MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Fokus på desktop ved boot
Fra : Sune Storgaard

Dato : 16-01-11 00:27

Jeg har brug for at starte en maskine op, hvor der er fokus på
desktop'en fra start. Der er tilsluttet en standard mediecenter
fjernbetjening, den virker som udgangspunkt ikke når maskinen er bootet,
men klikker man en enkelt gang med musen på et ikon, kan man
efterfølgende flytte fokus'et rundt med fjernbetjeningen og starte
programmer..

Jeg har ikke just talent inden for VB , men er det til at lave et
program der f.eks. flytter cursor til en given position og sender 1
musetryk afsted?

Er der nogen som har et lille trick/hack til at gøre det ?

Windows 7 home premium 32bit

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 16-01-11 01:58

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsll.dk.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> afsted?
>
> Er der nogen som har et lille trick/hack til at gøre det ?

Kan du ikke bare lægge en genvej til programmet i gruppen Alle
programmer-Start
Så vil programmet starte ved boot.

Kurt

Fra : Sune Storgaard

Dato : 16-01-11 11:30

Den 16-01-2011 01:58, Kurt B. Andersen skrev:

> Kan du ikke bare lægge en genvej til programmet i gruppen Alle
> programmer-Start
> Så vil programmet starte ved boot.

Det kunne jeg nemt, men meningen med det hele var jo at jeg via
fjernbetjeningen skulle kunne vælge hvilket program på skrivebordet jeg
vil starte. Det kræver dog at der er fokus på et ikon/skrivebordet før
at fjernbetjeningen fungerer som input.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 16-01-11 14:09

> [...]
> fjernbetjeningen skulle kunne vælge hvilket program på skrivebordet jeg
> vil starte. Det kræver dog at der er fokus på et ikon/skrivebordet før at

OK - så misforstod jeg problemet. Jeg troede, at det pgl. program var det,
som aktiverede fjernbetjeningen.

Kurt

Fra : Benny Andersen

Dato : 16-01-11 14:58

Sune Storgaard wrote:
> [...]
> musetryk afsted?
>
> Er der nogen som har et lille trick/hack til at gøre det ?

hvis <alt><tab> efter boot gør det, kan du prøve med 'sendkeys
<alt><tab' i et vbscript anbragt i 'startknap->programmer->start'
ændrer noget - bare end ide! (google sendkeys - man skriver tastetryk på
en speciel måde)

Fra : Sune Storgaard

Dato : 19-01-11 17:05

Den 16-01-2011 14:57, Benny Andersen skrev:

> [...]
> <alt><tab' i et vbscript anbragt i 'startknap->programmer->start' ændrer
> noget - bare end ide! (google sendkeys - man skriver tastetryk på en

alt+tab gør det ikke, men har aktiveret keyboar mus, således at de
numeriske knapper fungerer som mus. Så vil et {NUMLOCK}+5 virke som et
venstre musetryk. Der skal dog ikke være et tastatur tilsluttet, så ved
ikke helt hvordan man sender et numlock afsted så man kan bruge et
tastatur som ikke er tilsluttet.. ideen er ellers god.

jeg er nået så langt som jeg har hentet vb6 portable, flækket dette ind:

Private Sub Form_Load()
SendKeys "5"
SendKeys "{NUMSLOCK}"
SendKeys "5"
End Sub

(Det væsen med 5/numlock/5 er et forsøg på at være sikker på at den
bliver trykket, uanset om numlock er trykket eller ej..)

jeg kan også lave en exe, men når jeg afvikler den siger den "run-time
error '5'
Invalid procedure call or argument

Jeg erkender blankt at jeg er VB mongol, men er der nogen som har en
anelse om hvad jeg gør galt, eller kan kompilere den lille stump kode
for mig ?

Fra : Benny Andersen

Dato : 19-01-11 21:29

Sune Storgaard wrote:

> jeg er nået så langt som jeg har hentet vb6 portable, flækket dette ind:

Du behøver ikke anvende vb - vbscript har også sendkeys.

Tekstfil endelsen .vbs betyder at det er et vbscript - mener det er
standard windows, men jeg kender ikke win7.

Ser så der er kommet et andet trick med .scf fil - sådan kan man sikkert
også gøre.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 20-01-11 16:50

Den 19-01-2011 21:29, Benny Andersen skrev:

> [...]
> standard windows, men jeg kender ikke win7.
>
> Ser så der er kommet et andet trick med .scf fil - sådan kan man sikkert

Kan også fint afvikle .vbs direkte. Et sendkeys virker egenligt også
fint fra f.eks. en kommandoprompt, der skriver den ud hvad man
forventer. Starter man derimod programmet via programmer/start, så
kommer der en "kling" lyd, som om den mangler fokus at sende til..

Et simpelt museklik er egenligt også nok, men det er desværre vist
heller ikke muligt direke fra vbs.

Fra : Benny Andersen

Dato : 20-01-11 22:14

Sune Storgaard wrote:

> [...]
> forventer. Starter man derimod programmet via programmer/start, så
> kommer der en "kling" lyd, som om den mangler fokus at sende til..

Det lyder som om fokus skal skiftes til det windows handle som ejes af
den proces der har lavet skrivebordet - processen explorer.

Måske er det bare det - med eller uden yderligere museklik!

Prøv at google 'vbscript sendkeys calculator' - der er et WSH eksempel
på fjernstyring af lommeregneren - det er appActive metoden til et shell
objekt der er interessant.

Et wsh script er en .wsf tekstfil som overholder en bestemt xml syntax -
også standard windows.

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 19-01-11 20:18

Sune Storgaard expressed precisely :
> [...]
> f.eks. flytter cursor til en given position og sender 1 musetryk afsted?
>
> Er der nogen som har et lille trick/hack til at gøre det ?

Nu kender jeg ikke en bønne til Win7, men i XP kan man lægge en bat-fil
i startgruppen som kører denne kommando (inkl. citationstegn):
"%appdata%\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch\Show Desktop.scf"

Hvis en sådan scf-fil ikke findes i Win7 kan man jo lave en selv med
notesblok, og smide følgende i den:
[Shell]
Command=2
IconFile=explorer.exe,3
[Taskbar]
Command=ToggleDesktop

Ovennævnte sti skal jo så rettes til, alt efter hvor man gemmer filen
og hvad man kalder den.

--
/klaus

Fra : Sune Storgaard

Dato : 20-01-11 16:52

Den 19-01-2011 20:17, Klaus Jørgensen skrev:

> Nu kender jeg ikke en bønne til Win7,

Tak for tippet , det "vis skrivebord" fungerer dog anderledes på win7,
så den scf fil har desværre ikke samme funktion.

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 20-01-11 20:06

Sune Storgaard explained :

> Tak for tippet , det "vis skrivebord" fungerer dog anderledes på win7, så den
> scf fil har desværre ikke samme funktion.

Jeg kom i nærheden af en Win7 i dag, og der var ingen scf-filer i
installationen. At funktionaliteten ikke er den samme for "Vis
skrivebord" i Win7 og WinXP, betyder så ikke at det ikke vil virke med
en scf-fil i Win7, eller du har måske prøvet?
Se f.eks.:
http://www.online-tech-tips.com/windows-7/create-a-show-desktop-icon-in-windows-7/

--
/klaus

Fra : Rado

Dato : 20-01-11 21:29

On Sun, 16 Jan 2011 00:26:57 +0100, Sune Storgaard
<nospam@strueradsll.dk.invalid> wrote:

>Jeg har ikke just talent inden for VB , men er det til at lave et
>program der f.eks. flytter cursor til en given position og sender 1
>musetryk afsted?

Prøv det her, det laver et venstre museklik på koordinat 2,2 når det
startes:

http://taosoft.dk/temp/mouseclick.zip

--
Rado

"Materialism is the philosophy of the subject that forgets
to take account of itself." - Arthur Schopenhauer

Fra : Sune Storgaard

Dato : 23-01-11 15:44

Den 20-01-2011 21:28, Rado skrev:

> Prøv det her, det laver et venstre museklik på koordinat 2,2 når det
> startes:
>
> http://taosoft.dk/temp/mouseclick.zip

Det løste problemet !

Jeg lagde en bat fil med følgende ind i "start" mappen:
ping 127.0.0.1 -n 20
start mouseclick.exe
taskkill /im mouseclick.exe

Pings er til for at sikre sig at pc'en er startet helt op, oplevede at
nogle programmer der startede med op stjal fokus tilbage.

Den sidste linje dræber programmet igen, ellers bliver den bare hængende
på skærmen..

Mange tak for hjælpen, det har faktisk drillet en del!