RGB værdier?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-01-11 03:32

...Sig mig lige... Er RGB værdier ikke ens uanset, hvilket program, man
anvender?

Jeg bruger disse programmer på OS X 10.5.8 til at lave mine
musikkataloger i i både tekstformat (RTF) og PDF...
- Adobe Photoshop CS2 (har sine egne farvepaletter)
- AppleWorks 6.2.9 (bruger både egne og systemets farvepaletter)
- NisusWriter Pro 1.4.1 (bruger kun systemets farvepaletter)
- Swift PÆublisher 2.3.3 (bruger kun systemets farvepaletter)
- Macromedia Freehand MX 11.0.2a (bruger egne farvepaletter)

Når jeg fx. indtaster en værdi i RGBs felter i PhS - fx. 255/255/255, så
er den hvid. Kopierer jeg så farvefeltet over i NWP som baggrund (fx.
til et billede), bliver den nærmest perlehvid med værdierne 240/240/240.
Laver jeg det samme i AWKS Drawing med værdierne 255/255/255 og kopierer
til NWP forbliver værdierne som i AWKS, eller hvis det var lavet direkte
i NWP.

Laver jeg en baggrundsfarve i NWP med værdierne 0/0/0 (sort) og
overfører til PhS, bliver værdierne til 70/70/70 - altså ikke helt sort.
Laver jeg en tilsvarende lys kongeblå i NWP - 0/90/180, ændres den i PhS
til 0/60/160 - altså noget mørkere. - Laver jeg derimod baggrundsfarven
i PhS med værdierne 0/90/180, ændres den i NWP til 0/110/200 - altså
noget lysere - næsten sky-blå.

Der sker præcis det samme, hvis jeg bruger Freehand og Swift og
overfører til PhS og omvendt.

Bruger jeg Swift eller Freehand og overfører til NWP (og omvendt)
beholder værdierne deres oprindelige tal.

Jeg opdagede forskellene, da jeg havde lavet nogle A4 sider med
mini-biografier om de forsk. kunstnere, arkiveret som PDF, ændret til
højopløselige JPEG filer (300ppi) og indsat i NWP dokumentet som
helsides billeder.

Er det Photoshops farvepaletter eller systemets, der har fejlen? -
Farveforskellene ses meget tydeligt, når de færdige NisusWriter PDF
filer åbnes i både Adobe Reader og Preview...

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Brixen

Dato : 18-01-11 10:27

On 2011-01-18 03:32:17 +0100, Erik Richard Sørensen said:

> [...]
> - Swift PÆublisher 2.3.3 (bruger kun systemets farvepaletter)
> - Macromedia Freehand MX 11.0.2a (bruger egne farvepaletter)

Det korte svar er Nej.

Hvis du vil have samme RGB-værdier i alle programmer, skal du køre med
samme farveindstillinger i alle programmer.
Hvis nogle af programmerne ikke understøtter farvestyring, så gør de én
af to ting: enten ignorerer farveprofilen i billedet, eller smider den
væk.

Farvestyring er en af grundene til at nogle grafiske virksomheder
betaler konsulenter dyrt for at få styr på det. Det er et stort område.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-01-11 14:59

Kurt Brixen wrote:

> [...]
>
> Farvestyring er en af grundene til at nogle grafiske virksomheder
> betaler konsulenter dyrt for at få styr på det. Det er et stort område.

Jeg er godt klar over alle de dersens mærkelige og mindre mærkelige
farveprofiler og div. styringsforsøg.

Men mig bekendt, så er RGB en IEC standard nu. Det er jo oprindelig en
gammel farvestandard fra Kodak Laboratories og ders farve negativfilm
produktion helt tilbage fra ca. 1920, som senere blev overtaget af div.
andre filmfabrikanter og nu også softwareudviklere. - Og iflg. de bøger,
jeg har om farvelære, så er RGB std. bygget på 5600°K - altså den
officielle Kelvin standard. Og det er åbenbart også det både OS X og de
andre programmer bygger på...

Jeg må så konstatere, at det åbenbart ikke gælder, at 0/0/0 er 0/0/0
såsnart, det har været sendt en tur gennem et Adobe program, men stadig
er 0/0/0, når det er et af de andre programmer... - Nå, men jeg må
åbenbart leve med det og så tage hensyn til det og ændre på balancen,
når jeg kører det gennem Adobe CS...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-01-11 15:34

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> er 0/0/0, når det er et af de andre programmer... - Nå, men jeg må
> åbenbart leve med det og så tage hensyn til det og ændre på balancen,

nej, istedet for at gætte så kan du sætte dig ind i farvestyring ...

/thomas

Fra : Kurt Brixen

Dato : 18-01-11 15:43

On 2011-01-18 14:59:06 +0100, Erik Richard Sørensen said:

> [...]
> er 0/0/0, når det er et af de andre programmer... - Nå, men jeg må
> åbenbart leve med det og så tage hensyn til det og ændre på balancen,

Hvis du flytter billeder med "kopier / sæt ind" til og fra programmer
med farvestyring, tror jeg ikke det går godt.
Så skal du hellere arbejde i standard RGB i de programmer, der bruger
farvestyring.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-01-11 16:01

Kurt Brixen wrote:

> [...]
> med farvestyring, tror jeg ikke det går godt.
> Så skal du hellere arbejde i standard RGB i de programmer, der bruger

Jeg bruger normalt ikke kopier/sæt ind, men drag&drop, da billederne er
tilrettet på forhånd. Selvfølgelig er der også forskelle i farver på
billeder, når de har været en tur igennem Photoshop, men her lægger man
ikke så meget mærke til forskellene, som man gør med en større ensfarvet
baggrund, der via PDF transformeres til JPEG i Photoshop- Men OK, det er
da til at leve med. - Jeg studsede bare over de ændrede værdier i RGB
paletterne...

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Brixen

Dato : 18-01-11 16:41

On 2011-01-18 16:00:34 +0100, Erik Richard Sørensen said:

> [...]
> værdier i RGB paletterne...

.... en større ensfarvet baggrund, der via PDF transformeres til JPEG i

Det er sandelig heller ikke så lidt, der kan ske med farverne ved den øvelse!

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-01-11 16:44

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> wrote:

> ... en større ensfarvet baggrund, der via PDF transformeres til JPEG i
> Photoshop ...
>
> Det er sandelig heller ikke så lidt, der kan ske med farverne ved den øvelse!

nej Erik er har sådan set gang i alle de forkerte ting hvis konsistente
farver er vigtige ... faktisk hoppede kæden helt af med "JPEG"

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-01-11 18:08

Kurt Brixen wrote:

> ... en større ensfarvet baggrund, der via PDF transformeres til JPEG i
> Photoshop ...
>
> Det er sandelig heller ikke så lidt, der kan ske med farverne ved den
> øvelse!

Ja OK, jeg skulle nok have forklaret det lidt bedre. - Jeg laver
nogle gange en enkelt A4 side i NWP med 1-2 billeder på og med noget
tekst. Disse enkeltsider giver jeg ofte en farvet baggrund - af rent
kosmetiske grunde. NWP kan ikke arkivere som billedfiler - kun PDF.
Åbner PDF filen i Photoshop, tilpasser størrelse og ppi og arkiverer det
hele som JPEG og trækker så denne JPEG fil ind i det store NWP dokument
med diskografien til den kunstner, jeg arbejder på at katalogisere.
Sådanne sider bryder ensformigheden med side efter side med musiktitler
- og, - synes jeg da selv, - giver et mere æstetisk slutprodukt.

Jeg kunne godt lave det hele i selve hoveddokumentet, men så er risikoen
for, at der sker noget med formatteringen større...

Jeg kan også lave det i Swift Publisher, men jeg er ikke helt fortrolig
med den endnu. Swift er utrolig hurtig at arbejde med, så det vil nok
fremover blive den, jeg vil bruge til den slags filer, og som skrevet, -
er der ingen ændring i farver, når JPEG eller TIFF, lavet i Swift,
trækkes ind i NWP dokumenter.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-01-11 19:55

> [...]

> fremover blive den, jeg vil bruge til den slags filer, og som skrevet, -
> er der ingen ændring i farver, når JPEG eller TIFF, lavet i Swift,

Det du laver lyder mest af alt som en opgave for InDesign ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-01-11 01:25

Thomas von Hassel wrote:

> Det du laver lyder mest af alt som en opgave for InDesign ...

Måske, men nu har jeg ikke arbejdet med InDesign siden ver. 1.5, og ID
fra CS pakkerne er temmelig langt fra ID Classic... - Så ville det være
hurtigere at lave det hele i Swift Publisher. - Den har jeg brugt af og
til siden første main release, så den kender jeg da nogenlunde. - Og så
ligner den egentlig ret meget den gamle Adobe Home Publisher i både
opbygning og genveje, - og jeg har brugt AHP siden System 7.5.x..-)

Desuden er jeg næsten færdig med den ene store hovedgruppe af musik, og
jeg orker ganske enkelt ikke at skulle til at lave det hele om igen fra
grunden.!

Men mht. RGB, så har jeg fået en forklaring fra en anden, der går på, at
Adobe højst sandsynlig bruger en CP baseret på US standard og ikke på
IEC/European standard. Og det giver mening, da US Standard baserer på
6000°K og ikke 5600°K IEC standarden.

Faktisk vidste jeg det godt, da han nævnte det... Det er præcis samme
forhold, der gør sig gældende med nogle af Canons analoge EOS kameraer
til US-only markedet, hvor de computerbaserede EV værdier er anderledes
end på de europæiske og internationale modeller...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-01-11 12:12

> [...]

> Adobe højst sandsynlig bruger en CP baseret på US standard og ikke på
> IEC/European standard. Og det giver mening, da US Standard baserer på

hvis du mener CIE så er standarden enten D50 eller D65 (hhv. 5000K eller
6500K)

/thomas

Fra : Kurt Brixen

Dato : 19-01-11 13:24

On 2011-01-18 18:08:06 +0100, Erik Richard Sørensen said:

> [...]
> katalogisere. Sådanne sider bryder ensformigheden med side efter side
> med musiktitler - og, - synes jeg da selv, - giver et mere æstetisk

Problemet med farverne kommer når du arbejder i programmer, der
understøtter farvestyring, og i programmer, der ikke understøtter
farvestyring.

Når du flytter billeder frem og tilbage mellem programmer med og uden
farvestyring aner du ikke hvad der sker med farverne.
Farvestyring er for billeder, hvad sprog er for tekst. Det svarer til
at du flytter noget tekst gennem et oversætterprogram, uden at fortælle
hvilket sprog teksten er skrevet på.

Når du har Creative Suite 2, har du også Adobe Bridge. Den bruger du
til at indstille ens farvestyring i alle dine Adobe CS2 programmer,
undtagen Acrobat. Du starter Bridge, trykker æble-shift-K, og
indstiller farveindstillingerne. Så bliver de synkroniseret i
Photoshop, Indesign og Illustrator. Hvis dine CS2 programmer heller
ikke er synkroniserede med farvestyring, er du på herrens mark

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 19-01-11 14:03

> Jeg bruger normalt ikke kopier/sæt ind, men drag&drop,

Hvad er forskellen?

- Mikael

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-01-11 14:19

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Hvad er forskellen?

kommer an på hvordan de forskellige ting er implementeret ...
sandsynligvis er der ingen forskel ...

/thomas