/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Slukke 2 af 4 fjernlys?
Fra : Leif Neland


Dato : 16-01-11 12:33

Landcruiseren har 4 fjernlys: to sammen med nærlyset og to separat.

De lyser godt nok godt, men når man går fra fjernlys til nærlys, bliver
der en del mørkere, det skal man lige vænne sig til.

Må man sætte en kontakt på de separate, så man kan slukke for dem, når
man kører i mere trafikeret trafik, og ikke har behov for at lyse fra
Odense til Nyborg?

Altså så man skifter mellem to nærlys og to fjernlys i stedet for to
nærlys og fire fjernlys?

Leif

--
Bevar P2, luk P3, der er nok P3'er i forvejen.

 
 
Hans Kjaergaard (16-01-2011)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 16-01-11 13:27

On Sun, 16 Jan 2011 12:32:42 +0100, Leif Neland <leif@neland.dk>
wrote:

>Landcruiseren har 4 fjernlys: to sammen med nærlyset og to separat.
>
>De lyser godt nok godt, men når man går fra fjernlys til nærlys, bliver
>der en del mørkere, det skal man lige vænne sig til.
>
>Må man sætte en kontakt på de separate, så man kan slukke for dem, når
>man kører i mere trafikeret trafik, og ikke har behov for at lyse fra
>Odense til Nyborg?
Ja. Du skal have 2 fjernlygter, du må have 4.


/Hans

Henrik K (16-01-2011)
Kommentar
Fra : Henrik K


Dato : 16-01-11 21:41

JA...du må have en knap som kan tilkobler de 2 ekstra fjernlygter, så de
tænder sammen med bilens alm. fjernlys,
men du må ikke have en knap der tænder og slukker for de ekstra lygter.



Christian Denfjerde (16-01-2011)
Kommentar
Fra : Christian Denfjerde


Dato : 16-01-11 16:52

On Jan 16, 9:40 pm, "Henrik K" <Ab...@willcostyou.now> wrote:
> JA...du må have en knap som kan tilkobler de 2 ekstra fjernlygter, så de
> tænder sammen med bilens alm. fjernlys,
> men du må ikke have en knap der tænder og slukker for de ekstra lygter.

Jo man må men den knap må kun være funktionel når standardfjernlyset
er tændt.

Og desuden må man slet ikke køre med fjernelys når der er risiko for
at blænde anden trafik, som jeg forstår OP han vil.

ChrIV

oz3bto (17-01-2011)
Kommentar
Fra : oz3bto


Dato : 17-01-11 04:29


"Christian Denfjerde" <sendenemailtilmig@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:a3b84ad4-0999-4a94-abb1-a59e4a7d602f@c39g2000yqi.googlegroups.com...
On Jan 16, 9:40 pm, "Henrik K" <Ab...@willcostyou.now> wrote:
> JA...du må have en knap som kan tilkobler de 2 ekstra fjernlygter, så de
> tænder sammen med bilens alm. fjernlys,
> men du må ikke have en knap der tænder og slukker for de ekstra lygter.

Jo man må men den knap må kun være funktionel når standardfjernlyset
er tændt.

Og desuden må man slet ikke køre med fjernelys når der er risiko for
at blænde anden trafik, som jeg forstår OP han vil.

ChrIV

-----------------------------

Nu kan det af og til være for meget at køre med 2 extra tændt og for lidt
med nærlys f.x. i snevejr

Man må gerne have en sådan kontakt.. Er helt normalt



Leo Jensen (17-01-2011)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 17-01-11 04:00

On Jan 16, 9:40 pm, "Henrik K" <Ab...@willcostyou.now> wrote:
> JA...du må have en knap som kan tilkobler de 2 ekstra fjernlygter, så de
> tænder sammen med bilens alm. fjernlys,
> men du må ikke have en knap der tænder og slukker for de ekstra lygter.

Til gengæld skal du ubetinget kunne tænde for dem, for du må ikke have
lygter på bilen, som ikke kan tændes.

Overvej også, at du måske kommer til at få en fejlmelding pga sprungne
pærer, bilens elektronik kan jo ikke se at du selv har valgt at 2 af
lygterne skal kobles fra vha noget hjemmesløjd.

MVH Leo

Hans Kjaergaard (17-01-2011)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 17-01-11 12:29

On Mon, 17 Jan 2011 02:59:30 -0800 (PST), Leo Jensen
<leo.5500@gmail.com> wrote:

>Til gengæld skal du ubetinget kunne tænde for dem, for du må ikke have
>lygter på bilen, som ikke kan tændes.
Jo da, man så skal de så ubetinget ikke kunne tændes.
Kilde Trafikstyrelsen: Detailforskrifter for Køretøjer
http://www.fstyr.dk/DA/Syn-og-K%C3%B8ret%C3%B8jer/Regler-om-k%C3%B8ret%C3%B8jer/Regler-om-koeretoejer/~/link.aspx?_id=30B2F0D8301B4B6EAD64F9A24FAD3937&_z=z
eller den kommenterede udgave
http://www.fstyr.dk/~/media/2511C46EA14A4EA595B90F58A011B7E3.ashx
********************************
Fra punkt 6.02.001 Generelle bestemmelser
En lygte anses for at være tilstede, hvis den kan bringes til at
fungere ved at montere lampe (pære), montere sikring, samle el-stik,
forbinde tilstedeværende ledningsstykker, eller kan bringes til at
fungere ved en kombination af disse foranstaltninger.
********************************

Men OPer skriver jo tydeligt at han vil lave det således at han kan
tænde og slukke for de 2 "ekstra" fjernlygter han har på bilen og det
er sådan set ok efter reglerne
********************************
Fra punkt 6.02.002 Fjernlyslygter:
(2) På køretøj med 2 eller 4 fjernlyslygter må disse kun kunne tændes
samtidigt eller parvis.
*******************************
>Overvej også, at du måske kommer til at få en fejlmelding pga sprungne
>pærer, bilens elektronik kan jo ikke se at du selv har valgt at 2 af
>lygterne skal kobles fra vha noget hjemmesløjd.
Jeg ville bare test om det er tilfældet, det er jo simpelt gjort,
frakobling af de 2 pærer man vil kunne slukke for og så eller se hvad
unoder de bibringer.


/Hans

Leo Jensen (17-01-2011)
Kommentar
Fra : Leo Jensen


Dato : 17-01-11 06:12

On 17 Jan., 12:29, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk>
wrote:
> On Mon, 17 Jan 2011 02:59:30 -0800 (PST), Leo Jensen
>
> <leo.5...@gmail.com> wrote:
> >Til gengæld skal du ubetinget kunne tænde for dem, for du må ikke have
> >lygter på bilen, som ikke kan tændes.
>
> Jo da, man så skal de så ubetinget ikke kunne tændes.
> Kilde Trafikstyrelsen: Detailforskrifter for Køretøjerhttp://www.fstyr.dk/DA/Syn-og-K%C3%B8ret%C3%B8jer/Regler-om-k%C3%B8re...
> eller den kommenterede udgavehttp://www.fstyr.dk/~/media/2511C46EA14A4EA595B90F58A011B7E3.ashx
> ********************************
> Fra punkt 6.02.001 Generelle bestemmelser
> En lygte anses for at være tilstede, hvis den kan bringes til at
> fungere ved at montere lampe (pære), montere sikring, samle el-stik,
> forbinde tilstedeværende ledningsstykker, eller kan bringes til at
> fungere ved en kombination af disse foranstaltninger.
> ********************************
>
> Men OPer skriver jo tydeligt at han vil lave det således at han kan
> tænde og slukke for de 2 "ekstra" fjernlygter han har på bilen og det
> er sådan set ok efter reglerne
> ********************************
> Fra punkt 6.02.002 Fjernlyslygter:
> (2) På køretøj med 2 eller 4 fjernlyslygter må disse kun kunne tændes
> samtidigt eller parvis.
> *******************************>Overvej også, at du måske kommer til at få en fejlmelding pga sprungne
> >pærer, bilens elektronik kan jo ikke se at du selv har valgt at 2 af
> >lygterne skal kobles fra vha noget hjemmesløjd.
>
> Jeg ville bare test om det er tilfældet, det er jo simpelt gjort,
> frakobling af de 2 pærer man vil kunne slukke for og så eller se hvad
> unoder de bibringer.
>
> /Hans

Du har ret, og jeg vidste det egentlig godt. Jeg har arbejdet hos
Brenderup Trailers, hvor vi anvendte en baglygte med integreret
nummerpladelygte, som vi kun brugte i den ene side (bådtrailere). Der
skulle vi fjerne nogle dele i lygten, så den ikke kom i funktion ved
bare at sætte en pære i, en ledning på eller lignende

MVH Leo

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177549
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408820
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste