Hvad kan der gøres mod museskader
Fra : Danni Finne

Dato : 09-08-01 09:58

Davs gruppe...

Jeg har i flere år dummet mig og tænkt at: "det der museskade.. Det rammer
da aldrig mig."

Men, desværre jo. Jeg arbejder med pc'ere både på job og i fritiden, så jeg
bruger alt for meget tid foran skærmen og dermed også musen.

Her på det sidste er jeg begyndt at få lidt ondt i hænderne (mest højre),
samt det ind imellem 'snurrer' i den højre...

Derhjemme har jeg for ca. 1 år siden anskaffet mig et Logitech ergonomisk
keyboard + en Mouseman som også skulle være ergonomisk, den føles i hvert
fald :) Selvsamme mus har jeg på arbejdet, men der har jeg inget
ergokeyboard.

Jeg bruger så ofte som muligt keyboardet til navigation i programmer.

Hvad kan man ellers gøre for at forebygge og bedre et evt. allerede skadet
håndled/hånd?

Hvilke keyboard / musetyper har I gode erfaringer med?

På forhånd tak.

Fra : Mc

Dato : 09-08-01 21:32

Prøv en mousetrapper, den er genial.

Marianne

Danni Finne <danni@finne.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9ktjc0$t54$1@sunsite.dk...

Fra : J Skantse

Dato : 09-08-01 21:20

"Danni Finne" <danni@finne.dk> wrote in message
> [...]
> håndled/hånd?
>
> Hvilke keyboard / musetyper har I gode erfaringer med?

Jeg har også af og til lidt problemer med håndleddet pga. musen.
Bruger en logitech Mouseman, den model som er ret skrå så hånden hviler lige
så meget på musemåtten som oven på musen. Jeg kan bedt lide den gamle
grå/hvide model som desværre vist er udgået til fordel for en anderledes blå
model (mouseman wheel ?). Knapperne er meget mindre på den nye blå model så
mine fingre rager uden for især den højre knap.

Det er jo nok lidt individuelt, men jeg er nået frem til at jeg skal have
hele armen hvilende fladt på bordet så håndleddet er helt lige.
Det jeg får ondt i armen af er hvis der er en vinkel på håndleddet fordi
armen går skråt ned mod bordet.
På arbedet har jeg et musearmlæn. Det er fra labofa tror jeg, en helt simpel
stump bordplade som er skruet på bordkanten med en skruetvinge så den rager
ud fra bordkanten. Musemåtten er så klodset lidt op med en bog så den er i
niveau med armlænet og et par centimeter højere end bordpladen.Uden et
armlæn, eller et terminalbord som har en udskæring til maven, kan man ikke
få hele armen til at hvile fladt på bordet, med mindre man sidder og læner
sig ind over bordet.

Jeg har tidligere prøvet en musemåtte med indbygget gel-håndleds støtte, men
det synes jeg næsten det blev værre af.

En anden ting er følsomheden af musen, altså hvor lidt eller meget man skal
bevæge musen. Her synes det er bedst hvis musen er forholdvis sløv så man
skal bevæge armen meget. Det bliver nemt noget anspændt hvis følsomheden er
høj så det er svært at ramme ting på skærmen.

Tastatur har jeg ikke haft problemer med, og bruger et standard.

mvh/Jørgen

Fra : Michael M

Dato : 09-08-01 21:20

hej Danni og I andre i gruppen.
Prøv engang at tjekke sitet www.computer-smerter.dk

Fra : Allan Nielsen

Dato : 09-08-01 21:45

Det bedste mod museskader er hvis du kan komme til at hvile underarmene på
bordet. Gerne helt ud over albuen.
Hvis hele armen hænegr ud over bordet, er det næsten 100% sikkert, at du får
ondt i armen/håndledet. det kunne jeg mærke for et par år siden, da jeg
anvendte den arbejdsstilling, men efter jeg skiftede til en anden arbejds
stilling, hvor jeg havde mulighed for at hvile armene på bordet, har jeg
ikke mærket noget siden! Jeg har brugt computeren meget de sidste par år, og
lige meget hvor mange timer jeg har siddet foran den, så har jeg intet kunne
mærke. Jeg har også brugt nogle meget uergonomiske mus, men så længe jeg har
haft mulighed for at støtte med underarmen, har der ingen problemer været.
Jeg har dog skiftet til en bedre mus, Microsoft Intellimouse Explorer. Den
ligger bedre i hånden, og der er nogle flere genvejstaster.
Hvis det er et almindeligt rektangulært skrivebord du sidder ved, så kan du
bare placere det hele "skævt". Hvis du er højrehåndet, drejer du
computerskærm, højtalere, keyboard og mus 30-40 grader til venstre. Hvis du
er venstrehåndet, er det selvfølgelig den modsatte vej.
Hvis det lyder lidt kryptisk, kan jeg sende et billede dig et billede af mit
arbejdsbord.?

Mvh Allan

Fra : Per A. Hansen

Dato : 10-08-01 19:53

Danni Finne <danni@finne.dk> skrev i en news:9ktjc0$t54$1@sunsite.dk...
> Davs gruppe...
>
> Jeg har i flere år dummet mig og tænkt at: "det der museskade.. Det rammer
> da aldrig mig."
-klip-

Ud over det allerede nævnte vil jeg gøre opmærksom på
en lille ting, som mange helt glemmer.
Man skal bruge begge hænder på skift. Alle kan lære at
bruge den "forkerte" hånd med nogen øvelse - det kan jeg
som kejthåndet anbefale man gør til en vane.
Man kan lære en række genvejstaster udenad, det
sparer mange museklik i løbet af dagen - f.eks. luk
helt ned = ALT + F4 etc.

Per A. Hansen

Fra : Karsten Andersen

Dato : 01-09-01 22:03

Prøv også her: www.museskade.dk

Karsten

Fra : Mogens

Dato : 13-09-01 17:41

On Thu, 9 Aug 2001 10:57:54 +0200, "Danni Finne" <danni@finne.dk>
wrote:

>Hvad kan man ellers gøre for at forebygge og bedre et evt. allerede skadet
>håndled/hånd?

Jeg begyndte også at få tilløb til problemer, dog specielt i skuldre
og nakke. Det hjalp mig væsentligt at skifte over til en optisk mus,
idet der hele tiden kommer snavs i kuglen på en almindelig mus.
At musen ud over at være optisk samtidig er trådløs gør bare det hele
endnu bedre ! (Logitech Cordless Mousemann Optical)

Mogens Lunde