On 17 Jan., 12:29, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk>
wrote:
> On Mon, 17 Jan 2011 02:59:30 -0800 (PST), Leo Jensen
>
> <leo.5...@gmail.com> wrote:
> >Til gengæld skal du ubetinget kunne tænde for dem, for du må ikke have
> >lygter på bilen, som ikke kan tændes.
>
> Jo da, man så skal de så ubetinget ikke kunne tændes.
> Kilde Trafikstyrelsen: Detailforskrifter for Køretøjer
http://www.fstyr.dk/DA/Syn-og-K%C3%B8ret%C3%B8jer/Regler-om-k%C3%B8re...
> eller den kommenterede udgave
http://www.fstyr.dk/~/media/2511C46EA14A4EA595B90F58A011B7E3.ashx
> ********************************
> Fra punkt 6.02.001 Generelle bestemmelser
> En lygte anses for at være tilstede, hvis den kan bringes til at
> fungere ved at montere lampe (pære), montere sikring, samle el-stik,
> forbinde tilstedeværende ledningsstykker, eller kan bringes til at
> fungere ved en kombination af disse foranstaltninger.
> ********************************
>
> Men OPer skriver jo tydeligt at han vil lave det således at han kan
> tænde og slukke for de 2 "ekstra" fjernlygter han har på bilen og det
> er sådan set ok efter reglerne
> ********************************
> Fra punkt 6.02.002 Fjernlyslygter:
> (2) På køretøj med 2 eller 4 fjernlyslygter må disse kun kunne tændes
> samtidigt eller parvis.
> *******************************>Overvej også, at du måske kommer til at få en fejlmelding pga sprungne
> >pærer, bilens elektronik kan jo ikke se at du selv har valgt at 2 af
> >lygterne skal kobles fra vha noget hjemmesløjd.
>
> Jeg ville bare test om det er tilfældet, det er jo simpelt gjort,
> frakobling af de 2 pærer man vil kunne slukke for og så eller se hvad
> unoder de bibringer.
>
> /Hans
Du har ret, og jeg vidste det egentlig godt. Jeg har arbejdet hos
Brenderup Trailers, hvor vi anvendte en baglygte med integreret
nummerpladelygte, som vi kun brugte i den ene side (bådtrailere). Der
skulle vi fjerne nogle dele i lygten, så den ikke kom i funktion ved
bare at sætte en pære i, en ledning på eller lignende
MVH Leo