MS Windows
briani 27239
OEM XP home edition til HP compaq nx9020
Fra : Jens Rasmussen

Dato : 16-01-11 18:03

Hej Gruppe

Min PC var efter års brug med installering og afinstallering af programmer
blevet noget langsom, så jeg tog backup af dokumenter mv. puttede en XP home
CD i drevet og startede en ny installation
fint gik lige ind til jeg kom til produktnøglen som ikke er en "XP home
edition" men en "OEM XP home edition" så det virkede ikke

De originale installations cd'er til PCen er smidt ud for mange år siden, og
nu er PCen for gammel til at man kan genbestille dem til denne model.

Så er min spørgsmål til gruppen.

Skulle der være nogen som har sådanne installations CD'er de skal passe til
p/n PG568ET#ABY ?
Kan der måske lade sig gøre at bestille en OEM XP home edition til en nyere
PCer og bruge min produktnøgle til den?
Er der evt. andre muligheder?

PCer er gammel så jeg har ikke lyst til at ofre ret mange penge på den, men
den virker stadig godt til netsurfing, tekstbehandling mv.

Jens R

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 16-01-11 18:29

"Jens Rasmussen" <jens@razmussen.dk> skrev i meddelelsen
> Kan der måske lade sig gøre at bestille en OEM XP home edition til en
> nyere PCer og bruge min produktnøgle til den?
> Er der evt. andre muligheder?

For at bruge samme nøgle, så skal det være samme version, sprog o.s.v.
og nogle mærkevare-firmaer bruger deres egne nummerserier, der ikke kan
bruges med andet end deres egne installations CD'er.

Men du kan sagtens købe en ny OEM udgave hos de fleste EDB forhandlere
uden hardware og installere den og bruge den på din PC uden problemer.

Eller fx på Qxl er der f.x. denne
http://www.qxl.dk/pris/computer-elektronik-software/software/pc-software/windows-xp-proffessionel-sp2/v/an628465310/ -
det er godtnok en Pro - men det betyder mindre i denne forbindelse -
prisen er OK.

OEM versioner er fulde udgaver af Windows - den eneste forskel på OEM og
Retail versioner er som regel kun licensen, hvor du med OEM forpligter
dig til at den kun bliver installeret på en PC i licensens levetid.

Jan

Fra : Sune Storgaard

Dato : 16-01-11 19:13

Den 16-01-2011 18:29, Jan Vestergaard skrev:

> For at bruge samme nøgle, så skal det være samme version, sprog o.s.v.
> og nogle mærkevare-firmaer bruger deres egne nummerserier, der ikke kan
> bruges med andet end deres egne installations CD'er.

Det er en gammel and, der er intet i vejen for at bruge en "dell cd"
sammen med et "hp licensnøgle". OEM og Retail medier og nøgler kan dog
ikke byttes, og det er lige netop det der sker her.

Jeg er dog lidt overrasket over at det er en home edition der
efterspørgers, det er en business maskine så havde gættet på at det var
et xp pro sticker under bunden på den.

Vil anbefale Jens at finde en hvilken som helst xp (pro/home) dansk sp3
oem cd, og installere den med den. Ingen grund til at købe en ny licens.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-01-11 19:03

Jens Rasmussen skrev:

> [...]
> fint gik lige ind til jeg kom til produktnøglen som ikke er en "XP home
> edition" men en "OEM XP home edition" så det virkede ikke

Prøv at ringe til Microsoft. Måske er de til at tale med.

--
Bertel