hel del, der bruger
> strøm i dén situation. At starte bilen og lade den køre i tomgang for at
> lade - det er ikke sundt for hverken bil eller miljø - og en bil lader
> heller ikke voldsomt meget i tomgang.

Var det ikke i gamle dage, en jævnstrømsgenerator ikke ladede i tomgang, da
jeg bestemt mener et moderne vekselstrømsgenerator lader maks. fra ca.
500-600 omdr. ?

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !



Ivan Madsen (21-01-2011)
Kommentar
Fra : Ivan Madsen


Dato : 21-01-11 23:01

On Fri, 21 Jan 2011 22:54:35 +0100, "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk>
wrote:

>
>"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
>news:4d39ffb3$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>KLIP
>
>> Og det er jo så ikke helt tilfældet, da der er en hel del, der bruger
>> strøm i dén situation. At starte bilen og lade den køre i tomgang for at
>> lade - det er ikke sundt for hverken bil eller miljø - og en bil lader
>> heller ikke voldsomt meget i tomgang.
>
>Var det ikke i gamle dage, en jævnstrømsgenerator ikke ladede i tomgang, da
>jeg bestemt mener et moderne vekselstrømsgenerator lader maks. fra ca.
>500-600 omdr. ?

Jeg kan være forkert på den - men fik engang 1300-1500 o/min smidt i
hovedet fra en der burde vide det. Men tider skifter. Og ladelampen
lyser ikke i Puntoen i tomgang med blæser på fuld kraft - elrude,
radio og kørelys, så du kan have ret.

Bjørn J. (21-01-2011)
Kommentar
Fra : Bjørn J.


Dato : 21-01-11 23:05


"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:8e0kj6pdept7ci6if0th2akam0jlg75s88@4ax.com...

KLIP

>>> Og det er jo så ikke helt tilfældet, da der er en hel del, der bruger
>>> strøm i dén situation. At starte bilen og lade den køre i tomgang for at
>>> lade - det er ikke sundt for hverken bil eller miljø - og en bil lader
>>> heller ikke voldsomt meget i tomgang.
>>
>>Var det ikke i gamle dage, en jævnstrømsgenerator ikke ladede i tomgang,
>>da
>>jeg bestemt mener et moderne vekselstrømsgenerator lader maks. fra ca.
>>500-600 omdr. ?
>
> Jeg kan være forkert på den - men fik engang 1300-1500 o/min smidt i
> hovedet fra en der burde vide det. Men tider skifter. Og ladelampen
> lyser ikke i Puntoen i tomgang med blæser på fuld kraft - elrude,
> radio og kørelys, så du kan have ret.

Der ud over, så vidt jeg ved, så fungerer en moderne vekselstrømsgenerator
ikke i en bil uden strøm på akkumulatoren.

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !



Bjørn J. (21-01-2011)
Kommentar
Fra : Bjørn J.


Dato : 21-01-11 23:26


"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4d3a02dd$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

>>>> Og det er jo så ikke helt tilfældet, da der er en hel del, der bruger
>>>> strøm i dén situation. At starte bilen og lade den køre i tomgang for
>>>> at
>>>> lade - det er ikke sundt for hverken bil eller miljø - og en bil lader
>>>> heller ikke voldsomt meget i tomgang.
>>>
>>>Var det ikke i gamle dage, en jævnstrømsgenerator ikke ladede i tomgang,
>>>da
>>>jeg bestemt mener et moderne vekselstrømsgenerator lader maks. fra ca.
>>>500-600 omdr. ?
>>
>> Jeg kan være forkert på den - men fik engang 1300-1500 o/min smidt i
>> hovedet fra en der burde vide det. Men tider skifter. Og ladelampen
>> lyser ikke i Puntoen i tomgang med blæser på fuld kraft - elrude,
>> radio og kørelys, så du kan have ret.
>
> Der ud over, så vidt jeg ved, så fungerer en moderne vekselstrømsgenerator
> ikke i en bil uden strøm på akkumulatoren.

Skulle måske lige for god ordens skyld henvise til remskivehjulet på en
vekselstrømsgenerator, den er med til ved hjælp af remskiven på
krumtapakslen, at give et vist udvekslingsforhold.

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !



Uffe Bærentsen (21-01-2011)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 21-01-11 23:51


"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4d3a0802$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:4d3a02dd$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
>>>>> Og det er jo så ikke helt tilfældet, da der er en hel del, der bruger
>>>>> strøm i dén situation. At starte bilen og lade den køre i tomgang for
>>>>> at
>>>>> lade - det er ikke sundt for hverken bil eller miljø - og en bil lader
>>>>> heller ikke voldsomt meget i tomgang.
>>>>
>>>>Var det ikke i gamle dage, en jævnstrømsgenerator ikke ladede i tomgang,
>>>>da
>>>>jeg bestemt mener et moderne vekselstrømsgenerator lader maks. fra ca.
>>>>500-600 omdr. ?
>>>
>>> Jeg kan være forkert på den - men fik engang 1300-1500 o/min smidt i
>>> hovedet fra en der burde vide det. Men tider skifter. Og ladelampen
>>> lyser ikke i Puntoen i tomgang med blæser på fuld kraft - elrude,
>>> radio og kørelys, så du kan have ret.
>>
>> Der ud over, så vidt jeg ved, så fungerer en moderne
>> vekselstrømsgenerator ikke i en bil uden strøm på akkumulatoren.
>
> Skulle måske lige for god ordens skyld henvise til remskivehjulet på en
> vekselstrømsgenerator, den er med til ved hjælp af remskiven på
> krumtapakslen, at give et vist udvekslingsforhold.

Et hurtigt gæt vil være en faktor 2.
Hvis der bliver kigget på billedet af det motorrum som Mogens har spørgsmål
til i teknik gruppen,
så er der dog tale om større udveksling.



--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



Ukendt (22-01-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-01-11 06:27

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev :

>Der ud over, så vidt jeg ved, så fungerer en moderne vekselstrømsgenerator
>ikke i en bil uden strøm på akkumulatoren.

Ligeså snart der er spænding på fungerer den jo - spændingen kan den
selv opbygge på et øjeblik .

Du kan jo som regel godt trække en død bil igang - død ligesom totalt
dødt batteri

Jeg har da flere gange prøvet at rive akkuen ud af en bil, og trække
den igang

--
Jan_stevns

God Baghjul og godt nyt Hår til alle der mangler !

Uffe Bærentsen (22-01-2011)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 22-01-11 10:51


<jan_stevns> skrev i en meddelelse
news:fhqkj69q24r910kbf0hbgb03na93vnrin6@news.sunsite.dk...
> "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev :
>
>>Der ud over, så vidt jeg ved, så fungerer en moderne vekselstrømsgenerator
>>ikke i en bil uden strøm på akkumulatoren.
>
> Ligeså snart der er spænding på fungerer den jo - spændingen kan den
> selv opbygge på et øjeblik .
>
> Du kan jo som regel godt trække en død bil igang - død ligesom totalt
> dødt batteri
>
> Jeg har da flere gange prøvet at rive akkuen ud af en bil, og trække
> den igang

Det kan kun fungere ved at der er restmagnetisme i rotoren.
Ellers kan der jo ikke induceres noget i statoren.



--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



Uffe Ravn (22-01-2011)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 22-01-11 11:04


"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev

>> Du kan jo som regel godt trække en død bil igang - død ligesom totalt
>> dødt batteri
>>
>> Jeg har da flere gange prøvet at rive akkuen ud af en bil, og trække
>> den igang
>
> Det kan kun fungere ved at der er restmagnetisme i rotoren.
> Ellers kan der jo ikke induceres noget i statoren.

Korrekt, men der er som regel altid noget remanens i ankeret.

Og bemærk at Jan skriver trække i gang, ikke skubbe.
Ellers skal man helst være indehaver af en god nedadgående bakke

Mvh. Uffe Ravn



Ukendt (22-01-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-01-11 11:09

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev :

>Korrekt, men der er som regel altid noget remanens i ankeret.

nemmerligen - er noget blevet magnetiseret, vil der _som hovedregel_
altid være en rest

>Og bemærk at Jan skriver trække i gang, ikke skubbe.
>Ellers skal man helst være indehaver af en god nedadgående bakke

Det er aldrig lykkedes os at skubbe sådan en igang, men trække, jada
:)
--
Jan_stevns

God Baghjul og godt nyt Hår til alle der mangler !

KASO (21-01-2011)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 21-01-11 23:25


"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:4d3a008b$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> news:4d39ffb3$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
>> Og det er jo så ikke helt tilfældet, da der er en hel del, der bruger
>> strøm i dén situation. At starte bilen og lade den køre i tomgang for at
>> lade - det er ikke sundt for hverken bil eller miljø - og en bil lader
>> heller ikke voldsomt meget i tomgang.
>
> Var det ikke i gamle dage, en jævnstrømsgenerator ikke ladede i tomgang,
> da jeg bestemt mener et moderne vekselstrømsgenerator lader maks. fra ca.
> 500-600 omdr. ?
>
Mjah - den lader fra tomgang - men ikke ved fuld styrke - det kræver lidt
flere omdrejninger.


Hans Kjærgaard (21-01-2011)
Kommentar
Fra : Hans Kjærgaard


Dato : 21-01-11 23:38

On Fri, 21 Jan 2011 22:54:35 +0100, "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk>
wrote:

>
>"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
>news:4d39ffb3$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>KLIP
>
>> Og det er jo så ikke helt tilfældet, da der er en hel del, der bruger
>> strøm i dén situation. At starte bilen og lade den køre i tomgang for at
>> lade - det er ikke sundt for hverken bil eller miljø - og en bil lader
>> heller ikke voldsomt meget i tomgang.
>
>Var det ikke i gamle dage, en jævnstrømsgenerator ikke ladede i tomgang,
En jævnstrømsdynamo eller bare dynamo, og den lader i tomgang, man
kunne i gamle dage starte en bil med aflandt batteri når man skubbe
den igang når den havde dynamo, den gik ikke med
(vekselsstrøms)generator.

> da jeg bestemt mener et moderne vekselstrømsgenerator lader maks. fra ca.
>500-600 omdr. ?
No way, der skal minimum et nul mere på, vel at mærke på
motoromdrejningerne, husk på at der også er en opgearing fra motor til
generator, så generatoren løber noget hurtigere end motoren, så der
skal faktisk ret mange omdrejninger på generatoren før den leverer
maks ladestrøm.


/Hans

Bjørn J. (22-01-2011)
Kommentar
Fra : Bjørn J.


Dato : 22-01-11 00:11


"Hans Kjærgaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:q52kj6hol2qkddv5eep1i92ibvq1thpdjr@4ax.com...

KLIP

>> da jeg bestemt mener et moderne vekselstrømsgenerator lader maks. fra ca.
>>500-600 omdr. ?
> No way, der skal minimum et nul mere på, vel at mærke på
> motoromdrejningerne, husk på at der også er en opgearing fra motor til
> generator, så generatoren løber noget hurtigere end motoren, så der
> skal faktisk ret mange omdrejninger på generatoren før den leverer
> maks ladestrøm.

Har du et link til en generatorfabrikants hjemmeside, der kan vi sikket
finde specifikationer, så vi ikke behøver at gætte (med eller uden
udveksling).

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !



Uffe Bærentsen (22-01-2011)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 22-01-11 00:13


"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4d3a1276$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Hans Kjærgaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:q52kj6hol2qkddv5eep1i92ibvq1thpdjr@4ax.com...
>
> KLIP
>
>>> da jeg bestemt mener et moderne vekselstrømsgenerator lader maks. fra
>>> ca.
>>>500-600 omdr. ?
>> No way, der skal minimum et nul mere på, vel at mærke på
>> motoromdrejningerne, husk på at der også er en opgearing fra motor til
>> generator, så generatoren løber noget hurtigere end motoren, så der
>> skal faktisk ret mange omdrejninger på generatoren før den leverer
>> maks ladestrøm.
>
> Har du et link til en generatorfabrikants hjemmeside, der kan vi sikket
> finde specifikationer, så vi ikke behøver at gætte (med eller uden
> udveksling).

Der er lidt info her:
http://www.bosch-kraftfahrzeugtechnik.de/media/en/pdf/antriebssystemepkw/infos_baseline.pdf


--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



Bjørn J. (22-01-2011)
Kommentar
Fra : Bjørn J.


Dato : 22-01-11 00:21


"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4d3a1317$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

>> Har du et link til en generatorfabrikants hjemmeside, der kan vi sikket
>> finde specifikationer, så vi ikke behøver at gætte (med eller uden
>> udveksling).
>
> Der er lidt info her:
> http://www.bosch-kraftfahrzeugtechnik.de/media/en/pdf/antriebssystemepkw/infos_baseline.pdf

Perfekt, så mangler vi blot at finde ud af, hvor mange ampere
batterifabrikanten maksimalt tillader på sine forskellige typer batterier
.... links ?..

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !



Uffe Bærentsen (22-01-2011)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 22-01-11 00:25


"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4d3a14d7$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4d3a1317$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
>>> Har du et link til en generatorfabrikants hjemmeside, der kan vi sikket
>>> finde specifikationer, så vi ikke behøver at gætte (med eller uden
>>> udveksling).
>>
>> Der er lidt info her:
>> http://www.bosch-kraftfahrzeugtechnik.de/media/en/pdf/antriebssystemepkw/infos_baseline.pdf
>
> Perfekt, så mangler vi blot at finde ud af, hvor mange ampere
> batterifabrikanten maksimalt tillader på sine forskellige typer batterier

Det kommer alt an på hvordan bilfabrikanten har valgt at batteriet skal
lades op.


> ... links ?..

Nope.



--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



Bjørn J. (22-01-2011)
Kommentar
Fra : Bjørn J.


Dato : 22-01-11 00:28


"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4d3a15bd$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

>>> Der er lidt info her:
>>> http://www.bosch-kraftfahrzeugtechnik.de/media/en/pdf/antriebssystemepkw/infos_baseline.pdf
>>
>> Perfekt, så mangler vi blot at finde ud af, hvor mange ampere
>> batterifabrikanten maksimalt tillader på sine forskellige typer batterier
>
> Det kommer alt an på hvordan bilfabrikanten har valgt at batteriet skal
> lades op.
>
>
>> ... links ?..
>
> Nope.

Mon ikke man kan regne med, batterifabrikanten ikke ønsker max charging
current fra generatoren.

Jeg vil antage, en normal bil med et 60Amp. batteri maks bliver ladet med
35-40Amp.

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !



Uffe Bærentsen (22-01-2011)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 22-01-11 00:31


"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4d3a1675$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4d3a15bd$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
>>>> Der er lidt info her:
>>>> http://www.bosch-kraftfahrzeugtechnik.de/media/en/pdf/antriebssystemepkw/infos_baseline.pdf
>>>
>>> Perfekt, så mangler vi blot at finde ud af, hvor mange ampere
>>> batterifabrikanten maksimalt tillader på sine forskellige typer
>>> batterier
>>
>> Det kommer alt an på hvordan bilfabrikanten har valgt at batteriet skal
>> lades op.
>>
>>
>>> ... links ?..
>>
>> Nope.
>
> Mon ikke man kan regne med, batterifabrikanten ikke ønsker max charging
> current fra generatoren.
>
> Jeg vil antage, en normal bil med et 60Amp. batteri maks bliver ladet med
> 35-40Amp.

Tror ikke dine antagelser er helt korrekte, uden at jeg dog kan kommentere
mere.



--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



Bjørn J. (22-01-2011)
Kommentar
Fra : Bjørn J.


Dato : 22-01-11 00:34


"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4d3a171c$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

>> Mon ikke man kan regne med, batterifabrikanten ikke ønsker max charging
>> current fra generatoren.
>>
>> Jeg vil antage, en normal bil med et 60Amp. batteri maks bliver ladet med
>> 35-40Amp.
>
> Tror ikke dine antagelser er helt korrekte, uden at jeg dog kan kommentere
> mere.

Jeg kender kun til LiPo batterier, der kan tåle opladning med 1C eller
derover.

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !



Uffe Bærentsen (22-01-2011)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 22-01-11 01:12


"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4d3a17f0$0$56793$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4d3a171c$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
>>> Mon ikke man kan regne med, batterifabrikanten ikke ønsker max charging
>>> current fra generatoren.
>>>
>>> Jeg vil antage, en normal bil med et 60Amp. batteri maks bliver ladet
>>> med 35-40Amp.
>>
>> Tror ikke dine antagelser er helt korrekte, uden at jeg dog kan
>> kommentere mere.
>
> Jeg kender kun til LiPo batterier, der kan tåle opladning med 1C eller
> derover.

Kommer vist lidt an på hvor længe der lades, hvor varm elektrolytten bliver.



--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



Bjørn J. (22-01-2011)
Kommentar
Fra : Bjørn J.


Dato : 22-01-11 01:20


"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4d3a20de$0$56771$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

>> Jeg kender kun til LiPo batterier, der kan tåle opladning med 1C eller
>> derover.
>
> Kommer vist lidt an på hvor længe der lades, hvor varm elektrolytten
> bliver.

Ja, min lader har mange muligheder, så derfor er der en 40Amp strømforsyning
til at trække den......:

http://www.hyperion-eu.com/products/product/HP-EOS0720iNET3-ADEU

http://www.maas-elektronik.com/MAAS-HCS-3400-Schaltnetzteil-1-15V-DC--0-40-A.2.html

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !



Uffe Bærentsen (22-01-2011)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 22-01-11 01:36


"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4d3a22a7$0$56775$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4d3a20de$0$56771$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
>>> Jeg kender kun til LiPo batterier, der kan tåle opladning med 1C eller
>>> derover.
>>
>> Kommer vist lidt an på hvor længe der lades, hvor varm elektrolytten
>> bliver.
>
> Ja, min lader har mange muligheder, så derfor er der en 40Amp
> strømforsyning til at trække den......:
>
> http://www.hyperion-eu.com/products/product/HP-EOS0720iNET3-ADEU
>
> http://www.maas-elektronik.com/MAAS-HCS-3400-Schaltnetzteil-1-15V-DC--0-40-A.2.html

Det lyder ikke som bil, men mere luftbåret

Den PSU er nice, eneste anke jeg kunne have er at 15V er i underkant.
25V ville være perfekt, da jeg bruger sådan en til mange forskellige ting
(eksperimenter ol.)



--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



Bjørn J. (22-01-2011)
Kommentar
Fra : Bjørn J.


Dato : 22-01-11 01:46


"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4d3a2671$0$56779$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

>> http://www.hyperion-eu.com/products/product/HP-EOS0720iNET3-ADEU
>>
>> http://www.maas-elektronik.com/MAAS-HCS-3400-Schaltnetzteil-1-15V-DC--0-40-A.2.html
>
> Det lyder ikke som bil, men mere luftbåret

Ja, det er den også til, men samtidig kan den lade alle typer nuværende
batterie.

Bilbatterier op til 100Amp..

Her er manualen: http://media.hyperion.hk/dn/eos/EOS0720NET-MAN-EN12.pdf

Min er uden indbygget strømforsyning, jeg har jo sådan alligevel..

> Den PSU er nice, eneste anke jeg kunne have er at 15V er i underkant.
> 25V ville være perfekt, da jeg bruger sådan en til mange forskellige ting
> (eksperimenter ol.)

Der har jeg sammen med knægten (han fik den i svendegave i hine tider) denne
her:

http://www.vejle-rc.dk/web-shop.asp?showItem=7424

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !



Uffe Bærentsen (22-01-2011)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 22-01-11 01:57


"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4d3a28c4$0$56771$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Her er manualen: http://media.hyperion.hk/dn/eos/EOS0720NET-MAN-EN12.pdf
>
> Min er uden indbygget strømforsyning, jeg har jo sådan alligevel..

Der er også forskel på output med AC kontra DC input
Ikke helt ueffen.

>> Den PSU er nice, eneste anke jeg kunne have er at 15V er i underkant.
>> 25V ville være perfekt, da jeg bruger sådan en til mange forskellige ting
>> (eksperimenter ol.)
>
> Der har jeg sammen med knægten (han fik den i svendegave i hine tider)
> denne her:
>
> http://www.vejle-rc.dk/web-shop.asp?showItem=7424

Kiggede faktisk lige på den.
10A er for lidt til hvad jeg jævnlig roder med, 20A er bedre




Tror efterhånden at dynen savner mig.
Smutter for nu, g'nat

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



Bjørn J. (22-01-2011)
Kommentar
Fra : Bjørn J.


Dato : 22-01-11 01:59


"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4d3a2b4e$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

> Kiggede faktisk lige på den.
> 10A er for lidt til hvad jeg jævnlig roder med, 20A er bedre

Så er maas din ven.

Samme her, så sov godt..

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !



Hans Kjærgaard (22-01-2011)
Kommentar
Fra : Hans Kjærgaard


Dato : 22-01-11 01:44

On Sat, 22 Jan 2011 00:28:06 +0100, "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk>
wrote:

>Mon ikke man kan regne med, batterifabrikanten ikke ønsker max charging
>current fra generatoren.
>
>Jeg vil antage, en normal bil med et 60Amp. batteri maks bliver ladet med
>35-40Amp.
Du antager mange ting, men det er ikke meningen at man skal lade på
batteriet med fuld styrke af det generatoren kan leverer.
Men man kan faktisk godt lade enddog meget kraftigt på et blybatteri

Ideen er at generatoren leverer strøm nok til det forbrug der nu
engang er, og kan generatoren ikke følge med så tager batteriet over.

Ladningen af batteriet tager batteriet sig så at sige selv af, da man
bruger et ladeprincip hvor man vha. generatoren holder en konstant
spænding over batteriet, så tager batteriet det strøm det nu engang
har brug for. Så den strøm generatoren kan leverer er på ingen måde et
udtryk for ladestrømmen.

Årsagen til at generatorer i biler er væsentlig større i dag end "i
gamle dage" er ikke et udtryk for at der er behov for at lade mere,
men at strømforbruget generelt er vokset med indførelsen af div.
elekrtiske hjælpemidler der nu engang er kommert til.
At batterierne også er blevet størrer er at behovet for
reservekapasitet (som er det batteriet er når bilen nu engang er
startet) selvsagt også er steget.


/Hans

Hans Kjærgaard (22-01-2011)
Kommentar
Fra : Hans Kjærgaard


Dato : 22-01-11 00:18

On Sat, 22 Jan 2011 00:11:03 +0100, "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk>
wrote:

>
>"Hans Kjærgaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
>news:q52kj6hol2qkddv5eep1i92ibvq1thpdjr@4ax.com...
>
>KLIP
>
>>> da jeg bestemt mener et moderne vekselstrømsgenerator lader maks. fra ca.
>>>500-600 omdr. ?
>> No way, der skal minimum et nul mere på, vel at mærke på
>> motoromdrejningerne, husk på at der også er en opgearing fra motor til
>> generator, så generatoren løber noget hurtigere end motoren, så der
>> skal faktisk ret mange omdrejninger på generatoren før den leverer
>> maks ladestrøm.
>
>Har du et link til en generatorfabrikants hjemmeside,
Nej.

>der kan vi sikket finde specifikationer, så vi ikke behøver at gætte (med eller uden
>udveksling).
Det er kun dig der gætter, jeg har målt det.


/Hans

Bjørn J. (22-01-2011)
Kommentar
Fra : Bjørn J.


Dato : 22-01-11 00:23


"Hans Kjærgaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:hv4kj6tofn29iekuul4lu1t8rgrhvig1tp@4ax.com...

KLIP

> Det er kun dig der gætter, jeg har målt det.

Det kan du da godt sige, men med udveksling, så lader en
vekselstrømsgenerator alligevel anseelig, når motoren går i tomgang, så
det..

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !



Hans Kjærgaard (22-01-2011)
Kommentar
Fra : Hans Kjærgaard


Dato : 22-01-11 01:45

On Sat, 22 Jan 2011 00:23:26 +0100, "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk>
wrote:

>
>"Hans Kjærgaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
>news:hv4kj6tofn29iekuul4lu1t8rgrhvig1tp@4ax.com...
>
>KLIP
>
>> Det er kun dig der gætter, jeg har målt det.
>
>Det kan du da godt sige, men med udveksling, så lader en
>vekselstrømsgenerator alligevel anseelig, når motoren går i tomgang,
Nej.


/Hans

Uffe Bærentsen (22-01-2011)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 22-01-11 00:22


"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4d3a1276$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Hans Kjærgaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:q52kj6hol2qkddv5eep1i92ibvq1thpdjr@4ax.com...
>
> KLIP
>
>>> da jeg bestemt mener et moderne vekselstrømsgenerator lader maks. fra
>>> ca.
>>>500-600 omdr. ?
>> No way, der skal minimum et nul mere på, vel at mærke på
>> motoromdrejningerne, husk på at der også er en opgearing fra motor til
>> generator, så generatoren løber noget hurtigere end motoren, så der
>> skal faktisk ret mange omdrejninger på generatoren før den leverer
>> maks ladestrøm.
>
> Har du et link til en generatorfabrikants hjemmeside, der kan vi sikket
> finde specifikationer, så vi ikke behøver at gætte (med eller uden
> udveksling).

Lidt større generatorer:

http://www.bosch-kraftfahrzeugtechnik.de/media/en/pdf/antriebssystemepkw/infos_efficiency.pdf


--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



Bjørn J. (22-01-2011)
Kommentar
Fra : Bjørn J.


Dato : 22-01-11 00:25


"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4d3a1509$0$56790$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

> Lidt større generatorer:
>
> http://www.bosch-kraftfahrzeugtechnik.de/media/en/pdf/antriebssystemepkw/infos_efficiency.pdf

Jeg er sikker på, mit 90Amp. AGM batteri ikke kan lide max rated current på
210Amp..;)

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !



Uffe Bærentsen (22-01-2011)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 22-01-11 00:32


"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4d3a15d1$0$56777$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4d3a1509$0$56790$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
>> Lidt større generatorer:
>>
>> http://www.bosch-kraftfahrzeugtechnik.de/media/en/pdf/antriebssystemepkw/infos_efficiency.pdf
>
> Jeg er sikker på, mit 90Amp. AGM batteri ikke kan lide max rated current
> på 210Amp..;)

I would not bet on it.........



--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



Bjørn J. (22-01-2011)
Kommentar
Fra : Bjørn J.


Dato : 22-01-11 00:43


"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4d3a1754$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:4d3a15d1$0$56777$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> "Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>> news:4d3a1509$0$56790$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> KLIP
>>
>>> Lidt større generatorer:
>>>
>>> http://www.bosch-kraftfahrzeugtechnik.de/media/en/pdf/antriebssystemepkw/infos_efficiency.pdf
>>
>> Jeg er sikker på, mit 90Amp. AGM batteri ikke kan lide max rated current
>> på 210Amp..;)
>
> I would not bet on it.........

Hvad kan et normalt lynladeapparat maks. lade med af Amp. ?

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !



Uffe Bærentsen (22-01-2011)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 22-01-11 00:46


"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4d3a1a02$0$56787$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4d3a1754$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> "Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
>> news:4d3a15d1$0$56777$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>
>>> "Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>>> news:4d3a1509$0$56790$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>
>>> KLIP
>>>
>>>> Lidt større generatorer:
>>>>
>>>> http://www.bosch-kraftfahrzeugtechnik.de/media/en/pdf/antriebssystemepkw/infos_efficiency.pdf
>>>
>>> Jeg er sikker på, mit 90Amp. AGM batteri ikke kan lide max rated current
>>> på 210Amp..;)
>>
>> I would not bet on it.........
>
> Hvad kan et normalt lynladeapparat maks. lade med af Amp. ?

Hvad er normalt?
Hvis en startbooster er normal, så er 500A set.



--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



Bjørn J. (22-01-2011)
Kommentar
Fra : Bjørn J.


Dato : 22-01-11 00:49


"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4d3a1ac7$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

>> Hvad kan et normalt lynladeapparat maks. lade med af Amp. ?
>
> Hvad er normalt?

Sådan en der findes på autoværksted.

> Hvis en startbooster er normal, så er 500A set.

Du skriver jo booster, den er ikke til at lade med, men til at booste
startprocessen med..;)

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !



Uffe Bærentsen (22-01-2011)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 22-01-11 00:50


"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4d3a1b56$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4d3a1ac7$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
>>> Hvad kan et normalt lynladeapparat maks. lade med af Amp. ?
>>
>> Hvad er normalt?
>
> Sådan en der findes på autoværksted.

100A er set.




--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



Bjørn J. (22-01-2011)
Kommentar
Fra : Bjørn J.


Dato : 22-01-11 00:59


"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4d3a1bbf$0$56775$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

>> Sådan en der findes på autoværksted.
>
> 100A er set.

Ja, lastvognsbatterier skal jo også lynlades en gang imellem..;)

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !



Uffe Bærentsen (22-01-2011)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 22-01-11 00:42


"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4d3a15d1$0$56777$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4d3a1509$0$56790$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
>> Lidt større generatorer:
>>
>> http://www.bosch-kraftfahrzeugtechnik.de/media/en/pdf/antriebssystemepkw/infos_efficiency.pdf
>
> Jeg er sikker på, mit 90Amp. AGM batteri ikke kan lide max rated current
> på 210Amp..;)

http://cgi.ebay.co.uk/BMW-DIESEL-170AMP-ALTERNATOR-A2319-/190461515182



--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



Bjørn J. (22-01-2011)
Kommentar
Fra : Bjørn J.


Dato : 22-01-11 00:47


"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4d3a19c0$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

>> Jeg er sikker på, mit 90Amp. AGM batteri ikke kan lide max rated current
>> på 210Amp..;)
>
> http://cgi.ebay.co.uk/BMW-DIESEL-170AMP-ALTERNATOR-A2319-/190461515182

Den ser fin ud.

Den bliver så efterfølgende elektronisk reguleret ned til en ladestyrke
batteriet kan tåle...

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !



Uffe Bærentsen (22-01-2011)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 22-01-11 00:49


"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4d3a1ac6$0$56793$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4d3a19c0$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
>>> Jeg er sikker på, mit 90Amp. AGM batteri ikke kan lide max rated current
>>> på 210Amp..;)
>>
>> http://cgi.ebay.co.uk/BMW-DIESEL-170AMP-ALTERNATOR-A2319-/190461515182
>
> Den ser fin ud.
>
> Den bliver så efterfølgende elektronisk reguleret ned til en ladestyrke
> batteriet kan tåle...

Det er ikke kun mht. batteriet din potte er tricky



--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



alexbo (20-01-2011)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 20-01-11 23:15



"KASO" skrev

>> Starteren har i denne periode et anslået forbrug på 300A

> Det lyder til gengæld meget lavt sat.....

Jeg synes det lyder højt sat, en starter har en effekt på 1 og 2hk, det er
800-1600 Watt, med måske 25% tab et forbrug på 2000 W
Med et 12 volt batteri bliver det ca 166A,

mvh
Alex Christensen


Uffe Bærentsen (21-01-2011)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 21-01-11 00:46


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:4d38b3f8$0$23752$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
> "KASO" skrev
>
>>> Starteren har i denne periode et anslået forbrug på 300A
>
>> Det lyder til gengæld meget lavt sat.....
>
> Jeg synes det lyder højt sat, en starter har en effekt på 1 og 2hk, det er
> 800-1600 Watt, med måske 25% tab et forbrug på 2000 W
> Med et 12 volt batteri bliver det ca 166A,

Tror nærmere du skal regne med et tab på 50%



--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



Bjørn J. (21-01-2011)
Kommentar
Fra : Bjørn J.


Dato : 21-01-11 01:02


"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4d38c93c$0$56780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

> Tror nærmere du skal regne med et tab på 50%

Her lidt om batterityper og forbrug ved start af motor:

http://www.elfrasolen.dk/Support/Batterier/Batteri_2.htm

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !



Uffe Bærentsen (21-01-2011)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 21-01-11 20:21


"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4d38cce8$0$56774$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4d38c93c$0$56780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
>> Tror nærmere du skal regne med et tab på 50%
>
> Her lidt om batterityper og forbrug ved start af motor:
>
> http://www.elfrasolen.dk/Support/Batterier/Batteri_2.htm

Måske bare mig der er tungnem, men hvad er pointen?



--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



Bjørn J. (21-01-2011)
Kommentar
Fra : Bjørn J.


Dato : 21-01-11 22:44


"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4d39dc83$0$56781$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

>>> Tror nærmere du skal regne med et tab på 50%
>>
>> Her lidt om batterityper og forbrug ved start af motor:
>>
>> http://www.elfrasolen.dk/Support/Batterier/Batteri_2.htm
>
> Måske bare mig der er tungnem, men hvad er pointen?

At GEL batterier ikke er de mest foretrukne til campingvogne mv. (med eks.
mover) og at nogen sælger AGM batterier som i virkeligheden er GEL.

Hvis en potte ikke starter efter 15 sekunder, er der noget galt med møllen
og et fuld opladet batteri faktisk kan tåle er rimelig masse forsøg på at
starte en defekt motor.

Så men ikke andet.

--
Mvh/Bjørn J.
Nichts ist verrückter als die Wirklichkeit !



Uffe Bærentsen (21-01-2011)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 21-01-11 23:48


"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4d39fdf8$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4d39dc83$0$56781$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
>>>> Tror nærmere du skal regne med et tab på 50%
>>>
>>> Her lidt om batterityper og forbrug ved start af motor:
>>>
>>> http://www.elfrasolen.dk/Support/Batterier/Batteri_2.htm
>>
>> Måske bare mig der er tungnem, men hvad er pointen?
>
> At GEL batterier ikke er de mest foretrukne til campingvogne mv. (med eks.
> mover) og at nogen sælger AGM batterier som i virkeligheden er GEL.
>
> Hvis en potte ikke starter efter 15 sekunder, er der noget galt med møllen
> og et fuld opladet batteri faktisk kan tåle er rimelig masse forsøg på at
> starte en defekt motor.
>
> Så men ikke andet.

Ok, troede der var noget jeg havde misset



--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



Peter (21-01-2011)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 21-01-11 23:27


">> Eque <<" <n/a> skrev i en meddelelse
news:4d37691a$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Har nu ikke kørt i snart 2.5 måned men haft bilen startet op 4 gange et
> par minutter i perioden.
> Batteriet er stadig friskt og det tegner vel godt
> for batteriets tilstand da det er begrænset hvad et par minutters gang gør
> for opladningen ?
> Hvad kan et gel-batteri sammenlignet med et vedligeholdelsesfrit
> standardbatteri ?
>
Klip

Den med batteriet havde vi oppe ca. 14-08-2008. men skal vist lige friskes
op.

Forbruget til at starte en moderne bilmotor er meget lille, ca. 2Ah per
koldstart, og det kan være højt sat.
Det er derfor at moderne biler har så små batterier, faktisk burde man kunne
starte en benzin motor helt uden startmotor bare ved at styr indsprøjtning
og tænding rigtigt.
Noget som trækker i den modsatte retning er Stop and Go funktionen, der skal
batteriet kunne levere strøm til altmuligt imens man holder for rødt.

Gel batteri er ikke ensbetydende med forbrugsbatteri, og et vedligeholdelses
frit startbatteri er ofte et gel batteri, som iøvrigt er næsten immunt
overfor sulfatering.
Blybatterier er enten Startbatterier eller Forbrugsbatterier. men findes i
mange størrelser og konstruktioner.

Iøvrigt lader en del bil generatorer ikke ret meget i tomgang. så jeg ville
bare køre lidt hver anden måned.

For et stykke tid siden blev der linket til
http://danbat.com/index.php?cPath=46 prøv at se hvad der står under cykliske
egenskaber.
Det er ikke løgn at et start batteri bliver ødelagt efter 400 afladninger
til under 80% af kapaciteten, og det er den reelle årsag til at nogle
carsound forbrugere får så kort batteri levetid.

Hos http://exide.dk.loopiadns.com/om-exide/batterikunskap kan i finde megen
nyttig viden om blybatterier.

Mvh Peter



Uffe Bærentsen (21-01-2011)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 21-01-11 23:48


"Peter" <peter_a_jensen@mail.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:4d3a0825$0$23758$14726298@news.sunsite.dk...

> Det er derfor at moderne biler har så små batterier, faktisk burde man
> kunne starte en benzin motor helt uden startmotor bare ved at styr
> indsprøjtning og tænding rigtigt.

Det system er faktisk udviklet.
Sensorer fortæller computeren hvilket stempel der skal have et skub nedad.
Den pågældende cylinder får et skud benzin og noget luft og så en gnist og
motoren er i gang.


> Iøvrigt lader en del bil generatorer ikke ret meget i tomgang. så jeg
> ville bare køre lidt hver anden måned.

Ikke ret meget er en meget bred udtalelse



--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177549
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408820
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste